Nastala chyba při přehrávání videa.
  • monolog
    odpad!

    Když jsem to viděl, myslel jsem, že mám vlčí mlhu a raději jsem si znovu pustil počáteční titulky a přesvědčil se, že se to fakt jmenuje Válka světů od režiséra Spielberga. Ale takovou sračku jsem už hodně dlouho neviděl. Předloha je velice dobře napsaný SF, s překvapivým koncem a dobrou zápletkou. Wells totiž byl spíš klasický autor inklinující ke krásám SF fantazií hlavně kvůli svobodě, kterou mu to přinášelo v zápletkách a příběhu. Rozhodně ale nebyly jeho povídky nebo romány hloupé, naivní, lineárně přímé linky ubíhající k předvídatelnýmu konci. Každýmu by mělo být jasný, že u Spielberga dojde k happyendu, že tam nějak přimíchá téma porušené rodiny, která se během filmu spraví, že se bude vyžívat v tricích a barvičkách kamery, ale ve výsledku těch efektů vlastně vůbec nevyužije k bližšímu popisu světa, ale jen k nadšeným "Och!" a "Ach!" které publikum v sálech tak rádo vydává. I mně to bylo jasný, jenže u Války světů se přeci jen vyznamenal pořádně. Řekl bych, že to přehnal stejně jako pejsek a kočička, protože když na závěr se všichni šťastně setkají (podotýkám celá rozpadlá rodina až na druhého manžela včetně za mrtvýho pokládanýho synka), je to už přeci jen trochu moc. Navíc průběh filmu je jakoby narychlo okopírován z některého z těch nudných béčkových scifáčů, které se vyrábějí jako na běžícím pásu pro americké SF televizní kanály. Cruise prostě někam jde s dcerou a synem a čas od času narazí na emzáky nebo nějakýho magora, ale vždycky jako zázrakem vyjde ze všeho zdravej. Co se týká té všemi opěvované Dakoty, myslím, že přehrávala víc jak android v Metropolisu a to už je co říct. Jedinej jakžtakž slušnej herec byl ten emzák, kterej na konci tak efektně umřel.(18.5.2006)

  • Subjektiv
    **

    Z názvu bychom mohli dospět k závěru, že snad mezi sebou budou válčit světy, ale již prvních pár minut člověku napoví, že nikoli Země, ale poctivý jeřábník stane na správňácké straně barikády. Chvíli jsem touhle sousto přežvykoval a nakonec usoudil, že ono zobrazení jedince či rodiny pod tlakem nepochopitelné invaze emzáků zase nemusí být tak špatný nápad. Měl jsem jisté obavy z toho, že správňák bude po spielbergovsku správňácký až příliš, že nikdy nebude zdrcen do apatie, že ochrání svou dcerku a že zkouška ohněm opět ukuje nyní zesláblá Rodinná pouta, ale co jsem mohl dělat? Nemohl jsem dělat nic, jen tupě přihlížet, kterak Spielberg mé obavy jednu po druhé naplňuje. Krom toho mě nemile překvapila poněkud ohraná přítomnost magnetických bouří, ba i skutečných blesků. V tu chvíli jsem byl přesvědčen, že na planetě invazníků muselo dojít k nějaké obzvláštní ekologické katastrofě, která u nich způsobila přebytek elektrického náboje, s ohledem na jejich chování nejspíše toho záporného. Aby svůj satanský původ podtrhli, rozbořili ufouni nejprve kostel, teprve pak se dali do systematického (mně přišlo spíš náhodné, ale prováděl jsem já někdy vyhlazovací válku?) likvidování lidí. Hlavní hrdina vcelku logicky vzal nohy na ramena a po zbytek filmu je již z ramenou nesundal - a já sám bych jistě nejednal jináč - což vzhledem ke stopáži bylo na mě příliš dlouho. Jen párkrát zmůže se na odpor, jednou dokonce úspěšně. Právě v tu chvíli se ve mně objevil náznak "naděje", že Spielberg v touze po originalitě nechá svět osvobodit hrdinnými mudžahedíny, kteří pro takový druh boje, jenž jediný se ukázal jako funkční, jsou nejlépe ideově vybaveni. Spielberg a taková kousavá ironie, tak neamerická, krutá a skrytě dvojsmyslná? "Není pochyb, nic takového tam nebude," řekl jsem si. Nebylo. To ovšem neznamená, že by se Válka světů nedala přežít. Zásluhu na tom má designér ufostrojů, zvukař a mnozí efektové. A snad i kdesi se krčící Wells. A trochu i ten rejža. Silné **.(1.12.2008)

  • tron
    ****

    „Žiadny blesk neudrie dvakrát na rovnaké miesto.“ Technicky špičkovo sfilmovaný klišé-scenár o útoku mimozemšťanov. Počuli a čítali sme to stokrát, ale Spielberg, Cruise a chlapci z ILM, sú príliš veľkí profesionáli na to, aby nudne sfilmovali nudný príbeh. Takže okrem bravúrnej technickej stránky (kamera, strih zvukových efektov) a výborného hereckého obsadenia (pedofil Tim Robbins), si užijeme realistický prístup. Žiadne vojnové scény, žiadne obetovania za americký národ. Žiadne preslovy prezidentov. "Len" špinavý, komorný príbeh amerického robotníka v stredných rokoch a jeho dvoch detí, naprieč zdecimovanou nebezpečnou krajinou idúcich za mamou. P.S. Morgan Freeman, ktorý kedysi živoril s Robbinsom v Shawshanku, nahovoril úvodné a záverečné slovo. Kino Považan NMnV 2005(6.8.2005)

  • B!shop
    ****

    No i kdyz se film jmenuje Valka svetu od H.G. Wellse a natocil to Spielberg, tak me to prislo jako normalni katastrofickej film, kteryho hlavni problem je v tom, ze se bere moc vazne. Zadna zabavna jizda jako treba Den nezavislosti, ale misto toho spousta kecani. Navic je to cely trochu jako road movie, Cruise s rodinkou vzdy nekam dojede, tam se schovaj a zase dlouze kecaj a tohle po case zacne unavovat. Nastesti Spielberg prida par opravdu silnejch scen, vetsinou ty, kde utoci roboti a tim dojem vzdy na chvily vylepsi. Taky se mi nejak zvlast nezdal konec, cekal jsem obri bitvu a misto toho takovy desny kecy. Ale mozna za to muze predloha. Jak je u Spielberga zvykem, je tu velmi kvalitni kamera, ktera spolu se skvelejma trikama, vcelku slusnou hudbou a misty slusnejma scenama dava nadprumernou, misty az hororovou atmosferu. Herci se taky snazi, Cruise hraje perfektne, Tim Robbins taky, ale Dakota mi po case lezla na nervy. Celkove se jedna o povedeny sci-fi, kterymu ale ten prilis vaznej ton ubira na zabavnosti.(20.12.2006)

  • Dever
    *****

    Soundtrack John Williams: 1. Prologue ,2. The Ferry Scene ,3. Reaching The Country ,4. The Intersection Scene ,5. Ray And Rachel ,6. Escape From The City ,7. Probing The Basement ,8. Refugee Status ,9. The Attack On The Car ,10. The Separation Of The Family ,11. The Confrontation With Ogilvy ,12. The Return To Boston ,13. Escape From The Basket ,14. The Reunion ,15. Epilogue,(13.5.2011)