Reklama

Reklama

Bohéma

(seriál)
Trailer
Česko, 2017, 7 h 56 min (Minutáž: 72–94 min)

Scénář:

Tereza Brdečková

Kamera:

Petr Koblovský

Hudba:

Michal Rataj

Hrají:

Michal Dlouhý, Vladimír Javorský, Jaroslav Plesl, Saša Rašilov nejml., Judit Pecháček, Michal Balcar, Ondřej Pavelka, David Novotný, Václav Jiráček (více)
(další profese)

VOD (1)

Epizody(6)

Obsahy(1)

Bylo jednou jedno studio na Barrandově, kterým prošly dějiny. Patřilo k vůbec nejmodernějším v celé Evropě. Ve filmech, které se tam natáčely, hráli velikáni z Národního divadla, komici, krasavice, lamači srdcí. Občas se jelo natáčet do exteriéru a často se vyráželo do barů, chodilo do kina nebo konspirovalo v bytech. Ale studio, to byl opravdový domov. Kdo sem zapadl, tomu se nemohlo nic stát – anebo to aspoň tak vypadalo a dlouho si to všichni mysleli. Jenže pak přišlo osvobození následované znárodněním filmu a studio patřilo lidu. Ale hercům šlo i nadále hlavně o filmové role... Hitler a Goebbels zbožňovali film a věděli, že pro masy pracujících ve válečné výrobě je kino důležité jako chleba a mnohdy snad i nahradí svobodu. Předpokládali, že na tomto se s českými filmaři shodnou, a nemýlili se: komedie a romance se slavnými českými herci se točily skoro až do konce války jako na běžícím pásu.

Němci založili společnost Pragfilm, která pohltila bývalé AB Barrandov. Investovali do vybavení ateliérů a zaměstnávali dvě tisícovky převážně českých lidí s cílem natáčet německé i české filmy. Díky tomu na tom byla poválečná znárodněná kinematografie skvěle. České filmy pomáhaly udržet v protektorátu klid a pořádek, konstatovali nacisté. A zároveň udržovali národní povědomí, konstatovali Češi. A tak byli všichni spokojení a ruka ruku myla: diváci v kině zapomínali na drsnou skutečnost, producenti vydělávali a filmaři díky šlapající výrobě nemuseli na práce do Německa. Tito všichni nebyli vidět. Vidět ale byli herci, jejichž popularita za protektorátu vyletěla jako kometa. Jenže se neobešla bez společenských styků s nacisty, a tak většina českých hvězd stála po válce před lidovým soudem pro kolaboraci. Motivem obvinění byla často jen závist a špatné svědomí právě těch diváků, kteří hvězdám krátce předtím nadšeně tleskali. Někteří byli očištěni, ale většině to stejně nepomohlo. A byli takoví, kteří klidně zradili kohokoliv a prohlásili cokoliv. Jen aby mohli hrát dál – i za komunistů. Prostě vklouzli z jedné kolaborace do jiné. (Česká televize)

(více)

Recenze uživatele Amonasr k tomuto seriálu (5)

Snad to nebude tak hrozné (2017) (E01) 

Atraktivní prostředí a zajímavé nahlédnutí pod pokličku, jak se rodila kolaborace většiny aktérů české kinematografie s Němci po Mnichovu. K relativizaci ovšem mají také sloužit zřejmě občasné prostřihy do atmosféry rodící se sovětské okupace v srpnu 1968, protože i za normalizace většina umělců až na malé výjimky typu Marty Kubišové s režimem opět kolaborovala, aby mohla dál tvořit. Někdy to byli dokonce i titíž lidé. Je na každém divákovi, jak to posoudí, epizoda naštěstí nenabízí žádné hodnotící soudy, jen nutí k zamyšlení. Je jen kontroverzní, že do úst reálně žijících osob jsou vkládány konkrétní, většinou zřejmě fiktivní výroky. Z hlediska zobecnění problematiky je to oprávněná autorská licence, pokud duch doby je víceméně zachován. Jen by možná bylo správnější jména pozměnit, aby bylo zřejmé, že nejde o historicky zcela věrnou rekonstrukci. ()

Past na svědomí (2017) (E02) 

Této epizodě nemám vcelku co vytknout, ukazuje poměrně široké spektrum postojů ke kolaboraci s Němci mezi filmovými umělci. Většina z nich kolaborovala proti svému přesvědčení, někdo měl víc štěstí, že se nemusel příliš zaplést, jiní se dostali víc do pasti, jako třeba Vlasta Burian. Ovšem lidské charaktery jsou přitom různé a divák si o nich může udělat vcelku věrnou představu. ()

Krev, půda a strach (2017) (E03) 

S každým dalším dílem čím dál víc pochybuji o tom, co všechno si Tereza Brdečková vymyslela, co zkreslila, co si přibarvila a hlavně proč. Ovšem za scénu, kdy židovské dítě poníženě děkuje do auta blahosklonnému a blahobytně vyhlížejícímu Miloši Havlovi za finanční podporu, musím hvězdičku  ještě sundat. Servilní devótnost vůči Václavu Havlovi z toho trčí jak sláma z bot. ()

Vyhrát za každou cenu (2017) (E05) 

S každou další epizodou si stále víc uvědomuji, že dějiny píší vítězové. V tomto případě vítězové po r. 1989. Každá pravda se dá ohnout tak, aby vyhovovala právě jim. Jistě mnohé z toho, co je zde zobrazeno, má pravdivý základ a je dobré si to připomenout. Zdravá skepse, co,  jak a proč je příslušně ohnuto, je však také nepochybně na místě. ()

Dvojí tváře (2017) (E06) 

Hodně depresivní a zaroveň naprosto černobílý díl. Dobro a zlo je zde líčeno bez jakýchkoliv odstínů šedi, ovšem skutečný život takto vyhroceně nefunguje ani v tak složité době,  v jaké se odehrává tato epizoda. ()

Reklama

Reklama