Reklama

Reklama

Rodáci

(seriál)
všechny plakáty
TV spot
Československo, 1988, 20 h 3 min (Minutáž: 89–95 min)

Režie:

Jiří Adamec

Kamera:

Kristian Hynek

Hrají:

Jan Šťastný, Radoslav Brzobohatý, Jana Hlaváčová, Emma Černá, Stanislav Zindulka, Jaroslava Obermaierová, Antonín Navrátil, Petr Kostka, Jiří Pomeje, Milena Dvorská, Soňa Novotná, Karel Roden (více)
(další profese)

Epizody(13)

Přežili válku a teď někteří nevědí, jak naložit se svým životem. Válečné i poválečné osudy lidí v  malém jihomoravském městečku podle románů Jaroslava Matějky. Mladý Petr Vitásek z jihomoravského městečka Radeč je prostořeký idealista, který má rád pití a děvčata. Po konfliktu s kolaborantským profesorem je vyloučen z gymnázia a přidá se k partyzánům. V přestřelce je raněný. Po válce se stane v Brně redaktorem komunistických novin... Seriál sleduje společenské proměny malebného jihomoravského maloměsta v období 1942 - 1948. Mapuje dobu a lidi v jejich proměnách, v jejich občanských postojích a činech a v jejich charakteristické mnohotvárnosti. Rozsáhlý seriálový projekt podle románů Jaroslava Matějky "Rodáci a odrodilci" a "Kam jdete, rodáci" natočil Jiří Adamec v roce 1988 na politickou objednávku KSČ k 40. výročí Vítězného února. (TV JOJ)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (143)

cariada 

všechny recenze uživatele

Moje hodnocení bylo čistě z nostalgie kdy jsem to jako 10 letý sledoval, ale téměř nic jsem si nepamatoval.Jen mě utkvělo pár věcí. Když byla pracovní sobota a já musel do školy, tak jsem se v pátek večer nemohl dívat na Rodáky a musel jít spát. Teď po víc jak 30 letech jsem si to konečně pustil a musím říct, že to vůbec není špatné, na to jak to tady většina lidí hodnotí a haní. Postava Vitáska je mnohdy na přes držku. Ale jinak je to zajímavá sonda do života za války až do do Vítězného února. Ano je to tam vykreslené hodně jedno straně, ale rozhodně ne špatně. spousta lidí tomu tehdy prostě věřila. Docela mě zarazilo, že se Vitásek vůbec nešel podívat na svoje dítě, to tam nějak vyšumělo do ztracena, jen tam vidíme jak se trápil manžel nevěrné ženy, ale víc nic. Zajímavá je určitě postava žida Fricka (Filip Renč), který se stane policajtem a přitom má spoustu majetku nemovitostí a straně to nijak nevadí, či se to nijak neřeší. Stejně tak se nedozvíme jestli někdy chytnou Voráčka (Postránecký), ale jako seriál naprosto v pohodě. ps- Landa se tam chová opravdu jak nácek. ()

carl.oesch 

všechny recenze uživatele

Odpad nedám, protože to je skvělý studijní materiál, cosi jako nacistický Žid Süss z roku 1940. V současné době (2024) vytáhla tohle veledílo slovenská Markíza International (hahaha!!!), protože opakovat pořád dokola majora Zemana, Okres na severu nebo Ženu za pultem už asi nebylo únosné. Autorem scénáře byl asi především tvůrce románové předlohy Jaroslav Matějka, který patřil k těm režimním spisovatelům typu Pilaře, Pluhaře nebo Kalčíka. Ve Vitáskovi se asi viděl sám, nakonec jeho osud byl trochu vzdáleně podobný jeho hlavnímu románovému hrdinovi. Tento celoživotní pracovník ústavu marxismu-leninismu KSČ a celoživotní člen komunistické strany nemohl vysmahnout nic jiného, než romány Rodáci a odrodilci a Kam kráčíte rodáci? A ne pokyn své strany tedy ke čtyřicátému výročí jejího vítezství vzniklo tohle veledílo. Zajímavé je, jak bez zábran předvedli (přes manipulativní dehonestaci svých politických protivníků – především národních socialistů, méně lidovců a nejméně sociálních demokratů) brutalitu a pohrdání zákony při převzetí moci, i třeba fakt, jak jim už od první chvíle sloužila Státní bezpečnost k likvidaci potencionálních i skutečných nepřátel. Matějkovi a jemu podobným asi nedošlo, že vlastně ukazují (po příslušném odfiltrování) něco, na co sice byli v době své vlády hrdí, ale co se ve skutečnosti příčí všem atributům toho, čím se sami tak rádi oháněli a chvástali – humanismem, spravedlností, láskou k lidem i vlasti. Seriál končí krátce po únoru 1948. Už tehdy jsem litoval Jana Šťastného, protože svým Vitáskem se naprosto zesměšnil a to dohromady mnohem víc, než celá ta záplava ostatních herců dohromady. Se seriálem mám ale spojené jiné jméno. Seriál totiž vyvolal ve své době bouřlivé a nutno říct že i posměšné a odsuzující reakce. Ve Svobodném Slově patřila k nejhlasitějším kritikům právě mladá Mirka Spáčilová, která se nebála seriál patřičně „ohodnotit“. Svobodné Slovo šlo tehdy v létě 1988 na dračku, protože se zde otiskovaly dopisy diváků, vesměs stejně peprné, jako její umělecká kritika. Adamec, a především Matějka se zase bránili díky čs. Televizi a Rudému právu. Adamec argumentoval úplně stejně, jako tvůrci vlastně svým způsobem podobných dnešních sraček, že prý diváci nejsou dost vyspělí a mají špatný vkus. Paradoxem je, že přitom v době, kdy Rodáci běželi v televizi dotáčel naopak skvělý seriál ze sportovní prostředí Dlouhá míle. To byla reálná ukázka a hlavně kritika tehdejšího režimu (i když zabalená do sportovního hávu) a jako kdyby předznamenávala to, co přišlo dřív, než si onen Matějka, ale možná i Adamec představovali. Dlouhou míli ale napsal jistý Ivan Hejna, syn Jiřího Hubače, který měl kvalitní scenáristiku na rozdíl od režimního pisálka Matějky v krvi. Matějka svůj opus zase hájil tím, že chtěl mládeži předvést ono období války a let po ní jako – dobrodružství a ne jako učebnici. Diváky měla ke sledování asi taky přitáhnout na svoji dobu docela slušná záplava nahotinek, Ljubou Krbovou počínaje a Nelou Boudovou konče, Žáková a Bartůňková se držely zpátky. Jinak z retro pohledu byl seriál udělán velmi pečlivě, poněkud směšně vypadaly „bojové“ scény, Adamcovi měl někdo vysvětlit, že za druhé světové války se vojáci už nestavěli do hustých řad nebo chumlů jako za Marie Terezie. Vůbec akčnost (s výjimkou nakládačky, kterou dostal Vitásek v posledním díle) byla slabou stránkou celého veledíla a vrcholem byla komunistická parafráze na zapomenutý pochod studentů na Hrad, kdy v čele davu odpůrců komunistů vyváděl s americkou vlajkou a šíleným výrazem v obličeji Karel Roden (bývalý kolaborant a syn národního socialisty Petra Kostky) podporovaný Danielem Landou. Tady se mladí reakcionáři stáhli před pevným krokem postupujících příslušníků SNB, v tom skutečném případu v Praze dostala mládež nakládačku, proti které byla ona dobře zorganizovaná akce na Národní Třídě selanka… () (méně) (více)

