Reklama

Reklama

Piráti z Karibiku: Na vlnách podivna

  • USA Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides (více)
Trailer 3
USA, 2011, 131 min

Během pátrání po Prameni věčného mládí přišel nechvalně proslulý kapitán Jack Sparrow o celou posádku i o svůj pirátský koráb, Černou perlu. Nyní se vydává do Londýna, aby osvobodil ze zajetí svého věrného přítele Gibbse a zachránil ho před šibenicí. Od Gibbse se dozví, že se v Londýně objevil falešný kapitán Sparrow, který na svou loď pořádá nábor nových členů posádky. Cestou od soudu je Jack zajat britským králem Jiřím II., který mu nařídí, aby pro něj získal Pramen věčného mládí. Do cesty se mu připlete tajemná Angelica, která ho přinutí vstoupit na palubu lodi Queen Anne's Revenge. Té velí slavný a obávaný pirát Černovous. Jack se tak ocitá na neočekávaném dobrodružství, během kterého nemá tak docela jasno v tom, kdo je pro něj větší hrozbou: zda Černovous, či Angelica, se kterou sdílí tajuplnou minulost. (TV Nova)

(více)

Videa (37)

Trailer 3

Recenze (1 489)

Skejpr 

všechny recenze uživatele

Základní problém čtvrtých pirátů spočívá v tom, že jsou tak trochu, ehm... Čtvrtí. Na druhou stranu ale mohli být i třetí... Marshallovi je třeba jednoznačně ke cti připsat, že dokázal čtvrté piráty udržet relativně nohama na zemi, takže nejsou překombinovaní a relativně střídmí a blíží se tak k prvnímu dílu. Do Karibiku se také vrátil nadhled, ačkoliv bych jej ocenil klidně i ve větší míře. Skvěle funguje scéna s mořskými pannami, Jackův útěk ze zajetí a nakonec i poměrně zajímavě se vyvinuvší finále. Funguje opět ta strašidelnost, která je ale jasně přepálená, stylizovaná a tudíž skvěle brakové funkční. Bohužel je ale znát, že čtvrtí piráti jsou více, než kterýkoliv předchozí díl, především produkt a nejvíc to odnesl scénář. Přestože má film 137, poměrně mnoho prostoru zabírají scény, které jsou dlouhé, někdo v nich neustále někam pobíhá, něco dělá a něco říká, ale dramaturgický posun se nedostavuje. A tak, zatímco předchozí díly, leč opět s dlouhou stopáží, odsejpali díky neuvěřitelné spoustě děje, čtyřka se spíš vleče a místy je vyloženě prázdná. A v neposlední řadě to odnesly také postavy, které se z předchozí série vrátily pouze 3 a ty nové nejsou dostatečně kvalitně napsané, takže nemohou být zdrojem sekundárních vtípků a bohužel také divákovi ubírají prostor pro to, komu vlastně fandit. Podivně se objevující a mizející oblečení Sirény už je pak jen na pousmání... Konec ovšem vzbuzuje naděje!!! P.S.: Film jsem viděl ve 2D a v originále a nedokážu si představit, že z něho ve 3D může být něco vidět, protože 60% se odehrává ve tmě a i v ploché verzi je občas dost mizerně vidět, co se tam vlastně děje... ()

viperblade 

všechny recenze uživatele

-Pořád mě ale miluješ, že? -Řeknu to takhle: Kdybys měla sestru a psa, vyberu si psa. Je vidět, že Rob Marshall si splnil domácí úkol a poctivě nakoukal všechny předešlé díly Pirátů. Bohužel se ale (až moc) soustředil jen na Johnnyho Deppa a jeho fóry, takže tento díl je spíše komedií než dobrodružným filmem. Pro někoho je to výhodou (kamarádka po skončení filmu řekla, že tohle se jí na tom právě líbilo, že tam nebylo moc soubojů, ale hodně vtipů), pro někoho nevýhodou, to už je na vás. Za sebe můžu říct, že mě tito Piráti pobavili a vcelku potěšili. Téměř jsem se nenudil, Johnny hází jednu hlášku za druhou, Penélope se (minimálně!) vyrovná Keiře, co se krásy týče (i když, tyhle dvě srovnávat, to se moc nedá) a film svižně pádí kupředu bez větších logických či příběhových děr. Jenže něco mi tu chybělo. Nějaká epická bitva, nějaká více zapamatování hodná scéna. Řeknu to takhle, u každého dílu mám na co vzpomínat - u jedničky to je hned několik scén, u dvojky je to mlýnské kolo a Kraken, u trojky je to finální bitva, ale tady… ani ta scéna s mořskými pannami nebyla zas TAK dobrá, jak jsem podle reakcí zde čekal. (Měla něco do sebe, ale ne tak, jako výše zmíněné scény z minulých dílů). Suma sumárum - noví Piráti pobaví zřejmě každého a myslím, že to není tak velké zklamání, jak to zde ostatní popisují. Je otázkou, kam se tato série ubere, já bych raději pětku viděl jako film, který je dobrodružnou komedií a ne jako komedii s pár dobrodružnými prvky. 80 %. ()

Reklama

verbal 

všechny recenze uživatele

Stotřicetsedm minut nabubřelé, čarokrásné nudy mě přivedlo k hluboké vnitřní polemice nad několika existenciálními otázkami: Kam ho vrazit mořské panně, abych z ní udělal mořskou štětku? Bude k odstranění pachu rybiny stačit běžné osprchování jako obvykle? Jak se účinně chránit, aby mě posléze nestáhla z kůže na výpalném za jikry? Pokud by ochrana selhala a já ji přinutil jít na potrat, bylo by neetické si jej pak namazat na jemně osmažený toast a zapít šampaňským? Odpovědí jsem se samozřejmě nedočkal, protože se jedná o další anemickou, komerční disneyovskou tupost pro retardované školáky, která stojí a padá na čurákování Johnnyho Deppa (no neztrapňujte se za ty prachy !) a slouží výhradně k ultimativnímu vykrmení Bruckheimerova prasátka. Takže, kdybych někdy toužil po vyváženém vztahu s mořskou pannou, trval bych rozhodně na tom, aby měla normální kundu a od pasu nahoru ať si je klidně třeba kapr. ()

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Hopsa hejsa na Černovousa. Kočička Rossio s pejskem Elliottem pekli dort podle receptu Magdaleny Dobromily Rettigové, ale někdo jim před přípravou ingrediencí podstrčil návod na makrobiotickou luštěninovou kaši. Místo "vraž tam deset vajec, půl litru oleje, dvě měrky cukru, kilo mouky" v podobě dobrodružnýho příběhu, fungujícího humoru a zajímavejch smysluplnejch postav tak dostaneme zoufale bezbarvou bezchutnou bezvonnou napodobeninu napínavýho zábavnýho dobrodružství, na kterým se možná dá přežít (narozdíl od trojky), ale není co na ní ochutnat. Naprosto chybí smysl existence řady postav na plátně (Penélope tam byla proč? Nejen že nemá prakticky žádnou roli v ději, ale ani z ní není nic vidět, PG-13), gradace děje, časování komediálních scén a, což u filmu za čtvrt miliardy překvapí nejvíc, jakákoli výraznější akční scéna. Černovousovi chybí jakýkoli tajemno a síla, jaký měl v prvním díle kostlivej Barbossa. A to samý se dá říct o zbytku. Pár dobrejch nápadů, který by s lepším scénářem a větším citem pro komedii mohly vytvořit slušnou dobrodružnou záležitost, jsou díky záměně receptu podaný doslova kapátkem. Škoda krásný lodi The Rose, kterou jsme mohli vidět v Master and Commmander. Tady je zoufale nevyužitá. Proč je takovej problém napsat dobrodružnej příběh, kterej by s takovejma možnostma dokázal stvořit fungující napětí, tajemno, romantiku, kvalitní šermovačku a hlavně nějakej závěr. Film totiž vpodstatě nemá ani žádný finále, všechno se stane tak nějak mimochodem. Slušná scéna na člunu mezi mořskejma pannama (jen než to začne kolem bouchat) je snad to jediný, co se dá pochválit. A koukám, že jsem tomuhle komentáři věnoval mnohem víc času, než si vůbec film zaslouží. ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Chybí tu nějaká epická bitva. Sice je tu spousta šermování a půtek, ale něco ve stylu mlýnského kola ze dvojky nebo závěrečný rozepře na moři ze trojky tady postrádám. Druhak ty drobný rozbroje, zejména šermířský, zůstávají mnohé dlužny pověsti Marshalla coby broadwayského choreografa. ____ Páni scénáristi zahoblovali scénáři hrany do té míry, že anarchie a sofistikovaně chaotické subploty ze dvojky a trojky nahradila přehledná a malinko unylá lineární cesta (jak jinak za „MacGuffinem“, neboť cesta je zde důležitější než cíl). Podle mého soudu se má dvojka a trojka ke čtyřce stejně jako Sex ve městě (punkersky drzý sražení pěti dílů seriálu do filmu) ke staromilské Pretty Woman. Nemohl jsem si vynachválit ze scenáristického hlediska určitě ne triviální scény z předešlých dílů, ve kterých každá z postav kooperovala a zároveň podváděla ostatní (vztah Keiry, Orlanda, Deppa, Norringtona např.). S tímhle „kontrolovaným bordelem“ souviselo i časté pozdvižení duelu na šermířský / pistolnický truel á la špageťák Hodný, zlý a ošklivý či Gauneři. Tady je to vzdor různým zvratům dost otrocky zúžený do jediného screwball vztahu Penélope versus Depp. ____ Správně se to mělo jmenovat Piráti z Karibiku: The Fountain of Youth. On Stranger Tides je úlitba Powersovi, jehož předlohou se tvůrci inspirovali, byť dost volně, anžto Sparrow ani Barbossa v knize třeba vůbec nejsou. Škoda, že nezačíná čtyřka podle knihy, kde je rozkošná scéna, ve které malá loďka přepadne obří koráb. ____ Nehledě na dabing je lepší jít asi na 2Dčko, protože brýle akorát zatemňují už tak potemnělý děj a 3D není využitý. Sice se několikrát máchne mečem mezi diváky, nicméně stěžejní akce se odehrávají zásadně a příznačně v ploše plátna. Jak podotýká Nolan, vzhledem k tomu, že si prostorové vnímání bereme z barev, rozlišení, viditelnosti (kupř. z-buffering dává bližším předmětům i světlejší odstín) ap., je každý 2D film už vlastně ve 3D. Co je ale pak 3D film? Samozřejmě - návratem ke 2D, protože natáčet akci ve 3D je stále nesmírně složité, ba neproveditelné (Marshall několikrát vytroubil do médií, že nemá vlastně vůbec šajnu, která bije), takže se tvůrci odvážou mnohem méně než u 2D filmů. Tolik k paradoxům stereoskopie. ____ Existují v zásadě tři způsoby, jak složit hudbu k filmu. Prvním extrémem je napasovat hudbu striktně na obraz, čehož příkladem byla trilogie Matrix, extrémem druhým je pouze podbarvit dění, viz Vangelis a zejména tací, kteří skládají filmovou hudbu jen sem a tam na bokovku. Někde mezi tím stojí kompromis, který zastává Zimmer a který je založen na tom dát filmu správné tempo a rytmus, což zajišťuje jinak střih, dění před kamerou nebo pohyb kamery (v první desetiminutovce Tenkrát na Západě to byl výjimečně zvuk). Tady je to hudba. Zimmer, který v jedné minutě změní tempo a rytmus skladby i dvacetkrát (oproti jednotvárnějším mexikáncům Radrigo Y Gabriela), ví jinými slovy o podstatě filmu víc než celý filmařský štáb dohromady. Vůbec se kloním k názoru, že tempo a rytmus jsou jedním z klíčů k tajemství filmového řemesla. Jde-li například postava venku a pak v dalším záběru vevnitř, tak pointa kontrastu není v tom, že jednou je venku a podruhé vevnitř, ale v tom, že jednou jde rychleji a podruhé pomaleji. ____ O nějaké chemii mezi herci nebo kouzlu filmu nemůže být, obávám se, příliš řeči (ačkoliv podívaná je to pořád nadprůměrná). Ovšem co je nejskandálnější – chybí Mackenzie Crook, srandovní pirát z předešlých dílů! () (méně) (více)

