Reklama

Reklama

Andor

(seriál)
  • USA Andor
Trailer 5
USA, (2022–2025), 20 h 42 min (Minutáž: 38–57 min)

Tvůrci:

Tony Gilroy

Hrají:

Diego Luna, Genevieve O'Reilly, Stellan Skarsgård, Kyle Soller, Denise Gough, Adria Arjona, James McArdle, Rupert Vansittart, Joplin Sibtain (více)
(další profese)

VOD (1)

Série(2) / Epizody(24)

V nebezpečných časech se Cassian Andor vydává na cestu, která z něj udělá hrdinu Povstání. (Disney+)

Videa (6)

Trailer 5

Recenze (241)

luka4615 

všechny recenze uživatele

Neočekávaně vyspělý počin ze světa Star Wars, který k úspěchu nepotřebuje žádný nablýskaný “fan service”. Tak přesně to je nový seriál Andor, který jde oproti ostatním projektům z tohoto milovaného univerza diametrálně odlišnou cestou. To je citelné zejména v rámci příběhové kostry, která v mnohých bodech spíše než klasické SW dobrodružství připomíná temné politické drama, jehož kontury s každým dalším dílem více a více houstnou. Tento ne zrovna přívětivý divácký přístup sice ne každý fanoušek přenese přes srdce, nicméně pokud se řadíte k té hrstce lidí, kteří na něco takto inovativního a neotřelého čekali dlouhé roky, tak dostanete vytříbenou seriálovou podívanou, která funguje na všech myslitelných frontách. Tento fenomenální, neřkuli překvapivý úspěch má vyjma tvůrců “na triku” i Diego Luna, jehož postava se v průběhu celého seriálu markantně vyvíjí, což výsledný dojem z celého seriálu ještě více umocňuje. Nesmím samozřejmě opomenout Stellana Skarsgårda, který zde absolutně vládne, či třeba Andyho Serkise, jenž je výrazným elementem v trojlístku nejlepších epizod. Pokud tedy stále váháte, zda si seriál Andor pustit, už vážně nemusíte. Tohle se totiž vážně moc, moc povedlo. Výborná práce! (Disney+) „We’re fighting against the dark.” ()

Elerrina 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Pečlivě odvyprávěná studie o vztahu mezi jednotlivcem a totalitní mašinérií, která se (nejspíš omylem) odehrává ve světě Star Wars. Hodně překvapující žánrovka, která má asi nejblíž k politicko-špionážnímu thrilleru s prvky sci-fi a která servíruje divákovi jak zdlouhavý a bolestný přerod hlavního hrdiny, tak široký a epický záběr na mocenské děje „v pozadí“. To vše podepřené opravdu skvělou výpravou, působivými vizuály, promyšlenou dramaturgií a naprosto bezchybným castingem, kterému vévodí hlavně herečtí veteráni Stellan Skarsgård a Andy Serkis. Sám Diego Luna už tolik nenadchne. Přestože není bez charismatu, většinu děje probloumá s útrpným výrazem "mám v konečníku zaraženou třísku", což začne být brzy otravné. (Možná, že napříště by všichni hlavní hrdinové v SW seriálech měli povinně nosit na hlavě plechový hrnec, osvěčenou to metodu, jak získat sympatie fanoušků za všech okolností.) Také ta chladně vykalkulovaná preciznost působila občas trochu bezemočně a zdlouhavě. Nezbývá než doufat, že druhá série bude mít kromě vypiplané dokonalosti i trochu toho srdíčka. ()

