Reklama

Reklama

Ocenění - Cannes Film Festival - 1965-1974

Národní ocenění


Filmové festivaly


Ocenění kritiky


Žánrová (speciální ocenění)


Anticeny

Reklama

1974 - 27th Cannes Film Festival

27. ročník cannského festivalu se nesl ve znamení předsedání režiséra Reného Claira. Porota byla složena z dalších osobností kulturního a společenského života. Herečka Monica Vitti, kritik Alexander Walker, spisovatel Irvin Shaw a další rozšířili řady porotců. Mezi soutěžními snímky tohoto ročníku se vyjímala dvě velká režisérská jména, jež byla obě oceněna. Francis Ford Coppola uspěl s dramatem Rozhovor, jež získalo Velkou mezinárodní cenu festivalu, zatímco Pier Paolo Pasolini se může pyšnit vyznamenáním své Kytice z tisíce a jedné noci Zvláštní velkou cenou poroty.

V roce 1974 poprvé zasedla nezávislá ekumenická porota, jež každoročně uděluje svoji cenu jednomu celovečernímu snímku z hlavní soutěže. Porotu tvoří šest členů, angažovaných křesťanů z různých států, kteří jsou nějakým způsobem spojeni se světem filmu (např. režiséři, učitelé či novináři).

Nejlepší scénář

Nejlepší herec

Cena poroty

Zvláštní velká cena poroty

Cena Fipresci - Hlavní soutěž

Velká cena Nejvyšší technické komise francouzské kinematografie

Velká mezinárodní cena festivalu

Cena ekumenické poroty

Velká mezinárodní cena festivalu za krátkometrážní snímek

Cena poroty za krátkometrážní snímek

1973 - 26th Cannes Film Festival

V roce 1973 se v čele cannské poroty ocitla žena, švédská herečka Ingrid Bergman. Jejími kolegy byli určeni např. spisovatel Lawrence Durrell, režisér Ingmar Bergman či kritik Bolesław Michałek. Velká mezinárodní cena festivalu tentokrát poznala dva vítěze - road movie Strašák a drama Námezdní síla.

Nejlepší herec

Nejlepší herečka

Cena poroty

Zvláštní velká cena poroty

Cena Fipresci - Hlavní soutěž

Velká mezinárodní cena festivalu

Velká cena za krátkometrážní snímek

Zvláštní cena poroty za krátkometrážní snímek

Cena za debut

Zvláštní cena

Reklama

1972 - 25th Cannes Film Festival

V roce 1972 v porotě dominovali režiséři z různých filmových zemí - Sovětský svaz reprezentoval Mark Donskoj, Švýcarsko Alain Tanner, Československo Miloš Forman. Hlavním šéfem a předsedou poroty se stal americký režisér Joseph Losey. Sportovní terminologií řečeno v soutěži o Velkou mezinárodní cenu festivalu zvítězila Itálie versus zbytek světa 2:0. Nejvyšším m se mohly pyšnit snímky Dělnická třída kráčí do ráje a Případ Mattei. Uznávaný režisér Andrej Tarkovskij uspěl s filozofickým sci-fi Solaris, jež si podmanilo porotu, což bylo korunováno ziskem zvláštní velké ceny poroty.

1971 - 24th Cannes Film Festival

Na 24. ročníku cannského festivalu bylo předsedání porotě opět po pěti letech svěřeno ženě. Role předsedkyně se ujala herečka Michèle Morgan. Mohla se opřít o odborný názor westernového režijního mága Sergia Leoneho, režiséra Istvána Gaala či spisovatele Ericha Segala. Vítězným snímkem 24. ročínku se stalo americké romantické drama Posel.

Velká mezinárodní cena festivalu

plakát

Posel

(Joseph Losey)

Nejlepší herec

Nejlepší herečka

Cena poroty

Zvláštní velká cena poroty

Un certain regard - Zvláštní uznání

Cena Fipresci - Hlavní soutěž

Cena k 25. výročí

Velká mezinárodní cena festivalu

Zvláštní cena poroty za krátkometrážní snímek

Uznání za krátkometrážní snímek

Cena za debut

1970 - 23rd Cannes Film Festival

V roce 1970 se poprvé a prozatím naposledy v dějinách cannského festivalu stal předsedou poroty Guatemalan, konkrétně spisovatel a diplomat Miguel Ángel Asturias. Z hlediska prestiže československého filmu je třeba vyzdvihnout hned dvojnásobnou účast československých režisérů. Členy poroty se totiž stali Vojtěch Jasný a Karel Reisz. Nejen v Cannes slavilo obrovský úspěch komediálně laděné válečné drama MASH režiséra Roberta Altmana. Velká mezinárodní cena festivalu toto mezinárodní tažení jen potvrdila.

