Režie:
Renny HarlinScénář:
Alexi HawleyKamera:
Vittorio StoraroHudba:
Trevor RabinHrají:
Stellan Skarsgård, Izabella Scorupco, James D'Arcy, Julian Wadham, Antonie Kamerling, David Bradley, Alan Ford, Ben Cross, Ralph Brown, Michel Leroy (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Poté, co ztratil svou víru v Boha, vydává se otec Merrin (Stellan Skarsgård) na archeologickou expedici do Keni. Zde byl právě objeven neuvěřitelně zachovalý byzantský chrám. Zdá se, že stavba byla pohřbena do země těsně po ukončení prací. A pod ní spí neklidným spánkem cosi prastarého, co čeká na své probuzení. Když mezi domorodci a britskými vojáky propukne spor, Merrin jen bezmocně přihlíží krutostem páchaným na nevinných vesničanech. Takové ukrutnosti již ve svém životě viděl a modlil se, aby už nikdy nebyl svědkem něčeho podobného. Opravdová hrůza však přichází, když se krev nevinných vsákne do vyprahlé africké planiny. Tam, kde se zrodilo zlo, musí otec Merrin pohlédnout do jeho skutečné tváře. (Magic Box)
(více)Videa (2)
Recenze (167)
Tak jsem konečně viděl, proč je otec Merrin v nitru nemocný a zlomený člověk. A vůbec mě to nepřesvědčilo, že by k tomu měl důvod. Původní Vymítač se mi sice líbil, ale za vrchol démonského hororu jej nepovažuji. Tím pro mě navždy zůstane Přichází Satan. Tento snímek má více problémů. Prvním a nejdůležitějším je samozřejmě scénář (dále triky, zbytečné ukazování násilí pro navození strachuatp). Nejen že člověk málem netuší, o co tu jde a vlastně se tu ani nic zajímavýho neděje, ale navíc ta téměř hmatatelná touha nastínit, že "zlo" se už probudilo a chystá se zaútočit, ukázka něčeho démonického téměř v každém záběru a to od začátku, to je strašlivě na škodu atmosféře. Původní film pracoval přesně opačně, ukazoval celkem obyčejné situace, jaké se skutečně mohou stát a stávají, ukazoval je civilním způsobem a bez nějakých satanských zvěstí, takřka bez jakéhokoliv náznaku pocitu zla nebo démoničnosti. A tím toho do obrazu dostal mnohem více, to všechno si do obyčejných obrazů musel divák sám přidat svou imaginací a podvědomím. A tím si tam každý přidal, co bylo jeho zlo a tím to pro něj bylo hodně napnuté. Nechci srovnávat s prvním Vymítačem, není to remake (ale jen skoro). Navíc jsem slyšel hodně špatný kritiky a čekal jsem od toho opravdu špatnej film. A ten jsem taky dostal. Kromě, jak už tu zmiňují jiní, hezkých exteriérů a kamery, která se i mně laikovi hodně líbila a samozřejmě Stelana, je to spíše zbytečnost. ()
Film, který je jedním velkým KDYBY. Dalo by se na něm pochválit víc věcí než exotické končiny a Skarsgard by mohl být opravdu dobrý, KDYBY ho scénář nenutil apaticky prokráčet filmem jako nedělním výletem po boku otravné manželky a rozmazlených dětí. Bylo by to strašidelné, KDYBY se pokračovalo v duchu původního snímku a sázelo na tajemno, neznámo a strach prosakující zdánlivě všedními událostmi namísto primitivní bafačky a potoky krve. Postavy by mohly diváka zaujmout, KDYBY se nejednalo o omletou sestavu zapálený mladíček, parta vyděšených domorodců, navenek silná a uvnitř zranitelná žena, ohrožené děti a hrdina prostý iluzí a neprostý povinného traumatu. To trauma by bylo opravdu strašné, KDYBY brutálně nevykrádalo jedno notoricky známé dílo. Člověk by s hrdiny sympatizoval, KDYBY se nechovali podle klasického hororového schématu "blbec tady, blbec tam, všude, kam se podívám" a byli schopní pochopit jednoduchý fakt, že zasypaný kostel uprostřed divočiny není místo, kde by člověk měl bloumat, když nemůže v noci usnout. Z agresivních hyen by šel strach, KDYBY byly strašlivé místo strašlivě digitální, takže se i divák, který má k bezcitnosti daleko, při scénách, kdy rvou lidi zaživa, popadá smíchy za břicho. Oněch kdyby jsem dala dohromady šest a tímto ďábelsky symbolickým číslem by se slušelo skončit, ale přestože tím poruším symboliku i svou zásadu, že jak kdo hodnotí jaký film, je jeho věc, neodpustím si sedmé. KDYBY se mi někdy dostal do rukou autor jisté recenze, která tomuto hrobu filmového hororu přiřkla 90%, podrobila bych ho intenzivnímu exorcismu. ()
Ale tak toto bola na počudovanie celkom dobré. Z dvojky a trojky si nepamätám už nič, ale z tohoto filmu si určite pár scén zapamätám. Napríklad pôrod náčelníkovej ženy, alebo exorcizmus chlapca domorodcami. Takéto námety sa mi aj celkom páčia, démoni, satanizmus, aj keď každý vie, že je to klasický americký film a koniec bude happy endový. Film obsahuje veľké množstvo digitálnych efektov, nie je to vrchol, ale prežiť sa dajú. Zápory filmu sú jednoznačne pretiahnutý koniec a slabý koniec (každý snáď čakal niečo viac...)... 70%. ()
Pre mna je The beginning celkom dobre fungujucim napojom namiesanym z kompletnej palety hororovych prvkov. Myslim tym ľakačky, tmu, brutalitky, tajomno a zlo. Nie je to sice ziadna omracujuca zalezitost, ale ako pohodovka urcite neurazi. Urcite sa vsak od tohto filmu neda cakat ten isty feeling ako od povodneho Exorcistu a to moze byt pre niektorych "skalnych" urcite sklamanie. ()
Perfektní scénář a naprosto squellý Stellan Skarsgard,jehož výkon,jasně dominuje celému filmu. Což ale neznamená,že ostatní jsou špatní. Parádní atmosféra,a autory námětu,musím pochváliti. Možná,že vymítací finále je poněkud více cool a až moc,comicsově akční a efektní,ale to mi v tomto případě,vůbec nevadí. I tak to má grády. P.s. díky tomuto filmu si pak totálně vychutnáte úvodních 9min. prvního filmu,které díky němu,získavají mnohem komplexnější rozměr. Je to též jeden z mála filmů,potažmo hororů,které mám záměrně v cz a ne v orig. Ten se mi při porovnání,moc nelíbil,což je docela zvláštní...asi. ,,Bůh tu dnes není,pastore´´. ()
Galerie (45)
Zajímavosti (14)
- Režisér Renny Harlin celý film natáčel s nohou v sádře. (fannah)
- Hlavní roli měl původně ztvárnit Liam Neeson. (imro)
- Projekt byl poprvé ohlášen roku 1997. (imro)
Reklama