Galerie (208)

Zajímavosti (60)

  • Johnny Depp (Jack Sparrow) dostal za čtvrtý díl nebývale vysoký honorář 51 milionů amerických dolarů. (ČSFD)
  • Vo filme sa objaví 1 112 záberov s vizuálnymi efektmi, na ktorých pracovalo desať spoločností. (Greenpeacak)
  • Kvůli natáčení v hustém kokosovém háji slavného a nyní uzavřeného hotelu Coco Palms v oblasti Wailua, kde Elvis Presley kdysi ve filmu Elvis Presley: Blue Hawaii (1961) zpíval skladbu „Blue Hawaii“, byly sklizeny kokosové ořechy z celkem 773 palem, aby se předešlo nebezpečí, že by některý z nich spadl hercům nebo štábu na hlavy. Sklizené ořechy plně zužitkovali místní obyvatelé. (Čiban)

Související novinky

Desátému Rychle a zběsile ujel rozpočet

Desátému Rychle a zběsile ujel rozpočet

18.11.2022

Jako by nestačilo, že desáté Rychle a zběsile muselo vyměnit režiséra Justina Lina (Star Trek: Do neznáma, Rychle a zběsile 5), který nevydržel pracovat po boku egoisty Vina Diesela, za rutinéra… (více)

Seriáloví Teen Titans mají Nightwinga

Seriáloví Teen Titans mají Nightwinga

04.09.2017

Comicsům od DC se náramně daří na malé obrazovce. Kromě Arrowa dobývá televizi i Flash, Supergirl nebo Gotham, a k tomu všemu nás příští rok čekají Titans. Mladý superhrdinský tým, jemuž se obvykle… (více)

S kým se Jack Sparrow vrátí do Karibiku?

S kým se Jack Sparrow vrátí do Karibiku?

25.01.2015

Čtvrtí Piráti z Karibiku vydělali miliardu dolarů, takže bylo jen otázkou času, kdy se dočkáme pátého dílu. Jerry Bruckheimer jej sice dávno udal Joachimu Ronningovi a Espenu Sandbergovi (Kon-Tiki),… (více)

Dárce a Piráti z Karibiku

Dárce a Piráti z Karibiku

22.11.2014

Čtvrtí Piráti z Karibiku vydělali miliardu dolarů, zároveň se ale dočkali tak tristního přijetí, že u Disneyho s pátým dílem nepospíchají. Scénář byl sice hotový už v roce 2011, producent Jerry… (více)

Reklama

Reklama