Režie:
Martin ScorseseKamera:
Michael ChapmanHrají:
Robert De Niro, Cathy Moriarty, Joe Pesci, Frank Vincent, Nicholas Colasanto, Theresa Saldana, Mario Gallo, Frank Adonis, Joseph Bono, Charles Scorsese (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Zuřící býk od uznávaného režiséra Martina Scorseseho je životopisným snímkem boxerského šampiona střední váhy Jakea LaMotty, jemuž se během jeho krátkého pobytu na výsluní přezdívalo Býk z Bronxu. První, co se LaMotta v životě naučil, bylo krást a rvát se – být drsnější než ostatní. La Motta, který byl od přírody samotář a nikomu nevěřil, používal svou agresi v boxerském ringu jako prostředek k potlačení svých hluboce zakořeněných obav a emocionálních úzkostí. Jeho odhodlání a zuřivost, díky nimž se z mladého násilníka stal mistr světa ve střední váze, však zůstaly mimo ring neovladatelné. LaMottův vášnivý zápal pro vítězství mu nakonec zničil osobní život a miliony dolarů, které vydělal, promrhal svým nezřízeným životním stylem a pletkami s ženami, jejichž city sahaly jen tam, kde byla jeho peněženka. LaMottu nakonec opustila jeho krásná manželka Vicki, která už měla plné zuby nekonečného fyzického i duševního zneužívání. Dokonce i jeho bratr Joey, který boxera vždycky obdivoval, byl nyní znechucen. A když pak LaMotta přišel o svůj titul, začal se nezadržitelně řítit ke dnu. Ze zápasníka ve špičkové kondici se tak rázem stal odulý vepř, který skončil jako uvaděč striptérek ve špinavém nočním klubu – a nakonec i jako vězeň ve floridském nápravném zařízení. (Cinemax)
(více)Videa (3)
Recenze (687)
Scorseseho mistrovské dílo se všemi klady i zápory, které tahle kategorie přináší. Tak nějak totiž věřím, že právě kvůli svému stylu bude tenhle film naprosto nezkousnutelný pro 95% bežných televizních diváků. Těch zbylých několik málo (řekněme) "vyvolených" v něm ale objeví možná jeden z nejzásadnějších snímků filmové historie. Osobně se mi hodně často u filmů stává, že jsem z nich napoprvé úplně na větvi (dokonalý příklad Zelené míle), ale jak uplyne několik dnů, týdnů, měsíců, jejich kouzlo vyprchá. Pustím si je podruhé a je téměř pryč. Zuřící býk je film z přesně opačné kategorie, napoprvé mě nesebral tak, jak bych podle hodnocení čekala, ale po měsících, možná i letech ve mně zraje jako víno. Dodnes nemůžu zapomenout na tu úžasnou kameru snímající židli letící vzduchem, netradiční černobílé zpracování, krásný hlavní hudební motiv a hlavně brilantní herectví jistého muže jménem Robert De Niro, které v Zuřícím býkovi přesáhlo všechny limity a mohlo by být označováno za jedno z nejpůsobivějších v historii. Za sebe musím říct, že se Zuřící býk asi v nejbližších měsících do mých top 10 nejoblíbenějších filmů nedostane, přesto nevylučuji, že tam za pár let možná najde své čestné místo hned vedle Scorseseho Taxikáře, který možná není tím nejdokonaleji vybroušeným diamantem, přesto (či právě proto) je mi jaksi o něco málo bližší. ()
Hodne husta zalezitost a opet vynikajici film od Scorseseho. Sice nechapu, proc je film natocen cernobile, ale i tak byly ty zapasy spravne drsny. Akorat mi prislo divny, ze to skoro vzdycky Robertovi moc neslo, zarvali na nej, ze potrebuje K.O., on se rozmach a slozil soupere. Taky nepusobil moc realne ten zaverecnej zapas, kdy nepad, ale jeste se souperi vysmal. De Niro byl fakt vynikajici a to jak pribral bylo neco neveritelnyho, jeste zasadnejsi zmenu vahy jsem videl jen u Balea. I Joe Pesci se snazi, ale De Niro ho proste zastinuje. I kdyz je ve filmu bud jak De Niro boxuje nebo je doma a zarli na svou zenu, tak film nikdy nenudi a drzi si docela slusny tempo. Akorat ten konec uz byl takovej zbytecne protahovanej. Taky se povedla kamera, hlavne behem zapasu je vynikajici. Jasnejch 5*. ()
Výborný snímok, avšak vzhľadom na to, ako je ospevovaný a vynášaný do nebies som čakal trocha viac. Po technickej stránke je film naozaj dokonalý, tu nie je čo riešiť, navyše čiernobiely nádych mu dodáva taký osobitý šmrnc, ktorý je základom pre slušnú dobovú atmosféru. R. De Niro tu podal fantastický výkon, to sa musí nechať a bavili ma aj súboje v ringu, ktoré boli excelentne prepracované a s výrazným dramatickým nábojom. Čo ma bavilo menej bola samotná dejová linka, nedokázala ma nejak zvlášť zaujať, hlavne po dramatickej stránke, možno to bolo až príliš obsahovo prepracované s veľa zbytočnými menami a postavami. Niekedy je menej viac. 75/100 ()
Scorsese podobně jako Tarkovskij nebo Coppola skutečně našel způsob, jak pracovat s „filmem“, jak ho doopravdy uchopit. ____ Výlučnost Zuřícího býka vidím hlavně v naprosto precizně natočených scénách. Scorsese se vyhýbá dvou událostem odehrávajícím se navzájem, nepoužívá dvě akce přes hloubi pole, nedělí plátno, neinformuje přes média (i ta TV je symbolicky rozbitá, nikoliv z důvodu poruchovosti televizních přijímačů, ale čistě jako odkaz na formální dominanty Scorseseho) a jen ve dvou případech sáhne po křížovém střihu. Jinak z 95% poctivě hněte jednotlivé scény, plastizuje je a inscenuje, dokud nejsou hotový. I souboje v ringu jsou motivovány více kompozičně než sportovně, viz práce kamery a procesy jednostranné subjektivizace a deformace vidění De Nira při zápasech. Je to všechno daný za prvé tím, jak u Scorseseho filmů vyjednává totální realita s totální stylizací. Je to krásný, ale skutečný to být nemůže, na to je to krásný až moc. A za druhé žánrotvorným estetismem Scorseseho - filmového spratka z Malibu generace -, kterým víceméně pomohl zachránit Hollywood na sklonku klasického období. ____ Rafinovaná rovnováha mezi tím, jak Scorsese nadržuje hlavní postavě homofobního mizogynika bez přátel, aby ji ihned záhy něco odepřel, a tak pořád dokola po celou stopáž, to zaujetí pro neschůdné a nesympatické činy je posledním prvkem k dokonalosti filmu. Nezatajuji, že se mě nějak bytostně dotkl. ()
Ďalšia spolupráca Scorseseho s De Nirom, závislá na jeho presnom výkone. Bohužial ma životopisné filmy príliš neberú a box už vobec nie, tak nedokážem naplno doceniť Scorseseho genialitu v tomto filme. Raging bull zaznamenal myslím výrazný posun v rebríčku naj filmov, u mňa zostáva štvorhviezdičkový. Jeden z tých filmov, ktorých povesť je pre mňa nevýhodou, pretože sú potom miernym sklamaním. Čiže niečo ako Taxikár. ()
Galerie (141)
Photo © United Artists / Metro-Goldwyn-Mayer
Zajímavosti (91)
- Vstupy do Jakovej mysle sa odkláňajú od realizmu, ako je napríklad dunivé búšenie behom jeho víťazného zápasu. (Biopler)
- Robert De Niro četl životopis Jakea LaMotty během natáčení filmu Kmotr II (1974) a ihned v něm vycítil potenciál pro film. Více než čtyři roky mu však trvalo než všechny, včetně Martina Scorseseho, přesvědčil, aby se do toho pustili. Scorsese neměl sportovní filmy rád. (džanik)
- Když Robert De Niro přebíral Oscara za nejlepší herecký výkon, skutečný Jake LaMotta seděl v publiku. (džanik)
Reklama