Reklama

Morien 

všechny recenze uživatele

Oh boy, jak jen utřídit to množství vjemů a reakcí, které ve mě Andor vyvolal. Předně jsme já a/nebo Andor v mých očích oběťmi  nepřiměřeného očekávání, protože jsem všude viděla jen samé superlativní reakce typu, že to je to nejlepší ze světa Star Wars, co zatím bylo natočeno, a podobně, takže jsem očekávala bezchybný produkt, který zkonzumuji s minimem přestávek a budu brečet u každé epizody. Což se v žádném případě neshodovalo s realitou, navzdory tomu, že Diego Luna je můj oblíbenec a Rogue One je myslím můj nejoblíbenější (a zároveň nejlepší - i když trochu trpí přetáčkytidou) SW film. První závěr, ke kterému jsem došla po první epizodě a po zbytek seriálu se mi potvrzoval: tvůrci bohužel nepředkládají dostatek materiálu na dvanáct epizod. Někde na konci epizody pět jsem si začala říkat, jestli jsem blázen nebo co, protože v tu chvíli jsme už byli hluboko uvnitř celkové stopáže, ale příběh pořád vyvolával dojem, že se tam nic nestalo a že všechno teprve začíná. S tím souvisí můj další postřeh/výtka, a totiž že Cassian Andor je vedlejší postava ve svém vlastním příběhu a nikdy nedostane šanci sám doopravdy zářit. Kvůli tomu, že vlastně pořád jenom někde v ústraní na něco čeká nebo prchá a nemá žádný vlastní cíl, působí politikaření na Coruscantu, formování rebelie a pletichy tajných z Impéria mnohem zajímavěji než cokoliv, co se týká našeho takzvaného hlavního hrdiny, a hlavně/bohužel se to všechno děje nezávisle na něm(!). Stellan je fantastický a určitě by se dalo říct, že hlavní oblouk zrání a rozhodování "udělat správnou věc" celé série se týkal jeho - a Cassian k tomu nebyl nijak potřeba a nijak se toho neúčastnil ani ho neinspiroval. Dedra Meero, a paní, co ji hrála, byla naprostý bonbonek a jak osvěžující vidět "kompetentního" SW záporáka - ale jak kompetentní může doopravdy být, když jí tvůrci nedají žádné stopy a žádnou reálnou možnost Cassiana polapit kromě toho sedět u jeho mámy doma a čekat, jestli náhodou nepřijde. A když po loupeži přijde, tak o tom ani nikdo neví - proč tam na něj někdo nečekal a nedostali jsme ze strany Cassiana útěk, během kterého by ukázal své schopnosti?! Loupež samotná a její příprava zabraly neúměrně velkou část stopáže vzhledem k tomu, že Cassian byl během těch událostí jenom pasivní pozorovatel, a jeho pět minut slávy, které měly dokázat, že tam je doopravdy důležitý, bylo že se ostatním během jedné konverzace vysmál, že neví, že je tam někde v kokpitu nějaká páčka, bez které to neodstartuje. Nejenže je dost špatné, že to proběhlo v takto potřebami scenáristy vynuceném dialogu, a nikoliv nějak organicky, že by postava sama během trénování objevila chybu v plánu ostatních a navrhla lepší řešení, ale ještě to ukazuje, že plán těch ostatních byl od scenáristů připraven "bezchybně" pro něj, jako by předem počítali, že se k nim někdo jako Andor přidá, ačkoliv o tom nikdo z nich nevěděl a dokonce ho chtěli aktivně odmítnout a poslat pryč. Postava Mon Mothmy zase v nejlepší tradici prequelů chodí ve vystajlovaných kulisách ve vystajlovaných outfitech, mluví o politice, hádá se s manželem, a v rámci dvanácti epizod její oblouk sestává z toho, že má problém, bojí se udělat nějaké rozhodnutí a nakonec ho udělá. Opět - na můj vkus to je strašně málo obsahu-příběhu, posunu někam dál, zapracování do ostatního dění. Její linka je ale dost příznačná pro další pokoutný "problém", který jsem diagnostikovala celém seriálu - tvůrci dávají worldbuildingu mnohem větší prostor a váhu než storybuildingu, jsem z přemýšlení v angličtině tak zblblá, že nevím, jak to lépe říct česky. Tvůrci tak zarputile chtějí vyprávět příběhy obyčejných lidí v galaxii daleko pradávno, že je nechávají před kamerou existovat, aniž by pro jejich přítomnost měli nějaký propracovanější další plán - tohle zase nejlépe zosobňuje Syril (ale třeba i Bix - u té jsem doufala, že aspoň tedy ukážou, že jako Axis identifikuje toho jiného rebela z hologramu a pošle IBS na falešnou stopu, ale ani to nestalo, Bix tedy jen existuje jako nástroj