Režie:
Richard DonnerScénář:
David SeltzerKamera:
Gilbert TaylorHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Gregory Peck, Lee Remick, David Warner, Billie Whitelaw, Harvey Stephens, Patrick Troughton, Martin Benson, John Stride, Freda Dowie, Nicholas Campbell (více)Obsahy(1)
Narodil se v šest hodin, šestého dne šestého měsíce... Britsko-americký film Přichází Satan! režiséra Richarda Donnera patří ke komerčně nejúspěšnějším hororům s okultistickou tematikou, které prožívaly svůj rozmach ve Spojených státech 70. let. Působeni Satana je v Donnerově filmu dáno do souvislosti s politikou: americkému diplomatovi Robertu Thornovi je za podivných okolností podstrčen k adopci chlapec Damien, ve skutečnosti vtělení Antikrista. Po řadě záhadných nehod, jejichž oběťmi jsou lidé odhalující pravou tvář dítěte, vyhledá Thorn v zoufalství kněze, který mu vyjeví, co musí udělat. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (594)
Zručně napsaný děj, ve kterém jsou velmi efektní formou objasněny základní pojmy satanismu, neztratil ani po letech nic ze své chytlavosti. Gradace napětí stoupá s téměř „schodovitou“ přesností a spěje až ke konci, na němž by se měla závěrečná patnáctiminutovka vyučovat, protože já sám jsem chvílemi zapomínal dýchat. Zajímavá výprava ve stylu chladných velkolepých budov, které skýtá jak samotný dům velvyslance, tak i mnoho kostelů, po kterých se prochází nejistě pátrající Gregory Peck, kterého je radost sledovat a spolu s ním si prožívat téměř až nezdravé emoční vypětí, ke kterému nemalou měrou přispěla i hudba Jerryho Goldsmithe. Dle mého je Omen nejzdařilejší kousek svého subžánru. Přesto dávám „jenom“ čtyři hvězdičky, protože horory se satanskou tematikou mi nikdy řádně nepřirostli k srdci. ()
Nikdy by mi nenapadlo, ze reziser vsetkych SMRTONOSNYCH ZBRANI (1987) alebo westernovej komedii MAVERICK (1994) s Melom Gibsonom natocil v minulosti aj takyto temny snimok, ale to dokazuje aj talent rezisera, ktory mimochodom s tvorcami mal pocas natacania neuveritelne mnozstvo nestasti, akoby bol uz len tento namet filmu prekliaty, alebo to bola vsetko len zhoda nahod, treba si precitat zaujimavosti. Pamätam si na tento horor este zo zaciatku 90-tych rokov, mal som to stastie vidiet to v kine. Najviac ako fanusikovi poriadnych hororov sa mi pacilo natocenie odseknutej hlavy, avsak dnes som sa dival na tento horor aj trosku z ineho pohladu, teda vdaka skvelej hororovej hudbe Jerryho Goldsmitha bol dost napinavy a hlavne v druhej polovici filmu si udrzal dokonalu temnu atmosferu, na rok 1976 to musel byt hit. _________ Gregory Peck - (Robert Thorn) +++ Lee Remick - (Katherine Thorn) +++ David Warner - (Keith Jennings) +++ Billie Whitelaw - (Opatrovateľka pani Baylocková) +++ Harvey Stephens - (Damien Thorn) +++ Patrick Troughton - (Otec Brennan) +++ Martin Benson - (Otec Spiletto) +++ Robert Rietty - (Monk) +++ Tommy Duggan - (Kňaz) +++ ()
Filmařsky bravurně zvládnuté dílo, podkreslené neméně bravurní hudbou, no děj je na můj vkus zpočátku dost zdlouhavý, což se však s přibývajícími minutami mění a poslední půlhodinka (respektive od návštěvy hřbitova) je již bezesporu pětihvězdičkovou záležitostí. Jeden z nejvyrovnanějších hororů co jsem viděl, kdy ani jedna složka (režie, hudba, herci, scénář) za ostatními znatelně nezaostává. Horror movie of the year ()
V 70. letech západní Evropou a Spojenými státy hýbala módní vlna satanismu, kterou pomohly rozpoutat i žánrové snímky, z nichž první byl Rosemary má děťátko a poté slavný Vymítač ďábla. Podobné to bylo koneckonců i v literatuře, protože v roce 1969 vyšla Le-Veyova Satanská bible. Producenti si řekli, že by bylo fajn naskočit do tohohle rozjíždějícího se vlaku a pověřili Richarda Donnera natočením snímku podle stejnojmenné literární předlohy. Donner použil jenom minima triků a zvláštních efektů, ale protože je to dobrý režisér, dokázal velice úspornými prostředky vytvořit úžasnou a, jak se později podle volných pokračování a remaků ukázalo, prakticky neopakovatelnou atmosféru. Pohybem kamery, náboženskou hudbou, sborovým liturgickým zpěvem a nejrůznějšími rekvizitami dokázal zhmotnit představy všudypřítomného, plíživě postupujícího zla, které přichází s osudovou nevyhnutelností díky biblickým proroctvím. Předtucha smrti je doprovázena např. temnými liniemi na fotografiích osob, které mají zemřít. Biblické motivy, které ohlašují příchod apokalypsy a Antikrista, jsou spojené s pochmurnou kostelní atmosférou. Zvláštní kontrast a napětí způsobuje srovnání démonického zjevu některých duchovních - fakticky kladných postav s nevinností maličkého dítěte, které s sebou nese zlo. Celý film evokuje příchod tmy, iracionálna a znejistění všeho dosud fungujícího materiálního světa. Doslova geniální je otevřený konec, kdy kamera ulpí na několik sekund na obličeji šťastně se usmívajícího dítěte. Z toho úsměvu jde strach...Celkový dojem: 100 %. ()
Mým zbožným přáním je vidět tento film o půlnoci samotný v zatemělém kinosále, to bych samým napětím asi explodoval. Příběh a zpracování je dosti podobné jako u "Rosemary má děťátko," které je ale asi ještě více napínavější a pocit "všechno je v prdeli" je tam výraznější díky tomu že Mia Farrow přece jenom vypadá bezbrannější než Gregory Pack, který je tu sice už trochu starší, ale charisma má a hraje mu to o stošest. Richard Donner skvěle zvládá vypjaté scény a třeba ta s "chůvou v nemocnici" je dokonalá. Některé scény by (např. Peck na konci procházející svým domem) možná chtěly o pár sekund zkrátit, ale to jsou jen takové mušky. Dost mě překvapil vynikající gore efekt s tou useklou hlavou, to jsem fakt nečekal. Hudba se k filmu skvěle hodí a výborně podtrhuje celkovou atmosféru filmu. Poslední záběr spolu se závěrečnými titulky jen umocňuje tento nevšední zážitek. ()
Galerie (124)
Zajímavosti (65)
- Za špeciálnymi efektami filmu stojí John Richardson. Ten počas postprodukcie išiel autom so svojou priateľkou Liz. Došlo k nehode, ktorú on sám prežil, Liz bohužiaľ nie. Škaredá nehoda jej doslova odtrhla hlavu. (classic)
- Harvey Stephens, který ztvárnil Damiena, vyhrál konkurs vskutku "ďábelsky" – když ho režisér Richard Donner vyzval, aby se k němu rozběhl a snažil se ho uhodit, chlapec ho prudce kopl do rozkroku a pokračoval v tom i poté, co Donner volal "Stop!". "Našli jsme ho," dodal potom. (-bad-mad-wolf-)
- Během natáčení utrpělo několik členů štábu těžká zranění při autonehodě. (Specs)
Reklama