poster

Marťan

  • Velká Británie

    The Martian

  • USA

    The Martian

  • Slovensko

    Marťan

  • Nizozemsko

    The Martian

Sci-Fi / Dobrodružný / Drama

Velká Británie / USA, 2015, 144 min (SE: 151 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Ainy
    ****

    Nebýt toho šíleného konce se skafandrem, tak by to byla čistá pětihvězda. IronMan mě skutečně až rozkuckal smíchy. Na druhou stranu klobouk dolů před Mattovým hereckým uměním. Nejdříve zjištění, že jsi zhruba 400 milionů kilometrů úplně sám samotinký od své oblíbené lavičky v parku, pak se s tím vším nějak poprat a za další hlavně se nevzdat a bojovat. Jen aby z tebe místo prvního kolonizátora Marsu nebyla první mrtvola Marsu. Líbilo se mi to závěrečné dojetí. Takové scény mají můj obdiv. Dokážu se představit na jeho místě a pokud by mě už dávno nezavál rudý písek, psychicky bych se hroutila taky. Potěšilo mě obsazení Seana Beana do vedlejší role. Při narážkách na Pána prstenů jsem čekala nějakou hlášku i od něj. Pěkné to bylo. Napínavé i vtipné. Jenom by kapitánka Lewisová mohla mít kapku jiný hudební vkus. Nic proti disko oldies, ale poslouchat to cca 600 solárních dní ... ?(27.4.2016)

  • novoten
    ****

    Zdánlivě nezfilmovatelná sbírka technických detailů a sarkastických monologů se v Goddardových rukách stala adaptovatelnou až překvapivě snadno. Byť za cenu toho, že Markovy útrapy s výrobou vzduchu, vody či kamenných nápisů výrazně zjednoduší nebo klidně zcela vynechá a o Watneyho osud se tak v první polovině nejde ani moc bát. Zato v závěru, kde předloha po všech haváriích a krizích napínala jen ztuha, se snaha o záchranu hlavního hrdiny mění v silně gradovanou symbiózu všech zúčastněných. Hlavním plusem tak překvapivě není skvělý Damon, ale typově dokonale obsazený Sean Bean jako Mitch a zejména celá posádka Hermesu v čele s Jessicou Chastain.(15.10.2015)

  • Enšpígl
    ****

    Moje největší ohromení nastalo v momentě, kdy jsem si četl závěrečné titulky, protože tolik maďarů pohramadě se nevidí ani v Maďarsku. Samotný Mařťan se ničím ohromit nesnaží, sází se "pouze" na výbornou falmařinu a sázka je to přesná, protože co chceš natočit ve vesmíru nebo na "marsu", když by nedokážeš rozeznat umyvadlo od kamery. Ridley totiž dokázal z vesmírných záběrů udělat herce nepotřebující žádný dialog ani mimiku obličeje, aby navodil drama, napětí i dojetí, to je vskutku filmařské mistrovství hodné genia. Matt má samozřejmě ve filmu nejvýraznější prostor i když to nebyla one man show jak jsem očekával, dokázal mě po svém hereckém talentu spolehlivě přesvědčit. Pokud film v něčem ujíždí je to na souznění s Markem, ta postva mně příliš voní papírem. Neberu v potaz všechny ty kosmické a technické záležitosti, protože v tom se nevyznám a tak netuším na kolik je to fakáč od tvůrců a na kolik je to reálný, ale občas jsem si říkal "to jako fakt ? " Vizuální kvalitka na téma člověk a jeho touha přežít.(12.10.2015)

  • Mertax
    ****

    Když vám na Marsu dojde kečup, musíte žrát jen holé brambory a poslouchat ABBU, je to na píííp neboli hovno. Právě ono vám však zachrání život coby jediné dostupné hnojivo na celé planetě. Marťan je odlehčená sci-fi o obrovské touze přežít, která celou dobu stopáže jede na palivo se značnou příměsí humoru. K tomu přičtěte disko fláky 80. let, solidního Damona, charismatického Danielse a máme tu zábavný film, který sice nedosahuje audiovizuální opojnosti Gravitace nebo ambicióznosti Interstellaru, ale je důkazem, že Scott není senilní hňup, což se po Prometheovi dost hlásalo. O další díly Promethea tak nemám starost, spíš aby se však tří sequelů dožil. Ač má Marťan 3D nativní, není využito příliš efektivně a vynikne spíše ve velkých celcích, ale na Marsu toho k vidění příliš není./// PR agentury filmu a NASA mají dobrý smysl pro timing. Nezbývá než dál napjatě sledovat, co vědci na planetě objeví, pak si zase přizvat odborníky ke spolupráci a těžit ze situace. Byť je škarohlídsky třeba dodat, že se tvůrci několikrát faktů nedrželi (viz např. chůze místo hopsání nebo bouře, která by kvůli řídké atmosféře nebyla tak silná). Umělecká licence je však báječná věc a rozčilit to může jen totální suchary. Trochu zklame zápletka s Čínou, která už byla např. v Kontaktu, ale tady je v ní patrná režisérova snaha pojistit si tržby na čínském filmovém trhu, který v posledních letech zachránil nejeden kasovní neúspěch v USA. /// Fanoušky Pána prstenů čeká jeden skvělý metavtip. *Mini spoiler* Sean Bean vysvětlí, co je Elrondova rada *Konec spoileru*. [Kino, 3D s titulky](1.10.2015)

  • Eodeon
    ***

    po předloňské Gravitaci a loňském Interstellaru jsem od největšího letošního adepta na hollywoodský pokus o "high-syfy" roku čekal hodně. a to byla chyba. dočkal jsem se filmu skvěle natočeného, který ze zdánlivě chabého námětu vytěžil daleko víc, než bych se kdy nadál. filmu chytrého, byť v mnoha detailech nedomyšleného, viz například ignorování faktu, že na Marsu je výrazně menší gravitace. filmu zručně napsaného, efektivně vyprávěného a vůbec po řemeslné stránce od prvního pohledu prvotřídního. /// Ridley Scott dokázal po celou tu relativně dlouhou dobu udržet pravidelný tep rytmu, s ním související vyváženost v poměru "humor vs drama" a konvenční střihové elipsy drží všechny ty rozmanité scény krásně pohromadě, přestože se v rychlém tempu stále dokola střídají lokality dvou vzdálených a velmi odlišných prostředí. nemohu si ale pomoci, to všechno je mi pořád málo. ve srovnání s o dva roky starším vědecko-fantastickým survival filmem Alfonsa Cuaróna, snímkem audio-vizuálně ohromujícím a tematicky nesmírně inspirativním, vypadá Marťan jako banalita stejně povrchní, stejně líbivá a skoro stejně nepříjemně vlezlá jako jsou disco hity z jeho soundtracku. /// jako hard scifista velice oceňuji krásu "mimozemských obrazů" z Marsu a ještě více nadšení ve mě vyvolávaly všechny záběry na kosmickou loď Hermes i pohledy do jejích útrob. i z hlediska významové struktury nacházím mnoho aspektů hodných ocenění. upřímná tematizace hluboké a ničím nezviklatelné úcty k hodnotě lidského života, i kdyby byl "jen" jediný, má univerzální platnost a jistě osloví řadu diváků filmu. i tak je to ovšem pravda svým způsobem "příliš" prostá a samozřejmá. každý lidský život je nedocenitelný. ano. abych plný význam těch slov pochopil a přijal, nepotřebuji sledovat přes dvě hodiny dlouhou "názornou ukázku" na příkladě jednoho ztroskotaného kosmonauta. /// a nemá-li film co víc nabídnout, pak nemá doopravdy co nabídnout. snad kromě hlášek (-), předvídatelných dějových zvratů (-), Damonova krajně nepřesvědčivého herectví (-), optimismu namísto střízlivosti (+/-?) a snah o extrémní zjednodušování, aby i ten nejhloupější divák všemu bez potíží rozuměl (obzvlášť velké mínus). dokonce i vlastní koncept založený na řetězci předkládaných problémů a vývoji jejich řešení - a to racionální vědeckou cestou, abych zdůraznil potěšující silně pro-vědeckou orientaci filmu - si Marťan ve svém, celkově spíše slabším závěru trapně podráží stupidním trikem "na způsob Iron Mana". kdo viděl, chápe. kdo neviděl, uvidí a zapláče. /// soudě z uvedeného výčtu je hodně co kritizovat i hodně co chválit. dočkal jsem se dobrého filmu. dokonce i dobrého sci-fi. nedosáhlo však uměleckých kvalit, a proto nedosáhlo ani kvalit Nolanova loňského předchůdce, a už vůbec ne Cuarónova předloňského. a i když nemám pochyb, že sklidí bohatou úrodu prestižních filmových cen, tohle sci-fi je "jen" dobré. (navštívena projekce 2D verze)(8.10.2015)

  • - Spoiler: Ke konci filmu, kde Mark (Matt Damon) opouští Mars, tak má ošklivé zuby a je celkově strhaný, pak když ho zachraňuje velitelka, tak vypadá velice dobře a má krásné zářivé zuby, v dalším záběru je opět strhaný a má poničené zuby. (sahe)

  • - Tvorcovia sa snažili dosiahnuť maximálnu autentickosť prostredia. Lokality vo filme, ktorými Mark Watney (Matt Damon) prechádza, vyzerajú rovnako ako ich reálne predlohy na Marse a nesú tiež identické názvy. Filmoví grafici pri tom využívali fotografie kamerového systému HiRISE, ktorý sa nachádza na palube sondy NASA Mars Reconnaissance Orbiter. (Darth Maul)

  • - Spoiler: Záverečné scény, odohrávajúce sa na Zemi, sú voľne dotvorené v scenári a celkom sa vymykajú knižnej predlohe. V tej sa dej skončil po návrate na Hermes. (ma2sko)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace