Tvůrci:
Raphael Bob-WaksbergHudba:
Jesse NovakHrají:
Will Arnett, Alison Brie, Amy Sedaris, Paul F. Tompkins, Aaron Paul, Minae Noji, Aisha Tyler, Olivia Wilde, Patton Oswalt, J.K. Simmons, Kristen Schaal (více)VOD (1)
Série(6) / Epizody(77)
Obsahy(3)
Seznamte se s nejoblíbenějším koněm ze sitcomů 90. let, jen o 20 let později. Sice je to bručoun, ale srdce má z... no ze zlata přímo ne, ale něco na ten způsob. Z mědi? (Netflix)
Videa (14)
Recenze (146)
V devadesátkách býval hvězdou populárního sitcomu, teď je z něj vyhořelá, sebenenávistná troska, která se ve snaze vyplnit díru v duši utápí v chlastu a skáče z jedné postele do druhé. Jo, a navíc je to kůň. Na aminovanou komedii s mluvícími zvířaty je to záležitost překvapivě vážná, ona dramatická linka nicméně funguje nečekaně výborně. Ta podobnost s Californication či Mad Meny je nepřehlédnutelná, rozdíl je ovšem v tom, že BoJack je mi asi tak milionkrát sympatičtější než Hank Moody a Don Draper dohromady. Všechny hlavní postavy jsou potom, když ne vyloženě narušené, pořád aspoň životné, s vlastní uvěřitelnou krizí a skutečným vývojem (Princess Carolyn FTW), což je víc, než se dá říct o většině animáků, a do jisté míry v podstatě i hraných seriálů. Vynikající dabing musí potěšit každého seriálového fandu (neb "regulaři" promlouvají hlasy Goba z Arrestedu, Annie z Community či Jesseho Pinkmana z Breaking Bad, o hostovačkách typu Lisy Kudrow nemluvě!), a ač linky ústřední pětky brnkají spíš na vážnější struny, barvitá sorta vedlejšáků se pravidelně stará o dostatečnou dávku humoru (tady zase vede Vincent Adultman + všechny ty zvířecí joky). Dolů mi BoJacka táhne v podstatě jenom příležitostný sitcomový střih (prostřihy s vtipy ve stylu řekněme Family Guye, nějak mi to sem zkrátka nepasuje) a pár slabších chvilek, od třetí série dál se jedná o stabilní pětihvězdu, musím tedy zvýšit. P.S. Skvělá otvíračka, nejenom co se hudebního podkresu týče, ale i obměny "obrazů." ()
Horší a prázdnější díl od dílu. Pátá řada je ve svojí zoufalé snaze vyprodukovat desítky minut animace bez jakéhokoliv smyslu, vývoje, náznaku změny statutu quo už vyloženě politování hodná. Holt je problém, když seriál nemá nic krom gimmicku "depresivní vnitřní zvířata" a nemůže se v něm nic stát, protože jakmile by se něco stalo (a postavy by přestaly být pasivní, problémy prvního světa nasáklé karikatury), ten gimmick by se rozpadl. Jako film by to šlo, jako jedna sezóna by to taky šlo, ale tvůrci to chtějí dojit do nekonečna a nejpozději tak během druhé řady se prostě nevyhnutelně ukázalo, jak moc prázdné to musí být, aby to mohlo dál existovat. Chápu, že to brnká na správné struny a řeší to právě ty problémy, ale já se jenom nudím. Zvlášť když vysvětlením doslova každého problému je bolestně doslovný flashback osvětlující nějaké dětské trauma - přičemž se ale v těch flashbacích z nějakého důvodu pracuje s mindsetem padesátých let, čili absolutně nijak nevysvětlují současnost a stav aktuální generace, která s neironicky míněnou nukleární rodinou nikdy ve styku nebyla. Jde jen o hledání nejbanálnějších a nejlépe znějících zdůvodnění problémů, které se v důsledku jen zveličují a legitimizují, aby se každý mohl cítit jako oběť něčeho, co je mimo jeho kontrolu. Že si to tvůrci uvědomují a nechají postavy dokola opakovat, že tohle cíl není, fakt není chytré - je to jen ukázka bezradnosti tohohle seriálu, který má právě ty konotace, jaké mít nechce, ale místo aby s tím nějak koncepčně pracoval na úrovni upřímné sebereflexe, jen neustále vysvětluje, že takto to být chápáno nemá. Seriál navíc hodně záhy skočil přes žraloka a pro pointu vtipu může kdokoliv kdykoliv rozbít jakoukoliv kontinuitu. ()
Chtěl jsem, aby se mi ten seriál líbil. Chtěl jsem byl jedním "z vás", co je neuspokojují tuctové seriály a vyhledávají něco hlubšího, bizarnějšího, neprvoplánového. Ale nějak mi BoJack k srdci nepřirostl, bohužel. První sérii jsme s ženou dojeli spíše ze setrvačnosti, ač kvalita (mírně) stoupala (takovéto "něco si k tomu jídlu pustíme"), ale po pár dílech druhé série nastal zásek a já jsem si teď uvědomil, že nemám žádnou vůli to prošťouchnout a znovu rozjet. Možná někdy příště, BoJacku, ale pro tentokrát s tebou končím... 60% ()
