poster

Vymítač ďábla

  • Česko

    Exorcista

  • Česko

    Vymítání ďábla

  • USA

    The Exorcist

  • Slovensko

    Vyháňač diabla

  • Slovensko

    Exorcista

Horor

USA, 1973, 122 min (Director's cut: 132 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Gemini
    ***

    No nevím, nějak jsem při znalosti Vymítačova lehce mladšího bratříčka The Omen čekal od režiséra legendární French Connection větší grády. Atmosféra se po výborném úvodu, jemuž vévodí Max von Sydow, na hodinu a něco mění z toho temného mrazení převážně na fyzicky nepříjemné pocity z lékařských procedur. "Světlo" vnáší jen kvalitní výkon Ellen Burstynové coby hroutící se milující matky a několik krátkých scén otce Karrase - ty jsou ale pohříchu jaksi vytržené z kontextu a víc než co jiného působí rušivě. On vůbec celý film působí jako nešikovně sesazený dohromady z několika kusů a těch několik vyloženě libových záběrů nemá příliš šanci ten dojem napravit. Třeba by se tím director's cutem mé dojmy napravily, ale takhle nemůžu jinak - 70%.(13.10.2007)

  • Skejpr
    ***

    Neví nevím, no... Musím uznat, že u žádného filmu jsem neměl tak dlouho trvající mrazení (resp. husí kůži), nicméně tato byla způsobená spíše tím, kolik slavných scén se na plátně děje. Musí se také nechat, že skákající postel je skutečně děsivá. Zbytek je ale spíše nevýrazný vymítačský film, s relativně přesvědčivými herci. Nevím, no... Příjde mi to stejně přeceňovaný film, jako třeba Mlčení Jehňátek...A samotné vymítání na konci nepůsobí napínavě, postráda jakékoliv tempo, a místy je až nechtěne vtipné.(14.6.2006)

  • gudaulin
    **

    Vymýtač ďábla natočil zjevně tvůrce, který rozuměl filmovému řemeslu, divákům i trhu. V době natáčení vrcholila vlna zájmu o módní satanistickou tématiku a publikum už bylo na ledascos zvyklé. K jedněm z mála tabu, které zbývaly, patřilo spojení satanismu s dítětem coby symbolem nevinnosti. Během krátké doby vznikly hned tři žánrové kousky, které se o to se zdarem pokusily a získaly status kultovních filmů. Vedle Omen a Rosemary má děťátko to byl právě Vymýtač ďábla. Šokovaní diváci se zatajeným dechem sledovali, jak se z křehké dívky stává vulgární monstrum plné zloby. Pro mě bohužel byl Exorcista vždycky film, kde funguje prolog a závěrečná scéna. To, co je mezi tím, a je toho logicky drtivá většina, jde pro svou přílišnou doslovnost mimo mě. Prolog, který vlastně ani dějově nesouvisí se zbytkem příběhu, je naplněný zlověstným očekáváním, napětím a hrozivou předtuchou. Něco není v pořádku, ale ještě netušíte, odkud přijde úder. V poslední scéně snímku kamera míří na schodiště před domem, kde krátce předtím zahynul člověk. V tom pohledu cítíte nevyřčenou otázku - bude ten děs pokračovat? Zbytek filmu hraje s natolik otevřenými kartami, je tak popisný, že je pro mě zkrátka nezajímavý. Režisér se mnou chce citově manipulovat, jenže nepíšeme počátek 70. let a už to nefunguje. Pro mě stále platí, že strach a napětí vyvolává nejlépe to, co nevidíš a neznáš. Tam, kde tě nechají tápat v nejistotě, bývá film nejsilnější. Takový snímek V moci ďábla je pro mě mnohem atraktivnější a působivější. Celkový dojem: 40 %.(8.11.2013)

  • Mr.Apache
    *****

    Geniální! Nejlepší horror všech dob. Kontroverzní, inteligentní a šokující monument. Jedno z největších děl světové kinematografie. [Kdo z vás, komentujících, viděl pravou verzi Exorcisty? Tu, která tak šokovala a uchvátila celý svět? Tu, za kterou William Friedkin bojoval u soudu a prohrál? Protože na všech uložištích jsem našel jenom ten potrat, který se výsměšně nazývá "directors cut". Nikde nic jiného, než verze, proti jejímuž uvedení bojoval sám režisér všemi prostředky. Všiml jsem si, že někde je dokonce avízována jako "necenzurovaná verze"! Větší paradox aby pohledal. Takže než budete soudit, zamyslete se nad tím, co vlastně hodnotíte či komentujete. Nápověda: Ta pravá verze má 122 minut.](11.4.2005)

  • Malarkey
    ****

    Dnešní vnímání duchařského hororu je na míle daleko od toho, jak na tom tenkrát byl původní Vymítač ďábla. Dlouho jsem nezažil, aby někdo na nadpřirozeno nahlížel tak pragmaticky, jak v tomto filmu. Dnešní horory vnímají duchy jako samozřejmost. Tady to ale samozřejmost rozhodně nebyla. Naopak tu dělají všecko pro to, aby matku dcerunky přesvědčili, že je její dcera nemocná. Naštěstí ale filmový fanoušek bude po zásluze odměněn, protože po sérii kolikrát dost zběsilého střihu, který jinak docela napjatou scénu, totálně zazdí, se rozjede závěrečná scéna plná vymítání, která je prostě jedním slovem nářez a nemá ve světě filmu obdoby. Možná i proto, že byla jedna z prvních. Po rozpačitém začátku, který osobitým způsobem vytvářel atmosféru takového anti hororu nakonec více než solidní zážitek.(26.8.2019)

  • - Linda Blair si zranila záda, když se ulomil kus postele. (HellFire)

  • - Film způsobil velkou senzaci v historii hororové kinematografie a způsobil nebývalý další rozvoj žánru. Zajistil si si také palcové titulky na prvních stránkách amerických deníků na úkor právě probíhající aféry Watergate. (Hans.)

  • - Geraldine Page odmítla roli matky Regan. (HellFire)