Reklama

Reklama

Kókaku kidótai: Stand Alone Complex

(seriál)
  • Japonsko 攻殻機動隊 STAND ALONE COMPLEX (více)
Japonsko, (2002–2005), 21 h 40 min (Minutáž: 25 min)

Předloha:

Masamune Širó (komiks)

Kamera:

Kódži Tanaka

Hudba:

Jóko Kanno

Hrají:

Akio Ócuka, Acuko Tanaka, Kóiči Jamadera, Ken Narita, Šin'ičiró Miki, Robert Axelrod, Tóru Šinagawa, Daran Norris, Murphy Dunne, Kazuja Ičidžó, Akiko Jadžima (více)
(další profese)

Série(2) / Epizody(52)

Obsahy(1)

Kôkaku kidôtai: Stand Alone Complex je Japonský cyberpunkový anime seriál. Původní tvůrce manga předlohy Masanori Ota, známý pod svým pseudonymem Masamune Shirow, zasadil děj svého díla do Japonska ne až tak vzdálené budoucnosti. Hlavní postavou je mladá majorka ze speciální jednotky SEKCE 9 Motoko Kusanagi. SEKCE 9 slouží jako policejní jednotka, mající na starosti problémy spojené s hackery a zločiny, které páchají, což rozhodně nejsou pouhé úniky dat a převody peněz z konta na konto, ale například ovládání cybermozků ochranky prezidenta policie za účelem jeho atentátu a podobné. To vše je zabaleno do slušivého sci-fi kabátku. (Mr.Crowley)

(více)

Recenze (74)

novoten 

všechny recenze uživatele

Nejznámější animovaný přírůstek do žánru cyberpunku mám rád jak v celovečerní, tak (jako jeden z mála) i v hrané hollywoodské podobě, takže jsem po dlouhých letech odkládání nakonec zamířil i do jeho seriálové verze. A i přes přítomnost všech známých postav a povědomé kulisy mě čekalo nečekané vystřízlivění. Pryč jsou akční symfonie nebo salvy myšlenek, které nejdou vždy adekvátně uchopit nebo pár větami vysvětlit, částečně je navíc pryč i specifická nálada, neodmyslitelně k Sekci 9 patřící. Ze Stand Alone Complex se totiž vyklubala epizodická sci-fi kriminálka, která je sice tu a tam ozvláštněna nečekanými žánrovými zatáčkami, ale ve své podstatě zůstává stále tím samým. Kartotékou případů, které se ve velkém otřou o politiku, v menším záběru pak o ekonomiku, sociologii či historii, aby vše zakončily střídmou akční scénou nebo nostalgickou rozmluvou. Chvíli jsem takový přístup dokázal přijímat, ale když se podobně nenápaditě vyvíjela i ústřední linie s Vysmátým mužem, která se první tři čtvrtiny seriálu zdá spíše povinným přívěskem, nebylo mi zrovna do zpěvu a marně jsem se snažil pochopit, proč právě Ghost dosahuje v žebříčcích nejpopulárnějších japonských seriálů tak kultovní úrovně. Jenže pak přijde poslední sedmička epizod, které míří tak vysoko, že jsem se málem ujišťoval, jestli sleduji stále ten samý seriál. Místo nicneříkajících dialogů se přistupuje k činům, na osudech hlavních charakterů mi záleží až bolestivě moc a zpětně divák pochopí i velmi pozvolné tempo nebo občas až neexistující gradaci jednotlivých zápletek či epizod. Stand Alone Complex je hodně specifická vize a přestože k ní mám nejednu výhradu, má v sobě zároveň tolik jedinečnosti, že jí v hodnocení rád trochu pomůžu a jsem rád, že nakonec dostála slavnému jménu. ()

klerik 

všechny recenze uživatele

Kvalitný seriál, ktorý však má na môj európsky vkus príliš krátke epizódy. Prvé diely vychádzajú z rôznych (často jednoduchých) nápadov týkajúcich sa "duše" robotov. K záveru sa to však fantasticky zahustí. Akcia aj filozofia je fajn a prístupná aj komerčnejšiemu publiku (na rozdiel od filmov). Ako celok - priehrštie nápadov, ktoré zo začiatku vytvárajú prílišnú rozkúskovanosť. Ale vzhľadom na to, že Japonci frčia na inom princípe a množstve anime seriálov ako "my", moja výčitka je čisto subjektívna... ()

Reklama

Adasin 

všechny recenze uživatele

Kyberpunk v dokonalé kombinaci s kriminálkou. Už manga a Ošíího film se mi hodně líbily a já pořád neměla dost - sáhla jsem tedy po seriálovém zpracování. A to jsem si stejně jako film oblíbila. Nejenže se jedná o výborný kyberpunk se vším všudy (kybernetické vylepšení, virtuální realita, hackeři atd.) s naprosto pohlcující atmosférou (opět jsem si vzpomněla na Neuromancera, Matrix, Blade Runnera, prvního Trona z roku 1982...) ale i nejzajímavější kriminálku, kterou jsem dosud viděla - kam se hrabou dnešní rutinní a nezáživné kriminálky o sedmi a více řadách (zdravím již vyčerpané C.S.I.: Miami, Las Vegas, New York a další). Stejně jako třeba v původním NCIS je tým v čele s Gibbsem, tak zde je skvělý tým Sekce 9 plný sympatických postav, oblíbila jsem si všechny od hlavní hrdinky Majora Motoko Kusanagi (sakra smutná minulost), přes Togusu (sympaťák s rodinou, kterému jsem zatraceně fandila), drsňáka Batóa až po snipera Saita (na epizodu Poker Face z druhé série nikdy nezapomenu) a dokonce i šéfa Aramakiho (ani jemu se osobní problémy nevyhnou). Oproti NCIS, C.S.I. aj. jsou ale v obou sériích Ghost in the Shell: Stand Alone Complexu zajímavé, napínavé a skvěle napsané i ty případy, což bývá jinde spíš výjimkou, skoro až vzácností. Nyní něco k oběma sériím: -------------------- PRVNÍ série "trpí" tím, čím asi mnohé seriály sledující osudy jednoho týmu (napadají mě např. Agenti S.H.I.E.L.D.) - několik prvních epizod slouží především ke seznámení s týmem, jejich prací a prostředím seriálu - pro znalé mangy nebo filmu celkem zbytečné, nemyslím, že je moc lidí, kteří by před zhlédnutím tohoto seriálu ze světa GitSu nic jiného neznali - možná ti, co na seriál náhodou narazili na stanicích AXN a Animax (dle Dabingforum.cz to tam zřejmě běželo s českým dabingem, byla jsem překvapena, že seriál má český dabing). Poté, co "přetrpíte" těch několik rozjezdových epizod Vás série odmění skvělým případem Laughing Man (pro jistotu používám anglický překlad), který je až do konce první série její hlavní dějovou linií a i většina dalších případů je s ním provázána - doporučuji tedy nepřeskakovat epizody přímo se netýkající případu Laughing Man, mohl by Vám totiž utéct nějaký podstatný detail, a za pozornost stojí i úvahy o tomto případu. A nejen ty lidské - přesto, že jsou roboti tachikomy někdy upištěné až příliš, dokáží uvažovat podobně zajímavě jako protagonisté z řad lidí a kyborgů. Tachikomy jsou vůbec pozoruhodnou součástí seriálu - na temný kyberpunkový svět příliš veselé a dětské, ale zato neskutečně zábavné, smála jsem se hlavně u jejich "pořadu" na konci titulků několika epizod. U první série ještě pochválím adrenalinem nasáklé a akcí narvané finále, a pozastavím se nad zde často kritizovanými úvodními titulkami - asi takhle: poslouchejte jen tu hudbu. -------------------- 2ND GIG - bezchybná fantastická jízda již od začátku. Všechny drobnosti, které jsem vyčetla první sérii, jsou pryč. Odpadá tu povinné představení týmu, epizod přímo netýkajících se hlavního případu Individual Eleven je minimum a oproti první sérii lépe zapadají mezi ty ostatní. Stejně jako u první série je nejlepší (vlastně spíš nutné) pro pochopení vidět vše. Ono stejně při tom neskutečném tempu budete hltat každou epizodu a ani si neuvědomíte, že se lehce odbočilo. Dále je tu globální měřítko, intriky, opět politika a především emotivní příběhy z minulosti Sekce 9 (např. Motoko, Saito), umírněnější tachikomy, ještě temnější atmosféra... a fantastické a neuvěřitelně chytlavé úvodní titulky, nyní již plně animované. ---------- Celkově tedy seriál s výborně napsanými postavami, skvělými případy a atmosférou, s povedenou animací a chytlavou hudbou, jenž je jasnou povinností pro fandy sci-fi - kyberpunku zvlášť, a který by měl uspokojit jak fanoušky akčních thrillerů tak ty, kteří se bez zamotaného děje neobejdou. A rozhodně seriál, který by měl mít víc takových sérií - bylo by super, kdyby z filmu Solid State Society byla další řada... Netflix prý něco ze světa GiTSu chystá, a bylo u toho S.A.C., tak že by? 10/10 () (méně) (více)

