Nastala chyba při přehrávání videa.
  • kiddo
    *****

    Snímek je naprosto převratný v tom, že jako jeden z mála katastrofických velkofilmů podává dění na plátně z perspektivy „zdola“, z pohledu člověka, který to všechno prožívá. Nenajdete zde žádné patetické proslovy ani okázalé záběry ničených budov. Místo toho budete zavaleni naprosto nezvykle dusivě hororovou a panickou atmosférou, která funguje tak dokonale, že v těch nejkritičtějších a nejvypjatějších scénách první poloviny sami naplno zakusíte pocit zoufalství a neklidu a touhu začít zoufale vřískat a bezmocně brečet, pocit, že jste se setkali s něčím, co nedokážete zvládnout, proti čemu jste bezmocní, a bytostně chcete, aby se váš normální život vrátil zpět. Na rozdíl od tematicky podobného Dne nezávislosti jsou monstra pečlivě dávkována a nejsou tím nejdůležitějším, jede se spíš ve stylu Čelistí, je to o atmosféře a strachu z dosud neviděného, čekání na nebezpečí. Patriotismus ve filmu se v tom negativním smyslu, na jaký jsme zvyklí, vůbec nevyskytuje a nalezneme jej pouze jako naprosto běžnou reakci na danou situaci. Jsou perfektně zvládnuté jak davové scény, tak okamžiky intimnosti. Film má navíc dost nespielbergovský průběh, tj. nevyskytuje se v něm téměř žádný humor a je kladen důraz na ryze temnou a depresivní stránku věci. To je patrné především v druhé polovině, která je hlavně o dusivém strachu, skrývání, odboji a hraní si s nepřítelem. Zde se již všudypřítomné realično trochu stylizuje, a to především do hororu typově jak od Japonců. Z této sorty je jednoznačně nejlepší scéna, kdy Rachel se zavázanýma očima a zacpanýma ušima zpívá ukolébavku a čeká, až se otevřou dveře (co se za nimi děje vám prozrazovat nehodlám) či schovávání se před slídičem. Jestli je něco opravdu skvostné, tak herecké výkony. Dakota Fanning udivuje vyzrálým projevem, u Toma Cruise se zas odvážím tvrdit, že je to jeho první role ze skutečného života. Nekoná se žádné hrdinské pobíhání po plátně, Ray je obyčejný nezodpovědný sobec, který má naprosto stejný strach jako jeho děti, v kritické situaci leze pod stůl a který na typickou otázku „Nestane se nám nic?“ odpoví „Já nevím“. V poslední půl hodině ovšem jeho konáním přece jen začnou probleskovat náznaky onoho kritizovaného nelidského heroična. Navíc se zdá, že v poslední době si Spielberg pořídil patent na dokonalé filmy s neskutečně stupidními konci. Když se tohle stalo u Minority Report, ještě jsem to dokázala pochopit, protože se jednalo přece jen pořád o komerční zábavu. Zde se ale atmosféra buduje tak originálním způsobem a za použití převracení většiny klišovitých vzorců, že mě neskutečně hloupý závěr vytočil o to víc. Je to nechutně dojemné, nerealistické a do předchozího vyznění filmu to absolutně nezapadá. Přesto budu ale na Válku světů o něco hodnější než na MR. Už za to, že je to takové okénko do nejhorších nočních můr člověka, si to přivření ok na punčoše zaslouží.(29.8.2005)

  • genetique
    ***

    Len vďaka trikovej, efektovej a hudobnej stránke sa film mierne vytrháva z priemeru. Inak ma týmto filmom Spielberg hlboko sklamal a to som ho považoval za jedného naj z sci-fi režisérov. Ale tak na každého raz príde. Navyše ma nepotešilo ani zobrazenie mimozemských monštier, ktoré dobývajú svet a záverečná pointa. Odfláknuté ako domáca úloha odpísaná pred hodinou. 70%.(23.5.2006)

  • tombac
    *****

    Moje očekávání tato působivá katastrofická sci-fi bezezbytku splnila. Až na pár nelogičností je film zatraceně reálný. Vražedné mimozemské stroje a vizuální efekty jsou skvělé. Nejlepší okamžiky filmu však nenastanou při efektní anihilaci lidí, ale při perfektně zrežírovaných davových scénách, kdy zoufalost prchajících lidí dostupuje vrcholu. Zvláště scéna s autem byla hodně silná. Tom Cruise pomalu nesleze z plátna a podává hodně dobrý herecký výkon. Po prkenném představení v Posledním samurajovi si u mě napravil reputaci. Dakota Fanning hraje též dobře, akorát působí na svůj věk moc dospěle. Filmu prospělo to, že Spielberg některé scény neukáže v plné kráse (kupříkladu útok armády na stroje), ale o to jsou působivější. Potěší i absence obvyklých klišé, tedy žádné plamenné projevy prezidentů, bojové porady generálů, patetické hrdinné sebeobětování či anihilace Sochy Svobody, Eiffelovky a dalších světových symbolů. Co mě však nepotěšilo, byl konec s Cruisem. To by však nebyl Spielberg, aby si neodpustil na konci nějaký ten dojemný okamžik. Jinak je zakončení vcelku logické, jen jsem měl dojem, že je poslední fáze filmu moc uspěchaná, což je asi daň za jeho rychlé natočení.(26.8.2005)

  • Jossie
    *****

    Tak tohle je Spielberg, jak ho mám ráda. Apokalyptická vize napadení země jinou civilizací, absolutní beznaděj a bezmoc, hrůza všude kolem, kam se podíváte, to vše podbarveno sugestivní hudbou Johna Williamse a fantastickými triky. Tom Cruise jako nezodpovědný otec, měnící se od chvíle prvních příznaků napadení země, kdy se neuvěřitelně baví, až k vyděšenému otci, schopnému všeho, aby ochránil své děti. Už dlouho se mi v kině nestalo, abych téměř nedýchala napětím. Předlohu jsem nečetla a myslím, že to bylo jen dobře, protože jsem se tak mohla v klidu nechat vtáhnout do děje.(2.7.2005)

  • Lateef
    ****

    Prvních 30 minut pro mě bude napořád dokonalou ukázkou Spielbergova řemesla. Do každé z těchto úvodních minut dokázal vtlačit neskutečně mrazivou atmosféru, přičemž její koncetrace každou další minutou zároveň roste. Nevím, jak to udělal, ale ten kostel se prostě odsunul, náměstí propadlo, auto letící z jámy se rozšlehalo, ten tripod z tý země vylezl a jednou svojí nohou dal Cruisovi docela zblízka přičuchnout. Špičkově realistický efekty! A pokračujeme dál: střechy domů se obracejí v třísky, lidé v prach, vozy prorážejí výkladní skříně, vše zakončuje trailerové trhání dálnice s kamiónem a mezi tím vším peláší v parádních kamerových záběrech Cruise. Po téhle scéně jsme do kina volali ambulanci, protože všichni diváci zkoprněli úžasem a nemohli pozavírat otevřený huby. Doktoři přijeli, shlédli kamerovou ekvilibristiku kolem jedoucího auta a zůstali civět taky. Film je téměř výhradně komorní záležitostí, mnoho explozivních obrazů meziplanetární čistky nečekejte, působivých výjevů je tu však dostatečně (letecká katastrofa, hořící vlak, řeka, scéna s chapadlem). Obrovsky mě mrzí pouze finální rozuzlení, které se neslučuje s technickou vyspělostí mimozemšťanů a zbytečně snímku podtrhává nohy. Spoléhat na to, že to okecá Morgan Freeman, bylo velmi nerozumné. Herci hodně dobří. Celkově perfektně rozpohybované dynamické soukolí, kterému pár metrů před cílem došel dech. 90% 132 miliónů dolarů(rozpočet)/591,5 miliónů dolarů(výdělek celosvětově)(29.12.2007)

  • - Miranda Otto pôvodne návrh na účinkovanie vo filme odmietla, pretože bola tehotná. Spielberg však chcel, aby postavu Mary Ann hrala práve ona, a preto kvôli nej upravil scenár. (Greenpeacak)

  • - Autorem původní, první verze scenáře je Josh Friedman (Řetězová reakce), ale jeho text přepsal slavnější David Koepp (Spider-Man), který je uveden v titulcích sám. (imro)

  • - Vojna svetov je druhá spolupráca Spielberga a Cruisa. Režisér si herca pochvaľuje a dodáva, že je to inteligentný a kreatívny partner s vynikajúcimi nápadmi. (Greenpeacak)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace