Reklama

Reklama

Lidice

  • Velká Británie Fall of the Innocent (více)
Trailer
Česko / Slovensko, 2011, 121 min

Režie:

Petr Nikolaev

Předloha:

Zdeněk Mahler (kniha)

Scénář:

Zdeněk Mahler

Kamera:

Antonio Riestra

Hrají:

Karel Roden, Zuzana Fialová, Roman Luknár, Zuzana Bydžovská, Ondřej Novák, Norbert Lichý, Veronika Khek Kubařová, Václav Jiráček, Jan Budař (více)
(další profese)

Film o největší tragédii v moderních dějinách naší země – vyhlazení Lidic... Na začátku příběhu jsou Lidice obyčejnou středočeskou obcí, která se snaží přečkat protektorát. Šíma je otcem dvou synů a rozhodně ne špatným otcem. Jeho žena Anežka však před lety ochrnula a Šíma se rozhodl celou situaci řešit pragmaticky – o rodinu se sice stará dál, ale má mimomanželský poměr. Anežka, Šímova milenka i celá vesnice jsou s celou situací – zdá se – smířeni. Jen starší Šímův syn tím trpí, v hospodě vyprovokuje rvačku, při níž ho opilý otec nešťastnou náhodou zabije. Šíma se ocitá ve vězení a snaží se vyrovnat se svojí vinou. S každou návštěvou mladšího syna, s každým balíčkem od Anežky v sobě živí naději, že ještě existuje cesta zpět. Život ve vsi mezitím plyne dál, lidé se rodí, umírají i zamilovávají. Stejně jako Pepík Fiala. Je sice ženatý, ale našel zalíbení v mladičké Aničce. Celou romanci maskuje jako ilegální odboj. Jeden z jeho dopisů se však dostane v nesprávnou chvíli do nesprávných rukou a události po atentátu na Heydricha dostávají spád – všichni muži nad šestnáct let jsou zastřeleni, ženy odvlečeny do koncentračních táborů, sedm dětí posláno do Německa na převýchovu, ostatní hromadně popraveny v náklaďácích kdesi v Polsku. Vesnice je do základu vypálena. Šíma nic z toho netuší. Že ustaly návštěvy mladšího syna i posílání balíčků od Anežky, si vykládá po svém. O to větší šok prožívá na prahu osvobození, když se dozví pravdu. Po propuštění mu nikdo jeho vinu nepřipomíná, ale také mu ji nikdo nedokáže odpustit. Nepohodlným "hrdinou" - jediným, kdo dokázal přežít vypálení Lidic - se stává i pro poválečné úřady. Stává se nikým? (Česká televize)

(více)

Diskuze

flanker.27

flanker.27 (hodnocení, recenze)

Zeck: Tak mi možná vysvětlíš, proč řada věcí vzniklých v tom minulém režimu snese nejpřísnější měřítka narozdíl od toho, co vzniká nyní, 22 let po převratu. Nemůžem se furt jenom vymlouvat (tu na minulej režim, tu na nedostatek peněz), to je taková naše vlastnost, najít si viníka pokud možno někde jinde.
WANDRWALL: Proč se točí pořád dokola filmy z 2. světové, filmy z prohibice, katastrofické filmy... Záleží snad, jestli to je/bude dobrej film či ne. Když se ti to nelíbí, proč tu vůbec ztrácíš drahocenný čas.

WANDRWALL

WANDRWALL (hodnocení, recenze)

Nechápu, kdo je ochotný v dnešní době vložit tolik peněz do tématu 'Lidice', které bylo tolikrát ze všech stran probráno, jako málokterá událost v dějinách českého národa. Za druhé - koho má tento film oslovit, a k čemu má divákům posloužit?

