Režie:
Sidney LumetKamera:
Arthur J. OrnitzHudba:
Mikis TheodorakisHrají:
Al Pacino, John Randolph, Biff McGuire, Jack Kehoe, Barbara Eda-Young, Cornelia Sharpe, Tony Roberts, John Medici, Allan Rich, Norman Ornellas, Edward Grover (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Největší nebezpečí pro newyorské ochránce zákona - neúplatný policista... Kriminální drama Serpico vzniklo podle stejnojmenné knížky newyorského novináře Petera Maase, jenž v ní vylíčil skutečné osudy policisty Franka Serpica, který byl dlouholetým členem newyorského policejního sboru a v roce 1971 svědčil v rozsáhlém případu korupce proti svým kolegům. Režisér Sidney Lumet (nar. 1924) začínal v padesátých letech v televizi a patří k předním hollywoodským tvůrcům druhé poloviny minulého století (Dvanáct rozhněvaných mužů, Zastavárník, Pahorek, Televizní společnost, Rozsudek a další tituly). V době tzv. Nového Hollywoodu na počátku sedmdesátých let režíroval dva kriminální příběhy na motivy skutečných událostí, Serpico (1973) a Psí odpoledne (1975), jejichž dalším společným jmenovatelem byl hlavní představitel Al Pacino (nar. 1940). Policejní důstojník Serpico, který neváhá ani na okamžik a postaví se vlastním druhům, i když velmi dobře ví, že bude terčem jejich pomsty, patří k nejlepším Pacinovým hereckým kreacím (znamenal pro něho druhou v dlouhé řadě osmi oscarových nominací). Jeho neokázalé herectví, založené na hlubokém vnitřním prožitku v souladu se Stanislavského hereckou metodou, působí přirozeně v souboru vesměs málo známých představitelů podobného založení (mezi nimi se např. mihne i budoucí hvězda F. Murray Abraham) a rovněž souzní s realistickým režijním pojetím... Lumet ve filmu využil více než stovku newyorských lokací a ukázal s výjimkou Staten Islandu prakticky všechny newyorské městské části. Kladný divácký ohlas filmu měl za následek vznik stejnojmenného televizního seriálu (1976-77), na němž se však nikdo z původních tvůrců nepodílel. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (460)
Na film jsem se chystal řadu let a patrně jsem neustálým odkládáním nabyl pocitu, že Serpico bude naprostá paráda, jeden z nejlepších Pacinových filmů. A tak přišlo lehké zklamání. Jde sice o skvělý počin, jehož hlavní devízou je odraz skutečného příbehu, ale ani výtečný Al mě neutvrdil v tom, že bych si Serpica ještě někdy rád zopakoval. Škoda.. ()
Skvělá věc, která navzdory roku vzniku je stále aktuální i dnes. Slovo korupce zdomácnělo prakticky všude. Je to novodobá rakovina. Leckde na důležitých postech si o peníze už ani nemusejí říkat, lidé jim je nosí sami - vždyť tak se to přeci má samo sebou a jen tak je možnost získat zakázku, povolení, souhlas s něčím... Bohužel, v totálně prohnilé společnosti se na korupci poukazovat nevyplácí (natož ji odhalovat a potírat) a to tím spíš, čím více se společnost bojem s korupcí zastřešuje. Zatím není vůle a jak řekl klasik, je nebezpečné dávat příklad, kterého nikdo nechce následovat. Pár takových už bylo. Vběhli s loučí do jeskyně v domnění, že ten dav za nimi také zažehne pochodně, přidá se a pomůže zardousit hrdinovi obludu v jeskyni.. . Jenže v jeskyni byl obrovský drak a když se hrdina otočil, nebyl za ním nikdo.... V pohádce by snad měl mještě šanci díky svým hrdinským schopnostem či nějakém tom kouzlu. V reálu nikoliv. Z tohohle filmu vám bude zle. Nejen kvůli Serpicovi, ale i kvůli vám samozným z dění kolem nás. Smekám (jako už po tolikáté) Al Pacinovi za jeho excelentní výkon. Snad se jednou nějak očistíme. * * * * * ()
V roku 1973 napísal americký novinár a spisovateľ Peter Maas román "Serpico". Stal sa z toho bestseller. Preto sa v tom istom roku natočila aj filmová adaptácia tohto literárneho diela. Vznikla pod režisérskou taktovkou skúseného filmára Sidneya Lumeta. Je to príbeh neúplatného new yorského policajného dôstojníka, ktorý sa v rámci boja proti všade prítomnej korupcii postaví proti vlastným kolegom. Frank Serpico je idealista, ktorý verí tomu, že policajt má pomáhať a chrániť. Vidí však, že v jeho okolí bujnie korupcia a uplácanie. Vidí, že z polície sa stáva jedna skorumpovaná žumpa. Je to niečo s čím sa nechce zmieriť, nehodlá to akceptovať, a preto sa aktívne zapojí do boja voči tomuto neduhu. Titulnú postavu skvelým, profesionálnym, presvedčivým spôsobom stvárnil herec Al Pacino. **** ()
Když se dívám na tenhle film, napadají mě slova z jedné krásné knihy: "v zakřiveném prostoru nejde dělat přímky a stejně tak nelze dělat správné věci ve společnosti, která správná není". Franco Serpico chtěl být rovný a zůstat tak. Jeho snaha jde dál než moje chápání, šlo mu o hodně a v tom "křivém prostoru", který mu začal být nebezpečný, bych mu malý poklesek i odpustila. Je otázka, jestli bych si ho pak vážila. Film, který tolik sváže s hlavním hrdinou a tolik přiměje přemýšlet o věcech sahajících daleko za příběh samotný, zaslouží uznání. Jeden z nejlepších Pacinovo výkonů. Nádhera! ()
Rovný polda Serpico v boji proti křivým jednotlivcům a pokřivenému systému. Tohle je ten druh whistleblowingu, kdy by si někdo stojící proti vám taky rád foukl, ale do kouře stoupajícího z hlavně.. Třetinu filmu trvající expozice se brilantně soustředí na to, aby v krátkých scénách narýsovala profil hlavního hrdiny od morálních zásad až po sounáležitost s rodinou. Ve druhé půli to trochu střádá na zacyklenost, ale Pacinův Rumcajs donquijotsky čistící newyorkský policejní Řáholec si své sólo nenechá vzít (zajímavostí je, že scény nebyly točeny chronologicky a vous s vlasy se jen postupně zkracovaly). Tak to dopadne, když někdo v rámci přípravy na roli jezdí po nocích s policejními hlídkami, zpovídá na letním sídle svůj reálný předobraz a pokouší se zatýkat řidiče náklaďáků, když jim moc kouří výfuk.. ()
Galerie (95)
Zajímavosti (17)
- Natáčelo se celkem na 104 místech ve všech čtvrtích New Yorku kromě Staten Islandu. (liquido26)
- Když se Al Pacino rozhodl pro natáčení filmu, pozval k sobě skutečného Franka Serpica, aby s ním krátký čas bydlel a mohl ho zpovídat a pozorovat. (don corleone)
Reklama