poster

Vymítač ďábla

  • Česko

    Exorcista

  • Česko

    Vymítání ďábla

  • USA

    The Exorcist

  • Slovensko

    Vyháňač diabla

  • Slovensko

    Exorcista

Horor

USA, 1973, 122 min (Director's cut: 132 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • lesumir
    ****

    Vymítač ďábla musel způsobit kolosální poprask u veřejnosti, ale docela by mne zajímalo, jak se na to dívá církev. Tak nebo tak, zub času se na filmu projevil a ti co říkají, že to není pravda, lžou. Přeci za třicet let šla dobu dopředu a nikdo se u toho dneska nepozvrací ani neomdlí, takových hororů jsou stovky, ale v osmdesátých letech tomu tak bylo, lidé kolaboli v kinech. ___ Nejlepší horor všech dob? Ne-e, stejně jako u The Thing, ve své době nadčasové a vynikající, dneska už jen nadprůměrné a precizní, ale jako nejlepší horor bych to neviděl. To jsem se víc bál u Šestého smyslu, než u Excorsisty, emoce se dostavovaly nárazově, stejně jako napětí, strach či zděšení, takže "strašpitelský" dojem jsem si nevytvořil. Jako dnešní divák je to na tři, jako divák v roce 1973 je to za plný počet, takže zlatá střední cesta,(14.9.2008)

  • Dudek
    **

    Připadám si strašně trapně, ale musím se přiznat, že Vymítač ďábla mi nepřišel ani trošku strašidelný, spíše naopak, občas jsem se smál více než u jakékoli komedie – čímž se rozhodně nechlubím. Pár záběrů sice patří mezi opravdu povedené, ale že by se mi u nich podlamovaly nohy, to zase ne. Narozdíl od výborného hororu téhož subžánru - ano, myslím Omen - zde režisér doplácí až na přílišné odhalování temné strany příběhu. Postupné budování atmosféry, připravování na příchod ''Nikoho'' (identita Zla je prozrazena až ve druhém díle, ehm – zde o sobě tvrdí jen „Jsme nikdo.“) a zejména na povedené finále sice funguje skvěle, ale jakmile dojde na věc, vše působí trochu bezúčelně a směšně. Dokud jsem jen slyšel co se děje, ale neměl jsem sebemenší tušení jak to vypadá, dalo se o nějaké hororovitosti mluvit, ale ihned poté, co jsem viděl nadskakující lužko a psí kusy, které Regan předváděla, bylo veškerá napětí a atmosféra pryč. Každopádně jako psychologické drama matky, která se bojí o svou malou a hlavně jedinou dcerku Vymítač ďábla funguje vcelku dobře. Podobný problém jako s neustálým ukazováním Zla jsem měl též s rozdělením příběhu na příliš mnoho osob. Režisér - nebo spíše scénárista - si měl ještě před samotným natáčením, potažmo sepsáním příběhu, ujasnit o čem vlastně chce vyprávět a jaký smysl tento snímek má, jeho roztříštění mezi přílišné množství postav totiž působí příliš chaoticky a ztrácí se v něm jak napětí, tak i kondenzace mysli diváka. Například vedlejší linie Otce Damiena (!) Karrase mi připadala trochu nadbytečná, i když v samotném finále svou roli hraje.(25.6.2006)

  • Dan9K
    **

    Tak váhám, váhám. Bohužel ale ne mezi čtyřmi a pěti, jak jsem před filmem čekal a doufal, ale o celé dvě kategorie níž. Všichni říkali, jak je to zasáhlo, že to sice není lepší než Omen, ale že je to skvělý horor. A já se těšil. Začátek byl slušný, pomalý a byl zaplněn především čekáním, kdy se to teda rozjede. Dokázal jsem ocenit některé přirozené, ze skutečného světa známé, reálné pohledy postav, někdy naopak byly zcela mimo a já raději zavíral oči. Pravý problém nastal na začátku "démonizace". Ne, skutečně, to jsem tedy nevzal. V tento okamžik se naopak před chvílí pochválené reakce zvrtly v naprostou šaškárnu. Když bych já uviděl takto se kymácející postel, takto mluvící malou holku s takovým obličejem a s takovými schopnostmi, naskytlo by se mnoho alternativ, jak bych se asi zachoval. Buď bych co nejrychleji utekl, nebo bych začal nepříčetně řvát, případně bych si sedl na kolena a ve vteřině uctíval Ježíše Krista i Satana dohromady. To, co bych ale určitě nedělal, by bylo klidné konstatování, že se v podstatě nemusí jednat o nic vážného a že by bylo dobré zajít za cvokařem. Tento fakt mi degradoval prakticky celý film i díky tomu, že se takovýto rozhovor opakoval několikrát. Samotné vymítání bylo místy působivé, někdy ale značně trapné a často doslova iritující. I když se má jednat o horor, o strach bohužel nešlo. Také jsem se těšil na hudbu, jelikož ve snímku tohoto typu se případný skladatel může vyřádit (slyš Jerry Goldsmith). Škoda ale, že kromě známé nepůvodní melodie, která se ale vyskytovala snad jen v klidných pasážích, jsem toho nezaslechl moc...Kladem tak je pro mě alespoň Max von Sydow a místy roztomilá Linda Blair, ale to je trochu málo...(14.6.2006)

