poster

Piráti z Karibiku: Na vlnách podivna

  • USA

    Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides

  • Slovensko

    Piráti z Karibiku: V neznámych vodách

  • Slovensko

    Piráti z Karibiku 4: V neznámych vodách

Dobrodružný / Akční / Fantasy / Komedie

USA, 2011, 131 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Falko
    ***

    Zaciatok zacinal tak slubne a v tej chvili som si pomyslel, ze urcite neklesnem pod stvrtu *, lenze potom prisiel pomerne nudny stred filmu a trochu pridlha plavba ku cielu, ktora bola sice okorenena morskymi pannami, ale ani zaver to nedokazal nijako zachranit, takze som musel zostat pri tretej *, pretoze ked si spomeniem na prve dve casti, tak v tejto je aj napriek snahe vidiet, ze uz to nebolo ono. Malokedy sa mi stava, ze pri 3D filme takmer zabudnem, ze mam 3D okuliare a tak som premyslal, ci to vobec malo zmysel aj ako 3D vidiet, podla mna to bolo zbytocne. Johnny Depp je ako v kazdej casti rovnako humorny, hudba Hansa Zimmera je opät prekrasna, Penélope Cruz uzasna, len neviem, ci nebolo chybou nahradit rezisera Gorea Verbinskeho inym oscarovym reziserom muzikalu CHICAGO (2002) alebo dalsieho muzikalu NINE (2009) Robom Marshallom. Mozno som mal prilis velke ocakavania, uvidim po reprize niekedy v buducnosti. ________ Johnny Depp - (Jack Sparrow) +++ Penélope Cruz - (Angelica Malon) +++ Geoffrey Rush - (Barbossa) +++ Ian McShane - (Blackbeard) +++ Kevin McNally - (Gibbs) +++ Astrid Berges-Frisbey - (Syrena) +++ Stephen Graham - (Scrum) +++ Keith Richards - (Kapitán Teague) +++ Richard Griffiths - (Kráľ George) +++ Judi Dench - (Bohatá dáma v koči) +++ Produkcia: Jerry Bruckheimera +++ (Videl v 3D kine 05.06.2011)(5.6.2011)

  • Marigold
    ***

    Ale jo, po citelně přemaštěné dvojce (a trojce, kterou už jsem ani nenašel sílu shlédnout), se zase jedná o celkem svižný a poctivý kus dobrodružství. Bohužel těžko se zbavit dojmu, že Marshall spíš než akční film natočil takovou trochu holčičí historickou fetiš, ze které pro všechny volánky a hezkou výpravu zmizely zuby. Když je film vystrčí ve scéně lovu na mořské panny, je z toho hodně sympatická temná pohádka. Jinak je to spíš takový věšák na hezké scenérie, sympatické herce a ultrapitomé dialogy, které nespasí ani Deppovy klaunské škleby. Čím seriózněji ten film místy zkouší působit, tím méně se do něj závan staré pirátské frašky hodí (hlavně v úvodní londýnské scéně to vrže). Když to sečtu - pěkné kostýmy, oku lahodící výprava, stále jedlejší Penélope, velmi jedlá mořská panna a naproti tomu z dřevěné nohy vycucaný scénář, okoukané choreografie a kupa zbytečných scén. Ne, čtvrtí Piráti nemůžou urazit, bohužel ani nadchnout.(16.5.2011)

  • T2
    **

    Rozpočet $250miliónovTržby USA $241,071,802Tržby Celosvetovo $1,045,713,802Tržby za predaj Blu-ray v USA $83,464,826 Tržby za predaj DVD v USA $35,155,618║ Samoúčelná vývarovosť a zároveň po slabom tretom diely ešte väčší výplach než som čakal, fakt rana pod pás od tvorcov, pár dobrých frkov, občasná ako taká akcia a hlavne hudba Hansa Zimmera tu dejovú suchotu nezachránia, neskutočne vyhodené peniaze a jeden z najslabších popcorňákov posledných rokov, slabý priemer. /videl v kine: 40%/(12.8.2011)

  • Skejpr
    ***

    Základní problém čtvrtých pirátů spočívá v tom, že jsou tak trochu, ehm... Čtvrtí. Na druhou stranu ale mohli být i třetí... Marshallovi je třeba jednoznačně ke cti připsat, že dokázal čtvrté piráty udržet relativně nohama na zemi, takže nejsou překombinovaní a relativně střídmí a blíží se tak k prvnímu dílu. Do Karibiku se také vrátil nadhled, ačkoliv bych jej ocenil klidně i ve větší míře. Skvěle funguje scéna s mořskými pannami, Jackův útěk ze zajetí a nakonec i poměrně zajímavě se vyvinuvší finále. Funguje opět ta strašidelnost, která je ale jasně přepálená, stylizovaná a tudíž skvěle brakové funkční. Bohužel je ale znát, že čtvrtí piráti jsou více, než kterýkoliv předchozí díl, především produkt a nejvíc to odnesl scénář. Přestože má film 137, poměrně mnoho prostoru zabírají scény, které jsou dlouhé, někdo v nich neustále někam pobíhá, něco dělá a něco říká, ale dramaturgický posun se nedostavuje. A tak, zatímco předchozí díly, leč opět s dlouhou stopáží, odsejpali díky neuvěřitelné spoustě děje, čtyřka se spíš vleče a místy je vyloženě prázdná. A v neposlední řadě to odnesly také postavy, které se z předchozí série vrátily pouze 3 a ty nové nejsou dostatečně kvalitně napsané, takže nemohou být zdrojem sekundárních vtípků a bohužel také divákovi ubírají prostor pro to, komu vlastně fandit. Podivně se objevující a mizející oblečení Sirény už je pak jen na pousmání... Konec ovšem vzbuzuje naděje!!! P.S.: Film jsem viděl ve 2D a v originále a nedokážu si představit, že z něho ve 3D může být něco vidět, protože 60% se odehrává ve tmě a i v ploché verzi je občas dost mizerně vidět, co se tam vlastně děje...(23.5.2011)

  • Shadwell
    ****

    Chybí tu nějaká epická bitva. Sice je tu spousta šermování a půtek, ale něco ve stylu mlýnského kola ze dvojky nebo závěrečný rozepře na moři ze trojky tady postrádám. Druhak ty drobný rozbroje, zejména šermířský, zůstávají mnohé dlužny pověsti Marshalla coby broadwayského choreografa. ____ Páni scénáristi zahoblovali scénáři hrany do té míry, že anarchie a sofistikovaně chaotické subploty ze dvojky a trojky nahradila přehledná a malinko unylá lineární cesta (jak jinak za „MacGuffinem“, neboť cesta je zde důležitější než cíl). Podle mého soudu se má dvojka a trojka ke čtyřce stejně jako Sex ve městě (punkersky drzý sražení pěti dílů seriálu do filmu) ke staromilské Pretty Woman. Nemohl jsem si vynachválit ze scenáristického hlediska určitě ne triviální scény z předešlých dílů, ve kterých každá z postav kooperovala a zároveň podváděla ostatní (vztah Keiry, Orlanda, Deppa, Norringtona např.). S tímhle „kontrolovaným bordelem“ souviselo i časté pozdvižení duelu na šermířský / pistolnický truel á la špageťák Hodný, zlý a ošklivý či Gauneři. Tady je to vzdor různým zvratům dost otrocky zúžený do jediného screwball vztahu Penélope versus Depp. ____ Správně se to mělo jmenovat Piráti z Karibiku: The Fountain of Youth. On Stranger Tides je úlitba Powersovi, jehož předlohou se tvůrci inspirovali, byť dost volně, anžto Sparrow ani Barbossa v knize třeba vůbec nejsou. Škoda, že nezačíná čtyřka podle knihy, kde je rozkošná scéna, ve které malá loďka přepadne obří koráb. ____ Nehledě na dabing je lepší jít asi na 2Dčko, protože brýle akorát zatemňují už tak potemnělý děj a 3D není využitý. Sice se několikrát máchne mečem mezi diváky, nicméně stěžejní akce se odehrávají zásadně a příznačně v ploše plátna. Jak podotýká Nolan, vzhledem k tomu, že si prostorové vnímání bereme z barev, rozlišení, viditelnosti (kupř. z-buffering dává bližším předmětům i světlejší odstín) ap., je každý 2D film už vlastně ve 3D. Co je ale pak 3D film? Samozřejmě - návratem ke 2D, protože natáčet akci ve 3D je stále nesmírně složité, ba neproveditelné (Marshall několikrát vytroubil do médií, že nemá vlastně vůbec šajnu, která bije), takže se tvůrci odvážou mnohem méně než u 2D filmů. Tolik k paradoxům stereoskopie. ____ Existují v zásadě tři způsoby, jak složit hudbu k filmu. Prvním extrémem je napasovat hudbu striktně na obraz, čehož příkladem byla trilogie Matrix, extrémem druhým je pouze podbarvit dění, viz Vangelis a zejména tací, kteří skládají filmovou hudbu jen sem a tam na bokovku. Někde mezi tím stojí kompromis, který zastává Zimmer a který je založen na tom dát filmu správné tempo a rytmus, což zajišťuje jinak střih, dění před kamerou nebo pohyb kamery (v první desetiminutovce Tenkrát na Západě to byl výjimečně zvuk). Tady je to hudba. Zimmer, který v jedné minutě změní tempo a rytmus skladby i dvacetkrát (oproti jednotvárnějším mexikáncům Radrigo Y Gabriela), ví jinými slovy o podstatě filmu víc než celý filmařský štáb dohromady. Vůbec se kloním k názoru, že tempo a rytmus jsou jedním z klíčů k tajemství filmového řemesla. Jde-li například postava venku a pak v dalším záběru vevnitř, tak pointa kontrastu není v tom, že jednou je venku a podruhé vevnitř, ale v tom, že jednou jde rychleji a podruhé pomaleji. ____ O nějaké chemii mezi herci nebo kouzlu filmu nemůže být, obávám se, příliš řeči (ačkoliv podívaná je to pořád nadprůměrná). Ovšem co je nejskandálnější – chybí Mackenzie Crook, srandovní pirát z předešlých dílů!(17.5.2011)

  • Johnny Depp