Djkoma 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Naprostá kyberpunková pecka, plná detailů. Ať je to sledování příběhu Vysmátého muže (v jedné scéně ukazují záběry s logem, v dalším díle to samé + hláška, že to teprve později dodali média a na konci série je k tomu menší dovětek:)) nebo předhazování citátů, které pokrývají filozofický podtext seriálu, je to působivé. A také nutno říci, že rozhodně přístupnější a čitelnější v myšlenkách a záměrech tvůrců než dvojice filmů (i těch citátů na minutu je méně). Skládání hlavní dějové linie je jako skládání puzzlů bez znalosti obrázku, který vám má vyjít. Je to zábavné, poutavé a díky úžasné režii a všudypřítomné hudbě seriál neztrácí tempo. Postavy jsou prohlubovány, divák je poznává, odkrývá jejich motivaci i mentalitu, ale všichni nedostanou stejně prostoru. Je to pochopitelné, ale Motoko bych zbožňoval i kdyby byla v každém pátém díle... Ostatní mají většinou smůlu. Druhou smutnou zprávou je přítomnost až přehnaně dětinských (u pár dílů doporučuji koukat i po závěrečných titulkách) Tachikom. Ve výsledku jsou velmi důležité, ale jako by autoři chtěli ubrat na vážnosti nebo naléhavosti kyberpunkového světa plného hackerů a jejich nonstop útoků na oči/svět/tak vůbec. I přesto, tenhle výlet do "blízké" budoucnosti je prostě neuvěřitelně působivý a cca bez tří dílů, by těch 5* ode mě rozhodně dostal. 90% PS: tohle je první sezona seriálu, druhá tu má oddělený profil:) ()

Galerie (57)

Zajímavosti (10)

  • Závěrečnou píseň „Lithium Flower“ složil zpěvák a písničkář Scott Matthew. (CarnTheNunya)
  • V 5. epizodě se objeví zmínka o Patrickovi Sylvesterovi, fiktivním politickém teoretikovi, který publikoval deset esejí o přirozenosti revoluce. Ishikawa objevil zvěsti o Sylvestreho nevydané práci, která se jmenuje Jedenáct jednotlivců. Jedná se o ideologickou bibli teroristické skupiny, jenž nese stejné jméno. Tato esej se údajně zabývá událostmi během incidentu z 15. května roku 1932, kdy jedenáct námořních důstojníků zavraždilo tehdejšího premiéra Inukaie Tsuyoshiho. (Jigvell)

Související novinky

Pán prstenů dostane anime prequel

Pán prstenů dostane anime prequel

11.06.2021

Studia Warner Bros. a New Line Cinema se vrací ke značce Pán prstenů. Oznámili totiž čerstvě anime prequel k trilogii režiséra Petera Jacksona The War of the Rohirrim. Příběh samostatně stojícího… (více)

Reklama

Reklama