poster

Nejdelší den

  • anglický

    The Longest Day

  • slovenský

    Najdlhší deň

Válečný / Akční / Drama / Historický

USA, 1962, 178 min

Scénář:

David Pursall

Hudba:

Maurice Jarre

Hrají:

Eddie Albert, Paul Anka, Arletty, Jean-Louis Barrault, Richard Beymer, Hans Christian Blech, Bourvil, Richard Burton, Red Buttons, Sean Connery, Ray Danton, Peter van Eyck, Mel Ferrer, Henry Fonda, Steve Forrest, Gert Fröbe, Leo Genn, Werner Hinz, Jeffrey Hunter, Curd Jürgens, Alexander Knox, Christian Marquand, Roddy McDowall, Sal Mineo, Robert Mitchum, Kenneth More, Richard Münch, Edmond O'Brien, Peter Lawford, Wolfgang Preiss, Ron Randell, Georges Rivière, Robert Ryan, George Segal, Siân Phillips, Frank Finlay, Mark Damon, Jack Hedley, Françoise Rosay, Dietmar Schönherr, Bernard Fresson, Bernard Fox, Kurt Meisel, Rainer Penkert, Vicco von Bülow, Hans Söhnker, Jean Servais, Rod Steiger, Richard Todd, Tom Tryon, Robert Wagner, Stuart Whitman, Georges Wilson, John Wayne, Irina Demick, Daniel Gélin, Dewey Martin, Michael Hinz, Alice Tissot, Leslie Phillips, Michel Duchaussoy, John Gregson, Gil Delamare, Fabian, Madeleine Renaud, Dominique Zardi, Fernand Ledoux, Maurice Poli, Richard Dawson, Pauline Carton, Lionel Vitrant, Rudy Lenoir, Wolfgang Lukschy, Edward Meeks, Clément Harari, Donald Houston, Tommy Sands, Bob Steele, John Meillon, William Shatner, Jean Champion, Paul Hartmann, Patrick Jordan, John Crawford, Richard Wattis, Heinz Reincke, Harry Fowler, Patrick Barr, Hartmut Reck, Tony Mordente, Marcel Rouzé, Robert Freitag, Karl John, Wolfgang Büttner, Armin Dahlen, Paul Edwin Roth, Ernst Schröder, Mickey Knox, Bryan Coleman, Simon Lack, Ruth Hausmeister, Neil Maccallum, Harry Landis, Michael Beint, Bill Nagy, Walter Horsbrugh, Peter Helm, Michael Medwin, Eugene Deckers, Lyndon Brook, Norman Rossington, Trevor Reid, Lucien Camiret, Heinz Spitzner, Til Kiwe, Jurij Medveděv
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Decker
    *****

    Jeden z nejlepsich neli nejlepsi valecny film (rozumej z druhe svetove valky) jaky jsem osobne mel tu cest videt. Je to prehlidka velkoleposti a monumentalnosti s jakou filmari k projektu pristupovali. Osobne si myslim, ze je to jeden z filmovych unikatu a klenotu a pres znacne stari bych rekl, ze to prave filmu spise pomaha nezli skodi, nebot dnes v dobe kdy se toci Pearl Harbory a Kody Navajo se toto dilo blyska jako cira genialita a filmari si od nas za tento skvost zaslouzi nehynouci diky. Uz jen to jak vse do sebe zapada i presto ze jednotlive episody (USA, GB, GER) tocili ruzni reziseri me utvrzuje v tom jakou ma tento pocin hodnotu. Valecni fajnsmekri, ale i obycejny divak by meli spolecne k tomuto filmu pristupovat jako k necemu mimoradnemu a nevsednimu a patricne ho i ohodnotit. Je mi vsak jasne ze vsichni nebudou k tomuto filmu pristupovat a jasat jako ja a ani to nikomu nezazlyvam, jsem vsak rad ze mi tento film tak ucaroval, protoze mi nabidl opravdu mnoho a ja si ho proto patricne vazim.(12.6.2005)

