Série(4) / Epizody(33)
Obsahy(1)
Celé generace dětí nejen v Čechách a na Moravě znají z televizních obrazovek kouzelného mužíčka s buřinkou a deštníkem. Pan Tau (O. Šimánek) se umí měnit v malého panáčka, nebo v dospělého muže a pomocí kouzelné buřinky plní různá dětská přání. Seriál vznikal postupně, po jednotlivých, samostatných dílech. První ucelená série byla spjatá s rodinkou malého kluka Emila (rodiče hráli S. Budínová a J. Sovák). S příchodem J. Wericha se seriál soustředil kolem malé holčičky Claudie (V. Helcelová) a jejího dědečka (J. Werich), kteří za pomoci pana Tau zažijí mnohá dobrodružství na svých cestách (čeští diváci ovšem tyto díly mohli v televizi zhlédnout až po roce 1989). V další sérii se mužíček s kouzelnou buřinkou dostane do nové rodiny Urbanových (J. Bohdalová a V. Menšík), kterým připomíná strýčka Alfonse (O. Šimánek), i tady pomáhá dětem svými roztomilými kousky. V poslední sérii se pan Tau dokonce ocitne na křídle letadla a způsobí řadu problémů letovému inspektorovi (V. Brodský). A hlavně ovšem přinese opět spoustu radosti dětem. (Česká televize)
(více)Recenze (122)
Pro děti (a odrostlé nostalgiky) určitě velmi dobrá zábava - dětská fantazie je bohatá a funguje jinak než u nás dospělých...Až na pár scén s výbornými herci (Jiří Sovák, Vladimír Menšík a další) mi tenhle seriál vůbec nic neříká. Místy dosti abstraktní a přitažený za vlasy a němý Pan Tau mi začal velmi rychle jít na nervy. ()
Jeden z nejúspěšnějších a současně i mezinárodně zvláště oceňovaných projektů naší národní tvorby je současně i jedním z nejzdařilejších pokusů o pohádku ze současnosti. Do zcela realistických příběhů dobové současnosti je vkládán jako průnik muž vlastně noblesního zevnějšku, jehož nadpřirozenost je dána magickou buřinou. Je-li jí zbaven, mění se v hromádku bezradného neštěstí, která se zas tak moc neliší od svých dětských druhů. Symbol imaginace a tvořivosti ozvláštňuje svět dospělých, s typickou českou hravostí naznačuje a někdy přímo i objevuje jeho konvenčnost a plochost a působí až jako jánošíkovský zastánce alternativně pojímané dětské magické identity. Rozsah stále se rozrůstajícího, postupně zmezinárodnělého projektu nabídl vesměs mimořádnou příležitost postupně každému výraznějšímu jménu české Thálie, aniž zapomněl na neherce. I dospělý divák mládne, kochá se nečekanostmi fabule, náhle zjišťuje, jak je dobré, ale i možné být také ve velmi zralém věku dětským, spontánním, rozpustile radostným a rozverným. Přes propast generací i desetiletí, která uplynula od prvního uvedení prvního této seriálové mnohačetné srostliny. ()
A já dávám opět vyšší hodnocení. Podle mě totiž nejde jen o seriál pro děti. Úvod seriálu s Panem Menšíkem, nebo později Vánoční díly s Jiřím Sovákem a téměř legendární scéna s mluvícím kaprem, kdy už jen pohled na nechápajícího Jiřího Sováka je zábavný sám o sobě, to prostě stojí za to sledovat zas a znova. A spousty dalších vtipných scén. Já se směju stále, kdykoli se podívám. Pan Tau je klasika a opravdu mistrovské představení českých herců. ()
Klasika z období socialismu pro děti. Osobně si z tohoto seriálu nepamatuji dějově již vůbec nic. Co mně v hlavě utkvělo, byla jenom samotná hlavní postava a to, že mě to jako dítě nebavilo a po pár dílech jsem se na seriál přestal dívat. Propojení současnosti a pohádky mě zkrátka neuchvátilo a Pan Tau mně přišel spíše tiše strašidelný než laskavý. ()
Pan Tau rozhodně nepatřil mezi mé oblíbené dětské hrdiny, ale kouzlení, vedlejší postavy i barvité příběhy tenhle handicap vynahrazovaly. Seriál (pokud se jím Pan Tau ještě vůbec dá nazvat) je trochu nevyrovnaný a díly bez zahraniční koprodukce mi příliš známé nejsou. Nejraději jsem měl ty s J. Werichem a malou Claudií a závěrečného Muže na křídle. I v koprodukčím Rakousku a Německu je Pan Tau populární a vychází na DVD, což svědčí o kouzlu, které si zachoval i po letech. ()
Galerie (95)
Photo © Česká televize / Jindřich Panáček
Zajímavosti (42)
- Když se na konci rekapitulace minulého dílu Alfons Urban (Otto Šimánek) vznáší v balónu, v pravém horním rohu je zřetelně vidět lano, které balón drží. (Thanoris)
- Otec, kterého ztvárnil Jiří Sovák, si v jedné ze scén ze studny bere pivo v zelené lahvi, ale pije ho z hnědé. (pávek)
- Začátek filmu se odehrává na dnes již dávno zrušeném autobusovém nádraží Praha - Pankrác. (Stejšn)
Reklama