Reklama

Reklama

Bohéma

(seriál)
Trailer
Česko, 2017, 7 h 56 min (Minutáž: 72–94 min)

Scénář:

Tereza Brdečková

Kamera:

Petr Koblovský

Hudba:

Michal Rataj

Hrají:

Michal Dlouhý, Vladimír Javorský, Jaroslav Plesl, Saša Rašilov nejml., Judit Pecháček, Michal Balcar, Ondřej Pavelka, David Novotný, Václav Jiráček (více)
(další profese)

VOD (1)

Epizody(6)

Obsahy(1)

Bylo jednou jedno studio na Barrandově, kterým prošly dějiny. Patřilo k vůbec nejmodernějším v celé Evropě. Ve filmech, které se tam natáčely, hráli velikáni z Národního divadla, komici, krasavice, lamači srdcí. Občas se jelo natáčet do exteriéru a často se vyráželo do barů, chodilo do kina nebo konspirovalo v bytech. Ale studio, to byl opravdový domov. Kdo sem zapadl, tomu se nemohlo nic stát – anebo to aspoň tak vypadalo a dlouho si to všichni mysleli. Jenže pak přišlo osvobození následované znárodněním filmu a studio patřilo lidu. Ale hercům šlo i nadále hlavně o filmové role... Hitler a Goebbels zbožňovali film a věděli, že pro masy pracujících ve válečné výrobě je kino důležité jako chleba a mnohdy snad i nahradí svobodu. Předpokládali, že na tomto se s českými filmaři shodnou, a nemýlili se: komedie a romance se slavnými českými herci se točily skoro až do konce války jako na běžícím pásu.

Němci založili společnost Pragfilm, která pohltila bývalé AB Barrandov. Investovali do vybavení ateliérů a zaměstnávali dvě tisícovky převážně českých lidí s cílem natáčet německé i české filmy. Díky tomu na tom byla poválečná znárodněná kinematografie skvěle. České filmy pomáhaly udržet v protektorátu klid a pořádek, konstatovali nacisté. A zároveň udržovali národní povědomí, konstatovali Češi. A tak byli všichni spokojení a ruka ruku myla: diváci v kině zapomínali na drsnou skutečnost, producenti vydělávali a filmaři díky šlapající výrobě nemuseli na práce do Německa. Tito všichni nebyli vidět. Vidět ale byli herci, jejichž popularita za protektorátu vyletěla jako kometa. Jenže se neobešla bez společenských styků s nacisty, a tak většina českých hvězd stála po válce před lidovým soudem pro kolaboraci. Motivem obvinění byla často jen závist a špatné svědomí právě těch diváků, kteří hvězdám krátce předtím nadšeně tleskali. Někteří byli očištěni, ale většině to stejně nepomohlo. A byli takoví, kteří klidně zradili kohokoliv a prohlásili cokoliv. Jen aby mohli hrát dál – i za komunistů. Prostě vklouzli z jedné kolaborace do jiné. (Česká televize)

(více)

Videa (3)

Trailer

Recenze (244)

major.warren 

všechny recenze uživatele

Fantastický seriál. Nechápu jak může mít jenom 57 procent. Já bych mu dal tak 70 procent. Seriál byl krásně udělaný a vybraní herci na své role opravdu seděli. To musím opravdu pochválit. Tipy herců pro tento seriál byli vynikající. Bylo skvěle udělané, že příběh opět někdo vyprávěl ze současnosti do minulosti. Celý seriál se odehrává v letech 1939-1954. Fantastické:-). Dobu si autoři vybrali skvělou, protože jsem toho názoru, že v této době se u nás točili opravdu precizní filmy jako třeba Kristián nebo Jan Žižka. Michal Dlouhý jako velice charakterní herec Zděněk Štěpánek, Pavel Batěk jako Otakar Vávra, Vladimír Javorský jako Vlasta Burian, Saša Rašilov jako Oldřich Nový a hlavně skvělý Jaroslav Plesl jako Miloš Havel a Petr Stach jako Martin Frič. Tihle dva byli podle mě snad vůbec nejlepší ze seriálu. Skvělý byl i David Novotný jako Jaroslav Marvan. Fiktivní postavy Lilly Krallová, kterou ztvárnila Judit Bárdos a Arnošt Žák kterého ztvárnili Michal Balcar a Ondřej Pavelka mi v seriálu vůbec nevadili. Právě naopak byl jsem velice rád, že tam byli. Jinak scénář byl celkem dobrý i když v něm byli celkem zásadní chyby jako nějaké překlepy a omyly. Všechny díly se mi moc líbily. Režie se Robertu Sedláčkovi tentokrát povedla. Kostýmy, masky a výprava skvělé. Kamera perfektní a skvělá hudba. U mě krásné čtyři hvězdičky. ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Je mi strašně líto, že nemůžu dát vyšší hodnocení. Líbí se mi, že vyprávění bylo ohraničeno dvěma okupacemi, které zničily životy dvěma generacím, je mi sympatické, že seriál zkoumá osobní a profesní hranice, které umělec může či nemusí prolomit při své profesní kariéře, ale v tom hlavním seriál selhává. Nejde o problém, zda by Vávra poplácával Štěpánka po tváři, ani to, že byly vytvořeny fiktivní postavy, kolem nichž se točil děj, i to, že je historie občas přizpůsobena, by se dalo za určitých okolností pochopit, ale jen za jediného předpokladu - že tyhle všechny věci poslouží celkovému záměru, vyznění a ozřejmí to, co chtěli tvůrci říct a to se tady nestalo. Fiktivní záležitosti buď úplně zapadly, nebo lidi mátly, popřípadě naštvaly (často neprávem), ale nijak zvlášť Bohému neozvláštnily. Mé naděje, vkládané do scénáristky Terezy Brdečkové (která má celkem sympatické rozpětí činností, přes televizní pořady, k práci na filmových festivalech až po to, že je dcerou Jiřího Brdečky, takže k filmu má blízko), byly asi příliš vysoké. ()

