Tvůrci:
Tony GilroyHudba:
Nicholas BritellHrají:
Diego Luna, Genevieve O'Reilly, Stellan Skarsgård, Kyle Soller, Denise Gough, Adria Arjona, James McArdle, Rupert Vansittart, Joplin Sibtain (více)VOD (1)
Série(2) / Epizody(24)
Obsahy(2)
V nebezpečných časech se Cassian Andor vydává na cestu, která z něj udělá hrdinu Povstání. (Disney+)
Videa (6)
Recenze (234)
Kdyby takto vypadala nová trilogie, bylo by vymalováno. Nevycházím z úžasu jakou péči Andor dostal. Produkce. Design interiérů, ulic. Kamera. Zvuk. Hudba. Scénáristi, tam kde jsou potřeba nejvíc - Willimon u desáté epizody třeba. Budování atmosféry. Propletený scénář. Kostýmy. Práce s triky i fyzickými modely v pravé momenty dávkované akorát. I když to není někdy dokonalá dynamika, je to luxus, je to epic, je to nové a svěží a je to návrat k něčemu velmi slibnému do budoucna, co by mohlo ovlivnit i další série od Star Treku po Jurský svět důrazem na autenticitu a přístup, kde méně je mnohem mnohem více a kde se příběh vypráví pro příběh, ne na efekt. Za mě překvapení roku a pecka jako dům. ()
Já nejsem žádný ultra SW fanoušek, přesto se rád do tohoto světa vracím a musím říct, že tenhle seriálek se mě trefil do vkusu. Přimočarý, vizuálně výborně zpracovaný špinavější příběh ve kterým je řada netuctových za pozornost stojících postav, ve kterým děj a postavy vítězí nad akcí a efekty, jo učitě chci další řadu a nejlépe už dneska. ()
Poznáte tie večery, kedy si listujete streamovacími službami a neviete, čo si od dobroty pustiť? Mal som taký večer, tak týždeň dozadu a prišiel som na Disney+ k seriálu Andor. Počul som, že je to pecka (ale aj, že to nie je pre každého) už keď to vyšlo, ale po zahltení SW seriálmi a môjmu vcelku neutrálnemu vzťahu k príbehom z preďalekej galaxie sa mi do toho nechcelo. Ale pustil som si to a od prvej minúty som bol zaháčkovaný. Zaujímavý pilotný diel nastavil dobrú latku, ale nečakal som, že to pôjde postupom epizód vyššie. Veľmi ma potešilo, že v jednej sérii je papierovo materiálu na minimálne 3 samostatné série, ale tvorcovia vedia, že keby to takto rozťahali zobrali by tomu silu. Takto tu máme vcelku uzavreté 3 príbehy v 12 epizódach. A v každom príbehu je vidieť z inej perspektívy, ako Impérium tú galaxiu sužuje. Zasahuje to ale do všetkých sociálnych vrstiev. Ale nie je to iba jednostranne prezentované z pohľadu hlavného hrdinu (morálne veľmi sivého). A nejde tu o ten výsledný boj proti anonymnému útlaku. Je tu prezentovaný ten samotný útlak. Je pekne ukázané, že odboj sa postupne nabaľoval a že k nemu bol dôvod. Od ľudí, ktorý sú ochotný obetovať pre pád Impéria čokoľvek, cez ľudí, ktorí majú čo stratiť, až po idealistov, ktorý iba potrebujú veriť v lepšie zajtrajšky. Je to poctivá separatistická military sci-fi, ku ktorej nemusí mať nikto nič napozerané a funguje to skvelo. Po dopozeraní prvej série som prirodzene išiel na Rogue One a prakticky hne´d od začiatku pozerania (naposledy som to videl v kine) som vedel prečo sa mi Andor tak páčil a v čom bol práve iný. Rogue One mega vsádza na fanservis, hudobné motívy z pôvodnej trilógie a chce byť tým starým dobrým Star Wars a miesia sa tam dva prístupy k látke. Nuž neviem sa dočkať druhej sezóny, ale je mi ľúto, že to pomyselné finále sme prakticky už dostali pred siedmimi rokmi a nie ej ani zďaleka tak funkčné ako by mohlo, keby si to nechali až po tomto seriáli. Za mňa Andor - prvá séria 9/10. Zatiaľ najlepší seriál, ktorý som tento rok videl. ()
