poster

Pán velkoměsta

  • anglický

    Prince of the City

Krimi / Drama / Thriller

USA, 1981, 167 min

  • xaver
    **

    Velmi zajímavý a svým způsobem i nadčasový snímek, který vlastně poukazuje na to, že nad zločinem nelze vyhrát. Pokud někdo, kdo poukáže na zločin a jeho pachatele je považován za práskače, tak to je konec boje se zločinem. Pokud chtěl autor poukázat na toto, tak by to bylo za pět hvězdiček. Ale jinak je to depresivní a odzbrojující. Prostě pokud zjistíš, že někdo je zločinec, tak drž hubu a krok, nebo se smiř, že budeš práskáč a ten zločinec nakonec bude všem sympatictější, než poctivý "práskač"(1.7.2012)

  • DaViD´82
    ****

    Prostřední část Lumetovy volné trilogie (Serpico, toto a Q & A) o boji s policejní korupcí; tentokrát volně na motivy kariéry Roberta Leuciho známého to zkorumpovaného poldy a informátora, který svého času potopil celé oddělení newyorkských narkotik a na stará kolena udělal kariéru jako autor solidních drsných kriminálek i jako odborný poradce u filmů. Filmová verze "jeho" osudů je díky tomu nikam nespěchající detailní a realistický pohled na drama "zrádce svých nejbližších". Jakkoli to začne jako stylová špinavá kriminálka, tak tato linie se (až příliš) záhy z logických důvodů opustí, stane se z toho osobní drama a v závěru pak procedurálka o léta trvající byrokratické mašinérii v pozadí usvědčování a výslechů. Byť tedy k tomu, jak je celý dějový oblouk vystavěn, lze mít oprávněné námitky, tak nelze popřít, že to funguje a to přímo skvěle. Má to ovšem jiný zásadní problém; a to sice Treata Williamse v hlavní roli. On je vhodný do určitého typu rolí, ale komplexní role kdysi macha, co měl na háku celé čtvrti a který zvládal hrát "brácha na mě, já na bráchu" s mafií, feťáky, dealery, šlapkami, kolegy, nadřízenými apod. a nyní vnitřně rozervané sebelítostivé krysy, kterou pohrdají všichni od nejbližších po bývalé i aktuální kolegy, mafie a především on sám, tak taková role mezi ně nepatří. Což bije do očí o to více, že všichni ostatní ve filmu jsou naprosto výteční. Korunu tomu pak nasazuje fakt, že mu scénář co deset minut předhazuje neskonale vděčnou "oscarovou" scénu, kdy se má v amoku "alpacinovsky" sesypat a moralisticky seřvat všechny kolem. A tam pak herecky selhává na celé čáře. Ne snad že by byl vyloženě trapný či snad směšný, ale mít v té roli někoho, kdo by se v tak vděčné roli nenechal zastínit všemi ostatními na place, to potřebovalo jako království krále Já Prvního sůl. Ovšem na skutečnosti, že jde o prvotřídně natočený fascinující pohled na odvrácenou tvář boje s drogami, to nic nemění.(9.9.2017)

  • Houdini

    Oscar 1 nominace: Scénář - A(15.4.2004)

  • Chrustyn
    ***

    Oproti předchozímu "Serpicovi", který zpracovával totožné téma, daleko rozsáhlejší a velkolepější (Serpico byl více o soukromém souboji proti korupci). Bohužel také daleko zdlouhavější a Treat Williams nemá Pacinovo charisma. Přesto poutavé zpracování souboje poctivého poldy proti zkorumpovaným kolegům.(12.9.2014)

  • Freemind
    ***

    "Prince of the City" je krásný epitaf pro sedmdesátkovou filmařinu, pocta mému milovanému New Yorku, stylový, řemeslně vytříbený snímek, který bych bez váhání zařadil do instantní klasiky, kdyby ... kdyby nebylo zoufale roztahaného a překomplikovaného děje, který ve mně ubil zbytky zájmu už během první hodiny. Napomohlo tomu i dost rozporuplné obsazení, kdy prvotřídní výkony hodně oslabují vyložené průsery v čele s Treatem Williamsem, který - což jako fanatický zbožňovatel "Hair" připouštím s krajním rozhořčením - je totálně neschopný herec. Jednotlivé scény bych si mohl pouštět do nekonečna, ale jako celek to nemá smysl. Promiň, Sydneyi. P.S. Zajímavé je, že ve filmu přeplněném podrazáky, kriminálníky a feťáky prakticky nelze identifikovat ani jednu zápornou postavu. I ten největší grázl má rodinu, o kterou se stará nebo obyčejnou hrdost, která přichází ke slovu v okamžiku krize. Hodně mi to připomíná Vonnegutovy knihy (ostatně v jedné z nich autor tento přístup otevřeně popisuje jako záměrný). Vzhledem k tomu, že jedna postava z filmu zmiňuje, že zrovna čte Vonneguta, zajímalo by mě, zda Lumet tímto filmem nevystřihl Kurtovi nenápadnou poklonu.(22.8.2012)

  • - Treat Williams strávil měsíc na policejní stanici, aby se mohl ve filmu lépe vžít do své role. (Terva)

  • - Scénář měl 240 stránek a byl napsán za třicet dní. (Terva)

  • - Do hlavní role byl zvažován Robert De Niro (Terva)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace