Režie:
Curtis HansonKamera:
Dante SpinottiHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Kevin Spacey, Russell Crowe, Guy Pearce, James Cromwell, David Strathairn, Kim Basinger, Danny DeVito, Graham Beckel, Simon Baker, Matt McCoy, Jim Metzler (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Všechno je úplně jinak, ale zkuste to dokázat! Kriminální příběhy "drsné školy" měly v minulosti nejen velký úspěch mezi čtenáři, ale také získaly dlouhou řadu napodobitelů. Mezi ty nejlepší patří bezesporu spisovatel James Ellroy, podle jehož stejnojmenného románu natočili američtí tvůrci svůj film. Detektivové Bud White, Jack Vincennes a Ed Exley pátrají v Los Angeles po pachatelích několika vražd. Mezi ně patří krvavé přepadení v kavárně Nite Owl a podivná smrt tajemné krásky Susan Leffersové. Jako by mezi nimi existovala nějaká spojitost. Policisté ovšem nejsou jenom "hodní beránkové", občas jako jiní lidé nedodržují přísně stanovená pravidla svého povolání. Snad proto je při řešení případů tak těžké rozeznat zlo od dobra a nalézt jejich konečné řešení... Retro laděný thriller, situovaný do padesátých let, natočil režisér Curtis Hanson (Okno z ložnice, Ruka na kolébce, Tichý společník). Společně se scenáristou Brianem Helgelandem obdržel Oscara za zajímavé zachycení dobové atmosféry již ve scénáři. Film je po právu srovnáván s "chandlerovskou" Čínskou čtvrtí. V důmyslně propracovaném příběhu nalezneme úryvky z filmů Revolver k pronajmutí, Prázdniny v Římě. Postavu osudové ženy představuje Kim Basingerová (Přirozený talent, 9 a 1/2 týdne, Batman, Krásná mimozemšťanka), která za svoji hereckou kreaci získala Oscara. Ležerního detektiva Jacka Vincennese hraje Kevin Spacey (Smrtící epidemie, Albino Alligator, Americká krása). Jeho policejní kolegy Buda Whitea a Eda Exleye ztělesňují herci Russell Crowe (známý ze seriálu Záchranáři a filmu Rychlejší než smrt) a Guy Pearce (Dobrodružství Priscilly, královny pouště, Flynn). Roli revolverového reportéra hraje Danny DeVito. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (1 227)
Více Oscarů pro takové filmy. Co naplat, 1997 byl moooc dobrý ročník, ale odrbat L. A. Confidential, které si je zasloužilo naprosto dokonale svojí poctivou ruční prací, na úkor něčeho tak velkolepého a umělého (rozuměj z velké části počítačem vytvořeného) jako byl Titanic, to tedy pardon, to se nedělá. Taková velká retro detektivka, a ještě k tomu takhle vypilovaná, to je velmi vzácné kvítko, které je třeba ocenit. Mladý ambiciózní detektiv Pearce kontra férový drsňák Crowe i ostatní hrají jako o život a celý film má perfektní atmosféru, ke které svým nemalým dílem přispívá i Jerry Goldsmith vzpomínající na Čínskou Čtvrť. Tady zkrátka není o čem. Bez jakýchkoliv emocí dávám 90% - právě proto, že dívat se na to můžu bez jakýchkoliv emocí kromě respektu ke skvěle odvedené práci. ()
Zarputilá gorila se selským rozumem, vychcánek prospěchář a pokrytecky vypočítavý kariérista par excellence. Všichni s policejním odznakem a razící si cestu po svém. A všichni nevědomky na stopě stejného případu. (ne)Noirová nadžánrovka, která by jak dějem tak i hvězdným obsazením "pánů herců" (zdaleka ne jen těch v hlavních úlohách) s přehledem vystačila na trio výtečných filmů, z nichž každý by z fleku mohl aspiroval na krimi klasiku. Prostě tři v jednom v podobě filmové nabídky co se neodmítá a jediné co jí lze vytknout je, že neskončí o minutu dříve, čím by se vyhnula nedůstojné tečce. A také jde o názornou ukázku "jak adaptovat pro velká plátna na postavy, události i děj echt košatou i zamotanou (samozřejmě neméně geniální a ještě desetkrát tak zamotanější Ellroyovu nejlepší) předlohu". ()
Režijně přehledná, formálním stylem „retrocool“, dějově mnohovrstevnatá a přesto stále poutavá a herecky dokonale přesná kriminálka, která si z Ameriky 50. let a města andělů šikovně udělala vábivou kulisu, uvnitř jejíž zdánlivě nebeské čistoty se skrývá špinavost morálky, které není svatý lidský život natož tak zákon. Hanson na obsáhlé ploše 130 minutové stopáže rozebírá charaktery policistů, kteří si však jistě zasloužili lepší osobní historii než šablonovitou větnou frázi o nehezké minulosti týraného dítěte či příkladného synka kráčejícího v otcových šlépějích. Tu poruší pouze cynický samolibec Jack Vincennes Kevina Spaceyho, když na otázku proč se dal k policii odpoví „Vlastně si už ani nepamatuju.“. Ale ani to však filmu nebrání, aby poutal každým políčkem, aby dýchal na diváka svou úžasnou atmosférou, ale aby jej zároveň donutil přemýšlet nad tím, jak sakra mohla Kim Basinger získat za takovou roli Oscara. PS: Moment, kdy Bud White zlomí židli, je pro mě jeden z naprosto zásadních ikonických momentů kinematografie. ()
Jeden z těch mnoha výborně obsazených 90kových klenotů. Proč jsem se tomu tak dlouho vyhejbal? Mafiánské filmy prostě žeru a ani detektivky mi nejsou úplně cizí. Ačkoli je film bezesporu výborný po všech směrech, do děje vás vtáhnou především postavy, které hrají do jednoho samé známé hvězdy a samozřejmě výborní herci. V tomto ohledu žádné hluché místo. Tehdy se to zkrátka povedlo a dílo bylo řádně odměněno oscary...nyní můžu potvrdit, že oprávněně. PS : Prostě zbožňuji Kevina Spaceyho s jakou lehkostí tu roli prožívá a dává jí vše...a přitom tak přirozeně. PPS : Nikdy jsem se netajil tím, že Russela Crowea moc nemusím, ale tady je to teda řádnej bouchač ...90% ()
Z môjho pohľadu najlepšie krimi aké kedy vzniklo. Tri zdanlivo nesúvisiace príbehy a línie sa perfektne zlejú do jedinej story o cti a spravodlivosti. Ako vždy tu suverénny výkon predvádza Kevin Spacey, Crowe si tu odohral svoju prvú veľkú a zároveň najlepšiu rolu svojej kariéry a milým prekvapením bol výkon Guya Pearcea ktorý potom definitívne v Memente potvrdil, že je tiež pán herec. Čo nechápem, je prečo dostala Oscara Kim Basinger, pretože v tomto filme podala len dobrý a nie Oscarový výkon. ()
Galerie (108)
Zajímavosti (40)
- Kim Basinger, která za ztvárnění role Lynn Bracken dostala Oscara, se v tomto 132 minutovém snímku objevuje dohromady pouhých 15 minut. (AntiasKing)
- Ve filmu je 80 "mluvících rolí". (Satan)
- Filmový debut Simona Bakera (Matt Reynolds). (D3VIL)
Reklama