Reklama

paascha odpad!

všechny recenze uživatele

Autorský tým sester Bártů, který své kvality předvedl v nekonečné srágoře Rodinná pouta/ Velmi křehké vztahy, herecké obsazení, které až na výjimky kopíruje obsazení výše zmiňovaného veledíla, naprosto účelové překrucování faktů a ničím nepodložená tvrzení a vytvářená klišé typu hérečka = štětka, Havel = spasitel národa. Podtrženo, sečteno, další nekoukatelná propagační pitomost, která zaujme tak maximálně absolventy lobotomie nebo rodinné příslušníky účinkujících, což bude dost často totéž. Za mě odpad. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

6/6 Doporučuju rozhovor Terezy Brdečkové pro DVTV, protože tato paní to skutečně nemá v hlavě v pořádku. Ve výsledném tvaru Bohémy stojí za pozornost pouze Javorského variace na téma Burian, vše ostatní je promarněné, hloupé, naivní, zbytečné. V zemi, kde se nepracuje ani s tak samozřejmými možnostmi jako je obsazení herecky aktivních potomků do rolí předků, je liché naprosto vše. V literatuře takovýto "román" je často označen za škvár. V televizi za dílo hodné pozornosti větší části kulturní veřejnosti. Pokud nedokážete přečíst srance jako jsou Sokyně Miloše Smetany nebo volná trilogie Vladimíra Přibského Adina / Lída / Nataša, pak není důvod totéž sledovat na televizní obrazovce. Brdečková se Sedláčkem vytvořili cosi, co vynašlo prvotní šok laika z toho, že ty "milé staré" filmy byly natáčeny i za války. Všichni totiž dle těchto umělců (za vydatného přispění konzultací Dvořákové a Koury) zřejmě / zjevně byli kurvy. Děkujeme, odejděte. "Syndrom vařené žáby a kdo kdy šňupal koks." ()

Flego 

všechny recenze uživatele

Zúfalo premárnená príležitosť. A pritom si tvorcovia vybrali veľmi atraktívne a nezmapované prostredie. Profesionálna filmárska práca narážala na scenáristické ekvilibristiky a úplne príšernú hudbu. Ešte som azda nezažil takú hroznú hudobnú prácu a častokrát jej nezmyselné hlasné používanie ako podmaz textu, ktorý potom nebol dobre počuť. Slabší priemer. ()

Galerie (189)

Zajímavosti (41)

  • Filmový publicista Pavel Taussig vyčítal seriálu zmatečnost. Původní scénář Terezy Brdečkové byl původně inspirován konkrétními osudy filmových tvůrců, ale zažívaly je fiktivní postavy. Producenti ji ale přiměli, aby scénář přepsala do faktických postav, je to ale provedeno nedůsledně a polovičatě, takže místy neodpovídají názvy filmů ani jména filmových pracovníků. (sator)
  • Willy Söhnel (Jan Hájek) má doma filmový plakát propagující fiktivní film „Unschuld“, tedy „nevinnost“. Jedná se o narážku na film Panenství (1937). (sator)
  • Jaroslav Marvan (David Novotný) se v seriálu v roce 1945 objevuje pod nápisem Národ sobě, i když Marvan se stal členem Národního divadla až v roce 1954. (raininface)

Reklama

Reklama