  • kaylin
    ****

    Co osobně hodně obdivuji na Johnu Waynovi, to je jeho hlas. Je to hlas odhodlaného, silného muže, hlas, který klidně budete poslouchat, protože víte, že to, co říká, je vždycky pravda. Je to hlas, kterému můžete věřit, který vás dokáže pokárat, ale víte, že to s vámi myslí dobře a nadává jen proto, že jste něco nezvládli. Proto se tenhle chlap tak skvěle hodil pro westerny, pro postavy čestných mužů. Není to jen jeho vysoká postava, ale právě také hlas, kterým dokázal rozdělovat příkazy, kterým pronášel věty, které by z úst jiných zněly hloupě a jako zbytečné moralizování. Přiznám se, že jsem doslova čekal na to, až ho zase uslyším. Pro postavu vysokého vojenského velitele se hodí dokonale. Nejen jeho hlas, ale celý John Wayne. Co je američtějšího kromě westernu? Samozřejmě americká armáda. Více: http://www.filmovy-denik.cz/2013/03/nejdelsi-den-1962-70.html(10.4.2013)

  • Subjektiv
    ****

    Z Nejdelšího dnu, podobně jako z mnoha dalších válečných filmů, je se zaměřují na jednu konkrétní vojenskou operaci či bitvu, cítím nejenom snahu diváka dojmout, vzdát čest bojovníkům, ale také diváka vzdělat, nabidnout mu velké množsví faktů. Onen vzdělávací záměr se pak otiskává do výsledku, často velmi sympaticky a organicky, jindy pro změnu okatě a lehounce křečovitě. To druhé (už jsem si na to stěžoval v komentáři k Bitvě o Midway) cítím hlavně v mnoha replikách, jež jsou napsány tak, aby divákovi daly přehled o situaci a zhodnotily význam jednotlivých dílčích událostí. Když velitel německého "náletu" na vyloďovací pláže ironicky glosuje: "Tohle je slavný den pro Luftwaffe," slyším, jak učitel v pozadí říká: "Uvědomte si, prosím, že v červnu 1944 již na západě Luftwaffe nepředstavovala významnou bojovou sílu." A v rozhovoru točícím se kolem (ne)buzení führera zase musí explicitně zaznít, že Třetí říše prohraje dost možná proto, že ho patřiční lidé včas neinformovali a zároveň odmítli rozhodovat bez něj. Trochu víc důvery v divákovu inteligenci bych na takových místech uvítal. Spolu s pro mě sice pochopitelným, ale mně ne zcela příjemným zařazením komických postaviček a ne vždy zajímavých epizodek řadových vojáků před akcí, jde však o jediné výtky, které se mi chce přednést. K ocenění je toho mnohem víc. Sympatické je mi komplexní uchopení celé operace od přípravy po provedení, od vojínů po generály, od strany ke straně (Němci, Britové, Američané, odboj...). Výsadek, Gold, Juno, Sword, Utah, Omaha... Stopáž filmu se tím sice natahuje, ale věřím, že je to na místě. Výborně zvolené jsou lokace, reálie jsou věrné, boje přesvědčivé - angažování mnoha skutečných účastníků této události, včetně Lovata, Blumentritta či Pluskata se vyplatilo. Konečně i srdce "nemilitantního" filmového fanouška občas zaplesá nad nápaditostí, s kterou jsou snímány boje ve velkých celcích. Mně kupříkladu učarovala poměrně dlouhá kamerová jízda nad právě ztékaným Ouistrehamem. Stejně tak i výkony představitelů mnoha důstojníků, bůhvíproč hlavně těch německých :)(17.5.2010)

  • MikO_NR_1909
    ****

    Pečlivo budovaná príprava, enkláva hviezd a štatistov, ktorý vyobrazili relatívne hodnoverne udalosti operácie Normandie. Avšak zväčša v akčnej a technologickej rovine. Kvitujem, že tvorcovia nezašli do nechutností a že je nemožné sa priamo stotožňovať s konkrétnymi postavami. Skrátka naratívny koncept je viac rozložený v dokumentarizme, akoby im predhadzovali pasáže z historických pamätí. A samozrejme s patričnou dávkou "správnosti" výkladu. Z dĺžky, kompozičného ladenia ako i spojovníkom celej operácie možno konštatovať úspech, na žiadosť US ambassy našťastie nebolo žiadaná vždycky len primárna, banálnejšia dejová linka a zvýraznenie ideových protipólov. I tu sú výrazné, ale nie až tak. Nemyslím, že budem tento film vidieť v živote viackrát než možno ešte raz.(23.6.2016)

  • Matty
    ****

    Opulentní válečná podívaná, jejíž multiperspektivní románová struktura podává neobyčejně komplexní obrázek slavného vylodění. Film od začátku paralelně stříhá mezi muži různých hodností a národností, přičemž každý má přístup k jiným informacím, což významně pomáhá budovat napětí. Na jedné straně nechceme, aby Němci věděli, kdy spojenci zaútočí, zároveň si přejeme, aby byli o invazi včas informováni např. členové francouzského odboje. Jedině správná synchronizace může přinést vítězství. Díky rozmáchlé stopáži nám sice můžou být postupně představeni všichni hlavní aktéři (byť je později spíše než podle jmen rozpoznáte podle tváří známých herců), ale důraz je kladen primárně na samotnou operaci a její jednotlivé kroky, nikoliv na psychologii postav a jejich citový život. Jde o podobně fascinující procedurální ansámblovou válečnou akci, jakou o rok dříve nabídla Děla z Navarone nebo o několik let později Kam orli nelétají. Oproti nim je ovšem Nejdelší den zároveň více orientovaný na co nejvěrnější (v rámci možností žánru a hollywoodského vyprávění) zprostředkování historických fakt, čímž předjímá dokudramata, která se dostanou do módy o něco později. Díky zaměření na to podstatné je film navíc nabitý akcí. Téměř neustále se v něm něco zásadního děje, nebo alespoň k něčemu zásadnímu schyluje. Některé masivní scény, viditelně natáčené se stovkami komparzistů pobíhajících po pláži, berou dech nejen svou rozmáchlostí, ale i virtuozitou režie (obzvlášť vyniká jeden nepřerušovaný letecký záběr bojů probíhajících na obou březích řeky). Občasné komické vsuvky (procházející jeptišky) a dialogové scény mezi vojáky (které "velký příběh" nikam neposunují) tak představují vítanou možnost vydechnutí. Pojetí války je s ohledem na dobu a charakter projektu poměrně černobílé. Zejména američtí vojáci jsou bezchybní hrdinové, zabíjení je nevyhnutelné a nevyvolává ambivalentní pocity a nihilistický dovětek v podobě posledního dialogu přichází příliš pozdě. Ani silná alergie na Johna Waynea a heroické oslavy virility vám ale nebrání vychutnat si, jak obratně je film vystavěn a jak svou konstrukcí v něčem připomíná (mimo jiné) Dunkerk Christophera Nolana. 80% Zajímavé komentáře: DaViD´82, Subjektiv, Madsbender, gudaulin(10.8.2017)

  • John Wayne

  • - Polní maršál Erwin Rommel a jeho syn Manfred Rommel jsou hrány otcem a synem Wernerem a Michaelem Hinzem. (Kulmon)

  • - Sean Connery žádal, aby jeho scény byly natočeny co nejdříve, aby se mohl přesunout na Jamaiku, kde se natáčel KDr. No (1962). (Kulmon)

  • - Snímek byl natočen na motivy stejnojmenného románu Corneliuse Ryana. (Hans.)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace