poster

Solaris

  • USA

    Solaris

  • Slovensko

    Solaris

Sci-Fi / Drama / Romantický / Mysteriózní

USA, 2002, 94 min

Předloha:

Stanisław Lem (kniha)

Scénář:

Steven Soderbergh

Producenti:

James Cameron, Jon Landau

Scénografie:

Philip Messina

Kostýmy:

Milena Canonero
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • tron
    ****

    Viete čo? Založiť v Hollywoode z pozície najsexi mužskej hviezdy planéty Zem filmovú spoločnosť (spolu s kamarátom, v profesijnom živote riadne čudným režisérom) a vyrábať v nej filmy, to je odvaha. Ale robiť v nej remaky sovietskych sci-fi (!), to už je niečo viac. George Clooney, môj milášik od čias obľúbeného pediatra Douga Rossa z Pohotovosti, raz povedal, aby mu radšej zlomil väz film ako SOLARIS, než film ako BATMAN A ROBIN. A zjavne to myslel vážne. SOLARIS mu väz nezlomil (iba na pár mesiacov krehko nalomil). Je to projekt zvláštny, odvážny, snový, záhadný, osobný, tajuplný, meditačný i hrôzostrašný, prekvapivý a neprekvapivý, hodný zamyslenia i útoku. No nikdy nie nudný, ani blbý. Rozhodne je to niečo úplne iné, než čo by ste čakali od chlapa, ktorý sa pravidelne vyskytuje na titulných stránkach časopisov. Navyše je to dobrý príbeh, ak teda máte chuť počúvať. Dole klobúk. Produkcia: James Cameron. Kino Považan NMnV 2003(5.12.2004)

  • flanker.27
    *****

    Budu za kacíře, když řeknu, že Lemova kniha mě přes všechen myšlenkový obsah zrovna dvakrát nenadchla především pro spoustu zbytečně dlouhých pasáží, které se hlavního děje dotýkaly naprosto okrajově (BTW mám tenhle problém prakticky se všemi Lemovkami). Zato obě filmová zpracování jsou nadmíru vydařená, možná právě díky tomu, že každé jde svou vlastní cestou a každé si z knihy vybírá něco jiného. Soderbergh se na člověka dívá především skrze lásku mezi mužem a ženou jako základní stavební kámen lidskosti. Je pro něj tím, co člověka formuje. Sugestivní s podmanivou hudbou, podepřené Natashou McElhone, která do role naprosto sedí a v jejích velkých očích se jeden může ztratit jako v oceánu Solaris :))(4.10.2005)

  • Trellíno
    ****

    Skoro dokonalé, řekl bych takových 90%. Dlouho jsem v kině nebyl tak unešenej. Vizuálně jeden z nejhezčích filmů co jsem měl v poslední době možnost vidět. Hlavně bych vyzdvihl dokonalý přílet na stanici, to jsem se přistihl jak sedim s otevřenou pusou a vyvaleně sleduju, co se to na plátně děje. Strašně mi to připomínalo 2001 a klidně se přiznám, že se mi Solaris líbil víc. Zatim asi nejlepší film co jsem letos v kinech viděl.(15.4.2003)

  • Faidra
    ***

    Solaris. Oceán. Snová planeta. Promiňte, to patří jinam. Už proto, že na Solaris se párkrát letmo jukneme z okna a jinak si hrabeme na vlastním písečku , s kterým nemá výzkum jednoho velmi zvláštního koutu vesmíru nic společného. Odhrabáváme píseček z vlastních vzpomínek, snů a komplexů a ony se nám zhmotňují před očima se samozřejmostí, která nás nutí přemýšlet, zda šílíme, umíráme, sníme nebo pro nás nějaký poťouchlý experimentátor s lidským plemenem parafrázuje Pretty Woman ("Vítejte na Solaris, místu, kde se plní vaše sny"). Případně zda jsme vkročili na tu pomyslnou hranici mezi realitou a... něčím jiným. Filmová Solaris tohle naneštěstí skryla do obalu melancholického milostného příběhu a za celou dobu se hloub než k obalu nedostaneme. Bleděmodrý svět vesmírné stanice se tak stává pastí pro invenci a komplexnost a snaží se nám to vynahradit sondami do rozechvělého nitra lidské duše, tancem mezi střepy vzpomínek a zpěvem vesmírných Sirén, lákajících nás k zapomenutí toho, co bylo, a užívání si snu, který se stal realitou. Jenže co je realita a co přelud a zda je přelud přeludem, když si uvědomuje, že je přelud, to je otázka. Otázka, o kterou se pouze zlehka otřeme, abychom se mohli dostatečně topit v tom ostatním. A i když se s Georgem Clooneym, který se snaží ze všech sil, kterých rozhodně nemá málo, stejně jako Natasha McElhonová nemá málo osobitého křehkého půvabu, topí docela příjemně, nebude asi málo takových, kteří budou během půldruhé hodiny onoho utápění potřebovat sirky pod víčka. Že k ničemu nedojdeme a nic se nevyřeší, je nabíledni, konečně rovnice o tolika neznámých snad ani nemůže mít řešení srozumitelné lidským bytostem. Ale že tam, kde nám knižní předloha nabízí fascinující, komplexní pohled na lidské touhy a sny, Solaris samotnou (překvapivě mi na filmu nejvíc vadila změna rodu planety oproti předloze) i hranice lidského poznání, pro nás film vydestiloval jedinou a to ještě nijak chuťově výraznou esenci a jsme nuceni smířit se s koncem, který aspoň na mě dělá dojem třešňové větvičky narpubované na kaktus a nutí mě dospět k závěru, že za málo peněz málo muziky, je smutným výsledkem snahy přiblížit Solaris filmovému divákovi. Asi jsem opravdu hledala zrcadlo vlastních představ a ne nový obraz, ale tenhle obraz byl na můj vkus namalován příliš vybledlými barvami.(6.11.2007)

  • Madsbender
    ***

    Psychologické sci-fi? Prečo nie. Artové spracovanie? Žiadny problém. Soderberghova réžia? Môže byť. George Clooney v hlavnej úlohe? O.K. Na námet a technické spracovanie môžem povedať jediné: WOW! Horšie je to už s dejovou výplňou. Keďže sa film aj napriek príjemnej 90-minútovej dĺžke príšerne vlečie a človek pri jeho sledovaní pomaly zaspáva, nedostaví sa očakávaný silný zážitok z inak na psychiku človeka brutálne útočiacej formy filmu. Čo je vo výsledku dosť smutné.(13.4.2013)

  • - Původní motto filmu mělo být "Love never dies" (láska neumírá), ale stejný slogan má už Dracula, tak se od něj nakonec upustilo. (Karlos80)

  • - Film je o více než hodinu kratší než původní Solaris. (Karlos80)

  • - Meno Rhea (Natascha McElhone) je tiež menom deviateho mesiaca planéty Saturn. (MikaelSVK)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace