Reklama

Reklama

Arabela se vrací aneb Rumburak králem Říše pohádek

(seriál)
  • Slovensko Arabela sa vracia
Pohádka / Komedie / Dobrodružný
Česko, 1993, 12 h 8 min (Minutáž: 28 min)

Scénář:

Miloš Macourek

Kamera:

Emil Sirotek

Hrají:

Jiří Lábus, Miroslava Šafránková, Vladimír Dlouhý, Marián Labuda st., Jaroslava Kretschmerová, Ondřej Kepka, Petr Nárožný, Pavel Zedníček (více)
(další profese)

Epizody(26)

Obsahy(1)

Arabela pokračuje dalšími šestadvaceti příběhy, jimiž autoři Miloš Macourek a Václav Vorlíček volně navázali na díly předchozí. Než se podařilo pokračování úspěšného seriálu napsat a natočit, uběhla řada let. Někteří herci z první série se už, bohužel, natáčení nedožili: Vladimír Menšík, Václav Lohniský, Petr Svojtka či Jiří Hrzán. Přesto se ale s většinou herců, které si diváci oblíbili, zase setkají. Se Stellou Zázvorkovou, Vlastimilem Brodským, Ivou Janžurovou, Janou Brejchovou, Vladimírem Dlouhým a přibudou k nim desítky představitelů nových rolí. Například Marian Labuda, Petr Nárožný a Pavel Zedníček. V titulní roli Arabely vystřídala slovenskou herečku Janu Nagyovou neméně půvabná Mirka Šafránková.

Od chvíle, kdy naposledy zazvonil kouzelný zvoneček, se udála spousta věcí. Arabela a Petr jsou spolu 10 let a marně čekají na dítě. Z Honzíka a Mařenky se stali vysokoškoláci, studují folkloristiku, tedy pohádky. Říše pohádek je vážně ohrožena, ze země obrů je pro své vegetariánství vyhnán obr Balibul a usadí se poblíž království, aby se naučil jíst lidi. Každý den žádá novou oběť. Bystrozraký uteče z vězení, aby se nestal jeho obětí a zmocní se kouzelného pláště. Letí do světa lidí. (Česká televize)

(více)

Recenze (287)

duklak2 

všechny recenze uživatele

No to snad není možné. Mě muselo zmiznout hodnocení. Přece není možné, aby jsem to hodnotil až téměř po dvaceti měsích, co jsem zde registrován. První série byla neskutečně pohádková. Tato už postrádala tu výjimečnou atmosféru. Prvních pár dílů celkem ještě šlo, ale ty další už postrádaly ten původní glanc. Hodnotím slabšími čtyřmi hvězdami. ()

MartinX. 

všechny recenze uživatele

Proč je původní Arabela tak dobrá a tohle pokračování tak slabé, to je pro mne dosud ne zcela jasné. Část vysvětlení bude možná spočívat v tom, že Arabelu z roku 1980 budu pořád jaksi vidět očima desetiletého kluka, zatímco Arabelu II jsem viděl po dvacítce, už jako poměrně cynický snobík. Také toto pokračování obsahuje celou řadu výborných i slabších macourkovských nápadů. Pochopitelně logika a zdůvodnění toho či onoho občas kulhá, ale to by u pohádky tolik nemuselo vadit, kdyby to jaksi vnitřně fungovalo, což se v první řadě Arabely dařilo, nyní nikoliv. Na vině je asi nekritičnost autorů, kteří nenasytně vrší jeden motiv za druhým, jako by už nevěděli co do dortu nacpat, aniž z těch příběhů vytěží, co je jim vlastní. Výsledek je takto poměrně chladný a přes uplatnění řady výborných herců málo zábavný. Co je ale nejpodstatnější, mám takový pocit, že cosi zásadního se mezi vznikem dvou Arabel stalo v ovzduší , protože zhruba do poloviny 80. let vznikla v Čechách celá řada velmi kvalitních filmů pro děti, zejména pohádek, o jejichž kvalitě či přinejmenším zábavnosti jsem přesvědčen. Po roce 1989, až na nepatrné výjimky, nic, k čemu bych měl chuť či důvod se vracet. ()

Reklama

Le_Chuck 

všechny recenze uživatele

Rád spomínam na časy keď som toto pozeral. Mal som asi 10 rokov a tento seriál som fakt žral. Vždy ukončený v tom najlepšom, plný kúzelných postáv, aj Arabelu som miloval aj keď bola iná. Mne to proste nevadilo. Nedokázal som vnímať nelogičnosti, či klišé. Len som sa jednoducho tešil na ďalši týždeň. A to je dôležité, že si má získal. A ziskal si ma tak ako pôvodná Arabela. Aj keď teraz s osdtupom času vidno zmenu štýlu a že to je líznuté 90-tymi rokmi, vždy je to naplnenie fantázie jedného násťročného. ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Jasný problém v tentokrát už nezvládnutě rozplizlém scénáři, který původním dílům nesahá ani po kotníky, ale o žádnou hrůzu se každopádně nejedná a bez svého předchůdce by nová Arabela možná i splňovala většinu požadavků průměrné zábavy. Nejvíce mě štve, že tu byl dán až příliš velký prostor "hysterickým" hercům typu Jiřího Lábuse, Mariána Labudy a jako zosobnění všeho kravství působící Jaroslavě Kretschmerové. ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

Dodnes si pamatuji můj dětský šok z toho, když to premiérově šlo v telce - Arabelu hraje jiná herečka (!), Menšík je po smrti a ze Sováka, Brodského a Filipovského jsou starci nad hrobem (naopak 44 (!) letého Zedníčka a 55 letého Nárožného seriál vydává za dědky, což je přinejmenším komické), z Honzíka s Mařenkou jsou dospělí lidé (jejichž vzájemný vztah je v celém seriálu tak nepochopitelně cudný, až s tím o to více kontrastuje jejich nečekané finální rozhodnutí spolu bydlet jako milenecký pár, což u vdovy Majerové vyvolá podobně nepochopitelné zděšení), z Xenie je najednou kladná postava, mnohem více prostoru zde má postava Fantomase jakož i zcela nové postavy (Pompo, Papp, Natálka, Roxana, Karel s Hyacintem...), a v případě Rumburaka zde zazní překvapivá informace, že má smůlu na ženský, protože byl mj. ženatý s krasobruslařkou, která mu utekla s trenérem, čímž seriál vtipně navazuje na filmový spin-off z r. 84, a narážek na tento snímek je v seriálu víc, a dokonce se v seriálu i objevuje jedna postava z filmu, a sice inženýr Zachariáš, který Arabele pomáhá s vývojem Arafonu, ačkoli mu zůstala nenávist ke zvířatům (seriál ale kupodivu nijak nepracuje s filmovou kouzelnou formulkou pro přesun do světa pohádek, a místo ní ji nahrazuje Fantomasovými vynálezy, které často dublují funkce cestovního pláště a kouzelného prstenu z původního seriálu). Když ale opadlo to zděšení z příšerné první epizody, rychle jsem tomu přišel na chuť, a každý týden netrpělivě očekával další epizodu (a platonicky zbožňoval milionářskou dceru Natálku). A když jsem si to teď po 30 letech pustil znovu, zjistil jsem, že mě to baví úplně stejně jako v dětství, a ještě se z toho mezitím stalo úžasné devadesátkové retro, které nádherně zakonzervovalo podobu dobových aut, pražských ulic, bydlení, účesů, oblečení (ta děsivá mikina Mařenky, kterou nosí v celém seriálu!) apod. Přijde mi kupříkladu dnes zajímavé, že snad všechny interiéry v tom seriálu jsou extrémně devadesátkově hnusné, což asi nejvíc platí o bytě Petra s Arabelou, ale překvapuje mě to i u vily pana Pappa, která mi tehdy přišla jako vrchol luxusu, a dnes žasnu, jak odporně vypadala uvnitř (nemluvě o komických detailech typu, že ač je Papp v seriálu vydáván za superbohatého člověka, který má dokonce vlastního sluhu - analogicky k pohádkovému králi coby král hraček ve světě lidí - tak jeho venkovní sezení představuje nejobyčejnější bílý plastový stůl s plastovými židlemi, který by se hodil tak maximálně někam na chatu - podobných bezděčně komických či nepřesvědčivých momentů je tam více). A ačkoli chápu nízké hodnocení, které si to zde vysloužilo, a souhlasím s tím, že to byl Vorlíčkův sestup dolů (a například všechny scény s děkanem a docentkou jsou extrémně stupidní), přesto mám toto pokračování v podstatě stejně rád jako původní seriál, a a možnost ho znovu vidět po tolika letech mi připravila velmi příjemný návrat do dětství, ze kterého se jen velmi neochotně vracím zpátky. ()

Galerie (88)

Zajímavosti (47)

  • Spôsob, akým firma Papp v seriáli pracuje na vývoji prístroja Arafon určenom na dorozumievanie so zvieratami, má logickú chybu. Arabela Majerová (Miroslava Šafránková), ktorá dokáže rozumieť reči zvierat, postupne nahráva zvuky rozličných zvierat a prekladá ich. V 13. dieli jej synovia Karel (Petr Nárožný) a Hyacint (Pavel Zdeníček) omylom zmažú magnetofónový pás, na ktorom sú nahraté zvukové prejavy bobra, a ona ich musí komplikovaným spôsobom znovu nahrávať v neoprénovom obleku uprostred jazera. Tvorcovia však zabudli na to, že Arabela má schopnosť nielen zvieratám rozumieť, ale aj hovoriť ich rečou (čo sa viackrát prejaví napríklad v jej komunikácii so psami). Na skonštruovanie prístroja by teda celkom stačilo, keby reč jednotlivých zvierat nahrala ona sama. Zároveň by tým odpadli problémy spomínané v 6. dieli, keď jej šimpanz odmietol na požiadanie povedať vetu "Necítím se zdráv", ktorú chceli do Arafonu nahrať. (Fanda_Jary)
  • V první epizodě Pomoc, za kopcem je obr (1993) je název dílu vyobrazen bílým písmem na fialovém pozadí, ve všech zbývajících částech pak tvůrci využili podklad zelený. (fiLLthe3DD)
  • Natáčeno v obci Bohostice, Praze - Vokovicích, na Národní třídě, Starém městě. [Zdroj: Filmovamista.cz] (M.B)

Související novinky

Zemřela herečka Jana Andresíková

Zemřela herečka Jana Andresíková

20.10.2020

Včera odpoledne opustila svět českého filmu herečka a dabérka Jana Andresíková. Bylo jí 79 let. Zprávu o úmrtí sdělil médiím její manažer René Kekely spolu s informací, že herečka, zotavující se po… (více)

Reklama

Reklama