Režie:
Marc ForsterHudba:
Marco BeltramiHrají:
Brad Pitt, Mireille Enos, David Morse, Daniella Kertesz, James Badge Dale, David Andrews, Ludi Boeken, Matthew Fox, Moritz Bleibtreu (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Gerry Lane (Brad Pitt) pracuje pod hlavičkou Organizace spojených národů jako expert na řešení nejrůznějších krizových situací. Kdykoliv se někde na světě mimořádně vyhrotí místní poměry, Gerry přijede a většinou dokáže identifikovat zdroj krize a nalézt řešení na uklidnění situace. Tyto schopnosti se mu budou náramně hodit, protože v podobnou horkou destinaci se právě proměnil celý svět. Lidstvo začala ve velkém decimovat virová epidemie gigantických proporcí, a pokud se ji nepodaří co nejrychleji zastavit, nebude už koho zachraňovat. Situace je o to horší, že se virus projevuje nebývalou agresivitou nakažených, kteří záměrně napadají ty, jimž se nemoc zatím vyhýbá. Uprostřed apokalypsy musí Gerry najít zdroj nákazy, protože bez jeho lokalizace nelze v boji s neviditelným nepřítelem uspět. Hledání příslovečné jehly v kupce sena by pravděpodobně bylo mnohem snazší, protože cíl Gerryho mise se může ukrývat kdekoliv na světě. (oficiální text distributora)
(více)Videa (29)
Recenze (1 991)
„Shit happens.“ Neschopnost režírovat přehledné akční scény Forster prokázal již v Quantum of Solace. WWZ naštěstí, navzdory klamnému marketingovému zdání, nestojí na akčních atrakcích. Jeho nejsilnější zbraní je takřka romerovsky důsledné vytěžení společenských přesahů zombie žánru. Neustálé přepínání mezi mikro a makro perspektivou ukazuje, že v nastalém chaosu ví jednotlivec stejně málo jako instituce, které své zájmy realisticky nepodřizují osobnímu bezpečí (buď jdeš s námi, nebo přes palubu). Právě skutečnost, že vyprávění není limitované tím, co ví jeden člověk nebo skupina lidí, znemožňuje označit WWZ za film promyšleně využívající videoherní narace. Gerryho postup přesto odpovídá narativnímu modelu, pro který mají herní studia pojmenování „string of pearls“. Teprve poté, co je plně využito vyprávěcího potenciálu jednoho prostředí (a dochází k pomyslnému ukončení levelu), může se přejít do prostředí jiného. Nejde ale jen o monotónní sbírání informací, které vedou k dalším informacím. Film jednak podvrací očekávání tím, jak vtipně nakládá s prvkem (blbé) náhody, jednak průběžně mění kontext, v němž se k zombie nákaze vyjadřuje. Od dominujícího kontextu rodinného se přes vojenský, politický a medicínský dopracuje zpátky ke kontextu rodinnému (na jehož svrchovanost jsme s různou mírou citové agresivity upozorňováni v průběhu celého filmu). Je tím nejenom stvrzeno melodramatické schéma, na němž stojí většina hollywoodských blockbusterů (opravdu nejde jenom o nějakou mou úchylku – hledat za vším melodrama), zvolený vyprávěcí oblouk zároveň dobře slouží humanistickému poselství filmu, výzvě, abychom se nestyděli za své slabosti (lidskost, která nás činí zranitelnými, jako nejsilnější zbraň). Díky solidnímu výkonu Brada Pitta není emocionální rovina filmu zcela plonková a beze studu připouštím, že mne Gerryho písemná prosba krátce před závěrem dojala. Z hlediska distribuce informací a vytváření paralel mezi současnou politickou situací a fiktivní zombie zkázou chytrá zábava nakonec doplácí hlavně na snahu zavděčit se příliš mnoha skupinám diváků. Jak už jsem zmínil, akční scény jsou chaotické, scénám jako z herních survival hororů chybí originální nápady a atmosféra (protože víme, že se za pár okamžiků stejně bude chrčet, utíkat a kousat), některé scény postrádají logiku (rozvrzané bicykly měly být tišší než chůze?) a v jiných nadbývá násilný product placement (jestli nechcete ve scéně s automatem spatřovat jízlivou kritiku konzumerismu). WWZ na každý pád skvěle šlape, má v sobě potenciál na ještě lepší sequel a mezi zombie filmy dneška představuje sympatickou výjimku také svou vkusností (což je možná contradictio in adjecto, ale osobně mi vůbec nevadilo, že krize dopadla také na umělé mozky, střeva a jiné laskominy). 75% Zajímavé komentáře: Marigold, Psema, flanker.27, xxmartinxx ()
POZOR!! Tento zvratek obsahuje BOJLER!! Pokud se nechcete posrat ze zombie, naočkujte si úplavici. Přesličný Brad měl asi plné zuby sezení doma se svou jeblou, anorektickou pizdou a ta adoptovaná půlka Afriky už mu taky patrně lezla krkem, a tak se rozhodl vyjít si po delší době mezi lidi, tedy vlastně zbytky lidí a turbozombie, co ve zrychlení z nuly na sto těžce dýchají na záda Bugatti Veyronu, a ukázat, že tisíckrát omletý nemrtvý žánr není zas až tak mrtvý a stále lze vymyslet a velkolepě natočit něco, z čeho jednomu spadne čelist a dvě hodiny fixuje s otevřenou hubou obrazovku, až zapomíná otírat z koutků kapající sliny. Sice mi s mým chabým mikrobiologickým vzděláním kapku uniklo, jak to, že naočkováním koktejlem z patogenů s biohazardem 4 a vyšším jeden nepojde dřív, než se mu do krku stihne zakousnout zdivočelá mrtvola, avšak ústřední hrozba je naprosto reálná a vyděsila mě natolik, že se ihned vypravím za těmi bodrými a veselými přáteli do nejbližšího římského ghetta a v nestřeženém okamžiku jim olížu hajzlové prkýnko, pokud ho ještě mají a za dlouhých zimních večerů neskončilo v kamnech, protože jim ty rasistické teplárny odpojily topení. Ti milí kočovníci evidentně myslí na zadní kolečka a vědí, co dělají! Budu neviditelný pro všechny zombie a navíc si užiju hezké dva měsíce nemocenských dávek, kdy nebudu muset do sběrny, a Kimexu určitě nebude vadit, když jim u jednorukého bandity trochu poseru sedačky. ()
Při sledování World War Z jsem trpěl jako zvíře. Ne ovšem "obvyklým" způsobem, ale trýznivou představou, jak dobré dva až tři filmy mohly vzniknout, kdyby si hoši pořádně rozmysleli co chtějí natočit a nezačali na několika místech na cestě mezi psaním scénáře a postprodukcí tak neuvěřitelně blbnout. První půlhodina je na plných pět hvězd - jako čerstvý otec si samozřejmě vlastní občasné fantazie o zombie apokalypse teprve překlápím z verze "sólo survival" do verze "family survival" (což tomu dává nové grády;)), takže moje objektivita není úplná, ale všechno až do okamžiku naskákání do vrtulníku je co do akce, emocí i logiky naprosto dokonalé. Pak se žánr změní na potenciálně zajímavou, ale předvídatelnou naháněčku po světě s hooooodně zalidněnými a zazombíkovanými záběry, a po dalším veletoči se završí koridorovou napínárnou ve stylu Resident Evil, která ale bohužel nemá s bazální logikou příliš společného a ani se nedozvíme, CO tedy vlastně má být "to ono". Braďák ve všech pozicích přinejmenším velmi dobrý, efekty víc než slušné, a vlastně téměř všechny hodnotitelné aspekty mají svoje kvality - ale bohužel to prostě naprosto nedrží pohromadě a působí divně. Nějak se ale nemůžu přinutit shodit to pod červený level. Takže nakonec to asi bude ta sedmdesátka. ()
Se zombies jsem toho moc neviděl, popravdě to ani není moje téma, ovšem tahle kombinace nákazové road movie a nemrtvé vyvražďovačky, která od téměř každého klišé umě uhla, mě bavila královsky a navíc jsem se fakt dost bál. Nebýt konce, který vyšumí (ani patos, ani něco, co by mělo nějakou, respektive silnou všeplatnost, jen rodina), bylo by to za plnej. Takhle těch 90% stačí a já jsem spokojen. ()
Světová válka Z pro mě představuje příklad snímku, který je inspirativní a ozvláštňující, přestože v mnoha ohledech odporuje představám o dobře vyprávěném hollywoodském příběhu, o dobře vystavěné hollywoodské formě a o dobře natočeném hollywoodském filmu. Proč tomu tak je, popisuji na Douglasových poznámkách. ()
Galerie (420)
Zajímavosti (51)
- Daniella Kertesz hraje postavu jménem Segen, což znamená v hebrejštině "poručík". (Cheeker)
- Světová válka Z vydělala celosvětově přes půl miliardy amerických dolarů, což z ní udělalo nejúspěšnější zombie film všech dob. (Duoscop)
- V jednom ze záběrů na zombie, kteří útočí na Jeruzalém, je možné si všimnout stojícího policejního auta české značky Škoda Octavia. (cm hardy)
Reklama