Režie:
Shekhar KapurKamera:
Remi AdefarasinHrají:
Cate Blanchett, Clive Owen, Samantha Morton, Abbie Cornish, Jordi Mollà, Tom Hollander, Geoffrey Rush, John Shrapnel, Rhys Ifans, Christian Brassington (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Protestantská královna je trnem v oku převážně katolické Evropě v čele se španělským králem Filipem II., toho času nejmocnějším světovým panovníkem. Bezpečně se navíc nemůže cítit ani v domovské Anglii, kde jí klidu nedopřávají intrikující katolíci, mocně podporováni skotskou královnou Marií Stuartovnou. Aby toho nebylo málo, její rádcové v čele se Sirem Francisem Walsinghamem jí neustále připomínají otázku jejího nástupnictví, kterou by jako nezadaná královna měla nutně řešit. Všechny urozené potenciální uchazeče o její ruku strčí hravě do kapsy okouzlující mořeplavec Walter Raleigh, s nímž je ale jakýkoli oficiální vztah naprosto nemyslitelný. Stahující se mračna nad královninou hlavou vyústí v sérii událostí, na jejichž konci se bude muset postavit do čela svých vojsk, aby bojovala o bytí a nebytí svobodné Anglie proti mnohem silnějšímu nepříteli v jedné z nejslavnějších námořních bitev naší historie. (TV Nova)
(více)Videa (5)
Recenze (349)
Moc nerozumím o tolik slabšímu hodnocení druhého dílu. Stejně jako první film dobře a vizualně vytříbeně vypráví osudy zajímavé etapy anglických dějin. Sled událostí není o nic méně zajímavý než v předchozím filmu. Spíše naopak, protože zde je k vidění vláda Alžběty coby vyspělé panovnice. A neustálý vnitřní konflikt jejího soukromého života s veřejným napsal Michael Hirst také dobře. Jediné co bych režisérovi vytknul, je že mohl snad lépe natočit velkou námořní bitvu, jejíž potenciál i přes pár epických obrazů moc nevyužil. Třetí díl by této panovnici slušel. ()
Ani dva týždne po zhliadnutí filmu sa neviem zmieriť s tým, že tvorcovia zobrazili prechod "z doby temna do zlatého veku" tým, že rozjasnili vizuál, takmer úplne eliminovali stredoveké ukrutnosti a naplnili Alžbetin palác humorom. Nie, toto už proste nie je husté 16. storočie ako v excelentnej prvej časti, toto je len romantická hra na historický film. Cate Blanchett nesklame, ale ani neohúri - tvárou v tvár hrozne, fakt hrozne napísanej postave Cliva Owena, ktorému ten žvástajúci, akože šarmantný cestovateľ ukrutne nesedí, je aj ona bezradná. A to zjednodušovanie (dobrí protestanti proti zlým katolíkom, ktorých reprezentuje čaptavý španielsky kráľ, tváriaci sa diabolskejšie ako v Bad Boys 2, keď dával ruských mafiánov sekať do plechových sudov) je vážne trestuhodné a nie je hodné anglického scenáristu. Akoby obžalobou vlastnej odfláknutej roboty je záber na koňa, skáčuceho z lodi na pozadí horiacej španielskej flotily - ten nádherný filmový obraz, ktorý by si zaslúžil namaľovať na obrovské plátno a zavesiť v Louvre, akoby potvrdzoval, že Shekhar je výborný režisér, ale túto inak tuctovo a televízne vyzerajúcu "objednávku" natočil len tak na pol plynu. Veľká škoda! ()
Zlatému věku bohužel schází osobitý punc, který by film vydělil z řady okázalých, kostýmních dramat bez potřebné invence. Kapur snad ztratil dramatickou a promyšlenou niť, a tak příběh nejvíce potápí jeho snaha zaujmout jak náročného, tak popcornového diváka. Pak přichází vniveč nejen paralely se současnou politickou situací a s údělem královny Alžběty II., ale i vypiplaná výprava a kostýmy. 70% za Cate Blanchett a absenci statičnosti. ()
Komorná dráma s prepracovanými charaktermi je fuč. Prišla na rad popcornová skratkovitosť, povrchné pozlátko v podobe krásnych kostýmov a ždímanie emócií z vody. Množstvo evidentne dôležitých postáv zmizne skôr, ako si divák uvedomí, o koho išlo. A jediné dve postavy, ktoré v príbehu dávajú zmysel (a sú výborne zahrané), sú záporáci Jordiho Mollu a Samanthy Morton. Režisérovi Shekharu Kapurovi ide oveľa lepšie temnota než svetlo a mal by skúsiť horor. Cate Blanchett a Clive Owen iba hádžu epizodické pózy. Obávam sa, že film mal byť pôvodne oveľa dlhší a je otázkou, či ho prestrihali, pretože nefungujúcemu vzťahu Blanchett+Owen (na ktorom snímka padá) nepomáhali ani rozširujúce scény; alebo ho skrátili čisto z komerčných dôvodov, pre konzumného diváka. V každom prípade, v tejto výslednej, "rýchlej" verzii má bližšie k Bruckheimerovmu Kráľovi Artušovi než k pôvodnej Elizabeth. ()
Mám jednoducho slabosť pre historické kostýmovky, a keď je scenár ešte k tomu zameraný na život významnej anglickej kráľovnej, dúfala som, že sa nedostaví sklamanie. A nedostavilo sa. Alžbeta má svoje muchy, no ako celok ma snímka presvedčila, vzájomne vedené dialógy s hrdým pirátom Owenom viedli ku komornému vyobrazeniu života za chladnými vežami hradu, kde je kráľovná iba sama so sebou. Dejová linka s Mariou Stuartovnou, španielske intrigy, dokonale nasnímaná scéna atentátu či konečné Alžbetino pochopenie svojho omylu na mňa vplývalo tak intenzívne, že som bola do príbehu úplne ponorená. Navyše si myslím, že Kapur perfektne zvládol prelínanie a strihy jednotlivých scén zameraných na hĺbku a mali vystihnúť citové rozpoloženia hlavných postáv, preto nesúhlasím s podobnými tvrdeniami, že príbeh a komorné intervaly sú iba umelo našróbované a skratkovité. Som veľmi spokojná a aj keď možno nejde o veľkolepý výpravný historický epos, príbeh ma odrovnal, čo je, pravdepodobne, spôsobené aj tým, že som v tom čase fičala na milostných aférach najvplyvnejších ľudí sveta z mesačníku Živá historie :-) - čo jednoznačne len umocnilo moje čisto subjektívne dojmy z Alžbety. ()
Galerie (122)
Photo © Studio Canal & Working Title Films
Zajímavosti (29)
- Vďaka nominácii na Oscara za najlepšiu herečku sa Cate Blanchett stala prvou ženou, ktorá získala viacero nominácií na Oscara za stvárnenie rovnakej postavy. (Arsenal83)
- V skutočnosti Elizabeth Trockmorton (Abbie Cornish) otehotnela v roku 1591, 3 roky po víťazstve nad španielskou armádou. (Arsenal83)
- Cate Blanchett bola začiatkom roku 2000 v Indii a veľmi ju tá krajina očarila. Práve ona presvedčila režiséra Shekhara Kapura, aby si na soundtrack najal A.R. Rahmana. (Arsenal83)
Reklama