Režie:
Martin ScorseseKamera:
Michael BallhausHudba:
Howard ShoreHrají:
Leonardo DiCaprio, Daniel Day-Lewis, Cameron Diaz, Jim Broadbent, John C. Reilly, Henry Thomas, Liam Neeson, Brendan Gleeson, Gary Lewis, Stephen Graham (více)Obsahy(1)
Příběh se odehrává v New Yorku v letech 1846 až 1863. Irští přistěhovalci a původní britští a holandští osadníci se formují do pouličních gangů, aby převzali kontrolu nad organizací života a obchodu v jeho ulicích. Film se soustřeďuje na dva nejdůležitější gangy. Dead Rabbits („Mrtvé králíky“) a Native Americans („Rodilé Američany“). Ústřední postavou je mladý Ir Amsterdam Vallon (Leonardo DiCaprio), který chce pomstít smrt svého otce (Liam Neeson), bývalého vůdce gangu Dead Rabbits. Mužem zodpovědným za jeho vraždu je Bill přezdívaný Řezník (Daniel Day Lewis), hlava konkurenčního gangu Native Americans. Roku 1860 je Vallon propuštěn z vězení a postupně nahradí svého otce v roli vůdce gangu. Jeho hlavní myšlenky ale patří pomstě. Plán mu však zkomplikuje vztah ke krásné ale nevyzpytatelné kapsářce Jenny Everdane (Cameron Diaz)... (Intersonic)
(více)Videa (2)
Recenze (768)
Po Skryty identite a Letci jsem uz myslel, ze Scorsese uz nikdy nedokaze natocit tak uzasny filmy jako Mafiani, Zurici byk nebo Casino, ale ted jsem videl jeho treti nejnovejsi snimek a musim uznat, ze Scorsese je furt kurevsky dobrej machr. Sice je fakt, ze zacatek a konec filmu je naprosto kulervouci rezba a prostredni cast je trochu vic ukecana a dala by se malinko zkratit, ale o nude nemuze bejt rec ani nahodou. Sice nevim, jak moc to je historicky verny, ale takovahle lekce dejepisu se mi fakt hodne zamlouva. DiCaprio se tady z hezouna uz stava spravnym drsnakem, hraje uzasne a ke konci uz vypadal skoro jak zvire. Taky me potesil Day-Lewis, sice nebyl moc k poznani, ale byl to spravnej krutak. Naopak Cameron mi sem moc nesedla, ta by se spis hodila do nejaky lepsi spolecnosti nez mezi kapsare. O ostatnich hercich se nema cenu zminovat, kazdej byl skvelej a spolecne pomohli dotvaret atmosferu. Taky se mi hodne libila hudba, krapet jak Pan prstenu a krapet jak Statecne srdce a hodne se mi libily kulisy + kamera, fakt uzasny. Proste uchvatnej historickej film a Scorsese v plny forme. ()
Film je skvelý,M.Scorsese,už tradične vo vynikajúcej forme.DiCaprio je skvelý herec to viem už dávno,tých, ktorí si mysleli,že je iba maznáčik s Titanicu,už asi presvedčil.Ale ešte lepší,zaujímavejší je DayLewis,ten sa po dlhšej hereckej odmlke vrátil a stvárnil Billa tak,že je jednoducho nezabudnuteľný.Výborná scéna s hádzaním nožov.Upps!80%. ()
Tak trochu nedomrlý pokus o komplexní mix historického dramatu a dobového gangsterského eposu (který ale Scorseseho nijak enormně nepřipomíná), jemuž chybí ten správně "scorseseovský" tah na bránu a punc jedinečnosti a nezapomenutelnosti, neboli hlavní domény mistrových největších klasik. Za zmínku však rozhodně stojí geniálně ztvárněný úvodní masakr (nezvykle zvolená hudba mu dodává nehorázný šmrnc), nedostižný Daniel Day-Lewis, slušná výprava a úžasný závěrečný song od U2. 80 % ()
Bylo to pro mě zklamání roku. Fakt jsem nevěřila svým očím a jen těžko se nutila dodívat tu bezbřehou nudu do konce. Tvůrce Zuřícího býka a Taxikáře natočil film, kde zaujme spíš bezvýznamná scéna s kurvama v bordelu než ten zbytek. Přitom je vidět, že se točilo s maximálním nasazením všech a s těmi nejpoctivějšími úmysly. Daniel-Day-Lewis je herecká persona, nicméně se do této role absolutně nehodil a DiCaprio je tady tak zajímavý, že scéna, kde se mu řezník "mstil", by byla pro mne vysvobozením, pokud by skončila Leovou smrtí. A proč za ním šly davy (davy, které se celým filmem plouží jak zombies), to už vůbec nechápu. ()
Galerie (56)
Zajímavosti (43)
- Už v roce 1972 se Martin Scorsese zmínil svému kolegovi Paulu Schraderovi, že má dva vysněné projekty, které by jednoho dne moc rád natočil. Prvním bylo Poslední pokušení Krista, které přišlo na svět v roce 1988. Gangům New Yorku to pak trvalo přes třicet let. (NIRO)
- Postava Bill "Mäsiar" Cutting (Daniel Day-Lewis) sa prezentuje výraznou averziou proti vtedajšiemu americkému prezidentovi Abrahamovi Lincolnovi. V jednej scéne napríklad prehlási: "We should have run a better man against Lincoln when we had the chance." a krátko potom na podobizeň prezidenta na ulici hodí nôž. Daniel Day-Lewis o 10 rokov neskôr vo filme Lincoln (2012) paradoxne tohto amerického prezidenta sám stvárnil. (0verseer)