Zeck

Zeck (hodnocení, recenze)

V podstatě všechno okolo filmu až k TV vysílání je zaměřeno pouze na cílovou skupinu 30-60. Každý rok se natočí spousta romantických sraček s prvky komedie, nebo "hořké" drama, případně černá komedie, a to je všechno. Začarovaný kruh je v tom, že pokud někdo vymyslí kvalitní scénář k nějámému filmu pro mladé, nikdo mu na to nedá prachy, protože producenti chtějí vydělat, ne sponzorovat prodělečné sci-fi nebo horor. Takže takový vtipný paradox je ten, že zatímco pro mladé tady nikdo nic netvoří a ti jsou odkázaní na stahování filmů z jiných zemí (kde se tvoří filmy a seriály pro všechny, nebo tam nejsou takoví ignoranti jako tady), tak právě mladí platí nejvíce peněz do pokladny té zločinecké OSY a všem tvůrcům, které zastupuje. 
Jinak čeští diváci si nezaslouží kvalitní filmy, protože to, co dokážou přes ohromné návštěvnosti v kinech podporovat, to je neuvěřitelný. Nemluvě o tom neskutečném fetišu na ohavné a stupidní seriály, které mají denně milionové sledovanosti (Ulice 2000 dílů). Kdo by pro tak jednoduché stádo vymýšlel hollywoodské trháky, když jim ke spokojenosti stačí Ordinace v růžové zahradě? Až vymře generace, která vyrůstala na komunistickém vysílání, pak se možná český národ dočká kvalitních pořadů v TV a možná se i dočká rotace žánrů u filmů. Českou filmovou tvorbu a český filmový vkus nemá smysl komentovat, protože se vsadim o tento počítač, že nejnovější výkvět české filmografie - westernstory, bude mít milionové zisky. Lidicím po zklamání z Habermannova mlýna moc nevěřím, ale díky bohu tam nebude figurovat Trojan, Macháček a hlavní téma nebude "můj bejvalej šuká s mojí sousedkou, pojďme tuhle zápletku natáhnout do dvou hodin".

vegetol.mp

vegetol.mp (hodnocení, recenze)

Přesně tak. Je to taky o nápadu. Ať si amerických filmařích myslíme cokoliv, alespoň část z nich, u své práci používá mozek a snaží se o něco originálního:)

honajz

honajz (hodnocení, recenze)

Myslíte si, že ODyseus a hvzdy byl nějaký super drahý scifi film? A je v něm napětí i po letech. Ono je to o nápadu, ne o penězích. Ano, dnes každý boří tabu a narušuje žánry, ale to jen proto, že ti tvůrci čistě žánrový film natočit NEUMÍ.

vegetol.mp

vegetol.mp (hodnocení, recenze)

Tak bezpochyby by se dal v ČR natočit i nízkorozpočtový žánrový snímek, za hodně levno. Např. http://www.csfd.cz/film/264747-pohrben-zaziva/, http://www.csfd.cz/film/268852-exam/ nebo http://www.csfd.cz/film/207485-ztracen/ jsou filmy, které u nás šlo pořídit velmi levně. Ale on problém nespočívá jen v obezřetných producentech a líném publiku, které si rochní ve svých pohodlných kolejích. Např. taková ČT by neměla primárně upřednostňovat sledovanost, ale kvalitu. Míst toho, nám vtlouká do hlavy různé sterilní bláboly, jako Znamení koně nebo 3+1 s M. Donutilem. Jako byl by takovej problém, natočit něco, co má větší koule? To i komunisti, když už neměli prachy, snažili se např. historické filmy zasuplovat alespoň nějakou tou hrou od Oldřicha Daňka. Jasně, bitva se udělala tím, že někdo za rohem rachotil nádobím a předstíral válečnou řež... Ale snaha se cení. Co vymysleli ty umělci v ČT? Kulový. Aspoň ta všemi opovrhovaná Nova, se pokusila natočit historickou detektivku. A i když Ve Jménu Krále, skončilo jen u pilotu, bylo by podle mě mnohem zábavnější, sledovat každej tejden Rodena, jak pátrá po středověkých zločinech, než vyzubenou Bohdalku v Ach, ty vraždy. Ale to bychom jako diváci chtěli moc, že? Ať žije debilita a sterilita...

Georgex

Georgex (hodnocení, recenze)

Jenomze jak by tu mohli vznikat zanry Sci-fi, ultra akcni filmy, kdyz jsme republika o 10 mil obyvatelich, sponzori do takovych veci moc neinvestuji, zadne studio, ktere by mohlo takovou vec financovat tu neni, a na takovy film aby se chytl ve svete je potreba sta milionu, a i potom to filmu nezaruci uspech v kinech a hlavne v zahranici, co se budou lidi po svete koukat na nejaky akcni film, scifi z Ceska, kdyz jich amerika vyplodi stovky za rok a se znamymi herci a film za stomiliony pro 200 000 divaku v republice co by na to zaslo do kina? to by si na sebe ani nevydelalo, vemte si priklad kolik jste videli v kine slovenskych filmu, polskych nebo ukrajinskych atd, to moc lidi do kina ve svetše nepritahne. Amerika je neco jineho tam je 300 mil obyvatel a jejich filmy jsou zname po celem svete, tak proc netocit neco o valce, takove filmy se moc netoci, svet to porad zajima a muze to vydelat

flanker.27

flanker.27 (hodnocení, recenze)

Ištván87AndreyCSFD: Samozřejmě souhlasím, že žánrové filmy se u nás po roce 90 točí minimálně. A když se o to někdo pokusí, skončí to většinou nevalně. Důvody: peníze a málo kvalitních scénáristů. Ale zrovna u Lidic mi nářky přijdou treochu vedle a bych spíš směřoval je pochopil u spoluprací dua Hřebejk Jarchovský, apod.

Kejdlo

Kejdlo (hodnocení, recenze)

Nedostatek žánrů v ČR je jednoduchý.. producent nedá režisérovi prachy na český Scifi film když ví že na něj zkaženej českej divák odpovídají divákům ordinace, NEPŮJDE !!!.. film potom prodělá a je to.. který producent by do toho šel? asi žádný a proto se tady budou v budoucnosti omýlat pořád dokola dramata, komedie, historie na které lidi docela chodí a sem tam nějaký pokus o dobrou kriminálku (Sametovi vrazi, Kajínek) atd. zkrátka kdo sledoval Rozmarná léta Českého filmu, ví..

AndreyCSFD

AndreyCSFD (hodnocení, recenze)

honajz: Souhlas. Čeští filmaři rádi bourají zažité fungující žánrové vzorce, problém ale je, že netvoří nové.

AndreyCSFD

AndreyCSFD (hodnocení, recenze)

flanker.27: Sám sis odpověděl tím smajlíkem na konci tvého příspěvku:-)  Troškovy filmy jsou plné kanálního humoru a rádoby  vtipných situací. Smát se jim snad jde jen po lobotomii jak poznamenal Ištván87.
NinadeL: Přesně, do výčtu se mi zamíchala i na starší ,,ublížená" tvorba :-)
Co se týče romantiky, tak  je to u nás bída. Líbáš jako bůh bylo  docela nablbé a podruhé to vidět rozhodně nemusím. Kdežto romantárny Zatímco jsi spal, 50x a stále poprvé, nebo Deník Bridget Jones si čas od času pustím. Našim se prostě nedaří vybrat odpovídající lidi, správně filmový vztah časovat a natočit tu ,,esenci vzájemného jiskření". Osobně si nevybavuju, kdy jsem hrdinům v našem filmu fandila, aby se dali dohromady. U nás zpravidla dvojice vletí hned do pelechu a pak film horko těžko doklusává ke konci.

sgtWolk

sgtWolk (hodnocení, recenze)

Georgex: Filmy o 2. světové válce, které u nás vznikly před sametovou revolucí mi připadají mnohem lepší. Jsou víc akční, než dnes. Z dnešních mě zaujal jen Tobruk. A to, že komunisti točili vždy filmy tak, aby Rusy vykreslovaly v nejlepším světle, tak nemáš zcela pravdu. Pokud mi nevěříš tak se koukni na film Ať žije republika, z roku 1965.

NinadeL

NinadeL (hodnocení, recenze)

AndreyCSFD: zlé Rakousko-Uhersko? To si nepamatuju od doby Hvězdy zvaný Pelyněk... Kdy jindy to myslíš?
 
Ad romantika - například Líbáš jako bůh má taky podle vás žánrový přesahy? A kam?

Ištván87

Ištván87 (hodnocení, recenze)

honajz: Taky mi dost chybí detektivky, to je fakt. A přitom jsme dělávali výborný detektivky. Hlavně ty s Majorem Kalašem (Ať už s Rudolfem Hrušínským nebo s Jiřím Sovákem)... A co se týče postav v našich filmech, tak to je fakt dost děs běs...

honajz

honajz (hodnocení, recenze)

Docela souhlasím s názorem, že se u nás buď točí rádoby současná "dramata", nebo filmy pro Lva s Velkým Tématem (nacisti, kolaborace, Lidice, komunisti, kolaborace, srpen 1968, normalizace, komunisti, tanky, underground, disident, utlačovaní Romovéi...), ale chybějí žánry. Čistě romantický film tu skutečně léta nebyl, stejně tak oddychová komedie, slušná detektivka, psychologický horor (ty dva tři pokusy včetně Herzova jsou tristní), dpbdrodružný, poetický, scifi, sportvní, životopisný. Když už, jde u jakýsi surrealismus, neustálé bourání žánrů, žádný příběh, případně ulítlost. Postavy českých filmů jsou z jiné planety - a většinou střelené, ulítlé, či se jinak chovající jak blázni. Ono to začíná už u námětu. Často si stačí přečíst námět připravovaého českého filmu, a každému je jasno, jestli půjde o "současné drama", nebo Velké Téma. Ale nic mezi tím, teda pravda kromě Trošky, ale to je zase opačný extrém.

Ištván87

Ištván87 (hodnocení, recenze)

flanker.27: Jenže Troška točí filmy pro zábavu lidem po lobotomii. Moji rodiče se smějou všemu a Kameňák se jim přitom upřímně hnusí. Ale je to fakt, je tu obrovský nedostatek žánrů. Například orpavdu nevím proč jsme tak neromanticky zaměřená země, co se filmu týče... Když pominu třicátá léta, kdy všechno muselo být mimojiné taky o romantice, tak u nás snad vznikla jen jedna čistokrevná romantická komedie (Kam čert nemůže) a jeden normální romanťák (Štěstí - a to samozřejmě končí do ztracena). Jinak se moc neurodilo... Jinak u nás převládají ukecaný filmy, kde se sice nic neděje, ale hlavně že si o tom všem můžou promluvit. Je to hrozná škoda, protože potenciál u nás je...

AndreyCSFD

AndreyCSFD (hodnocení, recenze)

flanker.27: Ono české filmy mají neřest, že vždycky musí mít nějaké poselství a být jakýmsi mravokárcem se vztyčeným prstem. Zlí komunisti, zlí nacisti, zlé Rakousko-Uhersko, zlá mládež, atd. Tady prostě nevznikají filmy ,,just for fun". 
Zeck: dobrý postřeh.

flanker.27

flanker.27 (hodnocení, recenze)

NinadeL: Asi tak. Což vychází 0,7 za rok, když se u nás ropčně natočí cca 20-25 kinofilmů (a to třeba Obsluhoval jsem... patří do téhle kategorie spíš teoreticky).

NinadeL

NinadeL (hodnocení, recenze)

flanker.27: stačí sumář za posledních 10, není toho mnoho: Tmavomodrý svět, Želary, Krev zmizelého, Obsluhoval jsem anglického krále, Tobruk, Protektor, Habermannův mlýn a Lidice.

