Režie:
Francis Ford CoppolaKamera:
Gordon WillisHudba:
Nino RotaHrají:
Marlon Brando, Al Pacino, James Caan, Richard S. Castellano, Robert Duvall, Sterling Hayden, John Marley, Richard Conte, Al Lettieri, Diane Keaton, Abe Vigoda (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Gangsterské drama Kmotr, natočené podle stejnojmenného bestselleru Maria Puza, patří mezi přelomová díla tzv. Nového Hollywoodu, a to jak komerčně, tak umělecky. Příběh newyorské mafiánské rodiny Corleonů, jíž tvrdou rukou šéfuje starý don Vito (Marlon Brando), se odehrává v letech 1945 - 55 a zaznamenává prudký rozmach organizovaného zločinu po skončení druhé světové války. V epických, rozmáchlých obrazech před divákem ožívají osudy italsko-americké rodiny, jež svůj blahobyt založila na hazardu, prostituci, vydírání a zastrašování. Tehdy mladý režisér Francis Ford Coppola, který byl poněkud překvapivě pověřen společností Paramount realizací jednoho z jejích stěžejních projektů (své nepochybně sehrálo i jeho italsko-americké zázemí), musel redukovat některé motivy rozsáhlé předlohy, ovšem podařilo se mu věrně zachovat jejího ducha - přesný popis fungování zločinecké organizace, zachycení její hierarchie, začlenění do tehdejšího společenského vývoje i často kritizované zdůrazňování rodinné soudržnosti. Pevnou dramatickou stavbu scénáře (na němž Coppola spolupracoval s autorem předlohy) podpořilo i režijní ztvárnění, jež čerpalo především z klasických vypravěčských praktik hollywoodských děl 30. let (např. Jih proti Severu), okořeněných soudobým příklonem k realismu, zejména v zobrazování násilí a sexu. Snímek získal tři Oscary - za nejlepší film, scénář podle předlohy a mužský herecký výkon v hlavní roli (Marlon Brando, který svou cenu odmítl převzít). Pro úspěch filmu, který se stal diváckým hitem nejen ve Spojených státech, ale i ve zbytku světa (kromě např. tehdejšího Československa, kde se kvůli údajné glorifikaci zločinu a násilí nesměl promítat, ač Puzova kniha v českém překladu vyšla), bylo klíčové herecké obsazení hlavních úloh dona Vita Corleona a jeho nejmladšího syna Michaela. Vedení Paramountu nesouhlasilo s Marlonem Brandem, na němž mu vedle jeho dobře známé pověsti "obtížného a nespolehlivého herce, jehož poslední filmy byly propadáky", vadilo hlavně to, že je na roli mafiánského patriarchy příliš mladý (v době příprav filmu mu bylo 47 let), a ještě větší odpor dávalo najevo vůči Al Pacinovi, jenž se jim zdál málo známý, příliš obyčejný a především malý. Coppola s oběma herci natočil testy, jež nakonec šéfy Paramountu přesvědčily. Se stejnou pečlivostí režisér obsadil i další role, nejstaršího Corleonova syna, prchlivého Sonnyho (James Caan), jeho slabošského bratra Freda (John Cazale) a conseglieriho Toma Hagena (Robert Duvall). Úlohy Corleonových "vojáků" a dalších gangsterů ztělesnili vesměs málo známí představitelé, kteří dokonale typově odpovídali svým postavám (např. Richard Castellano jako Clemenza nebo Al Lettieri jako Sollozzo). V kreaci Michaelovy neitalské dívky Kay Adamsové zaujala budoucí múza Woodyho Allena Diane Keatonová a Corleonovu týranou dceru Connii ztělesnila pozdější Stalloneova partnerka z Rockyho, Coppolova mladší sestra Talia Shireová. Téměř tříhodinový snímek (který uvádíme, stejně jako další díly trilogie, ve dvou částech) vrcholí slavnou scénou křtu Michaelova synovce (představovaného Coppolovou dcerou Sofií), prostříhaného krvavým vyřizováním účtů s ostatními mafiánskými rodinami, jež znamenalo upevnění moci Corleonova klanu, ale také definitivní převzetí "rodinné firmy" zprvu zdráhavým Michaelem, který se stává důstojným nástupcem zemřelého otce. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (2 075)
Dlouho, předlouho jsem odkládal zhlédnutí Kmotra. Nevím proč, snad ze strachu. Ze strachu, že se mi snad klasika nezalíbí natolik, abych jí z fleku hodil vysoké hodnocení. Mé obavy se ukázaly jako liché, Kmotr je neskutečnou filmovou kvalitou a právem patří mezi absolutní špičku světového filmu. Dokonce bych si dokázal Kmotra představit na třetí příčce, hned za Shawshankem a Forrestem. Co však s ostatními nesdílím je bezbřehé obdivování hereckého výkonu (ano, byl výborný) Marlona Branda. Podle mého je absolutním vítězem mladý Al Pacino, není divu že ho jeho výkon v Kmotrovi odrazil k téměř dokonalým hereckým výkonům a nezapomenutelným rolím. No, já teď jdu urychleně shánět obě pokračování a hlavně knižní předlohu... ()
Kmotr patří mezi světovou literaturu, je dobré si ho přečíst (možná později než v sedmnácti...), dle mého soudu jen vidět na plátně nestačí. Jeho převedení do filmové podoby je zdařilé, i když místy rozvláčné, líbily se mi pasáže ze Sicílie. Co by člověk mírumilovný nemusím žádný film, kde jsou brutální scény a násilí, proto se mi všechny gansterské filmy hodnotí velice nesnadně. U Kmotra bych si dokázala představit kratší stopáž a víc propracované jednotlivé postavy. ()
║Rozpočet $6miliónov║Tržby USA $134,966,411║Tržby Celosvetovo $268,500,000 ║ Až druhé pozretie tohto ospevovaného filmu mi prinieslo neskutočný zážitok, prvý krát ma sledovanie tohto filmu na TV obrazovke moc neupútalo ale pustenie filmu cez projektor po niekoľkoročnom odstupe už bola úplne iná káva. A výsledok sa dostavil, film som zhltol zo všetkým čo ponúka ako malinu. Tento film je právom tak ospevovaný, v prvom rade má hustú atmosféru vďaka ponúknutému príbehu z prostredia mafiánskych bosov, členitosť príbehu má stále čím upútať nech sa odohráva kdekoľvek, k tomu výborne vytipované obsadenie od samotného Marlona Branda-Al Pacina-... jednoducho radosť pozerať tento herecký koncert všetkých zúčastnených. Francis Ford Coppola natočil majstrovské dielo, plné vypätých scén a postáv čo konajú v zápale vyúsťujúcom v krviprelievanie. /100%/ ()
"Kde jsou všichni muži? Vendeta je všechny zabila."...Kmotr není jen nejlepší gangsterská sága, ale i ten nejlepší film o hrátkách mužů a údělu žen. A Al Pacino je ten nejlepší herec, kterého znám. I kdyby ani nepohnul brvou, dokáže hrát pouhýma očima. Nikdy nezapomenu na jeho pohled, kdy daruje Appolonii náhrdelník při námluvách, nebo když při pohřbu Dona Corleana pozoruje své odpůrce. Fantastico! Fenomenale! ()
Díky úžasnému příběhu, podanému s noblesou a (svým způsobem) sympatickým postavám, zahranými špičkovými herci (Marlon Brando je už navždy Vito Corleone, Al Pacino rovněž v životní roli atd.) jsem se dokázal přenést do poválečných let, fandit celé rodině a hnusným krysám Carlovi a Turkovi přát co nejbídnější konec. Kmotr vtrhl do Hollywoodské kinematografie jako uragán a zapříčinil, že film už nebyl takový jako dřív. Dodnes můžeme filmové dějiny dělit na ty "před Kmotrem" a "po Kmotrovi". 100%. ()
Galerie (406)
Zajímavosti (335)
- To, jak Sonny (James Caan) rozbije fotografovi fotoaparát, byla improvizace. (GreatestFan)
- Väčšina recenzií na film bola pozitívna. Niektorí kritici mu však vyčítali nadmernú dĺžku a Stanley Kauffmann z The New Republic dokonca v recenzii z 1. apríla 1972 napísal: „Brandovi vypchali líca a zašpinili mu zuby. Rozpráva chrapľavým hlasom a strnulo sa pohybuje. Toto oslavujú ako úžasné herectvo. Aká hviezda, taký film. Kľúčovým pojmom je inflácia.“ (Dado)
- V exteriérových scénach odohrávajúcich sa v Los Angeles, ako napríklad chôdza Toma Hagena (Robert Duvall) cez filmové štúdiá, alebo keď Jack Woltz (John Marley) ukazuje Hagenovi dom a okolie, v skutočnosti nevystupovali ich filmoví predstavitelia, ale dobre zamaskovaní dvojníci. Kvôli šetreniu financií a skutočnosti, že celý štáb natáčal v New Yorku, bolo lacnejšie poveriť natáčaním losangeleských scén iný tím. (AAsniper)
Reklama