Režie:
David FincherScénář:
Andrew Kevin WalkerKamera:
Darius KhondjiHudba:
Howard ShoreHrají:
Brad Pitt, Morgan Freeman, Gwyneth Paltrow, Richard Roundtree, R. Lee Ermey, John C. McGinley, Kevin Spacey, Julie Araskog, Mark Boone Junior, John Cassini (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Dva policisté (Brad Pitt a Morgan Freeman) jsou na stopě geniálního vraha, zodpovědného za sérii děsivých vražd, jejichž oběti spojuje sedm smrtelných hříchů. V jedné z rolí tohoto kvalitního trhilleru, zasazeného do temného města nasáklého bolestí a zkázou, uvidíte také Gwyneth Paltrow. David Fincher (Klub rváčů, Zodiac, Podivuhodný případ Benjamina Buttona) s dokonalou znalostí našich nejhlubších obav pevně svírá otěže akce – fyzické, psychické i spirituální – neodvratně směřující k rozuzlení, které do hloubi otřese i tou nejzatvrzelejší duší. (Magic Box)
(více)Videa (2)
Recenze (2 389)
RETRO ,,Dlouhá je cesta a tvrdá, která vede z pekla ke světlu“…. SEDM hříchů, SEDM dnů do konce služby. Vraždy, které mají význam. Vztah mezi mladým a starším kolegou. Málokdy se podaří navázat takový vztah mezi herci a obecenstvem. Parádní atmosféra. Doslova cítíte ten ,,smrad“ z rozkládajících se těl! Nebo scéna v knihovně s hudbou J.S.Bacha. Perfektní kamera vás vtahuje do vyšetřování. A třešničkou je záporák K.Spacey, se svojí přednáškou o toleranci hříchů. Je li něco dokonalé, tak je to SEDM! Ovšem - NEVYZPYTATELNÉ JSOU CESTY PÁNĚ… ()
Sedm je ukázkový krimi thiller, který staví na dvou opačných detektivech. Skvělý Brad Pitt jako detektiv Mills je dravý, mladý a touží po velké kariéře. Naopak vynikající Morgan Freeman, detektiv Sommerset, je zkušený, životem ošlehaný a má toho, tak akorát dost. Zbývá mu sedm dní do důchodu, když se objeví na scéně seriový vrah, který chce pomocí sedmi smrtelných hříchů poukázat na zkaženost lidstva. Kombinace ustředních dvou postav, jejich rozdílných pohledů na svět spojená s poutavým vyšetřováním prezicního a nedopadnutelného seriového vraha vytváří dechderoucí podivanou, která je s každým zhlédnutím lepší a lepší. David Fincher zde předvátí, že je jedním z nejlepších režisérů současnosti a to hlavně díky obří míře pro detail, za každým záběrem člověk vidí hromadu myšlenek. To celé dotváří neskutečná atmosféra zkaženého města, které není jmenováno, mohlo by to být jakékoliv město. Je to film na který člověk musí mít chuť a žaludek, protože umí být i děsivý v tom co vám ukáže a hlavně v tom co vám neukáže. Fincher ví, že lidská představivost nemá mezí. Přelomová žánrovka a silný podmět k přemýšlení, který má jeden z nejlepších filmových konců. ()
Moji oblíbení uživatelé se předhánějí v superlativech, ve kterých figurují termíny jako nepřekonaný vrchol žánru nebo dokonalá filmová esej, já budu podstatně střízlivější a v opozici proti filmovým fanouškům na CSFD, kteří Sedm zařadili do top desítky, musím konstatovat, že podle mého mínění snímek má jediné, ale velmi výrazné plus v podobě atmosférické režie Davida Finchera. Ten jako i jinde ve své tvorbě tady kouzlí s kamerou, pečlivě vytváří scénu, hraje si se zvukem i obrazem a všechno podřizuje maximálnímu efektu a diváckému zážitku. Bohužel na úkor logiky, je to zkrátka takové prvoplánové. Spíš než ke kriminálnímu thrilleru to směřuje k hororovému žánru, jmenovitě je to předzvěst pozdější úspěšné hororové série Saw. Scénář je překombinovaný, stejně jako u podobně laděných filmů s geniálním manipulátorem, jako je např. Prvotní strach, by