Režie:
Sidney LumetKamera:
Arthur J. OrnitzHudba:
Mikis TheodorakisHrají:
Al Pacino, John Randolph, Biff McGuire, Jack Kehoe, Barbara Eda-Young, Cornelia Sharpe, Tony Roberts, John Medici, Allan Rich, Norman Ornellas, Edward Grover (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Největší nebezpečí pro newyorské ochránce zákona - neúplatný policista... Kriminální drama Serpico vzniklo podle stejnojmenné knížky newyorského novináře Petera Maase, jenž v ní vylíčil skutečné osudy policisty Franka Serpica, který byl dlouholetým členem newyorského policejního sboru a v roce 1971 svědčil v rozsáhlém případu korupce proti svým kolegům. Režisér Sidney Lumet (nar. 1924) začínal v padesátých letech v televizi a patří k předním hollywoodským tvůrcům druhé poloviny minulého století (Dvanáct rozhněvaných mužů, Zastavárník, Pahorek, Televizní společnost, Rozsudek a další tituly). V době tzv. Nového Hollywoodu na počátku sedmdesátých let režíroval dva kriminální příběhy na motivy skutečných událostí, Serpico (1973) a Psí odpoledne (1975), jejichž dalším společným jmenovatelem byl hlavní představitel Al Pacino (nar. 1940). Policejní důstojník Serpico, který neváhá ani na okamžik a postaví se vlastním druhům, i když velmi dobře ví, že bude terčem jejich pomsty, patří k nejlepším Pacinovým hereckým kreacím (znamenal pro něho druhou v dlouhé řadě osmi oscarových nominací). Jeho neokázalé herectví, založené na hlubokém vnitřním prožitku v souladu se Stanislavského hereckou metodou, působí přirozeně v souboru vesměs málo známých představitelů podobného založení (mezi nimi se např. mihne i budoucí hvězda F. Murray Abraham) a rovněž souzní s realistickým režijním pojetím... Lumet ve filmu využil více než stovku newyorských lokací a ukázal s výjimkou Staten Islandu prakticky všechny newyorské městské části. Kladný divácký ohlas filmu měl za následek vznik stejnojmenného televizního seriálu (1976-77), na němž se však nikdo z původních tvůrců nepodílel. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (460)
Serpico je určitě pojem a původně zde figurovaly čtyři hvězdičky, jenže když jsem ho po letech znovu zkouknul, tak jsem nenašel jediný důvod k tomu si je obhájit. Al Pacino je fajn, ale ve spoustě filmů hrál daleko výrazněji, tady odvádí jen svůj obvyklý průměr. Režie je podle mě taky průměrná a scénář neobsahuje také nic převratného. Takže zbývá téma korupce, které je samozřejmě v českých reáliích taky hodně aktuální a palčivé, ale to není důvod jít s hodnocením výš. Celkový dojem: 60 %. ()
Skvělá věc, která navzdory roku vzniku je stále aktuální i dnes. Slovo korupce zdomácnělo prakticky všude. Je to novodobá rakovina. Leckde na důležitých postech si o peníze už ani nemusejí říkat, lidé jim je nosí sami - vždyť tak se to přeci má samo sebou a jen tak je možnost získat zakázku, povolení, souhlas s něčím... Bohužel, v totálně prohnilé společnosti se na korupci poukazovat nevyplácí (natož ji odhalovat a potírat) a to tím spíš, čím více se společnost bojem s korupcí zastřešuje. Zatím není vůle a jak řekl klasik, je nebezpečné dávat příklad, kterého nikdo nechce následovat. Pár takových už bylo. Vběhli s loučí do jeskyně v domnění, že ten dav za nimi také zažehne pochodně, přidá se a pomůže zardousit hrdinovi obludu v jeskyni.. . Jenže v jeskyni byl obrovský drak a když se hrdina otočil, nebyl za ním nikdo.... V pohádce by snad měl mještě šanci díky svým hrdinským schopnostem či nějakém tom kouzlu. V reálu nikoliv. Z tohohle filmu vám bude zle. Nejen kvůli Serpicovi, ale i kvůli vám samozným z dění kolem nás. Smekám (jako už po tolikáté) Al Pacinovi za jeho excelentní výkon. Snad se jednou nějak očistíme. * * * * * ()
Zaujímavý príbeh policajta, ktorý sa drží ideálov, ktoré sú v spoločnosti už skoro zabudnuté (úcta, rešpekt, osobný kódex cti atď), to sa však nepáči jeho kolegom a nadriadeným. Frank Serpico si tak vedľa každodenného boja proti zločincom musí vybrať akou cestou sa vydá. Filmy podľa skutočnosti sú vždy dobré a ak sa ešte k tomu zaoberajú spornou tématikou, sú naprostou bombou, tu v tomto filme hrá ešte k tomu mladý Al Pacino, ktorý je úplne úžasný. Tento film potvrdzuje že 70. roky boli zlatá doba pre Hollywood. Al Pacinovi to svedčí ako bez brady, tak aj s ňou. Aj vďaka tomuto filmu je to môj najobľúbenejší herec tejto staručkej doby. ()
Budeš jako všichni ostatní v tehdejší NYPD, tedy další bezpáteřní uprděnec, a nebo výjimečně poctivý a nezkorumpovatelný, tím pádem vysoce podezřelý a smrtelně v nebezpečí. Klasický případ čestný jedinec versus prohnilý kolektiv / celý systém. Poutá jak charakter a patová situace hrdiny, tak prostě hippie podivínský Al Pacino, postupně čím dál víc pod tlakem a bezradný. Divák se ani na minutu neodtrhne od hlavní postavy. Trefný dobový kontext: "The United States was plagued by the Watergate scandal, a punch in the face that left a lot of Americans with the need to reexamine themselves and their faith in the government and the rule of law." C&B (x) ()
Postřelili Serpica. Neúplatný, neústupný, neúnavný. Takový je Frank Serpico. Mezi prvním a druhým dílem Kmotra si Al Pacino zahrál ve skutečném příběhu Sidneyho Lumeta o prohnilých policistech v New Yorku a jedné bílé vráně, která jde proti proudu penězi zkaženého systému. Muž s nejuhrančivějším pohledem v Hollywoodu si mě podmanil i tentokrát a stvořil postavu, která se okamžitě vryje do myslí všech diváků, jenž měli se Serpicem tu čest. Nadčasový film, který (snad) nebude nikdy zapomenut. ()
Galerie (95)
Zajímavosti (17)
- Frank Serpico – podle jehož života je film natočen – se chtěl účastnit natáčení, ale producent Martin Bregman si jeho přítomnost nepřál. Měl obavy, že by herce mohla rozrušovat. (don corleone)
- Snímek je natočen podle stejnojmenné knihy novináře Petera Maase, který v ní líčí skutečné osudy policisty Franka Serpica, dlouholetého člena newyorského policejního sboru, jenž v roce 1971 svědčil v rozsáhlém případu korupce proti svým kolegům. (Olík)
- Natáčelo se celkem na 104 místech ve všech čtvrtích New Yorku kromě Staten Islandu. (liquido26)
Reklama