Reklama

Reklama

Astronaut Mark Watney (Matt Damon) během mise na Mars málem zahynul v prašné bouři. Zbytek jeho posádky planetu opustil v domnění, že je mrtvý. Ale Watney přežil a ocitne se tak omylem sám na nepřátelské planetě. Má k dispozici jen hubené zásoby a tak musí využít veškerý důvtip, invenci a technické znalosti, aby nejen přežil, ale také nalezl způsob, jak vyslat signál na Zemi, že je naživu. V okamžiku, kdy se mu to podaří, začne miliony kilometrů daleko od něj NASA a mezinárodní tým vědců neúnavně pracovat, aby dostali tohoto „Marťana" domů. Zatímco členové jeho posádky souběžně prokazují svou odvahu na téměř nemožné záchranné misi. (Cinemart)

(více)

Videa (15)

Trailer 1

Recenze (1 982)

TheDarKnig 

všechny recenze uživatele

Vlastně až na nějaké menší detaily lepší než samotná předloha. Ovšem pokud chcete něco víc originálního - zajímavě deníkově podaného dobrodružného feel-good Robinsona Crusoa, který staví celou dobu na jediné základní emoci - bavit ten hlavní hrdina je McGyver pro 21. století, ale navíc se silnou potřebou přesně popsat každý řemeslný a technologický detail své činnosti, což vyplývá ze zvolené formy vyprávění, ale také zřejmě z projeveného perfekcionismu (či fetiše :-) autora v této oblasti, tak bude film určitě působit hůře, protože je pojatý mnohem víc tradičněji. Naštěstí, Ridley podle mě našel krásnou rovnováhu mezi zachováním některých důležitých záležitostí knihy a filmovou (hollywoodskou) dramatizací děje a já mám velmi rád, když někdo k adaptaci přistoupí věrně, ale s vědomím, že ne vše by mohlo působit ve filmu tak jak v knize. Tohle je prakticky úplně eliminováno téměř všude kromě pár řádků dialogu - protože kde byl Andy Weir perfektní v popisu toho, jak spalovat vodík z raketového paliva nebo v detailním popisu toho, proč se něco podělalo, řekněme že co se týče psaní dialogů, bylo to spíše průměrné než jakékoliv jiné. I to se ale správně dodanými emocemi a provedením podařilo ve filmu změnit, ovšem až na pár výjimek. Dále se tu správně kombinuje napětí (prvních asi 20 minut filmu nedává vůbec nic znát, že bude tenhle film taková zábava a tváří se jako řádný survival, pak ovšem nastoupí Watney a jeho zahradnická moc!) s humornými momenty, přímý deníkový formát s voice-overem a dojde i na učinění za dost legendárnímu období hudebního vývoje. Smutně jsem si uvědomil, že jsem si vkus Lewisové užíval mnohem více než Mark, hmm. Bál jsem se taky logicky jako u každé adaptace přílišné uspěchanosti a vynechávání důležitých pasáží, a když tedy filmu odpustím výrazné zjednodušení Watneyho hraní si s vesmírným legem a nějaké malé dějové zkratky, došlo k vypouštění až v poslední třetině. Nezlobil bych se, kdyby film měl o 20 minut delší stopáž, a závěr tak působil ještě o něco vypjatěji, ale nevadilo to až tak, jak jsem se bál. Scott totiž opravdu řemeslo dovedl znovu k téměř stoprocentní dokonalosti a kolečka jsou parádně promazané na celém soukolí. Kromě jediné hrozivé věci (a teď by se tu hodil nějaký Watney-style vtípek, ale naneštěstí ta chyba tam opravdu byla) - zpracování pohybu v zero G - když lidičky adaptujete takto skoro prorocký pohled směrem k budoucím misím na Mars, jaký předvedl Weir, propagujete to parádním realisticky laděným virálem dokonce za přítomnosti Neila deGrasse Tysona (který mimochodem zábavně ve svém virálním videu přešel ještě ten druhý problém - vesmírné záření - jednou rychle řečenou větou o nové technologii zaštítění lodi), to, že je to celé pojato dost uvolněně a feel-good, náhle neznamená, že můžete hodit za hlavu zpracování něčeho tak pro celkový pocit řemeslného mistrovství důležitého jako je pohyb v nulové gravitaci. Co to do prdele mělo být? Měl jsem náhle pocit, že se dívám na nějaký wuxia film. Vůbec mi nepřišlo, že by se film snažil zavděčit Číňanům o nic víc než jak to bylo v knize, ale třeba se všichni dívali špatným směrem a tohle byl ten způsob! No i ve wuxia filmech je ten pohyb realističtější než byl tady, sakra. Skoro mi to zničilo požitek z celého finále a to ani nejsem žádný astrofyzikální geek, vlastně právě naopak. No kromě téhle věci byl ale film od hereckých výkonů (Matt dodal postavě z knihy rozhodně o dost větší emoce, zkazilo to jeden či dva zábavné momenty, které tam kvůli dramatizaci nemohli být, ale no co. Důležité je, že zbytek zábavných reakcí z něho stále dělá nejsympatičtějšího vesmírného pir.. totiž botanika vůbec. - Jediný herec, který mě řekněme trochu vyvedl z koncentrace soustředění se na film, byl pochopitelně jistý klučina z jistého sitcomu - další variace na humorní podstatu předlohy, ale nedokázal jsem si ho představovat nijak jinak než jako toho klučiny z jistého sitcomu), přes scenérie a celkové vizuální zpracování a triky (při těch leteckých záběrech Marsu jsem málem nedýchal, taková nádhera a nejlepší je, že tam ta atmosféra osamocení a prázdnoty opravdu byla, aspoň občas) až k soundtracku (wow, ten druhý Williams se překonával, hlavní motiv Marsu jak něco z Vetřelce v mixu s Blade Runnerem té zmíněné atmosféře neskutečně pomáhal, chci to slyšet v Prometheovi 2!). Takže téměř úplná spokojenost, a i když jsem chvíli vzhledem ke knize uvažoval spíše o čtyřech (tak mi ta kniha přišla, jako parádní čtyřka), asi nakonec půjdu ještě o kousek výš, už jen kvůli trápení Ridleyho v posledních letech. Ale hlavně kvůli Mattu Damonovi, jehož nabušenost hlásá "Jason Bourne je zpět!!!" 8,6/10 In your face, Neil Armstrong! () (méně) (více)

