Režie:
Alex ProyasKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Trevor JonesHrají:
Rufus Sewell, William Hurt, Kiefer Sutherland, Jennifer Connelly, Richard O'Brien, Ian Richardson, Bruce Spence, Colin Friels, John Bluthal, Melissa George (více)VOD (3)
Obsahy(1)
John Cooper se probudí sám v hotelovém pokoji a zjistí, že je hledán za několik brutálních vražd, na něž si ale vůbec nevzpomíná. Problém je v tom, že si nepamatuje vůbec nic. Je to muž bez minulosti, bez vzpomínek a bez budoucnosti. Při hledání identity objeví tajemné město ovládané záhadnými bytostmi. Mají neobyčejnou schopnost - umí zastavit čas a manipulovat s lidmi. S pomocí Dr. Schrebera je Cooper jediný, kdo se vymyká jejich kontrole. Skládá skládačku, která mu vrací minulost a odhaluje tajemství vražd. (Intersonic)
(více)Videa (1)
Recenze (601)
U Dark City jsem měl dojem, že jsem to všechno už někde viděla:) Temné město, plné hříchu, kriminality a špinavých uliček a zákoutí. Že by Sin City a Gotham? Tajemné společenství, které ovládá chod celého města. Chlápci s bílým ksichtem jako Nosferatu, s černými plášti jako z Matrixu a pod vohozem nápadně připomínající Cenobity z Hellraisera. A samotný vzhled města se inspiroval i v kultovním Metropolisu. Snímek sám se inspiroval od jiných a zároveň se od něj nechalo inspirovat především jedno budoucí kultovní dílo. Smrtihlav je originální sci-fi s úžasným vizuálem a pointou, která se však nemusí zamlouvat všem. Mně sem nějak nezapadala. Myslím, že by se dokázaly najít i vhodnější konce:) ()
Hodně depresivní sci-fi, která v lecčems připomíná Matrix (nebo spíše Matrix připomíná Smrtihlava, protože Smrtihlav je starší). Alex Proyas je velký vizuální machr a navodit si atmosféru mu taky nedělá problémy. Vše doplněno přesnou hudbou. Rufus Sewell se role zhostil fakt dobře, Jennifer Connely je tam na ozdobu, Keifer Sutherland přehrává a všichni herci co hrajou ufony by zasloužili Oscary. Pro fanoušky divných filmů bude tohle bašta. ()
Proyasovo Dark City je v mnoha směrech fascinující a opět dokazuje režisérovu schopnost pojmout i relativně slabší látku (ano, mytologie je děravá) naprosto strhujícím a bombastickým způsobem. Kromě vypiplaného vizuálu (evidentní ateliérovost vzhledem k příběhu nevadí, naopak, je zcela na místě) a zcela bez debaty nadčasových triků (opět dokazujících, že hmotné miniatury a kulisy budou mít nad digitálem ještě dlouho navrch, digitální efekty se pak objevují v momentech, kdy jejich nedokonalost nevadí a jejich vizuální pojetí podrtrhuje nereálnost a fantasknost situací, v nichž jsou použity) ale bohužel filmu chybí něco, čím by se skutečně zaryl pod kůži. Uznávám, může to být tím, že už jsem před ním viděl mnoho jiných filmů, Dark City se mi ale nedokázalo zarýt pod kůži. Proto "pouhé" 4 hvězdy...PS.: Hodnocen Director's Cut, zajímalo by mě, čím se liší od kinoverze. Je mi divné, že by celý rozdíl spočíval v minutě navíc :)) kdyby někdo věděl, dejte mi vědět, dík... ()
Kdyby Smrtihlav ze začátku vědomě nepoukazoval na poctivou noir atmosféru, skoro bych si řekl, že by si tu cestu na tu pláž hlavní postava mohla dohledat na internetech. Jenže zatímco je cesta kamkoliv pro nás v dnešní době jednoduchým procesem, kde dvěma kliky vidíme nejenom cestu z pozice mapy, ale i cestu z pozice řidiče automobilu, tak v tomto filmu to byla kostra celého příběhu. Ten se ale z noir kriminálky během chvíle proměnil v absolutní sci-fi. V tu chvíli jsem si říkal, že je hezké, jak v devadesátých letech měli američtí režiséři koule na to točit podobné filmy. Dneska by jim to asi už nikdo nezaplatil pokud by to nemělo nálepku Marvel nebo remake. ()
Pro mnohé kult, pro mě místy nesnesitelná záležitost. Naštěstí Proyas z námětu vytěžil maximum a hlavně jeho neotřelý vizuální styl a do extrému dovedená depresivní atmosféra tu a tam přikovávají. Je to ale zvláštní, že jsem hned od začátku tušil, že něco není v pořádku a že si mě Smrtihlav jednoduše nezíská. Holt přes nesporné filmařské kvality je myšlenkově i emocionálně mdlý, a to bude asi ten zásadní problém. Bohužel.. ()
Galerie (44)
Zajímavosti (19)
- Filmový kritik Roger Ebert označil tento film za nejlepší film roku 1998. (Chatterer)
- Natáčelo se v Sydney v Austrálii. (Chatterer)
- V nemocnici jsou vyvolávána jména "Dr. Benway" a "Mr. Lee", což jsou postavy z knihy Williama S. Burroughse "Naked Lunch". (Chatterer)
Reklama