Režie:
Peter BebjakKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Juraj DobrakovHrají:
Martin Finger, Ondřej Sokol, Kryštof Bartoš, Vasil Fridrich, Robert Mikluš, Patricie Pagáčová, Kateřina Marešová, Jan Kolařík, Igor Orozovič, Matouš Ruml (více)Epizody(6)
-
Poprava bodyguarda (E01)
-
Král diskoték (E02)
-
Kleopatra (E03)
-
Přehrada (E04)
-
Sudy (E05)
-
Přiznání (E06)
Obsahy(1)
Šestidílná minisérie od tvůrců Případů 1. oddělení popisující vyšetřování klíčových případů první poloviny devadesátých let. Na několika dobových případech ukazuje atmosféru doby, kdy kriminalita vyskočila do nečekaných výšin a kdy se rozhodovalo o tom, jestli policie najde a ustojí svoji roli. V „devadesátkách“ přináší svoboda pro všechny strmý nárůst kriminality. Policie nemá metodu, čas ani prostředky, jak tomu čelit. Zdá se, že velcí i malí grázlové budou mít definitivně navrch. Na pražské 1. oddělení nastupuje mladý vyšetřovatel Tomáš Kozák. Zkušený operativec Václav Plíšek novému kolegovi nevěří. Bezprecedentnímu přísunu vražd ale musí čelit společně. (Česká televize)
(více)Recenze (304)
Začátek byl sice slabší, ale jakmile se Devadesátky přehouply do své druhé poloviny, mělo to fakt grády. Jednoznačně nejlepší byl pátý díl, nicméně závěrečná epizoda se mu téměř vyrovnala. Každopádně se tvůrcům povedlo skvěle vystihnout atmosféru doby, která nahrávala nejrůznějším zločincům nejspíš ještě o poznání víc než ta současná. Mezi další nezpochybnitelné klady seriálu dozajista patří dobře zvolená herecká sestava. Výkonům převážné většiny zúčastněných se nedá zhola nic vytknout. Velkou pochvalu si zaslouží především Ondřej Sokol jako nadporučík František Tůma, Igor Orozovič coby orlický vrah Karel Kopáč a Michal Novotný jako mafiánský podnikatel Ivan Jonák. Zapomenout nesmím ani na absolutně vychytaný hudební doprovod a nemyslím tím pouze vybrané písně evokující devadesátá léta. K dokonalosti chybí asi už jen ten trochu lepší start. (80%) ()
osobně bych sice devadesátky nevrátil,ale tahle retro kriminálka se ČT opravdu povedla a od Případů 1.oddělení je tím nejlepším co stvořila.Zkraje sem sice čekal/doufal, že se tu budou řešit méně provařené případy než zrovna Orlické vraždy, ale ono to má svojí logiku a v první polovině devadesátých let nic většího zkrátka nebylo.Překvapilo mě a potěšilo zároveň,jak moc se tvůrci v určitých ohledech docela věrně drželi reality a to včetně některých ne úplně podstatných detailů.Druhou stranou mince jsou pak hlavní postavy vyšetřovatelů,kteří jsou naopak reálnými předobrazy jen lehce inspirováni a souhlasím s tím,že to mohlo na konci být zmíněno.Hlavně u postavy Ondřeje Sokola by to bodlo a to i přes to,že jeho Franta je ze všech těch policajtů nakonec nejzajímavější a hezky nám ukazuje jak je extrémně jednoduché sklouznout do sra.ek i přesto,že primární úmysl nebyl vyloženě zlý...90% ()
Atmosféricky vynikající seriál s velmi přesvědčivými herci a absencí rychlokvašených a instantních emocí! Jestli je seriál 100% věrný skutečnosti, nebo ne, mě upřímně nezajímá, hodnotím umělecké dílo, skutečnost jsem viděl v několika více či méně podařených dokumentech. Divácký zážitek byl takový, že jsem konečně po dlouhé době neměl trapný pocit za tvůrce a smutek z toho, že věnuju svůj drahý čas naivní kravině. Devadesátky jsou kus poctivé práce a mně sedly. Josef Mareš by se mohl dát na dráhu profesionálního scénáristy. Myslím, že by mu to šlo... ()
No, bylo to dobré, i když, kdyby to někdo jen sestříhal z dobovejch záběrů a z toho by udělal třeba celovečerní dokument, tak by to bylo mnohem lepší. Na každym dílu byl právě nejlepší ten asi minutovej úvodní sestřih s velmi vhodným hudebním doprovodem. To se povedlo víc než pak ten samotný hlavní děj, který byl sice ok, ale už to bylo jen jako. ()
Devadesátky byly mým mládím, ale že by tenhle seriál záměrně hrál na strunu nostalgie? Ale kdeže. Před časem jsem viděl polské Psy, a rovnou je třeba říct, že naši severští sousedé se zřejmě brodili v ještě mnohem hlubších sračkách, byť i ta naše mafiánská sebranka z bývalých veksláků stála za to. Díkybohu se po letech onanie na veřejnosti stáhli pod stoly všemožných volených zástupců a jako jejich rozkuřovači jsou jen tu a tam vytaženi jako ďasové z jinak neviditelných, ale stále existujících hlubin. Jako prequel vynikajícího 1. oddělení je pak tenhle seriál ještě ošlehanější v civilním, a to až polodokumentárním, pojetí, což pravda zejména obvyklým drama hltajícím divákům nemusí úplně sednout, stejně jako perfekcionistický, a díky tomu pomalý, tah na branku. Nicméně poslední díl zvedá laťku možná ještě výš než 1. oddělení, všechno si sedne a zapadne přesně tam, kam má. Jeden z těch seriálů, kde po zhlédnutí nelze než zvolat: Já chci ještě. ()
Galerie (132)
Photo © Česká televize / Klára Cvrčková
Zajímavosti (101)
- Jedná se o prequel seriálu Případy 1. oddělení (od r. 2014). Podle slov Jana Malindy jde o první prequel v historii českých televizních seriálů. (BorekStav.)
- Vražda bodyguarda Jívy se natáčela v Praze Dejvicích Nad Šárkou 132. Na plotě ale můžeme vidět tabulky ulice Hadovitá a čísla popisná/orientační 247/12. Ty odkazují na skutečné místo, kde se vražda odehrála. (Frontier)
- Autor v seriálu ponechal postavám autentická jména zločinců, např. Jonák, Běla či Mrázek. (ACS1977)
Reklama