Režie:
Ole BornedalKamera:
Dan LaustsenHudba:
Anton SankoHrají:
Jeffrey Dean Morgan, Kyra Sedgwick, Natasha Calis, Madison Davenport, Grant Show, Quinn Lord, Agam Darshi, Amanda Dyar, John Cassini, Rob LaBelle, Jay Brazeau (více)Obsahy(3)
Kletba z temnot vypráví příběh bývalých manželů Clyda (Jeffrey Dean Morgan) a Stephanie (Kyra Sedgwick) a jejich dvou malých dcer. Jednoho dne si mladší dcera Em (Natasha Calis) koupí na bleším trhu tajemnou skříňku. Od té doby se začnou s děvčátkem dít zvláštní věci. Em je skříňkou naprosto posedlá, nosí ji všude s sebou, je nervózní a chová se agresivně. Její matka začíná mít podezření, že skříňka způsobuje u dcery psychické problémy. A po sérii znepokojivých a nevysvětlitelných událostí rodina odhalí pravou příčinu. Zjišťují, že skřínka byla vyrobena pro Dybbuka – zlého démona, který se usadí v těle člověka, který ho ze skříňky osvobodil. A jejich dcera skříňku otevřela… (oficiální text distributora)
(více)Videa (13)
Recenze (475)
Židovská krabice na víno, jejíž obsah vás polechtá na patře.. Kvalitně "posedlý" výkon N.Calis v kontrastu se špatnými kopiemi J.Bardema a J.Roberts, hudba připomínající údery pinzetou do kovového zábradlí a neobvykle málo lekání i krve. Bornedal se sice snažil oprostit od klišé hororových vymítání, ale to by na něj nesměl scénář vyzvracet béčkovou hrachovou kaši uvařenou z tradičních ingrediencí a jedné alegorie na porozvodové trauma. A samozřejmě, nešlo si v rámci propagace odpustit všechny ty strašidelné historky z natáčení, obvyklý to kolorit podobně laděných snímku. Ve výčtu mi už jen scházela informace, že při poslední klapce usedla Olemu na rameno můra s miniaturní jarmulkou na hlavičce.. No nic, teď už aspoň vím, že když do někoho z mých blízkých vstoupí zlovolný duch s obřízkou, najdu pomoc u členů kapely ZZ Top.. ()
"Manželská rozluka, vyvolala dybbuka." Přiznám se bez mučení (prováděném biblickými citacemi, cákáním olivového oleje a vyvoláváním jména Omnibus), že při většině vymítání zívám, div si sanici nevykloubím (taky zajímavý nápad), ovšem tahle posedlost mi sedla, jak dybbukova prdel na hrnec. Proszę chłopaka, zerknij z pudełka...wskoczyć do małej dziewczynki... pak se zas schovej do skříňky! A ze scény před zrcadlem mi naskočila husí kůže i pod jarmulkou. Při angíně už si nikdy nebudu svítit baterkou do krku! K úplné spokojenosti mi v tom chyběla jedna slavná scéna s krucifixem, ale uznávám, že masturbaci pětiramenným svícnem bych asi nerozdýchal. A ta malá už vůbec ne. Btw, nedávno jsem pobyl pár týdnů v nemocnici (JIP, Chirurgie, ARO, Chirurgie, ale teď už v cajku, už se tomu směju pod pejzy), kde mě i několikrát vyšetřovali v CT tunelu, až jsem si říkal: "Na co tam ti doktoři můžou pořád čumět?!" Tak už to vím... ()
Klasický příběh o posednutí, s rigidně klasickým schématem rodinné situace (pár po rozvodu se dvěma dcerami, matčin nový šamstr, úspěšnější než původní, a děsně milující dcery) a úporně klišovitými prvky. Sympaticky zahrané, sympaticky vyprávěné, jen je to takové... zatuchle neoriginální, že zkrátka moc nechápu, proč vůbec takový furt stejný příběh točit. ()
Bornedal mě dosud nezklamal a není tomu jinak ani u Kletby z temnot znatelně natočené pro americké publikum - jednoduše, srozumitelně a bez obvyklých evropských filmových cukrbliků, na které jsem u tohohle mého oblíbeného Dána zvyklý. Jako děsivý horor, vyjma snad výborné scény z nemocniční márnice, sice moc nepůsobí, ale příběh, herci, atmosféra , dobrá vizuální stránka a originální zápletka ( židovský démon, paráda !) z ní prostě dělají velmi příjemný filmový zážitek. ()
světová kinematografie vyvrhla v posledních letech udivující množství filmů s exorcistickým námětem, ať už v to počítáme bezrozpočtový brak, kterému vůbec nemá smysl věnovat pozornost, nebo daleko ambicióznější hollywoodské zmetky lákající na zajímavé herecké obsazení. diváci jsou přesycení a žádají vysokou kvalitu. ovšem ani skromná Kletba z temnot z produkce Sama Raimiho nepřekonala prvenství Friedkinova legendárního Vymítače ďábla. nicméně, byl to obstojný pokus. představa, že pozadí judaistické démonologie vnese do hororového subžánru trochu svěžího a snad i mrazivějšího vánku, byla mylná, ostatně jako i naděje, že (jako vždy) pochybné výroky o inspiraci ve skutečných událostech přiživí atmosféru filmu. v té jako kdyby se tvůrci více zaměřili na líčení pocitů souvisejících s rozvrácenou rodinou, než aby se věnovali oparu hrůzy, bez něhož se horor nemůže obejít. přesto, odvedli slušnou práci a kupodivu ani nevadí absence jakéhokoliv ozvláštnění nebo inovace žánrové šablony. zamrzí snad jen snadná předpověditelnost jak ve smyslu předpovídání vývoje děje, tak také při očekávání lekaček. v druhém bodě velice prospívá místy až ohlušující hudba, kvůli které se vyplatí zhlédnout film v kině. dalším důvodem může být občasně zajímavý střih a vydařená kamera, která sází - jak bývá u hororů poslední doby obvyklé - na sterilní, chladně symetrické kompozice záběrů, kontrasty velkých bílých a černých ploch, zrcadla, pomalé nájezdy a nerealistické svícení a barevné provedení. tyto kvality povznášejí snímek na úroveň technicky velice dobře zvládnutého průměru, kterému však schází pravý um, mystické cosi, co by divákům dovolilo opravdu na okamžik uvěřit a následně se zhrozit do morku kostí. ()
Galerie (36)
Zajímavosti (15)
- Závěrečná exorcistická scéna se natáčela v opuštěné psychiatrické léčebně Riverview, jejíž polorozpadlé budovy - kdysi místa strachu a paranoie - dodnes stojí v městě Coquitiam v Britské Kolumbii. Léčebna byla postavená roku 1913 a zavřena o 70 let později. (MikeCool)
- Původně byl film od MPAA hodnocen ratingem R, později bylo však omezení zmírněno na PG-13. (josefklimes)
- V roce 2004 vyšla v Los Angeles Times reportáž o muži, který údajně prodával originální Dybbukovu skříňku, jež způsobila každému z předchozích majitelů okamžiky nepředstavitelné hrůzy. Předmět nakonec zakoupil kurátor univerzitního muzea a začal zkoumat jeho minulost a neblahý vliv na její předchozí majitele. Pátrání ho přivedlo ke staré ženě, která přežila holocaust a po válce si přivezla zapečetěnou skříňku do Ameriky. (MikeCool)
Reklama