VOD (1)
Série(3) / Epizody(35)
Obsahy(1)
Případy 1. oddělení je kriminální seriál inspirovaný 14 skutečnými případy, které řešili po roce 1989 policisté oddělení vražd na území Prahy. 1. oddělení je elitní útvar, který v posledních letech dosahuje objasněnosti trestných činů okolo 95 %. Jeho příslušníci zasahují, dojde-li k vraždě, pokusu o vraždu, těžkému ublížení na zdraví s následkem smrti nebo dalším nejzávažnějším zločinům.
Spoluautorem scénáře je současný šéf oddělení vražd Josef Mareš. Kriminální seriál Případy 1. oddělení se tak opírá o mimořádnou míru autenticity a přesnosti v popisu policejního prostředí, žargonu i vyšetřovacích postupů. Pro ty je typické, že policisté většinou relativně brzy vědí, kdo je pachatelem. Mnohem těžší ale je dopadnout ho a zločin mu dokázat. Důležitou roli hrají i zdánlivé maličkosti. Způsob pátrání a usvědčení zůstal u všech případů do velké míry zachován.
Jednotlivé epizody jsou inspirovány i mediálně známými případy. Například dopadením sexuálního agresora z Jižního Města, případem vraždy pracovníka televizní stanice, vraždou, kterou si objednal majitel domu, aby se zbavil nepohodlné nájemnice. Máte možnost dozvědět se, jak policisté při dopadení pachatele postupovali, co jim komplikovalo práci, případně jaký museli použít trik, aby ho z činu usvědčili. Čeká vás čtrnáct epizod, čtrnáct skutečných případů. Skutečná kriminálka.
(Česká televize)
Videa (36)
Recenze (688)
Nečekaně dobré. Baví mě to, dává to smysl a je fajn, jak je každá postava opravdu jiná a jaký to má vliv na vyšetřování. Navíc vyšetřování nevypadají jako neuvěřitelný sled nejmodernější technologie, která udělá veškeré pátrání, která poskytne důležitá vodítka. Líbí se mi, jak přemýšlejí hlavou a nohama. ()
Vyšetřování vražd podle skutečných událostí oživené známými hereckými tvářemi, které potěší. Jediné, co mě štvalo a kvůli čemu jsem i na čas sledování seriálu přerušila, bylo vylíčení samolibého šéfa oddělení. Ono to tak asi v reálu může být, že lidi, co jsou u moci, nejsou ani zdaleka tak schopní, jak by měli být a spíš těží ze svých podřízených, ale tenhle mě vytáčel na maximum. Nicméně případy mě bavily, ať už se jednalo o ty medializované (vražda novináře) nebo o ty méně známé, takže sázím spolehlivé 4*, mohli by přitočit další. ()
Nevím oč by to to mělo být jiné než kriminálka Anděl... Tohle je zase další Malý pitaval .. žigulíky a volhy vystřídaly fabky a superby a místo nápisů VB na žlutobílejch autech tu máme nápisy pomáhat a chránit na stříbrnejch... Herecké výkony jsou slušné, ale zase nic převratného a nic co by tu už nebylo... To že jsou příběhy točeny podle skutečných vražd mne nechává chladným... Bohužel dnes každý druhý snímek je kořeněn nápisem ,, podle skutečné události..'' a tak už mám jistou imunitu. Co však nepříjemně bije do očí a i do uší jsou neherecké výkony policistů a kriminalistů kolem hlavní skuoinky vyšetřovatelů. Netuším jestli je to komparz nebo zda štáb požádal ministerstvo vnitra o zapůjčení několika zakuklenců a policistů. Každopádně jejich projevy při rozhovorech s herci - kriminalisty jsou opravdu lidové a tedy autenticitě to věru nepřidává... Sečteno podtrženo, další seroš o detektivech z mordparty... Od Vacátka kolikátý už? * * * ()
