Reklama

Reklama

Bohéma

(seriál)
Trailer
Česko, 2017, 7 h 56 min (Minutáž: 72–94 min)

Scénář:

Tereza Brdečková

Kamera:

Petr Koblovský

Hudba:

Michal Rataj

Hrají:

Michal Dlouhý, Vladimír Javorský, Jaroslav Plesl, Saša Rašilov nejml., Judit Pecháček, Michal Balcar, Ondřej Pavelka, David Novotný, Václav Jiráček (více)
(další profese)

VOD (1)

Epizody(6)

Obsahy(1)

Bylo jednou jedno studio na Barrandově, kterým prošly dějiny. Patřilo k vůbec nejmodernějším v celé Evropě. Ve filmech, které se tam natáčely, hráli velikáni z Národního divadla, komici, krasavice, lamači srdcí. Občas se jelo natáčet do exteriéru a často se vyráželo do barů, chodilo do kina nebo konspirovalo v bytech. Ale studio, to byl opravdový domov. Kdo sem zapadl, tomu se nemohlo nic stát – anebo to aspoň tak vypadalo a dlouho si to všichni mysleli. Jenže pak přišlo osvobození následované znárodněním filmu a studio patřilo lidu. Ale hercům šlo i nadále hlavně o filmové role... Hitler a Goebbels zbožňovali film a věděli, že pro masy pracujících ve válečné výrobě je kino důležité jako chleba a mnohdy snad i nahradí svobodu. Předpokládali, že na tomto se s českými filmaři shodnou, a nemýlili se: komedie a romance se slavnými českými herci se točily skoro až do konce války jako na běžícím pásu.

Němci založili společnost Pragfilm, která pohltila bývalé AB Barrandov. Investovali do vybavení ateliérů a zaměstnávali dvě tisícovky převážně českých lidí s cílem natáčet německé i české filmy. Díky tomu na tom byla poválečná znárodněná kinematografie skvěle. České filmy pomáhaly udržet v protektorátu klid a pořádek, konstatovali nacisté. A zároveň udržovali národní povědomí, konstatovali Češi. A tak byli všichni spokojení a ruka ruku myla: diváci v kině zapomínali na drsnou skutečnost, producenti vydělávali a filmaři díky šlapající výrobě nemuseli na práce do Německa. Tito všichni nebyli vidět. Vidět ale byli herci, jejichž popularita za protektorátu vyletěla jako kometa. Jenže se neobešla bez společenských styků s nacisty, a tak většina českých hvězd stála po válce před lidovým soudem pro kolaboraci. Motivem obvinění byla často jen závist a špatné svědomí právě těch diváků, kteří hvězdám krátce předtím nadšeně tleskali. Někteří byli očištěni, ale většině to stejně nepomohlo. A byli takoví, kteří klidně zradili kohokoliv a prohlásili cokoliv. Jen aby mohli hrát dál – i za komunistů. Prostě vklouzli z jedné kolaborace do jiné. (Česká televize)

(více)

Recenze uživatele Esgalnor k tomuto seriálu (2)

A přece se točí (2017) (E04) 

Rád bych někdy dal čtyři hvězdy, ale jako nejlepší díl zatím hodnotím ten předešlý. Tenhle na tu třetí hvězdu vytahuje jen příběh Anny Letenské, z nějž se taky dalo vytřískat víc... ()

Vyhrát za každou cenu (2017) (E05) 

Tuším, že jsem v šestém díle rozpoznal hlavní problém Bohémy, protože takhle zazděný potenciál už dlouho v seriálu nebyl. Samo to neví, jestli to chce být spíš historií inspirované drama, nebo hraný dokument. Vychází z toho ale takový divný hybrid, kdy v těch víc dokumentárních částech to je až moc odborné, nevysvětlené, matoucí pro laika (chybí nějaké větší seznámení s postavami, ve kterých má laik zmatek, nevychází mu to vstříc a spoustu věcí, které mají za následek zobrazené události, seriál neukáže, takže neznalec se neorientuje), v dramatických rovinách je naopak až moc přimyšlených a upravených prvku pro znalce (např. postava Judit Bárdos). Takhle tím pádem není uspokojena ani jedna skupina.__________ Předposlední epizoda je opět sled prázdných scén o ničem (kraluje tomu úvodní trapná scéna s tankem). Ve střižně asi někdo požil LSD, protože scény jsou na sebe naplácány nesouvisle, nesmyslně a ledabyle, skoky v čase nedávají smysl a matou, a snaha o osudovost je marná. Ocenit se tady dá jen několik herců, pár zajímavých scén a poměrně kvalitní kamera. Sleduju jen protože nic jiného nedávají, celý příběh mi je ale zcela ukradený, což není dobré znamení. ()

Reklama

Reklama