Obsahy(1)
13dílné televizní drama z produkce BBC. Sériál byl vytvořen scénáristou a televizním producentem Johnem Elliotem. Pojednává o osudech tří předních evropských dynastií: Habsburcích (vládnoucích v Rakousku-Uhersku), Romanovcích (vládnoucích v Rusku) a Hohenzollernech (vládnoucích v Prusku - Německu). Děj se odehrává v rozmezí od revolučního roku 1848 až do evropské katastrofy v roce 1914.
Jednotlivé epizody:
1. Death Waltz
2. The English Princess
3. The Honest Broker
4. Requiem for a Crown Prince
5. The Last Tsar
6. Absolute Beginners
7. Dearest Nicky
8. The Appointment
9. Dress Rehearsal
10. Indian Summer of an Emperor
11. Tell the King the Sky is Falling
12. The Secret War
13. End Game
(fleurette)
Recenze (3)
Občas se člověku stane, že si něco přečte a řekne si: jak jsem mohl žít a nevědět to? Tak nějak bych shrnul své pocity, když jsem na tento seriál náhodou narazil na YT a podíval se na několik dílů. Britové historické seriály umí, ale kolik se jich věnuje Německu? Nebo předrevolučnímu Rusku či dokonce Rakousku? První věc, kterou musím ocenit je tón - ano i zde najdeme ozvěny britské superiority - jejich panovníci jsou ti normální a rozumní, ale není to tak silné a hlavně - o ně tu příliš nejde. Ať už František Josef I., Mikuláš II., Lenin či Vilém II. jsou postavy, které si určitě zamilujete - ač vidíte jejich chyby. Zvlášť strhující byl pro mne císař Vilém v podání Barryho Fostera: energický, vřelý, patetický, sebestředný a povrchní; touží být milován, ač se před ním mají všichni trošku na pozoru. Car Mikuláš je krutý despota, milující otec, "báťuška", kterého jeho lidé upřímně milují - a on je. Pokud bych chtěl být za staromilce, řeknu, že tak dobře napsaný seirál - s takovou ambicí, jakou je vyprávět britskému publiku "neznámé" dějiny zemí z nichž nejméně jednu ani neznají (Rakouské díly jsou jistě trošku slabší), se už dnes netočí. Ač zde například chybí davové scény a v některých dílech si tvůrci vystačil s omezeným rozpočtem a několika pokoji, je vizuálně krásný (car s rodinou na pláži). Absolutně skvělé dílo. "A fool is a man with bells on his tunic, you can hear him coming a mile away and once he gets close enough to fight You he doesn't pull out a club but a balloon." - Stolypin, ep. 9 ()
Trochu zklamání, těšil jsem se na dramatické ztvárnění a osvětlení sledu událostí vedoucích k I. světové válce, ale jsou to jen takové uzavřené epizodky z prostředí tří vládnoucích rodin a bolševiků. Vše podáno spíše divadelně, kdy spolu několik lidí dramaticky mluví, aniž by se toho příliš dělo. Kvalitní televizní práce, ale nic víc. Bonbónek v podobě Lenina hraného budoucí velitelem vesmírné lodi Enterprise to moc neosladí, linie s bolševiky je dost otravná a vlastně neuzavřená. Zato perfektní a nejzábavnější je Vilém II. v podání Barryho Fostera. ()
Vynikající historický seriál BBC z legendární papundeklové televizní éry, kdy scénář, herecké výkony a (divadelně úsporná a okázalou výpravou ostentativně pohrdající) režie byly vším. Fall of Eagles je nicméně spíše než klasickým narativně pevně svázaným seriálem typu Já, Claudius řetězcem relativně volně propojených 13 samostatných inscenací pojednávajících o několika klíčových epizodách ze života tří významných evropských monarchií, které vystupují jako jakési reprezentativní výjevy podávající zprávu o "duchu doby". Dalším charakteristickým rysem tohoto seriálu je jeho až úzkostlivé lpění na historicky doložitelných faktech: Žádné apokryfní příběhy ve stylu Daňkových Hříček o královnách tu tedy nečekejte - jakkoliv je autorská licence v líčení některých událostí i osob i zde evidentní (a nevyhnutelná). Hlavní devizou tohoto díla jsou ovšem každopádně mistrovské herecké výkony staré školy: Barry Foster jako německý císař Vilém II., Charles Kay jako ruský car Mikuláš II., ale především Patrick Stewart jako Lenin - jsou nezapomenutelní. Všichni tři jmenovaní (pochopitelně za vydatné pomoci autora) zobrazují uvedené historické figury mimořádně plasticky a nejednoznačně, zcela mimo prvoplánovou karikaturu. Například Stewartův Lenin je (mimochodem v souladu s historickou skutečností, nakolik můžu soudit) portrétován jako člověk velmi entuziastický, pracovitý, energický, organizačně a strategicky mimořádně schopný, charismatický - ale také despotický, arogantní, bezskrupulózní, nezdravě ctižádostivý a sebestředný. A tak mimochodem charakterově ne zcela nepodobný Stewartově později nejslavnější roli - totiž kapitánovi USS Enterprise Jean-Luc Picardovi ze seriálu Star Trek: Nová Generace. :-) ()
Galerie (11)
Photo © British Broadcasting Corporation (BBC)
Zajímavosti (1)
- V prvním díle "Death Waltz" je chybně použit motiv z vojenského pochodu "Preussens Gloria". Doprovází události z let 1853 - 1860 (do kterých je první díl zasazen), přitom tuto skladbu složil Johann Gottfried Piefke až v roce 1871 na oslavu vítězství v Prusko-francouzské válce. (KM Phoenix)
Reklama