Režie:
Danny BoyleScénář:
Alex GarlandKamera:
Anthony Dod MantleHudba:
John MurphyHrají:
Cillian Murphy, Naomie Harris, Megan Burns, Brendan Gleeson, Christopher Eccleston, Alex Palmer, Christopher Dunne, Luke Mably, Ricci Harnett, Noah Huntley (více)Obsahy(1)
Skupinka aktivistů, která bojuje za práva zvířat, vtrhne do laboratoře, kde vědci zkoumají opice infikované vzteklinou. Ochránci pustí opice z klecí ven, ty je okamžitě pokoušou a nakazí.
Pracovník kurýrní služby Jim (Cillian Murphy) se probudí v nemocnici z kómatu a zjistí, že budova zeje prázdnotou. Zděšený a osamělý mladý muž nemocnici opustí, aby objevil celou hrůzu. Londýn se naprosto vylidnil. Někde jsou vidět umírající. Pak potká Selenu (Naomie Harris) a Marka (Noah Huntley). Virus zlikvidoval téměř celé město. Selena pozná, že i Mark je infikován smrtelným virem, proti kterému není obrany, a v pudu sebezáchovy ho zabije. K malé výpravě se přidává Frank se svou dcerou Hannah. Zásoby pitné vody docházejí. Skupinka hledá východisko. Po vyslechnutí zpráv o počasí získají informaci o vojenské jednotce kdesi mimo město. To by mohla být záchrana. Ale deprimovaní trosečníci netuší, kde na ně číhá ještě větší hrozba.
Režisér Danny Boyle (např. Trainspotting, Pláž) předává prostřednictvím filmu divákům brutální vizi apokalypticky opuštěného Londýna a lidí, kteří se stávají tváří v tvář smrtelnému viru cyniky a ztrácejí emoce. Je to zároveň drsné poselství o tom, jak destruktivní je ztráta přirozené lidskosti.
(oficiální text distributora)
Videa (2)
Recenze (848)
|| Scenár: Alex Garland | Hudba: John Murphy | Produkcia: Andrew Macdonald | Distribúcia: 20th Century Fox (UK), Fox Searchlight Pictures (US) | Štúdio: DNA Films, British Film Council | Rozpočet: 5 miliónov £ | Tržby: 82,719,885 $ || Nebyť výbornej kamery, celé to pôsobí ako pokusné domáce video s improvizovaným scenárom. Kto vie, ako ďaleko je to od pravdy. Cillian Murphy herecky prehráva kôli mizivej nutnosti niečo konať na plátne, a zuriví infikanti vedia presnejšie, než kedykoľvek predtým v akomkoľvek zombie filmu, že na koho je potreba zaútočiť, aby už neprekážal scenáru. Ako bonus to trvá skoro 2 hodiny, takže NEfanušíkom apokaliptických a zombie počinov zhliadnutie zakázané. Premňa však úžasné potrvdenie dojmu, že dobrá zombiárňa sa dá urobiť aj v skromnejších pomeroch - ale len za predpokladu, že príbeh aspoň sekunduje prevedeniu... --- Update: Po zhliadnutí dokumentu Side by Side, kde sa objavý aj Danny Boyle a ukážky z tohoto filmu, hovorí Boyle o výhodách lacných digitálnych kamier, na ktoré bol i tento počin (nie natočený, ale) nahraný. Predstavte si pod tým malé ručné Sony handycamy zpred 15 rokov, za 20 litrov. Otvorene priznáva, že obraz bol síce otrasný, ale takto mohli mať 20 kamier, a nie 2 :D Kôli nízkemu rozpočtu tak uzavreli kôli natáčaniu ulice centra Londýna len na pár minút, rozmiestnili oné handycamy po daných uliciach, a skoro všetky scény nahrali na prvú dobrú. --- I cez tieto fakty povrchnosti k pravde patrý, že Boyle bol prvým režisérom v histórií kinematografie, ktorý naHRAL oscarový film so skoro len digitálnou kamerou - Slumdog Millionaire. A to sa počíta. I keď u mňa bude ešte veľmi dlho obrazovou kvalitou dlno nenahraditeľný 35mm i 70mm film... ()
Dvacet osmička je pro mnoho příznivců post-apokalyptických a zombie filmů něco jako kult, který se musí uctívat, a také se jedná o základní pilíř nového žánru produkce 21. století z hnízdečka britských gémiů. Nejedná se ani tak o šílenou zombie akci, ale spíše o vyvolání sklíčenosti a to díky prázdným vylidněným ulicím a deprimující hudbě z produkce Johna Murphyho(soundtrack, který se opravdu povedl). Oba tyto hlavní faktory ovlivňují divákovy pocity po zbytek celého filmu, a i když se nejedná o akci jako tomu bylo v "Úsvitu Mrtvých", tak přesto je vytvořen dokonalý pocit prázdnoty a akční temné atmosféry. Je pravda, že o klasické zombie se nejedná a hovoří se zde o nakažených, avšak je na každém, jak si to odůvodní. Každopádně setkání s nakaženým na zámečku, který obývá vojenská jednotka, a následný útok nakažených je něco neuvěřitelného a deprimujícího. Některým důchodcům by nestačil ani kardiostimulátor, aby to rozdejchali. 90% ()
Danny Boyle dol tak trochu nový impulz do zombii žánru, keď sa oživlé nestvúry chovajú do špiku kosti nenásytne zbesilo a ich premena po infikovaní prebehne v priebehu niekoľkých sekúnd. V hlavnej úlohe vtedy ešte neznámy Cillian Murphy si počína nadmieru výborne, možno trošku príbeh mohol byť lepšie vystavaný, mohol sa niesť v rovine aká bola naznačená na začiatku filmu a nie sa preniesť na zámok ktorý bránia vojaci, tam my to už tak nesedelo ale aj tak na Holandsko-Anglickú koprodukciu je to viac než vydarení počin, čo zatieňuje aj mnohé podobné filmy vytvorené v Amerike. Čo treba ešte vyzdvihnúť je doprovodná hudba od Johna Murphy a roztrasená kamera, pri zbesilých útokoch zombii, aj keď teda takéto snímanie mierne dopomáha do neprehľadnosti nám ponúkaných obrázkov, dá sa povedať že vyznie to v určitý dejový prospech a tématickú nevšednosť, prekreslenú v úzkosť. ║Rozpočet $8miliónov║Tržby USA $45,064,915║Tržby Celosvetovo $82,719,885║ v USA nečakaný hit /videl v kine: 60%/ ()
Bomba. Lidi jsou větší stvůry než zombíci, aneb Den Trifidů říznutý Úsvitem mrtvých. Dobře natočený, dobře zahraný thriller, ve kterém pojmy jako logika nebo psychologie nejsou jen abstraktní osnovy otráveného scénáristy. Už dlouho se mi nestalo, abych se po takto syrovém snímku takhle zahloubal... Rozhodně je o co stát, vřele doporučuju. 90% ()
Scénář: Alex Garland .. Důraz na realitu - přežití hrstky lidí po vyhlazující katastrofě. Působivé záběry vylidněného Londýna, podmanivá atmosféra, perfektní kamera a tradičně dobrá hudba. Zhruba do začátku poslední čtvrtiny celkově podařený film. Pak přijdou vojáci, jejich dementní pohled na věc, střílení a veškeré kvality jdou ke dnu. Rozehráno velice zajímavě, jenže finále stojí za hovno! Alex Garland by si měl nechávat dopisovat nápadité scénáře od někoho jiného. ()
Galerie (87)
Zajímavosti (57)
- Postavy, ktoré postihla nákaza, boli snímané kamerou typu Canon XL1 DV so spomaľujúcim efektom, čo dodalo ich pohybom nesúvislý ráz. Tento druh pohybu vidíme v závere filmu aj u hlavného hrdinu Jima (Cillian Murphy). (Han-cock)
- Snímek sponzorsky podpořila mj. Britská filmová rada zaštítěná Národní loterií. Ve filmu se proto na Národní loterii často odkazuje, například v novinách na začátku filmu a v supermarketu, když Jim (Cillian Murphy) a Frank (Brendan Gleeson) diskutují o whisky. (HellFire)
- Zprávy ze začátku filmu byly inspirovány záběry žurnalisty Soriouse Samury ze Sierry Leone. (HellFire)
Reklama