- Aby se Daniel Day-Lewis pro postavu Billa Cuttinga udržoval v té správně agresivní náladě, často poslouchal Eminema. (NIRO)
„Krev musí na čepeli zůstat“ Bude se SPOILERovat. Scorsese se vydal hloub do minulosti a zároveň navázal na Mafiány a Casino, oproti kterým mají gangy o něco tradičněji vystavěný příběh, jakkoli netradičně zachycující hned dva vzestupy a pouze jeden pád. Ulice, do nichž je děj zasazen, jsou tentokrát opravdu špinavé a prasata v souvislosti s nimi nemusíme zmiňovat jenom v přeneseném významu. Dobře by do nich zapadli Dickensovi hrdinové. Jeden takový ostatně stojí v centru vyprávění (a sám k nám neodmyslitelným voice-overem promlouvá). Na rozdíl od Olivera Twista se své oběti neučí okrádat, nýbrž řezat, bodat a sekat. Přísnou katolickou výchovu (jak jinak) poznamenaný Amsterdam Vallon je nám průvodcem. Skrze něj se dovídáme, co se dělo, když si jistá společenská vrstva v New Yorku žila poslední roky svého věku nevinnosti. Mladý hrdina slouží jako předzvěst blížícího se konce éry mužů, kteří chtěli mít vždy poslední slovo, ačkoli uměli jenom bojovat a jakákoli diplomacie jim byla cizí. Poté, co se rozkouká a včlení do gangu, může začít realizovat svůj hlavní cíl – pomstít otce. Aby toho dosáhnul, musí zabít jinou otcovskou figuru (s níž hezky oidipovsky sdílí jednu ženu), psychopatického řezníka, který se obléká jako Willy Wonka (ač ho jinak barevně charakterizuje ďábelsky rudá), a příliš nerozlišuje mezi masem lidským a zvířecím. Teprve nezdařený atentát a následující potrestání vyléčí protagonistu z jeho sobeckosti a přimějí ho zasáhnout do dějin výrazněji. Film po Amsterdamově zmrtvýchvstání začíná nanovo, čím je odůvodněna rozmáchlá stopáž. Stejně jako ostatní postavy je ale Amsterdam opakovaně konfrontován s tvrdým faktem, že jeho problémy a jim vedená žabomyší válka pozbývají na významu (který mu egoističtí muži přikládají) ve stínu paralelně běžících velkých dějin a války občanské. Dění ve Five Points je zároveň lokálním odleskem událostí celostátních: na obou úrovních proti sobě válčí dvě Ameriky. „Čistá“ Amerika konzervativních starousedlíků a nová, multikulturální Amerika přistěhovalců. Vítězství druhé z nich předznamenalo, jak bude o pár desetiletí později vypadat nejenom New York, nýbrž celé Spojené státy (k hledání dalších politických paralel vybízí postava Řezníka, který si bere trochu z rozdělitele lidu Abrahama Lincolna a trochu z George W. Bushe, jiného mocipána sjednávajícího pořádek strachem). Prolnutím minulého a přítomného film ostatně jenom nekončí, ale také začíná, byť v úvodní řeži zastupuje současnost pouze nediegetická hudba. Není zřejmě nutné dlouze se rozepisovat o Scorseseho režisérské zručnosti. Přesně ví, kdy použít prolínačku, kdy nadhled, kdy podhled a kdy jump cut, aby film šlapal a zároveň nesl nezaměnitelný autorský rukopis (ani tentokrát nechybí představení prostředí v jednom dlouhém záběru à la dokumenty direct cinema). Jako důkaz za všechny nechť poslouží boxerský zápas s bezchybně načasovanými střihy mezi záběry v polocelku, kdy se zápasníci pohybují, a detaily, kdy si uštědřují rány. Scorsese opět prokázal ohromující cit pro detail, schopnost proniknout pod kůži jakkoli vzdálenému (ať časově, či kulturně) místu a době. Namísto televizních záběrů a dobových písniček (třebaže ani ty nechybí) používá letáků a novinových článků z probádávané periody. Autentický je rovněž slang pouličních živlů a dojem jiného času ruší hlavně slavní herci. Čím samozřejmě nechci ani naznačit, že bych si nevychutnal kupříkladu Day-Lewisovo poklepávání kudlou po vlastním skleněném oku. Gangy New Yorku jsou velkým filmem, jenž se nebojí ukázat, že ruce, které vybudovaly současnou Ameriku, byly pořádně zaneřáděné krví. Závěr je s ohledem na post-eleven ovzduší vzniku mírnější, než by si Scorsese jindy dovolil, ale trocha něhy má myslím po dvou a půl hodinách epických jatek své opodstatnění. 85% Zajímavé komentáře: golfista, Lima, kiddo, Melies, Visáč, gudaulin, DDT DDT, Vronsky , Triple H , Trias () (méně) (více)