Reklama

Reklama

E.A. Poe: Podivný experiment

  • USA Stonehearst Asylum (více)
Trailer 2

Hrdinou filmu E. A. Poe: Podivný experiment je mladý, čerstvě vystudovaný lékař Edward, který na konci 19. století přichází na praxi do psychiatrického ústavu pro choromyslné ležícího v mlze v odlehlém koutě hor. Zde ho přivítá šéf lékařského týmu, jeho asistent i záhadná kráska Eliza, trpící panickou hrůzou z jakéhokoliv tělesného dotyku. Edward je zasvěcován do zdejších léčebných metod a je v šoku. Dr. Lamb je příkladem osvíceného přístupu, vůči bláznům je vstřícný a svému týmu vštěpuje, aby „jedinečnost" každého pacienta respektovali: „Proč bychom se měli snažit udělat nešťastného člověka z naprosto šťastného koně?" Ovšem děsivá a hrůzu nahánějící „léčba", jíž byli na konci 19. století duševně nemocní běžně vystavováni, je přítomna i zde: věznění, spoutávání, proudy ledové vody a elektřiny. To vše je pevně vryto do historických zdí ústavu a Edward objevuje poměrně znepokojivou pravdu. Psychiatrický ústav ovládli pacienti, zatímco skutečný ředitel je se svým týmem uvězněn ve sklepení. A tady napínavý příběh plný zvratů a překvapení teprve začíná... (Bontonfilm)

(více)

Videa (6)

Trailer 2

Recenze (677)

Anderton 

všechny recenze uživatele

Možno by si takýto sympatický film zaslúžil odo mňa o hviezdu viac, ale niečo mi v tom trochu bráni. Za najväčší klad filmu považujem jeho nadhľad, keď očakávate atmosférický horor, chvíľami sa ocitáme takmer až v komédii a k slovu príde v neposlednom rade aj romantika. Tento dojem potom zase narušujú drsnejšie momenty, ktoré sa občas skončia aj horšie, ako by jeden možno čakal a film tak na mňa pôsobil trochu nesúrodo. Za filmom nestojí žiadne mega štúdio, čo je dobre, pretože sa neocitáme na pôde rádoby cool naaranžovanej atmosféry, ale skôr pozeráme s radosťou točený príbeh podľa režisérskeho a scenáristického gusta tvorcov. Tí vedia, čo chcú filmom povedať a netlačia nám to do gebule elektrošokmi, v tomto odvádzajú skvelú prácu skôr sympatickí herci. Zvraty nezvraty, tie mi nevadili, pokiaľ slúžia myšlienke, nech si na konci zostanú. Ten najzásadnejší sa ale vynorí nečakane skoro a som rád, že tak scenár nerobí do konca z diváka hlupáka a vykladá svoje karty na stôl. Samozrejme nie všetky, čo by malo zistiť myslím viac ako traja diváci na dnešnom predstavení v kine. Film by si širšie publikum zaslúžil. 70%. ()

-bad-mad-wolf- 

všechny recenze uživatele

O filmech Brada Andersona se dá říci cokoliv, jedno mají však za všech okolností společné: jsou vždycky tak trochu na palici. Pro Elizu Graves to platí tuplem a se svou úžasně vychcanou pointou (nikoliv originální či chytrou) se mi snadno probourala do škatulky oblíbených guilty pleasure. Třešinkou navíc je výborné herecké obsazení a nezbytná ponurá atmosféra, která místy umně evokuje auru starých brakových cormanovek. Líbilo. ()

Reklama

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Takže tu máme tradičně výborného Kingsleyho (Cainea oproti tomu skoro nevidíme), slušně udělané prostředí a sem tam atmosféru. Přitom tvůrci až příliš střídají polohy mezi thrillerem, moralizováním a romantikou a zároveň chtějí diváka překvapovat novými zvraty a ne moc dobře to funguje. Ten závěrečný sice trochu vysvětlí, proč je hrdina ze začátku takový trouba, na druhou stranu se nehodí ke zbytku. Především toho film moc nenabídne v pohroužení se do lidské mysli, do schopnosti rozpoznat realitu a co ji člověku bere, jako je to v takovém Shutter Island a i dokonce v melodramatické Čisté duši. Nakonec jsem dospěl k názoru, že by se mi víc líbilo, kdyby se autoři vykašlali na zvraty, na thrillerovou stránku i na romantiku a postavili to čistě na dramatu pacient-doktor, realita a blud. Ale šlo to. Update: Jenom poznámka k tomu, co tu vidím v komentářích. Lidi, s Poem to nemá společného prakticky nic. Snad už jste trochu poučení diváci, abyste věděli, že známé jméno je v Hollywoodských adaptacích obvykle jen značka. Poeova povídka Metoda doktora Téra a profesora Péra má asi deset stran a je to mnohem víc komediální/satirický příběh než co jiného. ()

kingik 

všechny recenze uživatele

Neotřelá hra na identifikaci pacientů jedné psychiatrické léčebny, které od těch normálních zase až tolik nedělí. Do nevlídného místa obehnaného blaty a hustou mlhou přijíždí mladý doktor Edward Newgate, kterého od získání lékařského diplomu dělí už jen poslední atestace, které by na psychiatrii Stonehearst mohl dosáhnout. Hned při příjezdu však ke svému nemilému překvapení zjišťuje, že zde vládnou dost nezvyklé poměry. O to víc je konsternován, když v podzemí objeví skutečný lékařský personál, včetně šéfa ústavu, jež byl před časem přemožen chovanci a trvale uvězněn do cel. První mini pointu, co přijde hned zkraje v podobě obrácení rolí, máme zdárně za sebou, a ta druhá, a větší, čeká diváka na závěr. Než se k ní dopracujeme, přiblíží nám film postavy a také události před převratem. S obojím poměrně film nešetří. Postav hlavních i těch vedejších je více než dost a jsou velmi dobře zahrané i scenáristicky zvládnuté. Ben Kingsley předvádí schopného šílence, jenž je neochvějně přesvědčen o své příčetnosti a vstanout v čele vedení ústavu je doslova jeho potěšením i zadostiučiněním. Jeho asistent David Thewlis je přiměřeně nevyzpytatelný. Kate Beckinsale, kolem níž se měla celá story točit nejvíce, je nakonec (téměř) upozaděna a zbyla jí úloha hodné a krásné ženy, problém byl snad jen v tom, že na chovankyni blázince byla až moc hezky nalíčená a celkově neměla daleko do manekýny, i když konec 19.století, do kterého je příběh zasazen, pochopitelně éru takových sexy žen neskýtal. Relativně neokoukané herectví Jima Sturgesse vneslo do filmu svěží přístup k hlavní roli. Z dalších herců už mě nikdo až tak nezaujal, neznamená to však, že by nemalé množství vedlejších rolí nebylo zahráno odpovídajícím způsobem. S herci nebyl nejmenší problém. Všichni do svých rolí dokonale zapadli. Hůře byl na tom film s momentem překvapení, ani závěrečná pointa nevnesla do příběhu to pravé divácké uzemnění. Závěrečné rozuzlení, ke vší smůle snaživého filmu, se dalo bez obtíží odhalit předem. Zarazily i určité nelogičnosti, které se vloudily. Falešný lékařský personál se například mladého doktora nezbavil, i když by jim jako jediný mohl evidentně zhatit jejich plány. A když se na vás vysype tuna briket, jak zde na asistenta, tak to nejspíš nerozchodíte a další neuhlídané detaily. Filmu by určitě prospělo drastické pojetí. Něco takového filmu úplně chybí. Film tak působil sterilně. Pár scén s mučením s pokusy na pacientech mělo svůj potencionál, je však nutno dodat, že zůstalo jen u plytkých náznaků. A když vezmu v potaz to, že snímek trvá bezmála dvě hodiny, nelze se z toho radovat. Invenční postupy jsou rozhodně fajn, ale následně při nízkém výskytu drsných scén, vyvstala otázka, kam film žánrově zařadit. Otře se hned o několik žánrů, jako je horor, drama, nebo psychothriller, ale ani jeden z nich spolehlivě nenaplní. Na kinofilm, to až moc inklinovalo k dobře udělanému televiznímu filmu (Brad Anderson toho pro televizi natočil přece jenom víc) s působivou atmosférou, vizuálem a pěknou dobovou výpravou, jež společně dotvářely neobvykle koncipovaný snímek obsahující žánrovou směsku. Mel Gibson, který se podílel na produkci, možná měl z filmu větší radost. Já se sice nenudil, avšak litoval jsem, že tak zajímavý a originální nápad s psychiatrickou léčebnou, nedostal nějaký extrémnější rozměr. Český distribuční název, nesoucí slavné jméno E.A. Poe, je dost zavádějící. Film sice vychází z jeho literární předlohy, ale nakládá s ní poněkud volnějším tvůrčím způsobem. 60% () (méně) (více)

Happens 

všechny recenze uživatele

Opět konec překvapil trochu víc, než bylo běžná norma očekávání. Láska hory přenáší - i lži? Snímek se točí okolo toho, zdali zvítězí dobro nebo zlo, nicméně tehdejší a mnohdy i dnešní psychiatrická praxe však naznačuje, že dobro pro pacienty není úplně vždy to dobro, leckdy je to zlo. Tedy kdo z koho. ()

Galerie (71)

Zajímavosti (14)

  • Věta „nevěřte ničemu, co slyšíte, a jenom polovině toho, co vidíte,“ kterou ve filmu řekne psychiatr (Brendan Gleeson), pochází z povídky „Metoda doktora Téra a profesora Péra“, která posloužila jako inspirace pro tento film. V ní ji řekne ředitel Maillard, jehož postavou byla inspirovana ta Silase Lamba (Ben Kingsley). (AloeB)
  • Ako predloha snímke poslúžila krátka, čiernym humorom nasiaknutá poviedka E. A. Poea, „The System of Doctor Tarr and Professor Fether“ (česky "Metoda doktora Téra a profesora Péra"), ktorú v roku 1845 zverejnil týždenník Graham's Magazine. Zverejneniu poviedky predchádzalo niekoľkomesačné zdržanie editormi týždenníka, pretože neprikrášleným spôsobom odrážala neľudskú situáciu v ústavoch a azylových domoch. (Rorschach_SK)
  • Postava Mickeyho Finna (David Thewlis) je ve filmu spojována s uspávacím jedem. Ve skutečnosti je "Mickey Finn" výraz pro nápoj, smíchaný s drogou či zneschopňujícím činidlem, pojmenovaný po chicagském barmanovi Michaelu Finnovi. Ve skutečnosti začal být tento termín používaný až v 10. letech 20. století - tedy později, než ve filmu, který se odehrává na přelomu let 1899 a 1900. (AloeB)

Související novinky

Kate Beckinsale v blázinci plném hvězd

Kate Beckinsale v blázinci plném hvězd

16.04.2013

Povídka klasika žánru Edgara Allana Poea se stala základem pro „dobový psychologický thriller" Eliza Graves, který měl původně režírovat paranormálně aktivní Oren Peli, ale nedávno jej převzal Brad… (více)

Reklama

Reklama