pro přivedení Stellana na scénu, a nakonec loutka na zachránění, a to je všechno.) Ale k Syrilovi. Ten je na začátku představen jako jeden z hlavních antagonistů, aby ho jeho vlastní neschopnost okamžitě semlela a odstranila na vedlejší kolej - a to je zase všechno. Všechny následující scény s jeho matkou a novým zaměstnáním jsou jenom hluchá náplň zbytečně zabírající stopáž, protože to narativně k ničemu dalšímu nevede. Když si ho konečně předvolá Dedra, tak jsem si říkala "no konečně, teď najdou společnou řeč a vydají se na lov, ou jé!" Ale ne, ona ho zase jenom seřve a pošle někam. Konec jejich postav je nepropracovaný a nezasloužený. A celkově poslední epizoda byla dost nevzrušující, v podstatě jenom náhrada za nápis "pokračování příště", protože nejenže obyvatelé Ferrixu během vzpoury ničeho hmatatelného nedosáhnou, protože jsou neozbrojení a podle všeho je Impérium dost zmasakruje a pak si svobodně odejde, ale ani nevidíme reakci ostatních civilistů, rebelů, systémů, politiků na to, jak se tam Impérium zachovalo, a jaký vliv to tedy mohlo mít na inspiraci a organizaci odporu proti Impériu. A jak je již v Andorovi dobrým zvykem, sám Andor nemá na probíhající události žádný vliv, jenom se tam mihne na okraj, Ferrixané vůbec neví, že tam byl a že se přišel se svojí matkou rozloučit, nikdo neví, že sám vzdoruje a bojuje, a jeho pár přátel, se kterými se na chvíli setká, vůbec neví, čím si prošel, a hned je zase pošle pryč. Tolik avizované rebelské manifesto si přečte sám a podle všeho ho někde pohodí a nijak ho veřejně nepoužije nebo nepředá dál, a i konfrontace se Stellanem na konci je skoro bezvýznamná a dost nepůsobivá vzhledem k tomu, co už jsme všechno viděli. Skutečné těžiště a vyvrcholení Cassianova příběhu totiž přišlo v rámci prison breaku, alespoň podle toho, jak aktivní měl roli ve vývoji událostí, a i tam se nesoustředila všechna pozornost na něj, ale hlavně na Andyho Serkise - na což si samozřejmě nestěžuji, protože to bylo fantastické - ale stejně, v seriálu o tom, jak se Cassian stává rebelem je to prostě trošku frustrující. Osobně jsem taky doufala, že k něčemu povedou informace o Cassianově původu a dětství - pátrání po sestře, jak všichni na Kenari zemřeli a proč se o tom nemluví, proč vlastně bylo tak důležité, aby svůj původ utajil ještě předtím, než ho Impérium začalo hledat - opět, tvůrci tomu věnovali tři epizody, ale žádné z těch témat se žádným způsobem nevrátilo a nebylo důležité později. Z tvůrčího hlediska mi tohle všechno přijde jako zklamání, protože mi nepřijde ze strany autorů jako dobrá volba všechny tyhle možnosti nabídnout, ale nijak je nezapracovat do celkové pointy. Kdyby to bylo lyrické vyprávění o životě a jednotlivé události by byly důležité právě jenom proto, že se mu staly a co bylo jejich obsahem, tak bych samozřejmě mluvila jinak, ale tohle Andor přece není. V seriálu s propojeným příběhem o tom, jak se všechno slévá do historie povstání proti tyranovi mi to přijde prostě jako špatné psaní. ---- Wow, to jsem sama sebe dostala, kam jsem nakonec dospěla. Ačkoliv jsem se během první půlky seriálu trochu nudila, tak jsem ze sledování měla spíš dojem, že se mi Andor jako takový celkem líbil a že mám jen tuhle támhle nějaké výhrady. A když si sednu, abych to všechno pojmenovala a vyslovila, tak skončím u špatného psaní? Nejspíš to je proto, že jsem všechny ostatní SW seriály ignorovala (kromě prvních dvou řad Mandaloriana a Cinema Sins videí o třetí řadě Manda, Bobovi Fettovi a Kenobim), a tak to nemám jak srovnat s doopravdy špatným psaním a očividným cash grabem. A tak to asi prozatím zakončím jenom tím, že ačkoliv si za všemi svými výhradami stojím, tak tam byla i spousta věcí, které mi přišly super, včetně záměru tvůrců udělat něco, co není populistické a dětinské jako většina ostatních korporátních Disney výtvorů. ---- "I've made my mind a sunless space. I'm condemned to use the tools of my enemy to defeat them." (Sakra, i Stellan kulminuje v epizodě deset, žejo? Ty poslední dvě epizody jsou fakt k ničemu.) () (méně) (více)

Darneth 

všechny recenze uživatele

Andor je přesně tím, v co SW fandové snad ani už nedoufali a co tak zoufale potřebují. Přesto je většinou neprávem ignorován a kdoví, zda se proto v budoucnu ještě takového mástrpísu dočkáme. Kromě dvou slabších epizod je však seriál jeden velký mind blow! Dospělý, studený, syrový, pomalý, hloubavý, brutální nejen architekturou, nýbrž i nehynoucím tématem. Impérium je zde konečně vyobrazeno jako důstojný oponent, takové jako bylo na počátku a jaké jsem si vždy přála vidět, ne jako podržtaška a jouda. Líbí se mi také tahle šedá zóna, kterou Tony načrtl napříč celou sérií. Co vše je systém schopen udělat, aby nás udržel na obojku? Co vše jsou lidé schopni obětovat pro lepší časy, pro svobodu, jejíž úsvit, jak již řekl Luthen sám, třeba nikdy nespatří? Finální manifest je výstižný a dostačující. Sama se divím, že to pouštím z úst, ale díky...Disney. "There will be times when the struggle seems impossible. I know this already. Alone, unsure, dwarfed by the scale of the enemy. Remember this. Freedom is a pure idea. It occurs spontaneously and without instruction. Random acts of insurrection are occurring constantly throughout the galaxy. There are whole armies, battalions that have no idea that they’ve already enlisted in the cause. Remember that the frontier of the Rebellion is everywhere. And even the smallest act of insurrection pushes our lines forward. And then remember this. The Imperial need for control is so desperate because it is so unnatural. Tyranny requires constant effort. It breaks, it leaks. Authority is brittle. Oppression is the mask of fear. Remember that. And know this, the day will come when all these skirmishes and battles, these moments of defiance will have flooded the banks of the Empire’s authority and then there will be one too many. One single thing will break the siege. Remember this. Try." ()

Doldus 

všechny recenze uživatele

Andor nechavá ostatní seriály Star Wars za sebou v prachu. Konečně jsem měl pocit, že je potenciál předaleké galaxie využit naplno a detailně (a to, prosím, i bez Síly a Jediů), ale hlavně že tu jsou na poměry jinak triviálního vesmíru velmi komplexní postavy. Téměř všechny, jinak skvěle zahrané, figurky mě nečím zaujaly, nepřišly mi dětinsky ploché, a navíc se je (zřejmě po vzoru Rogue One) tvůrci nebojí zanechat či rovnou zabít, což zvyšuje napětí a znejistí diváka v tom dobrém smyslu. Akce není bůhvíjak úžasná, ale dochází k ní relativně přirozenou, logickou cestou a skrz pečlivou gradaci (aneb nic ve smyslu "musíme tam narvat potyčku, aby se něco dělo"). Lecjaké dialogové výměny představují to nejlepší ze Star Warsu (což není upřímně těžké, s peckami jako "nesnáším písek" a dalšími prequelovinami). Prostě skvěle vystavěná lahůdka, která ovšem fanouškům očekávajícím lehkou až infantilní popcorn zábavu zřejmě nebude po chuti, což se asi jaksi odrazilo na bídné sledovanosti. Ale i kdyby už Andor nevydal další díl, jsem takto perfektně spokojen. ()

Galerie (320)

Zajímavosti (45)

  • Arrestor Cruiser třídy Cantwell, označovaný také jako křižník třídy Cantwell 410, byl křižník používaný Galaktickým impériem pro lov pirátů a pašeráků. Byl postaven v loděnicích Kuat Drive Yards (KDY) na planetě Kuat. Díky třem vysílačům tažného paprsku měl dost velkou sílu na udržení a zajetí lodí používaných piráty a pašeráky. Byl taktéž vybaven hangárem, který pojmul letku stíhačů TIE a bombarderů TIE-SA. Poprvé se objevil ve filmu Solo: Star Wars Story (2018). (Veskoslav)
  • Veškeré práce v dílně jsou skutečné. Celá dílna je postavena v měřítku 1:1 včetně funkčních pracovních stolů. Herci tedy nemuseli předstírat práci. (Veskoslav)

Související novinky

Star Wars: Akolytka končí první sezónou

Star Wars: Akolytka končí první sezónou

21.08.2024

Část fanouškovské základny franšízy Star Wars následující novina rozhořčí, jinou část možná spíše potěší. Vedení Lucasfilmu hlasovalo pro zrušení potenciální druhé série seriálu Star Wars: Akolytka… (více)

Jak to vypadá s filmovým Star Trekem?

Jak to vypadá s filmovým Star Trekem?

12.01.2024

Je tomu už téměř osm let, co do kin dorazil zatím poslední filmový Star Trek s podtitulem Do neznáma. A zatímco o přímém pokračování série v hlavních rolích s Chrisem Pinem, Zacharym Quintem a Zoe… (více)

Odhalila desátá epizoda Star Wars svůj název?

Odhalila desátá epizoda Star Wars svůj název?

05.11.2023

V současné době hraje u studia Disney prim spíše seriálová odnož Star Wars. Poslední celovečerní film jsme v kinech viděli téměř před čtyřmi lety, od té doby jsme však dostali seriály Ahsoka, Andor,… (více)

Dočká se Ahsoka druhé řady?

Dočká se Ahsoka druhé řady?

05.10.2023

Aniž bychom se pouštěli do nějakých velkých spoilerů, po finále nového Star Wars seriálu Ahsoka už je jasné, že si showrunner Dave Filoni (Star Wars: Klonové války, Star Wars: Povstalci) nechal… (více)

Reklama

Reklama