  • B!shop
    ****

    Na tenhle film jsem se fakt tesil kuli komentarum typu nejlepsi, nejstrasidelnejsi atd., ale to co sem videl byl asi jinej film, nez tu kazdej hodnoti. Uplnej zacatek byl zajimavej, ale nepochopil jsem, jak to souviselo. Pak prislo predstavovani postav - Regan, jeji matka, pratele, knez a jeho matka, jeho pratele atd. Proste nesnesitelna nuda, ktera pro vyvoj pribehu nemela nejmensi smysl a navic sem se v tech vztazich docela ztracel. Ale od chvile, kdy se Regan pochcala, se film zacal trochu zlepsovat. Problem byl v tom, ze dobry byly jen pasaze s Regan, kerejch neni mnoho a satan toho zrovna moc nepredved. Jedina gradace napeti nastala v okamziku, kdy dorazil Max von Sydow a zacal se modlit. A konec byla pekna debilita, zadny vymyceni dabla se v podstate nekonalo. Tohle ze mel bejt horor? Mozna tak drama s nekolika malo svetlejma scenama. Davam slabsi 3*, hlavne diky vykonum hlavnich predstavitelu, hlavne Ellen Burstyn a Jasona Millera. Tak po druhym skouknuti, kdy jsem se uz tak netesil a vedel do ceho jdu a film jsem videl se solidnim obrazem i zvukem a v prodlouzeny verzi, tak tu hvezdicku precejen pridam, prvni hodinka je sice porad dost nudna, spis to pusobi dojmem, ze clovek vi, ze se jakoze ma bat, ale proste nema ceho, ale s pribejvajici stopazi sem nastesti vzdy jednou za cas flakne Friedkin nejakej znepokojujici obrazem a finale je vygradovany solidne, zkratka ani tentokrat jsem se sice nebal, ale zase jsem se ani nenudil jako poprve.(14.6.2006)

  • Mr.Apache
    *****

    Geniální! Nejlepší horror všech dob. Kontroverzní, inteligentní a šokující monument. Jedno z největších děl světové kinematografie. [Kdo z vás, komentujících, viděl pravou verzi Exorcisty? Tu, která tak šokovala a uchvátila celý svět? Tu, za kterou William Friedkin bojoval u soudu a prohrál? Protože na všech uložištích jsem našel jenom ten potrat, který se výsměšně nazývá "directors cut". Nikde nic jiného, než verze, proti jejímuž uvedení bojoval sám režisér všemi prostředky. Všiml jsem si, že někde je dokonce avízována jako "necenzurovaná verze"! Větší paradox aby pohledal. Takže než budete soudit, zamyslete se nad tím, co vlastně hodnotíte či komentujete. Nápověda: Ta pravá verze má 122 minut.](11.4.2005)

  • - Vymítač ďábla si získal respekt jak zapřísáhlých křesťanů, tak i pravověrných satanistů, což je důkazem výjimečného úspěchu. (ClintEastwood)

  • - Film způsobil velkou senzaci v historii hororové kinematografie a způsobil nebývalý další rozvoj žánru. Zajistil si si také palcové titulky na prvních stránkách amerických deníků na úkor právě probíhající aféry Watergate. (Hans.)

  • - Novela Exorcista z roku 1971, ktorá bola námetom filmu, bola po vydaní viacmenej prepadákom. Potom, čo jej autor William Peter Blatty vystúpil v televízii, sa stala jednotkou v rebríčku bestsellerov novín The New York Times. (kacer4)