poster

Půjčovna masa (TV seriál)

  • USA

    Altered Carbon

Sci-Fi / Drama

USA, 2018–2020, 15 h 36 min (Minutáž: 43–67 min)

Tvůrci:

Laeta Kalogridis

Předloha:

Richard Morgan (kniha)

Hrají:

Martha Higareda, Joel Kinnaman, James Purefoy, Stephanie Cleough, Ato Essandoh, Byron Mann, Andre Tricoteux, Matt Frewer, Renée Elise Goldsberry, Dichen Lachman, Fraser Aitcheson, Alyson Bath, Daniel Bernhardt, Glynis Davies, Olga Fonda, Victor Formosa, Marlene Forte, Teach Grant, Howie Lai, Paul Lazenby, Elfina Luk, Joel Montgrand, Leonardo Nam, Zahf Paroo, Tahmoh Penikett, Christian Sloan, Katie Stuart, Fiona Vroom, Colleen Wheeler, Waleed Zuaiter, Hayley Law, Will Yun Lee, Michelle Lee, Hannah Rose May, Chris McNally, Bruce Blain, Antonio Marziale, Yukari Komatsu, Kristin Lehman, Chris Conner, Richard Ian Cox, Nickolas Baric, Tamara Taylor, Hiro Kanagawa, Sean Amsing, Jillian Fargey, Garfield Wilson, Ken Kramer, Kat Pasion, Nicole Anthony, Anna Van Hooft, Michael Adamthwaite, Nikohl Boosheri, Demord Dann, Michael Eklund, Adam Busch, Jody Racicot, Seth Whittaker, Arnold Pinnock, Ben Wilkinson, Primo Allon, Cliff Chamberlain, Lexi Atkins, Alison Araya, Darren Dolynski, Rob Hayter, Toby Levins, Courtney Richter, Vivian Full, Anthony Mackie, John Emmet Tracy, Mauri Bernstein, Jason McKinnon, Celeste Ziegler, Kareem Malcolm, Torben Liebrecht, Lela Loren, Simone Missick, Oliver Rice, James Saito, Dina Shihabi, Bradley Stryker, Neal McDonough, Kwasi Thomas, Sen Mitsuji
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • MikyAff
    ****

    Velice poutavá sci-fi podívaná, jehož svět vás bude bavit a zajímat. O nahá těla, akční scény a zlomové momenty zde není nouze. Až jsem se občas trochu už v tom motala, ale finále vás vymotá. Zdevastovaná lidská povaha je místy krásně vyobrazena a i k postavám si dokážete najít nějaký vztah. I když osobně si nejvíc budu jako highlight pamatovat růžový batůžek, co nás celou dobu provázel.(27.2.2018)

  • 3497299
    *

    Jakmile se kyberpunk dostane ze stránek knih na plátna či obrazovku, vládne mu příliš často těžko přijatelná ustrašenost a nedostatek invence. Altered Carbon, který je adaptací románu Půjčovna masa Richarda K. Morgana, trpí všemi nedostatky a špatnými stereotypy, které se s žánrem ve filmové podobě pojí. Za prvé: zdá se, že existují dva předobrazy, kterých se všechna další díla drží zejména po vizuální stránce - Blade Runner Ridleyho Scotta a japonská manga a anime Ghost in the Shell (sem tam ještě Matrix, což je ale kapitola sama pro sebe). Nic proti citacím, ale ve vědomí většiny filmařů jde zřejmě o jediné dvě úspěšné a známé kyberpunkové adaptace, tudíž ztvárnění jejich světa kopírují až příliš často a až příliš otrocky. V důsledku čehož se zdá, že se zastavil čas a že žánr, který jinak pobízí k různorodosti, vizuálně ustrnul podobně jako punkrocková móda na roztrhaných džískách, čírech a křivácích. Za druhé: kyberpunk sice zdůrazňuje sociální rozdíly a třídní konflikty, ale zejména ve filmové podobě se člověk setká se striktně vyhroceným černobílým viděním: bohatí jsou bez výjimky zlí psychopaté, kteří mají přístup k technologickým vymoženostem, oběti i hrdinové jsou pak vždy z nižších tříd, přičemž bojují proti nějaké technologické záležitosti, která zapříčinila společenskou nerovnováhu. Svět je ovšem mnohem složitější, přičemž tahle dualita zlých boháčů a hodných chudáků (nebo alespoň „obyčejných lidí“) je bohužel již tak nudný stereotyp, že nefunguje ani v metaforické nadsázce. Paradoxně je pak Altered Carbon fanaticky technofobní film (podobně jako Matrix, Elysium, In Time, americká hraná verze Ghost in the Shell atp.), jehož ideálem je jakási vágně definovaná přirozená lidskost. Je ovšem třeba poznamenat, že klasiky žánru takhle primitivní nejsou - když si člověk přečte Gibsona, Stephensona, Shirowa (nebo se podívá na animované Ghost in the Shell), sezná, že zobrazované konflikty nikdy nejsou podávané takto primitivně. Divák nechápe, proč se scénáristé obtěžují celkem fungující předlohy složitě přepisovat do úplně jiných nekonzistentních konstrukcí, jestliže by výsledek dopadl mnohem lépe, kdyby si ušetřili práci a prostě děj knihy “jen převedli” do obrazu, když už provozují seriálovou adaptaci literárního díla. Za třetí: scénáristé si zřejmě zvykli na to, že young adult čtou i dospělí, a normy vyprávění tomuhle předpokladu přizpůsobili tak, že lze stěží najít v rámci filmového sci-fi mainstreamu cokoli chytřejšího, než jsou Hunger Games. Altered Carbon tak v nijak originálním a poměrně přímočarém vyprávění, které přitom občas trpí nedotaženou dramatizací vývoje, kombinuje makabrózně patetické scény (moje srdce, které jsem si ve virtuální realitě vyrval doslova z těla, patří tobě) s hysterickým herectvím a ne moc smysluplným dějem. Postavy jsou nějak charakterizované, ale pak jednají úplně jinak – přes svůj dokonalý výcvik a proklamovanou chladnokrevnost se například z nepochopitelných důvodů (když pomineme špatně napsaný scénář) dopouští nesmyslně iracionálních výbuchů a školáckých chyb. Svět obsahuje navíc spoustu nekonzistencí, jejichž výčet by zahrnul samostatnou recenzi. Např. časový vývoj – postavy žijí stovky let, ale společnost se nemění, vypadá jako naše aktuální představa blízké budoucnosti zamrzlá v čase. V technologicky rozvinuté civilizaci kolonizující sluneční soustavu policejní sbory používají na chlup stejnou uniformu celé dlouhé dekády a estetika se odkazuje výhradně na naše moderní umělce – že by šlo o ilustraci tezí o zamrzlé postmoderní kultuře, jak je podává filozof Michael Hauser? (haha) Jeden díl mi přišel záměrně napsaný tak, že každá postava v něm musí mít alespoň jeden hysterčák (počítal jsem je). A navíc seriál selhává i v žánrových aspektech, ve kterých by to člověk nečekal – jeden příklad: Takeshiho sestra je v jedné scéně neporazitelná ninjovská asasínka, přičemž o deset minut později se chová, jako by neměla žádný výcvik – nechává nesmyslně zničit množství svých velmi draze vyrobených klonů, které jen tak nabíhají na nepřítele, aby jim prostě prostřelil hlavu. Ve stejné scéně si nejprve počíhá, chytí útočníkovu automatickou pistoli správně za hlaveň, aby ji po jednom bodnutí střepem opět pustila a nechala se jí střelit. Nehledě k tomu, že útočníkem je v tomto případě elitní policistka se speciálním výcvikem, která přitom před sebe svou zbraň strká s nezastřenou touhou po vlastním odzbrojení. Dvě superelitní vylepšené bojovnice se tak střetávají způsobem, kdy člověk pochybuje, zda jim někdy někdo dal alespoň základní přednášku o způsobech sebeobrany. Různorodých nesmyslů je ale v seriálu opravdu hodně. Filmový kyberpunk zřejmě čeká na svého vizionáře, který mu dodá osobitou vizi (místo aby jen opakoval desítky let staré vize jiných) a dostane jej na patřičnou úroveň, neboť tenhle žánr by si zasloužil emancipovanější přístup, než jakou ukazují přizdisráči z tvůrčího týmu Altered Carbon.(18.4.2018)

  • InJo
    ****

    Kyberpunková sci-fi detektivka, která sice vizuální podobu velkoměsta budoucnosti dost okatě vykrádá z Blade Runnera (i když to udělalo asi každý druhý futuristický sci-fi) a v první polovině jsem s dějem trochu bojoval, ale minimálně od hardcore výtahové scény v pátém dílu už to byla téměř bezchybná jízda se sevřeným, slušně nepředvídatelným a náramně vtahujícím příběhem. Detektivní zápletka je poměrně složitá, ale ke konci se celá krásně a přehledně rozplete, zásadní akční scény jsou originální a příjemně drsné a záporáci velmi rozmanití a působiví (u mě vede asi slizký kníratý Asiat). A v hlavní roli můj čím dál tím oblíbenější drsný švédský sympaťák Joel Kinnaman. Jsem zvědav, jestli vznikne další série, ale i pokud ne, se zakončením této řady jsem dostatečně spokojený. S01: 80 %(6.3.2018)

  • ywo666
    *****

    Podla mna pecka. Drsne. Dokonca by som povedal ze na mainstream mega drsne. Pacilo sa mi ako si to vytvaralo pribeh. Budovanie napetia je super. Ortega mohla by trochu lepsie zahrana, ale stvarnila ju aspon sexi herecka co sa nevahala vyzliect. Inak su tu super postavy. Sam Kovacs ma bavil. Poe bol dokonaly. Slizky sikmooky killer tiez sadol ako rit na serbel. Jedine co mi trochu kazilo serial bola sestra. Na konci to uz s nou bolo trochu chujne. Som zvedavy na druhu seriu. Davam zatial slabych ale vzbojovanych 5*.(30.3.2020)

  • Rocky88
    *****

    Blade Runner, Deus Ex a Columbův případ v jednom. Námětu využili tvůrci do plna, takže tu jsme svědky hodně bizarních situací a příběh jako takový je ohromně zamotaný a paranoidní. Ovšem také zajímavý a napínavý, pln brutální nápadité akce a často zde i šikovným dialogem předhodí filozofické téma ohledně zde viděného způsobu života a (ne)smrti, takže divák může přemýšlet, jakou variantu by podporoval on sám. Herecky to táhne Kinnaman. Higareda je někdy prkenná a přehrává, dojem aspoň někdy ale vylepšuje vytasením svých antistresových míčů. I bez nich se ale jedná o povinnost pro sci-fi fanouška. Kdo jím není, mohl by mu tento seriál změnit názor.(2.9.2018)

  • - V seriálu je nad nápisem „Police“ na policejních autech ještě jeden nápis v hindštině, a to „Raksha Karna“, což znamená „chránit“. (Tomas_TM)

  • - Joel Kinnaman, představitel hlavního hrdiny Takeshiho Kovacse, musel strávit každé ráno 90 minut v maskérně, aby maskéři zakryli jeho tetování na těle. (Tomas_TM)

  • - V seriálu je lidská rasa sjednocena pod tzv. Hvězdný Protektorát Spojených Národů, který utvořil ze všech lidských kolonií ve vesmíru jednotnou říši (republiku). (Tomas_TM)