novoten 

všechny recenze uživatele

Zdánlivě nezfilmovatelná sbírka technických detailů a sarkastických monologů se v Goddardových rukách stala adaptovatelnou až překvapivě snadno. Byť za cenu toho, že Markovy útrapy s výrobou vzduchu, vody či kamenných nápisů výrazně zjednoduší nebo klidně zcela vynechá a o Watneyho osud se tak v první polovině nejde ani moc bát. Zato v závěru, kde předloha po všech haváriích a krizích napínala jen ztuha, se snaha o záchranu hlavního hrdiny mění v silně gradovanou symbiózu všech zúčastněných. Hlavním plusem tak překvapivě není skvělý Damon, ale typově dokonale obsazený Sean Bean jako Mitch a zejména celá posádka Hermesu v čele s Jessicou Chastain. ()

Reklama

Radek99 

všechny recenze uživatele

Tahle filmová adaptace je výborným doplňkem k původní literární předloze, Ridley Scott je opravdový mistr svého řemesla a jeho režijní pojetí skvěle funguje. Tvůrcům se kongeniálně povedlo přenést původní text psaný formou deníku do audiovizuální formy, vtip je v tom, že hlavní hrdina si pořizuje videodeník, v němž navíc veškeré své konání komentuje (komentář je určen jeho budoucím zachráncům, primárně ale samozřejmě divákům), což vůbec nepůsobí násilně. Film, který stravitelně zjednodušuje vědu (přičemž ji nepokrytě oslavuje), je nádherně optimistický a posiluje víru v lidstvo a jeho kolektivní IQ a zároveň příběhem ztroskotavšího pionýra navazuje na tradici námořních a posléze vesmírných objevitelských cest, být explorer je něco tak nádherně přesahujícího... Nejlepší náborové video do NASA! :-) ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Moje největší ohromení nastalo v momentě, kdy jsem si četl závěrečné titulky, protože tolik maďarů pohramadě se nevidí ani v Maďarsku. Samotný Mařťan se ničím ohromit nesnaží, sází se "pouze" na výbornou falmařinu a sázka je to přesná, protože co chceš natočit ve vesmíru nebo na "marsu", když by nedokážeš rozeznat umyvadlo od kamery. Ridley totiž dokázal z vesmírných záběrů udělat herce nepotřebující žádný dialog ani mimiku obličeje, aby navodil drama, napětí i dojetí, to je vskutku filmařské mistrovství hodné genia. Matt má samozřejmě ve filmu nejvýraznější prostor i když to nebyla one man show jak jsem očekával, dokázal mě po svém hereckém talentu spolehlivě přesvědčit. Pokud film v něčem ujíždí je to na souznění s Markem, ta postva mně příliš voní papírem. Neberu v potaz všechny ty kosmické a technické záležitosti, protože v tom se nevyznám a tak netuším na kolik je to fakáč od tvůrců a na kolik je to reálný, ale občas jsem si říkal "to jako fakt ? " Vizuální kvalitka na téma člověk a jeho touha přežít. ()

