Reklama

Reklama

Klíče od pevnosti Boyard

(pořad)
  • Česko Pevnost Boyard (více)
Soutěžní / Dobrodružný / Komedie / Rodinný
Francie, 1990, 370x57-136 min

Scénář:

Claire Barré

Hudba:

Paul Koulak

Účinkují:

Olivier Minne (moderátor), Jean-Pierre Castaldi (moderátor), Sophie Davant (moderátor), Patrice Laffont (moderátor), Tomer Sisley, André Bouchet (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Tuto původně francouzskou televizní hru, založil spisovatel Jacques Antoine (on sám je tvůrcem 150 různých show), jež získala celosvětově mnoho úspěchů a to i díky vytvoření mnoha mutací, ale hlavně díky záměru, že zakládaná družstva věnují výhru zpravidla na dobročinné účely. Samotná hra existuje přes dvacet let a odehrává se ve skutečné historické stejnojmenné pevnosti Boyard, která se nachází mezi ostrovy Aix a Oleron u západního pobřeží Francie. Samotná soutěž tvoří hned několik kategorií, které se v průběhu let mění. Ale základní tři části těchto kategorií zůstavají. Jedná se o bojování o klíče, bojování o indicie a v neposlední řadě pak o dobývání zlatého pokladu, tvořící zlaté mince -boyardy. V samotné hře, šestičlený tým zdolává fyzicky i psychicky náročné disciplíny (jako je: bungee-jumping, kluzká horolezecká šikmá stěna, skleněné rourové bludiště, či hledání klíče v neprůhledných nádobách, plné nejrůznější havěti či neznámého nánosu), což je opravdovou výzvou. Disciplíny se konají za zavřenými dveřmi v místnostech po celé pevnosti, kde je vždy jiný obtížný úkol, za účelem získání sedmi klíču a tak následného odemčení brány na nádvoří pevnosti, vedoucí ke klecovému trezoru. Trezor navíc hlídají rozdovádění tygři. (Výjímkou byl pouze rok 1990, kde tým musel získat až 18 klíčů.) Pro každý test obvykle jeden až dva kandidáti vstoupí do místnosti, kde mají omezený čas na získání klíče jakožto odměnu. Čas (přibližně 2-3 minuty, v závislosti na hře) se vždy počítá na přesýpacích hodinách u každé místnosti, obsahující modrou tekutinu a ostražitě jej na monitoru střeží, čtyři ze zbytku družstva, přičemž šestý z týmu se připravuje na jiný úkol. Jakmile se stane, že soutěžící vyčerpá daný čas k získání klíče, musí urychleně opustit místnost, jinak je v místnosti uvězněn a následně odveden do cely, do které ho strčí Kebule ve sklepních prostorách pevnosti. Poté se tým rozeběhne a připojí ke svému již připravenému kolegovi, aby i on mohl vstoupit a bojovat v časovém limitu o klíč. Takto se členové týmu střídají, až do získání posledního klíče v základním časovém horizontu pětačtyřiceti minut. Tým doprovazí usměvavý Pačes a Paklíč, který vybojované klíče i indicie shromažďuje. Klíč také může získat jeden ze soutěžících, po vyslechnutí a následném správném zodpovězení hádanky, nahoře ve věži, kterou mu předloží otec Fura. Při špatné odpovědi, Fura klíč vyhodí z okna do moře, kde jej pracně musí vylovit jiný z týmu často kapitán družstva. Setkáme se také v případě vysvobozování s panem Krysařem, který zajatým soutěžícím nabídne na výběr, buďto černou anebo bílou krysu, která se po umístění do středu v krysím bludišti, musí dostat do otvoru s červeným či černým označením, podle toho, jak uvězněný soutěžící vybere. Poté jej případně Kebule, může pustit z vězení a soutěžící se mohou utkat v druhé neméně těžké části, totiž hledání indicií. Při hledání indicíí se čas měří již jen stopkami a to až do konce stanoveného času celé soutěže. O několik let později, ještě přibyla další kategorie, kde se soutěžící po nalezení plného počtu klíčů, sestupují do nejnižší temné místnosti v pevnosti, kde se promění na tzv. 'lovce času' a jednotlivě se po jednom utkávájí u připraveného stolku a snaží vyhrát nad 'velmistry boyardu' pro získání co největšího času v pokladnici. Pokud si soutěžící v předposlední části, při hledání indicíí jsou jistí, že dokáží sestavit tzv. 'Finální slovo' dostaví se na náměstí před odemčenou nikoliv otevřenou bránu vedoucí k trezoru a zazvoní na kovový zvon. V tom okamžiku Felindra jinak zvaná 'tygří žena' zažene tygry do klece a brána se otevře. Poté se soutěžící rozmístí a stoupnou si jednotlivě na písmenovou šachovnici, na všechna potřebná písmena finálního slova (na zbytek potřebných písmen se umisťují dělové koule), čímž slovo tzv. vytočí. Pak již jen zazní od průvodce celého pořadu: Felindro, otoč tygří hlavou! A je-li finálové slovo správné, soutěžící nabírájí v klecovém trezoru maximální počet boyardů a vynáší je ven, dokud se brána nezačne pomalu zavírat. V případě, že není dostatek indicíí na uhodnutí finálního slova a blíží se konec celé soutěže, nastává tzv. obětování se soutěžících. Strčí ruku do tlamy v podobě hlavy tygří sochy a v ní je uvězněn. Vytáhne jen spoutanou ruku a předá indicii k doplnění hádanky, sám se tak nebude podílet na nošení boyardů. Obětování se, nastává taktéž i v případě nedostatků nashromážděných klíčů v první části hry, tito hráči jsou uvězněni v kobce do konce celé hry. (CANNIBAL)

(více)

Recenze (409)

SniperG1 

všechny recenze uživatele

Lepší soutěž než pevnost Boyard snad neexistuje! Výborné prostředí, nabité disciplíny a zajímavé hádanky. Jednou bych chtěl vyzkoušet na vlastní kůži, ale asi to nedopadne :D Momentálně jsou v TV nové díly a už to není ono, třeba otec Fura ( ten pravý ) mě tam osobně chybí, ale nic to nemění na mém hodnocení... 100% ()

tron 

všechny recenze uživatele

Božinku, kedysi som to pravidelne v sobotu doobeda pozeral ako nažhavený na Nove: ošarpaná pevnosť uprostred neromanticky (ale o to realistickejšie) vyzerajúceho mora, jej temní obyvatelia (ľudskí i zvierací - had, pavúk, tiger...), záhadný charizmatický storočný Hádankár (až v dospelosti som zistil, že to bol herec v maske, tragicky to mnou otriaslo, vedel som, že Dedo Mráz neexistuje, ale otec Fouras!?!?!?), napínavá akcia a pomerne inteligentné rébusy. Markíza v roku 1998 vysolila pekne mastný balík za slovenskú verziu. 80% za nostalgiu. Objektívne nie som schopný ohodnotiť. ()

Reklama

venca163 

všechny recenze uživatele

Každej v poslední době zase zaslechl tu znělku (ať už v bedně, nebo v podobě nějakýho plesnivýho remixu v rádiu) a spousta z těch lidí (včetně mě) dostala chuť se na to zase podívat. A ejhle! Oni to zrovna reprízujou v telce, bezva! Nebylo to sice takový zklamání jako podívat se po 20 letech na Hry bez hranic, ale...No, na druhou stranu některý věci v Pevnosti Boyard za to pořád stojí! "Felindro, otoč tygří hlavou!" (70%) ()

Attta 

všechny recenze uživatele

Tohle je prostě nezapomenutelně skvělá soutěž. Tohle byl takový přelomový pořad tohodle typu. Skvělá podívaná. Jako malý jsem u toho seděl a sledoval to jako bych tam byl. Jó, tohle byly zlaté dobré televizní časy, které jsou dávno pryč. Když někde zaslechnu tu znělku, tak bystřím jako orel, protože už jenom tohle stojí za povšimnutí, prostě skvělá instrumentálka. Taky jsem si zde všiml, že spousta lidí tohle srovnává s Fear factorem, ale tohle srovnávat nejde, protože Pevnost Boyard je jiná třída a hlavně jiná doba. ()

F.man 

všechny recenze uživatele

Společně s Xapatanem a Hrama bez Hranic jeden z nejoblíbenějších pořadů mého dětství. Otec Fura, liliputi a pokladnice plná tygrů, to bylo moje sobotní odpoledne. Zpětně však "jen" zajímavá soutěž. Přesto se vsadím, že kdyby po Boyardů nějaká TV sáhla, koukám zase. A na závěr, myšlenka dne. ()

Galerie (8)

Zajímavosti (34)

  • Pred prvým vysielaním museli do pevnosti zaviesť elektrinu a pre televízne štáby s množstvom techniky inštalovali niečo ako ropnú plošinu. Správny celok, pod ktorý pevnosť spadá, každý rok investuje na opravy a údržbu niekoľko stoviek tisíc eur. V porovnaní s miliónovými ziskami, ktoré vytvárajú hlavne turisti, im to rozhodne nevadí. (Raccoon.city)
  • V roce 2010 došlo v celé soutěži k radikálním změnám. Krom toho, že se tvořilo více soutěžních družstev, které bojují mezi sebou, poprvé také v nejrůznějších celách soutěžící bojovali o klíč, kde do té doby mohli bojovat jen o indicii a naopak. (CANNIBAL)
  • Nápad nechat skupinku soutěžících bojovat o hromadu zlaťáků dostal v roce 1990 proslulý tvůrce televizních her Jacques Antoine. (Olík)

Reklama

Reklama