Režie:
Francis Ford CoppolaKamera:
Gordon WillisHrají:
Al Pacino, Diane Keaton, Talia Shire, Andy Garcia, Eli Wallach, Joe Mantegna, George Hamilton, Bridget Fonda, Sofia Coppola, Raf Vallone, Franc D'Ambrosio (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Člověk financí a politiky. Al Pacino v hlavní roli závěrečné části proslulé mafiánské trilogie. Francis Ford Coppola uzavřel svou mafiánskou trilogii snímkem Kmotr III (1990) po více než patnáctileté odmlce. Začátek jejího děje umístil do roku 1979, tedy plná dvě desetiletí od závěru Kmotra II. Michael Corleone (Al Pacino), nyní šedesátiletý, dál ovládá pevnou rukou své obchodní zájmy. Velmi usilovně se však snaží odpoutat od vlastní kriminální minulosti a své obchody legalizovat. Jeho zájem se přesunul od hazardu k nemovitostem a investičním bankám. A stal se z něho zbožný a vůči církvi nesmírně štědrý člověk, neboť přízeň Vatikánu, kde má několik vysoce postavených přátel, má v jeho proměně v bezúhonného byznysmena sehrát rozhodující úlohu. Jako svého nástupce jmenuje Vincenta Manciniho (Andy Garcia), nelegitimního potomka Sonnyho Corleona. Násilí však z vlastního života nelze jen tak jednoduše vymazat a je jen otázkou času, kdy minulost začne promlouvat do přítomnosti. Na rozdíl od prvních dvou částí vznikal Kmotr III až na několik newyorských scén prakticky celý v Itálii (v exteriérech v Římě a jeho okolí, v sicilském Palermu a Taormině a také v dekoracích postavených ve čtyřech největších ateliérech římského studia Cinecitta). Z klíčových členů štábu zůstali jen kameraman Gordon Willis, výtvarník Dean Tavoularis a samozřejmě spoluautor scénáře Mario Puzo... Třetí díl Kmotra je považován za nejslabší, což ve srovnání s oběma předchozími částmi, jež patří k nejlepším snímkům světové kinematografie (momentálně obsazují druhé a třetí místo ve známé internetové databázi IMDb), neznamená, že to je špatný film. Je třeba ho chápat jako důstojné uzavření ambiciózní filmové série o lidském snu, který zhořkl. Možná největším paradoxem je někdejší tvrzení, že komerční filmy ve stylu Kmotra umožňovaly Coppolovi realizaci mnohem osobnějších projektů, jakým byl např. Rozhovor. Dnes je nad slunce jasnější, že právě Kmotr a jeho pokračování tvoří bezesporu Coppolovo nejosobnější dílo. Ve světle tohoto faktu blednou i výtky, jež se na Kmotra III snesly po jeho uvedení a jež se soustředily vedle vatikánské dějové linie zejména na obsazení režisérovy dcery Sofie do klíčové role Michaelovy dcery Mary (v důsledku onemocnění Winony Ryderové těsně před natáčením). Americká akademie film ocenila sedmi oscarovými nominacemi (nejlepší film, režie, kamera, výprava, střih, píseň a herecký výkon ve vedlejší roli - A. Garcia). Všechny nominace však zůstaly neproměněny, neboť rok 1990 se stal rokem Costnerova westernu Tanec s vlky. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (751)
Rozloučení jedné z nejlepších sérií v historii kinematografie přichystal F.F.Coppola skutečněve velkém stylu. Michael Corleone už není nejmladší a tak jeho jediným cílem je vymanit rodinu ze světa mafie a najít za sebe nástupce, který bude pokračovat v rodinných tradicích. I když Al Pacino tentokrát nebyl nominován na Oscara, tak opět předvádí mistrovský výkon. Nový "Don" Andy Garcia předvedl jeden ze svých životních výkonů a nominací na Oscara to jen potvrdil. Za pochvalu určitě stojí výkony Sofiy Coppoly či Eli Wallacha. Neubráním se srovnání s prvními dvěma díly, které jsou nepochybně lepší, ale i závěrečná část je stále hodně nadprůměrná. Není to čistých pět hvězdiček, ale tady radši hvězdičku přidám než uberu....... ()
Chybí postava sice postava Toma Hagena, naproti tomu zde ale vystupuje výborný Andy Garcia a v roli záporáka Eli Wallach. Tedy náhrady jsou více než adekvátní. Mou domněnku že katolická církev je největší zločinecká organizace všech dob tento film ještě podpořil. Vůbec se nejedná o slabé pokračování nebo nastavovanou kaši. Kmotr si svou velmi vysokou úroveň dokázal udržet a jedná se největší mafiánskou trilogii všech dob. Kdy sledujeme vzestupy, pády a velké rány do duše Michaela Corleona. 100% ()
Podle mě jednoznačně "nejslabší" část celé kmotrovské trilogie, byť ono slovo záměrně píšu do uvozovek. Osobně mám k tomuto filmu celou řadu výhrad a jejich společným jmenovatelem je především fakt, že tento film nemá s původní stejnojmennou předlohou ani jejími dvěma staršími adaptacemi v podstatě nic společného. Vzhledem k dějovému posunu v čase o mnoho let dopředu a absenci knižní předlohy jsem se i při druhém zhlédnutí neubránil jistému zklamání. Ta tam je neopakovatelná retro atmosféra jedničky i dvojky. U trojky se jedná o ryze filmový počin, nikoli adaptaci, kvůli čemuž jsem se v komplikovaném ději docela ztrácel, nemaje oporu ve znalosti předlohy, jako u zmíněných starších snímků. Osobně prostě nepovažuji vatikánskou dějovou linku za příliš šťastnou, a stejně tak bych se asi i postavil na stranu kritiků hereckého výkonu Sofie Coppoly. Naopak nejvíc mě zde baví Andy Garcia - dokonce víc než zestárlý Al Pacino, jehož postava mi zde už nepřijde tak zajímavá jako dříve. Celkově si tak nějak myslím, že kdyby tento film nikdy nevznikl, byl bych asi raději, ale pokud už zde je, vykašleme se na to srovnávat ho stále s jedničkou a dvojkou, a přiznejme, že v rámci žánru je to bez debat stále nadprůměrný film a velký divácký zážitek. ()
Škoda absence silnějšího děje, jinak bych až na drobnosti opět neměla co vytknout, snad jen že první část byla mírně nezáživná. Největší obavy jsem měla ze zatracované Sofie, ale nakonec nebyla tak hrozná. Dokud neotevřela pusu... Ovšem ne, že by byla až tak strašná, že by zkazila film, na to je Kmotr příliš dobrý. Ještě ale škoda necitlivého odstranění Toma Hagena, film ho dost postrádá a Kmotr III vůbec trpí nedostatkem známých tváří z předchozích dílů. I tak ale je na co koukat. Člověk si může uvědomit, jakou Michael (i ostatní - Connie, Kay...) ušel od prvního dílu cestu a jak moc se změnil. Pacino předvedl svoje hluboké pokání nadmíru přesvědčivě a konec v opeře našponuje nervy k prasknutí. Ovšem celkově měl na mě třetí Kmotr asi nejmenší dopad, to však může být jen tím, že první dva díly jsou tak moc dobré, že by bylo zatraceně těžké natočit ten třetí ještě líp. Rozhodně se u mě řadí k tomu nejlepšímu, co jsem kdy viděla. ()
Omylem (!!!) jsem po prvním filmu viděl místo Kmotra II rovnou trojku. S překvapením jsem zjistil, že mi vzniklá mezera v příběhu vlastně vůbec nevadí. Ba naopak. Kmotr III vypráví další osudy Michaela Corleoneho, který se chce vymanit ze svých mafiánských praktik a obchodů, což se samozřejmě svým způsobem liší od předchozího příběhu, kdy jsme spíš sledovali chod oněch mafiánských akcí (a jejich důsledků). Kmotrovi se tak dostává dalšího (a zajímavého) pohledu na věc. Závěrečná scéna v opeře je brilantní, skvěle uzavírá celou trilogii a úplně poslední záběr filmu (trilogie) je skvělou třešničkou na dortu. Trvá jen pár vteřin a říká vše. ()
Galerie (161)
Zajímavosti (41)
- Na rozdíl od dvou prvních částí vznikl Kmotr III až na několik scén prakticky celý v Itálii (exteriéry byly pořízeny v Římě a jeho okolí). (kapsomut)
- Pohřeb Michaela Corleone (Al Pacino) byl ve scénáři, několikrát se zkoušel, ale nikdy nebyl natočen. (don corleone)
- V scéne, kedy Vincenta Manciniho (Andy Garcia) prepadnú v byte dvaja nájomní vrahovia, vidíme vo vitríne v skrini fotografiu jeho otca Sonnyho Corleoneho (James Caan). Ten zomrel v prvej časti. (Cappuccino)
Reklama