Velká mezinárodní cena festivalu

plakát

M*A*S*H

(Robert Altman)

Nejlepší režie

foto

John Boorman

(Leo poslední)

Nejlepší herečka

foto

Ottavia Piccolo

(Metello)

1969 - 22nd Cannes Film Festival

V roce 1969 se v čele poroty objevil italský režisér, významný představitel neorealismu, Luchino Visconti. Řady porotců rozšířili např. producent Sam Spiegel nebo kritik Robert Kanters. 22. ročník cannského festivalu lze směle označit za ročník, v rámci nějž se dostalo uznání československým tvůrcům. Hlavní cenu získalo drama If líčíci drsné poměry na britské internátní škole. Za kamerou stál Miroslav Ondříček. Cenu za režii získal brazilský režisér Glauber Rocha za western Antonio das Mortes, ale především také československý režisér Vojtěch Jasný za svoje legendární filmové ztvárnění moravské vesnice ve snímku Všichni dobří rodáci. Ten si rovněž připsal zvláštní uznání Nejvyšší technické komise. Domácí publikum jistě potěšila cena za nejepší mužský herecký výkon, již si převzal Jean-Louis Trintignant za roli v kriminálním dramatu Z.

Nejlepší režie

Nejlepší herec

Nejlepší herečka

Cena poroty

Zvláštní velká cena poroty

Velká mezinárodní cena festivalu

Velká mezinárodní cena festivalu za krátkometrážní snímek

Zvláštní uznání Nejvyšší technické komise za krátkometrážní snímek

Zvláštní cena poroty za krátkometrážní snímek

Cena za debut

Zvláštní uznání Nejvyšší technické komise

1968 - 21st Cannes Film Festival

Tento rok se ceny neudělovaly. Květnové události ve Francii v bouřlivém roce 1968 měly logicky vliv i na konání festivalu. Předsedou poroty se stal francouzský spisovatel a esejista André Chamson. Role porotců se ujali např. režiséři Roman Polanski a Louis Malle či herečka Monica Vitti. 22. ročník začal 10. května. François Truffaut a Jean-Luc Godard ale začali organizovat demonstrace proti "gaullistickému státu". Velmi záhy získali podporu od některých porotců (Vitti, Malle, Welles a Polanski). Během jedné z projekcí byla zahájena manifestace, jež narušila řádný průběh festivalu. 22. ročník byl definitivně zrušen dne 19. května.

Reklama

1967 - 20th Cannes Film Festival

Italský režisér Alessandro Blasetti šéfoval porotě na 20. ročníku cannského festivalu v roce 1967. Porota včetně jejího předsedy čítala jedenáct členů a objevila se mezi nimi řada významných osobností a známých tváří, kupříkladu francouzský režisér Claude Lelouch, americká herečka Shirley MacLaine či francouzský dramatik a básník Georges Neveux. Vítězným snímkem jubilejního 20. ročníku cannského festivalu se stal nejslavnější film italského režiséra Michelangela Antonioniho Zvětšenina.

Nejlepší režie

Nejlepší scénář

Nejlepší herec

Zvláštní velká cena poroty

Cena Fipresci - Hlavní soutěž

Velká mezinárodní cena festivalu

Cena Nejvyšší technické komise za krátkometrážní snímek

Zvláštní uznání Nejvyšší technické komise za krátkometrážní snímek

Zvláštní cena poroty za krátkometrážní snímek

Cena za debut

Zvláštní uznání Nejvyšší technické komise

1966 - 19th Cannes Film Festival

V roce 1966 v čele poroty stanula opěvovaná a milovaná italská herečka Sophia Loren. Předsedkyní se stala v pouhých 32 letech, čímž vytvořila dosud nepřekonaný rekord. Při rozhodování se mohla opřít o cenné názory řady významných osobností z oblasti kultury. V porotě usedli takoví velikáni literatury jako např. Marcel Pagnol, André Maurois či Jean Giono. Filmový svět reprezentovali třeba režisér Richard Lester nebo herec Peter Ustinov. Vítěznými snímky roku 1966 byly vyhlášeny komedie Dámy a pánové natočená v italsko-francouzské koprodukci a legendární romantické drama Muž a žena v režii Clauda Lelouche.

Velká mezinárodní cena festivalu

plakát

Dámy a pánové

(Pietro Germi)
plakát

Muž a žena

(Claude Lelouch)

Zvláštní cena poroty

plakát

Alfie

(Lewis Gilbert)

1965 - 18th Cannes Film Festival

Herečka Olivia De Havilland se stala první ženou v historii, jež zastávala funkci předsedkyně poroty na cannském festivalu. Žena v čele poroty tedy stanula až na jeho 18. ročníku! Vedle ní do křesla porotců usedli např. spisovatel Max Aub nebo herec Rex Harrison. Hlavní vítězství si připsala bláznivá komedie Richarda Lestera Fortel, a jak ho získat. V hereckých kategoriích dominoval snímek Sběratel, v mužské kategorii zvítězil Terence Stamp, v ženské zase jeho kolegyně Samantha Eggar.

Velká cena

Nejlepší režie

Nejlepší scénář

Nejlepší herec

Nejlepší herečka

Cena Fipresci - Hlavní soutěž

Zvláštní cena poroty

Cena Nejvyšší technické komise za krátkometrážní snímek

Zvláštní cena poroty za krátkometrážní snímek

Třetí cena za krátkometrážní snímek

Zvláštní uznání Nejvyšší technické komise

Cena Nejvyšší technické komise

Reklama

Reklama