(Viděny první dvě epizody.) Češi chtějí kriminálky. Pokusy ale selhávají. Kriminálka Anděl se snažila imitovat americkou řadu CSI. Výsledek byl směšný. Film Ve stínu zkoušel oživit noir, na to však byl příliš vyměklý. Cirkus Bukowsky imitoval drsnější školu severských krimi, ale chtěnému dojmu se leda přiblížil. Nyní přichází 1. oddělení s náměty inspirovanými realitou, zaštiťující se ze všeho nejvíc právě autenticitou a "čistotou žánru". Provedení se však na první pohled zdá velmi toporné, jako by si Česká televize „čistý žánr" představovala coby žánr zbavený jakéhokoliv ozvláštnění, kde vše přesně odpovídá nejklasičtějším vyprávěcím vzorcům tak, jak si je diváci pamatují ze svých desítky let vyhasnutých československých seriálů. Případy skutečně vypadají v mnoha ohledech jako ne zrovna modernizovaná verze Malého pitavala z velkého města, díla, jehož úkolem bylo primárně dělat reklamu na vyšetřovatele a ukazovat, jak jsou to všechno féroví a obyčejní chlapi z lidu a jak nakonec vše vyřeší bez ztráty aury hodných strejdů. Kdybyste se náhodou začetli do distribučních materiálů, dozvěděli byste se, jak skvělé je pražské oddělení vražd, jak vše vyšetří, jak prakticky nechybuje. Dojem jedné velké propagační kampaně se jen prohlubuje. Tohle (v žádném případě netvrdím, že jakkoliv politicky motivované) následování normalizačních a starších trendů, vyznačující se bezmeznou důvěrou ve státní složky, směřuje zcela proti standardům moderních amerických kriminálek, kde jsou sice vyšetřovatelé také většinou horliví klaďasové, ale jejich souboj s vlastní institucí bývá leckdy stejně vysilující jako pátrání po pachateli. Jen těžko můžu tvrdit, že dělat policistům a policii za každou cenu dobré jméno se nesluší, rozhodně to ale narušuje myšlenku krimi, tedy špinavého žánru reflektujícího drsný svět. A mě to nudí. ()
Po dvou seriích si troufnu říci, že je to jeden z nejlepších kriminálních seriálů co jsem na obrazovce ČT kdy viděl. Realistická práce policajtů odproštěná od akčních i jinak filmařsky efektivních scén (honičky, sex, bitky ) dělá ze seriálu originální, svěží a především velmi atraktivní podívanou. Vše podpořeno výborným castingem a předměty ac sparty praha ze soukromé sbírky Ondry Vetchýho. Doufám, že třetí serie na sebe nenechá dlouho čekat a když už budete v tom natáčení, tak vemte rovnou i čtvrtou sérku. ()
Galerie (831)
Zajímavosti (269)
- Filmařská cela předběžného zadržení je vidět např. v epizodě Olizovač (2016), kde si v ní posedí Vasil Menčikov (Jiří Bartoň), nebo v epizodě Totožnost (2014), kde je zadržen Libor Fliegel (Braňo Holiček). V době, kdy se v cele nenatáčelo, ji využívali rekvizitáři jako uzamykatelné úložiště skutečných funkčních zbraní. (melica)
- Ve 2. sérii se objeví několik odkazů na legendárního amerického inspektora Columba: V epizodě Slepý svědek (2016) Korejs (Miroslav Hanuš) vyčítá Plíškovi (Bolek Polívka), že už pět let nebyl na střelbách. Plíšek se brání: „Viděl jsi Columba střílet?“ V epizodě Děti na odpis (2016) se obrátí Anděl (Petr Stach) na novinářku Skopcovou (Petra Hřebíčková), která mu přinesla informace: „Co tam máš dál, Columbo?“ V díle Tělo (2016) Víťa Sršeň (Miroslav Vladyka) nabízí, že si promluví se svědkem. Anděl (Petr Stach) odpovídá: „Nic neorganizuj, Columbo, jenom to pozoruj.“ Columbo (od r. 1971) je oblíbený detektivní seriál scenáristy Josefa Mareše. (melica)
- Josef Mareš a Jan Malinda psali scénář mimo jiné na společné dovolené v Chorvatsku. Bydleli v domě Marešova kamaráda Tomáše Kozáka, jehož jméno dostala v seriálu postava vyšetřovatele. (melica)
Reklama