První sezonu Mandaloriana jsem před pár lety shrnul větou, že takto bych si představoval do budoucna kvalitní, důstojné a autentické Hvězdné války. S pevným, léty prověřeným jádrem bez pokusů o otáčení vesmíru naruby a o podvratné směřování, ale zároveň vždy ve více či méně odlišném úhlu, s novým hávem, v neprozkoumaném prostředí, žánru. Djin Darin naneštěstí v třetí sérii (všechna čest, že mu přesná muška a vize vydržela aspoň ty dvě sezony) částečně i vlivem nepovedeného spin-offu nedokázal potřetí zopakovat šťastné přistání, půlku času se motal vesmírem jak opilý a na konci tak zůstala i přes několik zajímavějších epizod a momentů v ústech pachuť z nenaplněných ambicí (a unikajícího oleje :-). Novější Ahsoka dopadla vícemně stejně, s rozdílem, že celou tuhle cestu včetně momentu, kdy si člověk začal myslet, že udělá pro tento vesmír něco opravdu důležitého a zásadního, aby se následně ukázalo, že stále, stále chybí dostatečně promyšlený a komplexní plán, absolvovala během jedné série. Proč tohle vše píšu - abych teď mohl napsat, že jsem si díky Andorovi znovu uvědomil, že jádro jakékoliv planety, hvězdy, galaxie, jakéhokoliv vesmíru, je důležité a musí se k němu přistupovat s úctou a se správným pochopením jeho vnitřního fungování a logiky, ale rozhodně nemusí být pevné. Vlastně možná by dneska po všech těch letech v případě Hvězdných válek mělo být pohyblivé, tekuté vždycky. A pak už záleží jen a pouze na talentu, který začne kolem nového, vláčného jádra stavět. Ale dost bylo chabých metafor. Andor pod taktovkou Tonyho Gilroye, ke kterému se přidali více než slušní scénáristé a herecká skvadra, překypující když ne rovnou věhlasem, tak téměř vždy přirozenou ošlehaností a charismatem, konečně ukázal naplno, jak může i dneska vypadat výborný SW projekt. Je nicméně pravda, že inteligentně a chytře napsaný děj se rozbíhá značně pomalu a to skoro celou první polovinu série a zpočátku se tak staví hlavně na pro diváka SW docela doposud neznámé atmosféře a jemných, někdy až minimalistických hereckých výkonech zdejších hlavních postav v čele s Lunou, O'Reilly, Skarsgardem a výborným, pro mě zcela neznámým Sollerem. Musím říct, že i když mě ten neznámý pocit ze zcela nového úhlu pohledu na život/společnost SW udržoval v pozoru a bavil mě (ať už to byl pohled na špinavý, realisticky pojatý život obyčejného lidu v diktatuře, spolupráci planetárního vedení a impéria se všemi kompromisy, úplatky a kolaborací, nebezpečné a morálně často pochybné snahy o odboj nebo byrokracii a aroganci prolezlé imperiální tajné služby, které si tak podkopávají vlastní nohy), nebyl jsem zvoleným tempem příliš nadšen, scénář místy přes nesporné kvality a jasnou vizi nebyl úplně sebejistý a i ta výprava/celková estetika a design zvlášť v epizodách 4-5 kolísala. Počínaje dějovým a vizuálním infernem v epizodě 6 jakoby náhle tým Gilroye skočil do hyperprostoru spolu s postavami a série všechen předchozí vývoj začala úročit v mistrovském souladu vyladěného scénáře, dechberoucího herectví a dokonale gradovaných, emocemi a napětím napěchovaných scén (tichý rozhovor Mon Mothmy a Tay Kolmy o "charitě" v sedmé epizodě - v tu chvíli jsem si začal být opravdu jistý, že se dívám na něco výjimečného). A ne jeden, ne dva, ale min. tři (možná i čtyři) brilantně napsané monology, které jsou proneseny ústy několika postav, se zapíšou zlatým písmem do dějin SW vesmíru, frančízy a dost možná i televize. Takhle začíná rebelie! 8,4/10 () (méně) (více)
Andor je temný a dospělý - ale to už všichni vědí, píšou to všude. Je to konverzačka s pár akčními scénami, rozhodně nic jako Mando, dětem to neřekne nic a dospělé co StarWars vlastně ani moc nemusí to zaujme. A to je ten problém, těžko tohle dílo zařadit a tak si i těžko hledalo diváky. Za mě ale palec nahoru ()
Galerie (320)
Photo © Disney+
Zajímavosti (45)
- Bezpečností síly se na planetu Ferixx dopravily pomocí transportérů Mobile Tac-Pod. (Veskoslav)
- Fest byla planeta nacházející se v sektoru Atrivis v teritoriích Vnějšího okraje (okrajová část Galaxie, většinou neprobádána, nebyla pod plnou imperiální správou). Poprvé byla zmíněn v knize „Star Wars: Rogue One: The Ultimate Visual Guide“. (Veskoslav)
- Death troopers, které v epizodě vidíme, jsou elitní jednotky, které většinou chránily důležité osoby. Jejich název vymyslel samotný Imperátor na počátku Impéria, aby rozšířil bludy o nemrtvých supervojácích, které Impérium mělo mít jako jeden z tajných projektů. K tomu dopomáhal i modulátor hlasu a striktní utajení samotných identit vojáků. (Veskoslav)
Reklama