Zeck

Zeck (hodnocení, recenze)

Georgex: Celkem s tebou souhlasím, jak třeba hodnotíš Habermannův mlýn? Já být Francouz a pustit si tento film, tak Němce a nácky lituju, protože ten film perfektně vylíčil vypočítavost Čechů, ale tak nějak už zapoměl poukázat na zfanatizovanost a zvěrstvá nácků a Němců v Sudetech (kteří to všechno rozpoutali - detail). Takže bych nedával do rovnítka kvalitu filmu a poučení se z něho, a zemi, ve které se to skutečně stalo. Takový Schindlerův seznam je vypovídající hodnota, která bude na nácky upozorňovat ještě za další 3 generace, a to ho natočilo USA, ne Polsko.

Georgex

Georgex (hodnocení, recenze)

Co to tady povidate, ze vznikaji porad ty same filmy, jak rika Flanker.27 , kolik jich vzniklo za samostatný stát, tahle tématika kolem druhé světové války se nás přímo dotkla, u nás byli nemci jako okupanti, ne v Americe, u nás byl komunismus, který sice o druhé světové válce filmy točil, ale pribarvoval si je, aby velká Rus byla vzdy ta "hodná". Tak proc taková slova... Navíc příběh Lidic je "synonymem" na zverstva nacistů. Celý svět ví, nebo by měl vědět, co tyhle stvůry dělali, a kdo jiny to má natocit lepe nez zeme, kde se to stalo? to byste chteli za par let Lidice jako americkou slátaninu?... Nechapu vase vytky na filmy z období války.

flanker.27

flanker.27 (hodnocení, recenze)

Ehm, že se tak ptáím, co je na Lidicích stejnej žánr? Kolik vzniklo za posledních 20 let u nás válečnejch dramat?

AndreyCSFD

AndreyCSFD (hodnocení, recenze)

CarthDocela jsi mě nepochopil/a. Jde o to, že čeští režiséři lpí pořád na stejných žánrech a odmítají zkusit nové. Osobně raději sáhnu po Dannyho partácích, Něco na té Mary je než po Pelíškách či Kamenáku. Turecké SW jsem neviděla (ukázka na YouTube mi stačila), jsem vybíravá.

Carth

Carth (hodnocení, recenze)

AndreyCSFD: Jak moc tohle myslíš vážně? Správná cesta, kterou by se měly ubírat český filmy, je napodobovat ostatní? Jak se ti líbíly turecký Star Wars?

AndreyCSFD

AndreyCSFD (hodnocení, recenze)

Sabrewulf: Neuvěřitelné, ale u každého českého filmu se ptám jako ty:-) Místo natáčení furt toho samého by měli natočit nějaké pořádné béčko - třeba škvory v barrandovských ateliérech, nebo komedii - ne hořkou, kriminální, ale normální - např. Něco na té Božce je, a nebo normální animák se sympatickými postavami, které budou mít kukadla jako Bambi a děti se jich nebudou bát. Ono je to ale problém, když naši filmaři neumí natočit ani tak elementární záležitost jako romantiku.

Sabrewulf

Sabrewulf (hodnocení, recenze)

1)Proč mám u takovýchto českých filmů pořád pocit, že to jsou "vlezprdelky" pro Oskary a České lvy?
2)Vědí vůbec češi, že existuje i kupa jiných žánrů, než ty, které pořád dokola točí?

Související novinky

Zemřel herec Norbert Lichý

Zemřel herec Norbert Lichý

18.01.2024

Ve věku pouhých 59 let dnes zemřel velký sympaťák, rodák z Ostravy, filmový a divadelní herec Norbert Lichý. Zprávu potvrdila jeho rodina i Divadlo Petra Bezruče, s nímž je herec celý život úzce… (více)

MFF CINEMA MUNDI Brno (29.2.-7.3.2012)

MFF CINEMA MUNDI Brno (29.2.-7.3.2012)

20.02.2012

Brněnská filmová komunita v březnu ožije festivalem CINEMA MUNDI. Ten ve své jedinečné koncepci přinese během osmi dnů kolekci těch nejlepších českých a světových filmů za uplynulý rok. V hlavní… (více)

Reklama

Reklama