Reklama

Dannysek4U 

všechny recenze uživatele

Ideologicky to samozrejme je, jaky je. Od zacatku to schytavaj presne ti podle predpokladu, moralne padla a zbabela inteligence, kolaborujici kler, dekadentni aristokracie (Boticelli na pude potesil jak svin:o))), cetnictvo jako relikt "starejch" dob, zatimco delnej lid ma srdicko na dlani, resp. na pravym miste, zadny prekvapeni. Ale formalne docela zajimavy. Zapletka kolem jednotlivejch frakci bojujicich o staryho Vitaska je relativne promyslena a postava Pikoly, nebo jak se jmenuje, i po druhym dile zajimave nepruhledna. Docela necekana je i prace se Sokolem a sem tam se dokonce mihne i naznak prace s individualni, nikoli tridni vinou. Zatim jsem u tretiho dilu a rozhodne to je pozoruhodnej studijni material. Vsjo na ulozto.cz. UPDATE: Ty povalecny dily jsou teda fakt sila, cista agitka, ale ultracista. A hraje tam i Landa:o)))))))) ()

PaRi odpad!

všechny recenze uživatele

Tak k tomuhle oslavnému a prorežimně servilnímu seriálu mám jen jednu poznámku - absolutně geniální filmařka Leni Riefenstahl si za svoji oslavu nacismu (v r. 1935, kdy točila svůj vynikající dokument Triumf vůle, se jí nacismus ještě nemusel jevit jako zločinný) po válce ani neškrtla a k natáčení se vrátila až někdy v 70ti letech svého věku v JAR. Adamec za totální odpad oslavující zločinný komunistický režim (v době, kdy se to o tomto režimu již vědělo), byl v roce 1989 vyhozen z České televize, krátce byl bez zaměstnání a dnes je velmi žádáným režisérem č. 1 na TV NOVA. Inu jiná doba a země, jiný mrav. U nás se bezcharakternost vyplácí. Když se podívám na tu plejádu herců, tak mám pocit, že tenhle seriál byl braný jako kádrování, kdo se odváží odmítnout. Pro mě osobně je nejsmutnější účast Brzobohatého. Jak nevzpomenout jeho skvělé role ve zcela jiných rodácích? ()

wosho 

všechny recenze uživatele

Po technické stránce nelze Rodákům nic vyčíst. Avšak po ideové již lze a mnohé. V době perestrojky zcela nepochopitelný tah soudruhů, avšak co od nich čekat. Inteligenci moc ne, že? Jen nechápu to obsazení. Pochopím, že odmítnout hrát v Zemanovi mohlo být pro jejich kariéry nebezpečné (ale i tací se našli-http://www.csfd.cz/tvurce/975-petr-cepek/). Ale na konci dekády, kdy se začalo vše hrotit k revoluci, to nechápu. Ne. Rodáci jsou posledním politicky-ideovým pokusem minulého režimu použít v tak rozsáhlém projektu překroucením historie ve svůj prospěch. ()

Galerie (37)

Zajímavosti (6)

  • Tehdejší šéf pražských knihkupectví Vrátislav Ebr v předtuše úspěchu seriálu objednal 30.000 výtisků knížní předlohy seriálu. Po zkouknutí dvou dílů si zoufal, že prodělá kalhoty. Ale celý náklad se kupodivu prodal za tři týdny. (cariada)
  • Seriál měl mít původně 13. dílů po 90 minutách. Během natáčení se plán změnil na 22 dílů s přibližně hodinovou stopáží. Po odvysílání byl na příkaz ředitele ČST J. Zelenky upraven do 13tidílné podoby a tak je i v archivu zachován dodnes. (cariada)

Reklama

Reklama