Eodeon 

všechny recenze uživatele

po předloňské Gravitaci a loňském Interstellaru jsem od největšího letošního adepta na hollywoodský pokus o "high-syfy" roku čekal hodně. a to byla chyba. dočkal jsem se filmu skvěle natočeného, který ze zdánlivě chabého námětu vytěžil daleko víc, než bych se kdy nadál. filmu chytrého, byť v mnoha detailech nedomyšleného, viz například ignorování faktu, že na Marsu je výrazně menší gravitace. filmu zručně napsaného, efektivně vyprávěného a vůbec po řemeslné stránce od prvního pohledu prvotřídního. /// Ridley Scott dokázal po celou tu relativně dlouhou dobu udržet pravidelný tep rytmu, s ním související vyváženost v poměru "humor vs drama" a konvenční střihové elipsy drží všechny ty rozmanité scény krásně pohromadě, přestože se v rychlém tempu stále dokola střídají lokality dvou vzdálených a velmi odlišných prostředí. nemohu si ale pomoci, to všechno je mi pořád málo. ve srovnání s o dva roky starším vědecko-fantastickým survival filmem Alfonsa Cuaróna, snímkem audio-vizuálně ohromujícím a tematicky nesmírně inspirativním, vypadá Marťan jako banalita stejně povrchní, stejně líbivá a skoro stejně nepříjemně vlezlá jako jsou disco hity z jeho soundtracku. /// jako hard scifista velice oceňuji krásu "mimozemských obrazů" z Marsu a ještě více nadšení ve mě vyvolávaly všechny záběry na kosmickou loď Hermes i pohledy do jejích útrob. i z hlediska významové struktury nacházím mnoho aspektů hodných ocenění. upřímná tematizace hluboké a ničím nezviklatelné úcty k hodnotě lidského života, i kdyby byl "jen" jediný, má univerzální platnost a jistě osloví řadu diváků filmu. i tak je to ovšem pravda svým způsobem "příliš" prostá a samozřejmá. každý lidský život je nedocenitelný. ano. abych plný význam těch slov pochopil a přijal, nepotřebuji sledovat přes dvě hodiny dlouhou "názornou ukázku" na příkladě jednoho ztroskotaného kosmonauta. /// a nemá-li film co víc nabídnout, pak nemá doopravdy co nabídnout. snad kromě hlášek (-), předvídatelných dějových zvratů (-), Damonova krajně nepřesvědčivého herectví (-), optimismu namísto střízlivosti (+/-?) a snah o extrémní zjednodušování, aby i ten nejhloupější divák všemu bez potíží rozuměl (obzvlášť velké mínus). dokonce i vlastní koncept založený na řetězci předkládaných problémů a vývoji jejich řešení - a to racionální vědeckou cestou, abych zdůraznil potěšující silně pro-vědeckou orientaci filmu - si Marťan ve svém, celkově spíše slabším závěru trapně podráží stupidním trikem "na způsob Iron Mana". kdo viděl, chápe. kdo neviděl, uvidí a zapláče. /// soudě z uvedeného výčtu je hodně co kritizovat i hodně co chválit. dočkal jsem se dobrého filmu. dokonce i dobrého sci-fi. nedosáhlo však uměleckých kvalit, a proto nedosáhlo ani kvalit Nolanova loňského předchůdce, a už vůbec ne Cuarónova předloňského. a i když nemám pochyb, že sklidí bohatou úrodu prestižních filmových cen, tohle sci-fi je "jen" dobré. (navštívena projekce 2D verze) ()

Galerie (102)

Zajímavosti (69)

  • Hračka, ktorá sa objaví pri posielaní video odkazov posádky smerom na Zem, je dostupná v reťazcoch IKEA. (ma2sko)
  • Celosvětová premiéra proběhla 11. září 2015 na Mezinárodním filmovém festivalu v Torontu. (Varan)

Související novinky

Ryan Gosling se brzy podívá do vesmíru

Ryan Gosling se brzy podívá do vesmíru

20.04.2024

Čeká nás další film, jenž mnozí z nás budou možná s nadějí vyhlížet jako jeden z nejočekávanějších v daném roce. Alespoň to tak vypadá na papíře. Studio Amazon totiž sune kupředu svůj snímek Project… (více)

Hvězdy hollywoodské hudby rozezní Obecní dům

Hvězdy hollywoodské hudby rozezní Obecní dům

09.03.2023

Světové hvězdy filmové hudby zavítají do Prahy na Composers Summit 2023. Druhý ročník kromě workshopů a přednášek nabídne ve dnech 14. a 18.dubna dva unikátní koncerty. Ústřední melodie oceňovaných… (více)

Lord a Miller poletí do vesmíru

Lord a Miller poletí do vesmíru

18.05.2020

Režiséři Chris Miller a Phil Lord si konečně vybrali svůj příští režijní projekt. Bude jím sci-fi od autora Marťana Andyho Weira. Hlavní roli v dosud nepojmenovaném snímku pak ztvární herec Ryan… (více)

Weir, Lord a Miller chystají nový projekt

Weir, Lord a Miller chystají nový projekt

18.11.2019

Originální. To je slovo, kterým se v Hollywoodu příliš neplýtvá, o to zajímavější jsou ale případy jeho užití. Proto nám dělá radost, že vás můžeme informovat o novém originálním projektu autora… (více)

Reklama

Reklama