Režie:
David FincherScénář:
James VanderbiltKamera:
Harris SavidesHudba:
David ShireHrají:
Jake Gyllenhaal, Mark Ruffalo, Anthony Edwards, Robert Downey Jr., Brian Cox, John Carroll Lynch, Richmond Arquette, Chloë Sevigny, John Getz, John Terry (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Rozvedený Robert Graysmith pečuje o synka a pracuje jako karikaturista v San Francisco Chronicle. Tady se také v srpnu 1969 dostane k případu záhadného vraha, který o měsíc dříve v kalifornském Vallejo zavraždil mladou Darlene a těžce zranil jejího přítele Mikea. Vrah rozeslal redakcím řady novin dopis, v němž tvrdí, že vraždil už v prosinci, a požaduje zveřejnění zvláštní šifry. V září zaútočí znovu a jeho oběťmi se stanou Cecilia a její přítel Bryan, který vražedný útok přežil. Robert začíná být případem posedlý a obtěžuje redaktora Paula Averyho, který o něm má psát. Po čase se spřátelí a společně sledují nejen další zločiny a zprávy, které vrah novinám rozesílá, ale také práci detektivů pověřených vyšetřováním. Averymu se podaří získat důkazy, že dosud záhadný vrah, přezdívaný Zodiac, poprvé vraždil už v roce 1966, kdy se jeho obětí stala studentka Cheri Jo. Zodiac oznámí, že už své zločiny nebude zveřejňovat. Detektivům se podaří dostat na stopu Arthura Leigha Allena. Důkazy proti němu však nejsou dostatečně průkazné, a tak musí být propuštěn. Policistům se stále nedaří dopadnout vraha ani usvědčit Allena, považovaného za hlavního podezřelého. (TV Nova)
(více)Videa (3)
Recenze (1 358)
Perfektní. Perfektní porovnání filmové detektivařiny a skutečné kriminalistiky. Principů, podle kterých se píšou scénáře detektivek, kde prostě stačí umanutost drsného Harryho, a skutečného vyšetřování, kde stonásobné přesvědčení zkrátka nestačí, pokud se nemůže opřít o důkazy. Co se týče filmového hlediska, líbilo se mi, jak málo hudby se ve filmu vyskytovalo ve vypjatých situacích, maximálně několik znepokojivých tónů, atmosféra tak byla daleko syrovější a autentičtější. K tomu chytré dialogy včetně několika povedených černých vtípků. Jasné maximum. ()
Ze začátku dobrá detektivka proložená skvostnou prací Zodiaca, ale tak nějak zhruba po 40ti minutách mizí Zodiac a začíná jen zdlouhavý vyšetřování, zjišťování důkazů, propojování a hledání osob, či situací a musim říct, že už je to fakt docela zdlouhavý a jen díky výborný režii Finchera z toho neni naprostá nuda. Následně se ještě Fincherovi podaří z už vyčerpanýho příběhu vytáhnout pár napínavých a atmosferických scén a Jake Gyllenhall je přesvědčivej, dokonce epilog ještě dodá příběhu perfektní nádech nevyřešený záhady, ale na Finchera to je stejně málo. Vzal si trochu moc velkej krajíc ()
...90%...I am not the Zodiac. And if I were, I wouldn´t certainly tell you....Chcete-li sedět v otáčivém hledišti, netřeba jezdit do Krumlova. Stačí věnovat 160 minut života příběhu, který protéká mezi prsty. Být před návštěvou kina tabula rasa, rozhodně bych poslepu neurčila, že tuhle brilantní výtvarnou oldschoolovku natočil David Fincher. Potlačil své režisérské ego a do centra umístil posedlost. Posedlost zabíjet, posedlost chytit, posedlost zjistit pravdu...........Tohle není hra na kočku-detektiva a na myš-vraha, na jejímž konci se před očima vyjeví, kdo, kde, kdy a proč. Fincherovo nedoslovné poselství spočívá v humovské skepsi, že člověk nemůže dosáhnout všeobsažného celistvého poznání, že je limitován. Že zůstává jen nejnebezpečnějším zvířetem....... Oproti tradičně americkým psychoanalytickým vrtům režisér motivace vraha i jeho pronásledovatelů nerozebírá "na gauči", ale jen je jemně naťukává. Snaha chytit zrnka písku holýma rukama nebyla nikdy tak fascinující, jako když sledujeme skautíka dušínovského typu Graysmithe, kterak se honí za fantomem po celém západním pobřeží a určuje tempo filmu jako dirigent orchestru. Sedí-li na okraji stolku a luští šifry, film plyne poklidně, ale v okamžiku, kdy se Graysmith dostává do hlavního proudu a téma ho začíná požírat, akceleruje a pádí zběsile kupředu, zatímco část otěží třímá druhý hrdina, sanfranciský detektiv Dave Toschi...... Gyllenhaal s Ruffalem prolnuli se svými postavami dokonale a na ilustrované procházce několika érami moderní Ameriky jsou poutavými společníky. Ještě něco zvláštního? Hitchcockovská práce s atmosférou dokázala diváka vypreparovat několika syrovými záběry tak, že ho Zodiac až do samého konce držel pod krkem matně tušenou hrozbou. Bála jsem se. Přemýšlela jsem. Byla jsem uvnitř. Můj nejmilejší Fincher. ()
David Fincher Zodiacom prekvapuje hlavne v tom ako drží na uzde svoje formalistické hračky, vďaka ktorým sa stali známymi a slávnymi Seven a Fight Club. Kde - tu síce tieto finesy, pre ktoré sa už zaužíval pojem „fincherovské“, preblesknú (zabáčanie taxíku z nadhľadu, stavba mrakodrapu aby sa poukázalo na uplynutie času či redakcia v dvojexpozícii so Zodiacovými listami) avšak celkovo je film na Finchera až príliš „klasický“, čo mu možno konečne a zaslúžene vynesie nejakého toho plešáčika. Celý snímok je vlastne rekonštrukciou jednoho známeho prípadu, pričom na „skákavý charakter“ diváka neustále upozorňujú dátumové titulky; napriek tomu vďaka režijnému majstrovstvu tieto časové skoky nevadia a film pôsobí koherentne. Zodiac však neostáva len pri rekonštrukcii kauzy; Fincher šiel ešte ďalej a milými detailami rekonštruuje koniec sixties a prakticky celé americké seventies. Skutočne vykreslenie doby je tým, čo je na Zodiacovi asi divácky najpríťažlivejšie, či už ide o rovinu policajnú, zahŕňajúcu z dnešného pohľadu nepočetné kriminalistické možnosti obstarať priamy dôkaz (čo vlastne robí pátranie zložitejším a tým i zaujímavejším pre diváka), alebo o celkové vyobrazenie society Ameriky sedemdesiatych rokov, jej obliekania, životného štýlu a kultúry (Star trek, Dirty Harry či narážky na Bullit´s Case). Dojem rekonštrukcie doby a ľudí v popredí i pozadí prípadu potom umocňuje i práca s postavami a ich protagonistami; Zodiac sa nesnaží o podrobnú psychológiu a vnútorný svet postáv, skôr o vykreslenie síce filmovo plastických, ale navonok reálnych ľudí. Interakcie postáv potom pôsobia veľmi realisticky, dialógy vecne a vďaka celkovému poňatiu filmu ako prerozprávaniu skutočných udalostí neskĺzne k patetickým rozpravám o spravodlivosti. Každého z trojice hlavných hrdinov vedie iný motív; Toschiho profesná motivácia; Avoryho kariéra a Graysmitha jeho záľuba v šifrách a rébusoch; tá neskôr prerastá do posadnutosti za každú cenu odhaliť vraha, ktorá je hlavným ťahúňom poslednej tretiny filmu. Málokedy sa stáva, že sa v kvalitnom filme stretne toľko hviezd a nestáva sa temer vôbec, aby sme nikomu z nich nemali poriadne čo vyčítať; bez ohľadu na to koľko priestoru na plátne majú. Fincher vo svojom perfekcionalizme vymačkal z hercov skutočne presvedčivé výkony a ak bude o Oscara bojovať proti sebe celá hlavná trojica, nebudem sa diviť ( ja osobne by som to dal Ruffalovi). Pokiaľ nie ste popkornový divák a chápete, že nie vždy tá slepá pani s mečom a váhami dolapí vraha (najmä ak máme len nepriame dôkazy a v právomociach vyšetrovateľov je totálny zmätok), nečakáte že vrahom bude aj tak záhradník a chcete si užiť film, v ktorom „skutoční“ policajti otrocky pracujú, aby nakoniec aj tak neuspeli, bežte do kina, Zodiac sa vám kráľovsky odmení. 10/10 Best of 2007 Nominee ()
// Ale tak ano, precizní řemeslo spolu s napínavým příběhem chytře rozložené do téměř tří hodin projekce si přímo volá po nějakém tom hlubším zamyšlení, tomu se ale bohužel nakonec tolik nedostává, jelikož stejně jako tehdy během šedesátých a sedmdesátých let, tak i ve filmu a nakonec i při sledování zkrátka uběhne až příliš mnoho promlčeného času, abych došel k nějakému uspokojení z finálního "odhalení". Ať už to bylo překvapivé, či nikoliv, zkrátka jsem z toho nic neměl. Nejen, že jsem čekal, že Zodiac bude mnohem chytřejší, fikanější, kultivovanější, důmyslnější a možná i vzhledově mladší a víc fit (kulhajicí, plešatý a obyčejný mrzák... takovou roli měl dostat někdo, kdo by z ní zvládl vytřískat něco víc "šileného"). Ano, nešlo tu o Zodiaca, šlo o ty muže, kteří se mu snažili přijít na kloub. Ale to mi zkrátka nestačilo. Nicméně dobrá, skvělá režie, přesní herci a velmi napínavá první polovina - 70% ()
Galerie (56)
Zajímavosti (41)
- Film byl natočen na digitální kameru Thomson VIPER FilmStream, která má čip velikosti 2/3 palce, což je o dost menší než klasické 35mm filmové políčko. David Fincher je průkopníkem digitálních technologií a v rozhovoru o technických aspektech natáčení se velmi kriticky vyjadřoval k naprosté zkostnatělosti holywoodských studií a jejich neochotě přizpůsobit se novým trendům. (Hawaj)
- Paula Averyho (Robert Downey, Jr.) měl původně hrát Daniel Craig. (Greg)
- Celosvětová premiéra proběhla 28. února 2007 v New Yorku. (Varan)
Reklama