Režie:
Cate ShortlandScénář:
Eric PearsonKamera:
Gabriel BeristainHudba:
Lorne BalfeHrají:
Scarlett Johansson, Florence Pugh, David Harbour, Rachel Weisz, Ray Winstone, Ever Anderson, Violet McGraw, O.T. Fagbenle, William Hurt, Olga Kurylenko (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Scarlett Johansson alias Black Widow se po dekádě v Marvel Cinematic Universe konečně dočkala svého prvního sólového dobrodružství, které však bude úplně jiné, než jaké doposud poznala. Skupina velmi nebezpečných lidí odhalila její už téměř zapomenutou minulost, a proto se musí vydat na cestu napříč celým světem, zatímco je pronásledována Taskmasterem – neúprosným zabijákem, jehož jediný úkol je zničit Black Widow. (Falcon)
(více)Videa (10)
Recenze (755)
Jelikož film pojednává dle mého o nejméně zajímavém Avengerovi, před sledováním jsem neměl takřka žádná očekávání. To podtvrzoval i můj předpoklad, že se snímek v lepším případě bude pohybovat někde na hranici tří hvězd. Měl jsem však i pesimistější predikci a to řazení někde mezi Captain Marvel (*) a Black Panther (**). Opak byl pravdou, snímek byl natočen naprosto rozdílným způsobem než předchozí Marvelovky a o poznání temněji. Osobně bych tak tento film nebral jako klasické dílo z tohoto vesmíru (i když tam bezesporu patří), ale spíše jako dílo o tajných službách s fantasy prvky. Ona klasika, na kterou jsme u těchto děl již všichni zvyklí zůstává pouze v tom, že akční scény jsou (jako ostatně vždy) dotažené do naprosté dokonalosti a humorné prvky do filmu perfektně sedí a nijak nenarušují atmosféru. Plusové body dávám především za velice zajímavý a především zábavný nápad podivné agentské rodiny v čele s Red Guardian a pak také za celkem propracovaný twist na závěr. Řekl bych, že se tento výtvor zcela překvapivě na mém žebříčku zařadí mezi ty lepší Marvelovky, ale to ještě ukáže případné opětovné shlédnutí. 83% ()
// Prvních třicet minut fajn, vlastně moc fajn, tónově se to totiž dost blíží Winter Soldierovi a Občanské válce, možná i o krapet temnější. Jenže jakmile se postavy začnou scházet dohromady a děj se více ukotví, najede se na tu typickou rodinnou zábavu pro všechny, kde jde většina těch zajímavých témat a motivů zase zbytečně do pryč. Neurazilo mě to, filmový look je znát a po seriálovém Falconovi a Lokim je to kýžený návrat k vysokorozpočtové akci, výpravě i prvotřídní režii, jenže zároveň to prostě nenabízí nic navíc, nemá to příliš ostré lokty a z hlediska širšího univerza je to vlastně celkem zbytečný filler. Což je škoda, protože kvalitami to strká do kapsy jak Wonder Woman, tak Captain Marvel, na ty nejlepší marvelovky se to ale bohužel veze až v příliš důvěrných kolejích. 6/10 ()
,,DCERA, SESTRA, AVANGER...“ Heleďte… úvodní ¾ hoďka uteče jako voda. Pak si tam holky sednou a začnou žvanit… pak akce… pak zase vykecávaj… což je fakt na hovno. Technicky nabušený, ale prostě…. celkem nuda. Co víc napsat?... /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Feromonový zámek? Neznám... 2.) Miluju tě Scarlett (Johansson) /// Thx za titule „titulkomat“. PŘÍBĚH *** HUMOR * AKCE **** NAPĚTÍ ne ()
Film, co nejen, že měl přijít do kin před rokem, kdy byl hotový, ale hlavně by dávalo mnohem větší smysl, kdyby na něj došlo před těmi pěti lety. Ale zkrátka pro to nebyl prostor, Marvel si točil ty dva, max 3 filmy ročně a kvantitativně se rozjíždí až ve čtvrté fázi se seriály. Film samotný je úplně klasická marvelovka s novými postavami, o kterých samozřejmě celé roky nebylo slyšet a narychlo se muselo vymýšlet, jak je napojit na MCU, ačkoliv tedy úvod docela zvedá naděje, že tentokrát se dočkáme něčeho, co není jen pásová výroba, ale něco umělečtějšího. Po parádním intru se však vracíme do starých kolejí a dostáváme onu pásovou výrobu. Je to však produkce takových rozměrů a přiměřených kvalit, za které by třeba u Warnerů líbali ruce. Jen to zkrátka není nic navíc. Což už prostě ani nemůže, jelikož je známým faktem, že u Marvelu jsou režiséři spíše najmutými nádeníky bez silné tvůrčí vize, která by příliš dřela (zdravím Edgara Wrighta či Scotta Derricksona) a akční scény točí jiný štáb, takže za ně Cate Shortland chválit nebudu, ač je rozhodně pochválit musím a je to asi ta nejlepší věc na filmu složeném z tisíckrát ojetých motivů ztráty a získání nazpět (skoro)rodiny a svrhnutí jednoho hrozně zlého pána, jež vede jistou zlou organizaci. Rok nebylo pořádně na co chodit, dva roky tu nebyla marvelovka, takže pokud už člověk nerezignoval na časovou kontinuitu a disneyovské hračkářské přehlídky jej stále neomrzely, je návštěva kina povinnost. Jsem jedním z nich. PS : Florence Pugh je nepřekvapivě výborná nástupkyně řádu Black Widow. ()
Galerie (78)
Zajímavosti (68)
- Počas prenasledovacej scény v Budapešti, keď sa Natasha (Scarlett Johansson) pokúša ukradnúť minivan, ďalšia vdova vyskočí von z čelného skla. O pár záberov neskôr je čelné sklo úplne neporušené. (Pat.Ko)
- V traileru můžeme vidět stejné nádvoří hotelu, jaké bylo použito ve filmu Red Sparrow z roku 2018, natočené v maďarské Budapešti. (ČSFD)
- Chloé Zhao byla mezi prvními, kdo byl zvažován pro režii filmu, nakonec však pro Marvel natočila snímek Eternals (2021). (NiWi)
BLACK WIDOW - blockbuster, který oficiálně započíná čtvrtou fázi marvelovek, přestože jde o midquel odehrávající se mezi CIVIL WAR a INFINITY WAR, obsahující leda potitulkovou scénu náležící svým zasazením do post-ENDGAME období do čtvrté fáze (!) - má fakt příznačného záporáka/příznačnou záporačku. Ne v tom slova smyslu, že odhalení identity představuje stejně jako v případě IRON MANA 3 zklamání pro komiksové nerd(k)y a že jde o další nedostatečně prokreslenou a až zpětně motivovanou antagonistku (ups, jako že to fakt není předvídatelné, vůbec ne, opravdu), která funguje u marvelovky asi po víc než dvacáté pouze k prokreslení titulní protagonistky. V tom slova smyslu, že Taskmaskerka si pamatuje vše, co vidí, a pak to napodobuje._____ Choreografie v atrakčních scénách konkrétními pohyby upomíná na konkrétní superhrdiny (Hawkey, Captain America, Black Panther...) a film jako špionážní/agentský thriller o (dys)funkční rodině zase na jiné špionážní/agentské thrillery a snímky se superhrdiny o (dys)funkční rodině. Zmíněný pastišácký přístup může saturovat cinefil(k)y, jimž stačí opravdu málo. Například to, že sekvence způsobem nasnímání i výchozí narativní situací začne jako AGENT BEZ MINULOSTI, aby následovala do domovního souboje s užitím dostupných rekvizit jako z BOURNOVA MÝTU a vyústila do akce na střeše variující BOURNEOVO ULTIMÁTUM, nebo že se postava dívá na MOONRAKERA a poslední akt parafrázuje jeho finále (a přitom se snaží přechytračit publikum jako z MISSION: IMPOSSIBLE a dohrát tu osobní/profesní linii jako z bourneovek, zatímco přepíná hlediska a řeší rodinné trable jako ÚŽASŇÁKOVI)._____ Jistě, můžete si jako Pavlovův pes pokaždé poslintat stopky z toho, že rozpoznáte odkazované, jenže to i valná většina ostatních, a můžete se poplácat po zádech za svůj feminismus při ocenění filmu s (ne)superhrdinkami a režírovaném ženou, než zase v afektu nebudete respektovat konsent a budete plácat ženy. Kdokoliv jiný ale bude mít řadu problémů s tímto Frankensteinovým monstrem. Frankensteinovým monstrem, které dost neorganicky spojuje řadu nekompatibilních poetik (blíže skutečnosti ukotvené agentské psychologické drama, sebeuvědomělý a dějiny komiksového žánru komentující animák plus nadsazené nulanulasedmičkové dovádění). Frankensteinovým monstrem, které přímo - třeba v úvodních titulcích - i nepřímo - třeba weinsteinovským arcipadouchem - referuje ke skutečným osobám a reálným geopolitickým problémům, ale z těchto pro jistotu dělá vtip pro co nejširší divácký zásah. (Je víc nevtipný a ofenzivně blbý humor na téma hysterektomie, nebo přístup k ruskoamerickým vztahům a problematičnosti jednání a ideologie obou mocností?) Frankensteinovým monstrem, u kterého uvěříte, že první verze scénáře vznikla za dřív než dva týdny (a už neuvěříte jejímu precizování přepisováním), když se postavy a jejich jednání někdy mění ze scény na scénu, aniž by to měl být jakože překvapivý "zvrat", a některé scény a dění na sebe ani moc nenavazuje (například zdvojený epilog řešící visící příčinu z úvodu). Frankensteinovým monstrem, jehož hlavní stvůrce - Kevin Feige - se při pietě Richardu Donnerovi může zaklínat Donnerovým heslem "versimilitude", ale Black Widow si s ním leda vytírá zadek. Velký zadek. Při superhrdinském přistání. Komentovaném, protože se necílí jenom na naivní publikum. A bez krve či čehokoliv rozrušujícího, protože feigovský kulišák a disneyovský Myšák myslí na rodiny... a nebo spíš na jejich peníze. Být žena, vyrvu si uterus a umlátím s ním lidi zodpovědné za podobné filmy - a lidi kladně hodnotící podobná díla. Já ale žena nejsem, a tak dám přednost lepším monologům agentčiny vagíny, které vznikly v posledních letech (např. svým pojetím atrakcí více vtahující ATOMIC BLONDE, tematicky komplexnější a pro 15+ určenou RUDOU VOLAVKOU či svou strukturou, změnami hledisek a dávkováním informací sofistikovanější ANNOU). () (méně) (více)