Nastala chyba při přehrávání videa.
  • M.a.t.t.
    *****

    Netflix a jeho maturitná práca na tému, ako vytvoriť jedinečné dielo. Výborne napísaná, bezchybne zahraná a fantasticky zrežírovaná sonda do života nielen mladých ľudí, ktoré sa musia podieľať so starosťami, akým by sa najradšej vyhol každý z nás. Dokonale podmanivý zážitok bez zbytočného dielu a s unikátnym spôsobom dávkovania informácií, korý buduje napätie šikovnejšie ako poniektoré kriminálky. A hoci vás celý čas pripravuje na zdrvujúci záver, beztak vás nakoniec zanechá nepripravených.(5.5.2017)

  • Tirion
    ***

    Tenhle seriál má výborný koncept, skvělou kameru (a že by se zrovna v tomhle žánru mohlo leccos odbýt), super střih a knižní bestseller v zádech jako předlohu. Prostě zaděláno na teen událost roku. Nicméně se tam hodně projevila nesourodá režie a chabý scénář. To se podepsalo na sem tam horších dialozích, předvídatelnosti a hodně plochých postavách. To mi asi vadilo nejvíc. Dost na to dopláceli nezkušení herci, se kterými si režiséři dělali, co chtěli. Hodně často to pak právě zavánělo nekonzistencí postav a jejich jednání. Když navíc série cca v půlce ustrne, tak to pak seriál nedokáže zachránit povedeným finále, protože už vlastně všichni vědí, jak to dopadne a jak se to událo. Na konci se tak nic nedostavilo. Jinak je to ale výborný seriál pro teenagery, který se pro ně může stát televizní relikvií. Jako za nás třeba Beverly Hills 90210. Ale, aby to více zaujalo i dospělého diváka, muselo by to nabídnout víc originality a zkrátka něco navíc. A seriál tam podle mě necílil. Nic navíc nechtěl. Jen dobře zadaptovat předlohu. To se mu povedlo - proto tři hvězdičky. (P.S.: Jinak ta různá nepřímá přiznání a odůvodnění smrti jsou, mezi námi, dost chabá.)(3.5.2017)

  • Aljak
    *****

    Tlieskam! Už dlho som nevidel niečo tak pozoruhodné, pútavé a zároveň zodpovedajúce realite. Tento seriál (a samozrejme tiež knižná predloha) by teoreticky mohla tínedžerom otvoriť oči, lebo myslím že v tomto celom sa snáď nájde takmer každý. Každá z 13 epizód poukazuje na určitú charakteristickú črtu tínedžerských pomerov a k ním viažúce sa sklamanie. Áno, niektoré dôvody boli možno prehnane senzitívne poňaté, ale ako celok je to ako butterfly effect, ktorý napokon vedie až k tragickej udalosti. Navyše, psychologicko-didaktický kontext, kazetový formát a čiastočne mysteriózne spracovanie zaobalené v realistických okolnostiach boli v tomto prípade len ďalšími prednosťami celého konceptu. Musím teda vyjadriť obrovské uznanie a už teraz sa teším na druhú sériu, keďže táto téma nám má rozhodne čo povedať... P.S. Po prečítaní knihy musím uznať, že seriálové spracovanie absolútne jednoznačne zatienilo priemernú knižnú predlohu.(14.6.2017)

  • KoRniky
    ****

    Skvely serial, ktery jsem zvladla shlednout za jeden vikend, rychleji, nez si Clay zvladl poslechnout vsech 13 nahravek, ktere mu vysvetlily sebevrazdu jeho kamaradky Hannah. 5 hvezdicek tomu nedam, jelikoz mi tam vadila prave tato zasadni vec - ze si Clay kazety nepustil naraz, jak by to logicky udelal uplne kazdy clovek, ktery prave do ruky dostal takovou bombu. Samozrejme pro serial bylo nutne, aby to natahli na 13 epizod, ale mohli to udelat jinak, "poslat" mu jednu kazetu denne nebo neco podobneho. Ze on si je nechtel poustet ze strachu co jeste horsiho muze slyset, a co vlastne bude na jeho kazete je proste blbost, o to vetsi, kdyz tolik lidi kolem nej jeho kazetu uz davno slyseli. Ale serial to byl napinavy a sokujici a oci otevirajici... prenesla jsem se zpet do mych stredoskolskych let a vzpominala na to jak jsem se ja chovala ke spoluzakum. Ja jsem byla vzdycky proti sikane, na zakladni skole jsem si zazila vice "posmesku" nez na gymplu - vzdy jsem si to vysvetlovala tak, ze na gympl chodi jen ti inteligentni vybrani lidi a sikana se tam proste nedeje. Na zakladce jsem ovsem chodila do tridy s takovymi individuy, ze si opravdu nektere jejich posmesky a narazky a urazky pamatuju zive do dnes, a to byly prakticky o nicem kdyz se na to podivam zpetne, ale tenkrat me to traumatizovalo, i proto jsem byla cely zivot proti sikanatorum. Takze to co si zazila Hannah muze nekomu pripadat jako "nedostatecne" znicujici aby si vzala zivot, ale nactileti premysli uplne jinak!!(31.5.2017)

  • Matty
    ****

    Zkuste si představit Beverly Hills 90210 jako bezchybně obsazený a bravurně vygradovaný film noir. 13 Reasons Why má nejblíže k tvorbě Gregga Arakiho (nejen díky skvělému soundtracku, komentujícímu to, co hrdinové prožívají), který režíroval dvě epizody. Mezi postavami je zastoupena většina typů známých ze středoškolských filmů přinejmenším od Pomády (z níž jako by se svým účesem a ohozem přímo přifrčel Tony), ale seriál je vykresluje s nezvyklou upřímností a vnímavostí, nakládá s nimi poměrně nepředvídatelným způsobem a jejich rozhodnutí nahlíží v širších souvislostech (sociálních nebo ekonomických), takže u většiny lépe chápeme, proč se chovají tak, jak se chovají. ___Postupné rozplétání pevně propletené sítě sociálních vazeb probíhá paralelně s odhalováním toho, kdo všechno přispěl k sebevraždě Hannah, přičemž vychází najevo, že docela bez viny nebyl vlastně nikdo (včetně outsiderského protagonisty nebo dospělých), byť provinění spočívalo třeba jenom v nedostatku empatie. Rozhodnutí vystavět whodunit vyprávění na melodramatickém, lehce emo podloží funguje i díky tomu, že se Clay nechává pohltit vyprávěním a během „vyšetřování“ prožívá něco podobného jako Hannah. V podstatě se stává jejím avatarem, který dělá to, co ona již učinit nemůže. Propojenost minulosti a přítomnosti na stylistické rovině reflektují bezešvé přechody mezi „tehdy a „teď“ – např. pouze pomocí změny barevného tónování (chladné barvy pro přítomnost, teplé pro minulost) – nebo grafická návaznost dvou přiléhajících záběrů, které od sebe ve skutečnosti dělí několik týdnů/měsíců (dobrým prostředkem k orientaci je taky přítomný/nepřítomný šrám na Clayově čele). Napínavosti vyprávění napomáhá také různá míra informovanosti jednotlivých postav – zatímco jiní si již přehráli všechny pásky a občas odkazují k něčemu, co bude vysvětleno až o několik epizod později, Clay zůstává pozadu (a my s ním). ___Někomu může seriál, zaměřující se primárně na témata jako znásilnění, sexismus, deprese, alkoholismus nebo šikana, připadat až přehnaně temný, ne-li exploatační, ale ve světle toho, že se tvůrci snaží o realismus hlavně v charakterizaci postav, ne ve vykreslení fikčního světa (který je záměrně trochu modelový) a příběh z větší části vypráví a jeho směr určuje hlavní oběť většiny fyzického a psychického násilí, jež se octla za hranou svých možností, dává zvolený tón i naturalismus v zobrazení uvedeného násilí smysl (bez ohledu na to, zda Hannah budete, slovy jedné z postav, považovat za „drama queen“, či nikoliv). ___Uvítal ještě jednu úvodní epizodu, ve které bychom Hannah viděli očima jejích spolužáků, aby následně lépe vyniklo, jak zkresleně ji kvůli neznalosti okolností vnímali. Rozvedeny také mohly být náznaky, že Hannah byla nespolehlivou vypravěčkou a její verze příběhů je skutečně pouze „jednou stranou pásky“. Samozřejmě by se toho našlo víc (občas trochu cheesy dialogy, Hannah jako ztělesnění klukovských fantazií o neobyčejné, sarkastické a sexy dívce), pořád ale jde o stylisticky vyzrálý, vypravěčsky pozoruhodný a v uchopení tématu teenagerské úzkosti dospělý seriál, z jehož zdrcujícího finále (čímž nemyslím posledních pár minut, ale tři závěrečné díly) se ještě chvíli budu vzpamatovávat.(3.4.2017)

  • - Dylan Minnette (Clay Jensen) se podílel na hudebním vkusu své postavy. V Clayově pokoji jsou k vidění plakáty Dylanových oblíbených skupin jako třeba Arcade Fire, The Shins či Bon Iver. (Natka875)

  • - Postava Jeffa Atkinse (Brandon Larracuente) v knižní předloze vůbec není. (triiisxd)

  • - Tvůrci seriálu vytvořili hlavním postavám autentické instagramové účty. (triiisxd)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace