Reklama

Reklama

Klíče od pevnosti Boyard

(pořad)
  • Česko Pevnost Boyard (více)
Soutěžní / Dobrodružný / Komedie / Rodinný
Francie, 1990, 370x57-136 min

Scénář:

Claire Barré

Hudba:

Paul Koulak

Účinkují:

Olivier Minne (moderátor), Jean-Pierre Castaldi (moderátor), Sophie Davant (moderátor), Patrice Laffont (moderátor), Tomer Sisley, André Bouchet (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Tuto původně francouzskou televizní hru, založil spisovatel Jacques Antoine (on sám je tvůrcem 150 různých show), jež získala celosvětově mnoho úspěchů a to i díky vytvoření mnoha mutací, ale hlavně díky záměru, že zakládaná družstva věnují výhru zpravidla na dobročinné účely. Samotná hra existuje přes dvacet let a odehrává se ve skutečné historické stejnojmenné pevnosti Boyard, která se nachází mezi ostrovy Aix a Oleron u západního pobřeží Francie. Samotná soutěž tvoří hned několik kategorií, které se v průběhu let mění. Ale základní tři části těchto kategorií zůstavají. Jedná se o bojování o klíče, bojování o indicie a v neposlední řadě pak o dobývání zlatého pokladu, tvořící zlaté mince -boyardy. V samotné hře, šestičlený tým zdolává fyzicky i psychicky náročné disciplíny (jako je: bungee-jumping, kluzká horolezecká šikmá stěna, skleněné rourové bludiště, či hledání klíče v neprůhledných nádobách, plné nejrůznější havěti či neznámého nánosu), což je opravdovou výzvou. Disciplíny se konají za zavřenými dveřmi v místnostech po celé pevnosti, kde je vždy jiný obtížný úkol, za účelem získání sedmi klíču a tak následného odemčení brány na nádvoří pevnosti, vedoucí ke klecovému trezoru. Trezor navíc hlídají rozdovádění tygři. (Výjímkou byl pouze rok 1990, kde tým musel získat až 18 klíčů.) Pro každý test obvykle jeden až dva kandidáti vstoupí do místnosti, kde mají omezený čas na získání klíče jakožto odměnu. Čas (přibližně 2-3 minuty, v závislosti na hře) se vždy počítá na přesýpacích hodinách u každé místnosti, obsahující modrou tekutinu a ostražitě jej na monitoru střeží, čtyři ze zbytku družstva, přičemž šestý z týmu se připravuje na jiný úkol. Jakmile se stane, že soutěžící vyčerpá daný čas k získání klíče, musí urychleně opustit místnost, jinak je v místnosti uvězněn a následně odveden do cely, do které ho strčí Kebule ve sklepních prostorách pevnosti. Poté se tým rozeběhne a připojí ke svému již připravenému kolegovi, aby i on mohl vstoupit a bojovat v časovém limitu o klíč. Takto se členové týmu střídají, až do získání posledního klíče v základním časovém horizontu pětačtyřiceti minut. Tým doprovazí usměvavý Pačes a Paklíč, který vybojované klíče i indicie shromažďuje. Klíč také může získat jeden ze soutěžících, po vyslechnutí a následném správném zodpovězení hádanky, nahoře ve věži, kterou mu předloží otec Fura. Při špatné odpovědi, Fura klíč vyhodí z okna do moře, kde jej pracně musí vylovit jiný z týmu často kapitán družstva. Setkáme se také v případě vysvobozování s panem Krysařem, který zajatým soutěžícím nabídne na výběr, buďto černou anebo bílou krysu, která se po umístění do středu v krysím bludišti, musí dostat do otvoru s červeným či černým označením, podle toho, jak uvězněný soutěžící vybere. Poté jej případně Kebule, může pustit z vězení a soutěžící se mohou utkat v druhé neméně těžké části, totiž hledání indicií. Při hledání indicíí se čas měří již jen stopkami a to až do konce stanoveného času celé soutěže. O několik let později, ještě přibyla další kategorie, kde se soutěžící po nalezení plného počtu klíčů, sestupují do nejnižší temné místnosti v pevnosti, kde se promění na tzv. 'lovce času' a jednotlivě se po jednom utkávájí u připraveného stolku a snaží vyhrát nad 'velmistry boyardu' pro získání co největšího času v pokladnici. Pokud si soutěžící v předposlední části, při hledání indicíí jsou jistí, že dokáží sestavit tzv. 'Finální slovo' dostaví se na náměstí před odemčenou nikoliv otevřenou bránu vedoucí k trezoru a zazvoní na kovový zvon. V tom okamžiku Felindra jinak zvaná 'tygří žena' zažene tygry do klece a brána se otevře. Poté se soutěžící rozmístí a stoupnou si jednotlivě na písmenovou šachovnici, na všechna potřebná písmena finálního slova (na zbytek potřebných písmen se umisťují dělové koule), čímž slovo tzv. vytočí. Pak již jen zazní od průvodce celého pořadu: Felindro, otoč tygří hlavou! A je-li finálové slovo správné, soutěžící nabírájí v klecovém trezoru maximální počet boyardů a vynáší je ven, dokud se brána nezačne pomalu zavírat. V případě, že není dostatek indicíí na uhodnutí finálního slova a blíží se konec celé soutěže, nastává tzv. obětování se soutěžících. Strčí ruku do tlamy v podobě hlavy tygří sochy a v ní je uvězněn. Vytáhne jen spoutanou ruku a předá indicii k doplnění hádanky, sám se tak nebude podílet na nošení boyardů. Obětování se, nastává taktéž i v případě nedostatků nashromážděných klíčů v první části hry, tito hráči jsou uvězněni v kobce do konce celé hry. (CANNIBAL)

(více)

Recenze (409)

Maynard. 

všechny recenze uživatele

Pevnost Boyard vždy patřila mezi moje oblíbené televizní programy. Hnedka na začátku to nakopne znělka, která svou melodií doslova vybízí k prohlídce této překrásné pevnosti. A hle máme tu Paklíče, kterej se svazkem klíčů legračně pobíhá mezi zdmi bývalého žaláře. Ze shora to všecko šéfuje neoblomný otec Fura, který každý díl vysloví nějakou tu perličku. Pokáždé sem držel palce všem zúčastněným a poháněl je kupředu, né vždy se jim podařilo odnést pořádný obnos (někdy zlaťáky padaly pouze chviličku nebo vůbec), ale i tak má každý ze soutěžících na co vzpomínat. Zde, narozdíl od Xapatanu, bylo bezva, že se v každém dílu objevovaly jiné komnaty, čili to nebylo pořád na stejný brdo. Bylo toho opravdu hodně, co toho tato soutěž nabízela... Bohužel musím používat minulý čas. Rád bych se na nějaký ten dílek podíval i teď po letech, leč Boyard už nesplňuje současná kritéria pro průměrného televizního diváka, kterými jsou - stupidita, kýčovitost, shitovost a ordinacovitost v růžovost zahradost :o) Sorrry Mirrroslave :o))) ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Soutěž mého dětství. Neskutečná podívaná, která mě pohltila při každém sledování. Nic jsem nesledoval tak pravidelně možná s výjimkou milovaných Her bez hranic. Ještě dnes si vybavuji dokonalou hudbu a všechny různé postavy z celého putování soutěžících po nádherné pevnosti někde u Francie. Kdo neviděl, tak pro mě není člověk... ()

Reklama

Phobia 

všechny recenze uživatele

Kvalita každého dílu soutěže stála a padala na tom, jak byl sympatický tým... A u těch nesympatických se holt fandilo, aby totálně vyhořeli:-). Tohle mě opravdu hodně bavilo, i když časem byly jednotlivé úkoly přece jen okoukané a ty nově vymyšlené většinou nic moc. Hodnotím původní francouzskou verzi, pokusy ostatních národů jsou vesměs trapárny. 90% ()

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Jo. Tohle byla soutěž mého mládí společně s Po stopách Xapatanu. Od epické hudby na začátku, přes příjezd, úkoly, napětí, jestli začnou padat peníze, až po otce Fourata a Tyriona - pardon, Paklíče. Soutěž, kde soutěžícím člověk opravdu fandil, držel jim palce a okusoval si nehty, protože tady byl potřeba vedle fyzické zdatnosti i mozek. A taky mi bylo náct... :) ()

blackrain 

všechny recenze uživatele

Hodně zábavná podívaná. Některé úkoly byly docela šílené a pro mě nepředstavitelné. Prostředí bylo zajímavé, stará pevnost uprostřed vody. Nezapomenutelná je postava otce Fura, který do světa skrze televizní obrazovky šířil svá denní moudra. Vždycky jsem se těšila na chvíli, kdy tým splnil všechny úkoly a měl všechny indicie a šel do místnosti s pokladem. Musel poskládat heslo, o kterém si mysleli, že je správné a pak nastala chvíle nekonečného ticha. Pak to přišlo. Začaly se sypat zlaťáky. Ale také se začala zavírat brána, proto se snažili urvat, co nejvíce z pokladu. Myslím, že potom to věnovali na nějakou charitu. ()

Galerie (8)

Zajímavosti (34)

  • Marie Talon (působící půl série v roce 1990) a Cendrine Dominguez (působící mezi lety 1993–2002) jsou jediné moderátorky pořadu, které nevyužily možnost stát se v pevnosti Boyard soutěžícími kandidátkami. (CANNIBAL)
  • Pevnost Boyard sama o sobě obsahuje spoustu prostor, kam divák nemá možnost nahlédnout. Příkladem jsou technická zázemí nepostradatelná pro produkční účely - "control room", odkud se ovládá veškerá elektřina v pevnosti, zvuková a obrazová režie, prostory pro ubytování a práci štábu, který produkci ještě před příjezdem soutěžního týmu zajišťuje, horní ochoz s kolejemi pro kamerový jeřáb atd. Krom štábu jsou přítomni i specialisté - pyrotechnik, potápěči, chovatelé zvěře, lezařský mistr a další osoby, které se podílejí na bezpečnosti. (FIBO)
  • K roku 2010 bylo natočeno 20 sezón. (FIBO)

Reklama

Reklama