v reálu podobný konstrukt nefungoval. Ono je vůbec zajímavé sledovat řadu filmových detailů, kde Fincher všechno podřizuje atmosféře. Např. kamkoli hrdinové vstoupí, musí být zataženo a chraň pánbůh, aby kdokoli zmáčkl vypínač osvětlení. Svítí se baterkami nebo místnost spoře osvětlují světélka červených výbojek, aby víc vynikla ponurost prostředí a jeho tajemnost. Režisér si vybírá co nejodpudivější prostředí, zanedbané a zaneřáděné uličky na periférii, staré budovy s oprýskanými fasádami a ještě mnohem víc si vyhrává s interiéry. Ty jsou obvykle mnohem zaneřáděnější a zdevastovanější, než by v reálu bylo možné. Kamera se přímo pase na hnilobě a plísních, které by v reálu upozornily už dávno okolní nájemníky na nějaké nekalosti. Policisté vniknou do bytu a s napřaženými zbraněmi postupují do poslední místnosti, kde teprve až strhnou pokrývku z oběti, rázem se chytají za nos. I tady Fincher všechno podřizuje momentu překvapení. Je dobré si srovnat dynamicky natočenou scénku honičky v činžovním domě se scénou honičky po střechách a bytech arabské čtvrti ve filmu Borneův mýtus. Zatímco ta druhá organicky zapadá do příběhu, tady by v reálu mělo pachateli stačit seběhnout schodištěm a zmizet hlavním východem, jenže to by pochopitelně bylo divácky nepřitažlivé, takže Fincher nechává svého padoucha a jeho pronásledovatele probíhat částmi domu, který pravděpodobně dosud nikdo nepostavil a také nikdy nepostaví, protože by šlo o nezkolaudovatelný architektonický unikát. Podobných úletů by byla celá řada, ale síla Fincherova nezaměnitelného režijního rukopisu je tak výrazná, že to v očích převážné většiny diváků spolehlivě zakrývá. Takovou scénu, kdy Brad Pitt má pistoli u své hlavy a očekvává výstřel, musím v její atmosféričnosti ocenit i já. Divácký zájem pochopitelně poutá i brutalita jednotlivých zločinů, ale můj dojem k tříhvězdičkovému hodnocení snižuje i filozofický rámec dramatu, se kterým se ani v nejmenším neztotožňuju. Zatímco jiný Fincherův film Klub rváčů mi přišel jako skvělé zpracování fenoménu revolty, anarchismu a konzumismu v moderním velkoměstě, tady mi ten nihilismus a deprese přijdou nepatřičné. Celkový dojem: 60 %. () (méně) (více)
Je hříchem závidět těm, jež dnes, v době filmového obžerství, teprve čeká zjištění příčiny hněvu jistého detektiva, jenže svému chtíči po zopakování prvotního šoku z tohoto pod kůži pozvolna pronikajícího (nikoliv líného) thrilleru neporučím - pýchu, předsudky a lakotu stranou: geniální! 95% Zajímavé komentáře: zputnik, kiddo, pshimi, Kass, Radko, jahol, plagjoklas ()
Sedm je film, který má úplně vše a přitom nic navíc. Hrozivá zápletka, mistrné provedení a zdrcující rozuzlení. Moc se mi líbí, jak z temné atmosféry vyčnívají střípky lidskosti v podobě moudré a otcovské postavy Morgana Freemana. David Fincher předvedl dokonale precizní režii, kdy vytěžil z každého momentu naprosté maximum. 10/10 ()
Galerie (55)
Zajímavosti (135)
- Když je Somerset (Morgan Freeman) v kanceláři oběti a začne oprašovat zeď, můžeme vidět, že ji oprašuje levou rukou. Avšak v dalším záběru oprašuje zeď pravou rukou. (G....)
- Balík Johna Doea (Kevin Spacey) bol doručený spoločnosťou „Crosstown Express“, ale kuriérske papiere priložené k balíku sú od UPS International. (Arsenal83)
- Denzel Washington nepřijal roli detektiva Millse (Brad Pitt) kvůli tomu, že se mu film zdál až moc temný a zlověstný. Potom, co herec finální snímek viděl, prohlásil, že svého odmítnutí lituje. (cihlenka)
Reklama