Břitká satira holywoodské smetánky plná drog a alkoholu, která je ale ovšem také překvapivě vyzrálá, citlivá a místy i nečekaně depresivní. Tak takto nějak bych popsal tento animovaný seriál z dílen Netlfixu BoJack Horseman, jež nám představuje hvězdu jednoho sitcomu devadesátých let, jeho přátele a další postavičky ze seriálové, potažmo filmové branže. Seriál rovněž zaujme i přirozeným vývojem téměř všech charakterů, které se navíc vracejí k činům a rozhodnutím z dřívějších sérií. Vznikne zde tedy celistvá příběhová mozaika, od níž se díky vtahujícímu scénáři nebudete moci odtrhnout. Rovněž stojí za zmínku fakt, že díky užití zvířat a jejich smísení s lidmi zde dochází k naprosto absurdním, chytře vypointovaným situacím s pořádnou špetkou černého humoru, u nichž se budete lámat smíchy a zároveň nevěřícně kroutit hlavou. Podstatnou částí tohoto všeho je i dabing, jež propůjčuje postavám koňskou (haha) dávku charismatu a emocí, z nichž markantně vyčnívají Will Arnett a Aaron Paul (Todd!). Tohle se zkrátka moc povedlo, pročež byste tomuto osvěžujícímu seriálovému počinu rozhodně měli dát šanci. Výborná práce! (Netflix) „BoJack Horseman! What is this, a crossover episode?“ ()
Seriál BoJack Horseman svojimi krutými pravdami nemilosrdne zabíja akúkoľvek možnú citlivú moralitu. V piatich hlavných postavách môžeme nájsť také vlastnosti, ako egoizmus, pesimizmus, neschopnosť ísť do hĺbky, a životný elán nachádzajú v dosahovaní povrchnej slávy alebo postupom po kariérnom rebríčku, aj keď niekedy cítia potrebu dostať niečo fakt hodnotné mimo ich zabehnutej rutiny a komfortnej zóny a keďže na to nie sú pripravené, končí sa to zväčša veľkými ranami na ich najzraniteľnejších miestach, čo tvorcovia predložia obecenstvu veľmi pôsobivo. Jeho sila tkvie aj v najlepšom použití Chekhov s gun, čo som doposiaľ videl, tvorcovia si pritom výrazne pomohli samotným seriálovým formátom a tak všetko, čo sa stane, má svoje dôsledky a neporušuje žiadne predchádzajúce pravidlá predom daného sveta. Napr. ak sa postavy pohádali a do konca epizódy sa nezmierili, ostávajú pohádané aj v nasledujúcej epizóde. Schopnosť podať tieto kruté životné pravdy, na ktorých sklamaní sa môže vidieť každý z nás na pozadí scenáristickej geniálnosti z neho robí jeden z najlepších seriálov, aké som videl. Nevýhodou je, že dej tlačí postavy práve do uvedomenia si určitých nemilosrdných skutočností na konci epizódy a divák tak nemá pocit, žeby sa postavy k tomu sami dopracovali. Škoda len, že séria veľké zdrvujúco odzbrojujúce momenty v malom množstve, tie ďalšie totiž môžu pripomínať niečo, čo už ste videli. Recenzia Refresheru si síce pomáha hláškami tohto vynikajúceho seriálu, ale je zatiaľ najlepšia, čo som k nemu videl a rozhodne nabudí na jeho sledovanie. Za najslabší článok pätice hlalvných postáv považujem Todda, nie je totiž na žiadnu z ostatných postáv užšie napojený a preto sa veľmi nevyužíva v interakciách s nimi. Aj jeho osobné drámy nemajú až takú silu, ako má zvyšná štvorica. Použitie tejto postavy spočiatku mohol byť marketingový ťah na fanúšikov Two and Half Men, avšak s veľmi odlišným vývojom. ()
Galerie (392)
Photo © Netflix
Zajímavosti (255)
- BoJackův hrdina, závodní kůň jménem Sekretariat, má předobraz ve skutečném závodním koni stejného jména. Proslul především překonáním rekordu závodní dráhy v Belmont Parku v roce 1973. Jeho životní příběh byl zpracován ve filmu Sekretariat: Příběh šampiona (2010). (Lukin413)
- V domě otce Jamesona můžeme vidět hned několik odkazů na starší filmy. Hned u vchodu visí plakát na film „Alpacalips Now“ odkazující na Apokalypsa (1979), dále můžeme vidět moudrý klobouk z prvního dílu Harryho Pottera, následuje pálka z filmu Přirozený talent (1984), soška z Dobyvatelé ztracené archy (1981), žralok s trikem, na kterém je logo Čelisti (1975) a plakát k filmu „2 Cats 2 Furious“ odkazující na 2 Fast 2 Furious (2003). Jako poslední můžeme vidět plakát filmu „Crane“ odkazující na Občan Kane (1941), helmu Throga, která paroduje Thora (2011) a kočárek z Nedotknutelní (1987). Mezitím Bojack s Jameson ničí auto z filmu Volný den Ferrise Buellera (1986). (Shizle)
- V epizóde môžeme vidieť plagáty parodujúce filmy Jeho dívka Pátek (1940), Riskantné podnikanie (1983), Hairspray (2007) a seriály Teória vel'kého tresku (2007), Sexi špinavé prachy (2007), The Drinky Crow Show (2007), Will & Grace (1998) a reláciu Deal or No Deal (2005). (Pat.Ko)
Reklama