Reklama

Reklama

Kmotr II

  • USA The Godfather: Part II (více)
Trailer 1

Jsme větší než U. S. Steel. Al Pacino a Robert De Niro v hlavních rolích pokračování slavné mafiánské ságy, oceněné šesti Oscary... Mimořádný úspěch Kmotra (1972) ve světových kinech logicky vedl k okamžitým úvahám o natočení pokračování, k němuž koneckonců vybízel i relativně otevřený konec originálu. Coppola, který tímto snímkem získal v Hollywoodu nesmírný respekt, ovšem nejdřív svého vlivu využil k realizaci osobního projektu Rozhovor (vyznamenaného mj. Zlatou palmou na MFF v Cannes, ale komerčně neúspěšného). Scénář Kmotra II, jenž je znovu společným dílem autora původní předlohy a režiséra, rozvíjí dvě dějové linie. Další osudy nového kmotra Michaela Corleona (Al Pacino), ovládajícího své impérium z rozsáhlého sídla v nevadském Lake Tahoe. A začátky mladého Vita Corleona (Robert De Niro) v New Yorku 20. let, jež jsou obsaženy i v Puzově původní knize. Michael musí čelit nejen svým konkurentům z podsvětí, zejména Hymanu Rothovi (pozoruhodná kreace slavného hereckého pedagoga Lee Strasberga), který využívá informací zhrzeného Michaelova bratra Freda (John Cazale), ale také zvýšenému zájmu orgánů spravedlnosti, jež v průběhu druhé poloviny 50. let, kdy se Kmotr II odehrává, zintenzivnily svou kampaň proti organizovanému zločinu. Michael své obchodní zájmy uhájí, přes nedobrovolné opuštění hazardních aktivit na revoluční Kubě, ovšem cena je vysoká. Předčasně zestárlý, zahořklý kmotr je ještě nelítostnějším šéfem než jeho otec, ale rodinné vazby, tvořící páteř prvního filmu, zmizely. Michael zůstává osamocený. Bez bratra, kterého nechal zabít, i bez manželky, která od něho odešla... Kmotr II je stejně výjimečným dílem jako originál, na který navazuje. Mnozí dokonce tvrdí, že lepším. Coppola se tu jako režisér představuje ve špičkové formě, navíc posílené neotřesitelným postavením režisérské hvězdy. Už nemusel bojovat o výši rozpočtu jako v případě prvního filmu (který se z finančních důvodů měl původně odehrávat v současnosti), ani o herce, jež hodlal angažovat. Ve všem měl naprosto volnou ruku. Prozřetelným se ukázalo obsazení málo známého Roberta De Nira jako mladého Vita Corleona, jehož elektrizující herectví tu získává na přesvědčivosti také citlivým využitím sicilského dialektu, který v raných scénách nahrazuje angličtinu. Jeho osud v nové zemi, kam musel uprchnout ze sicilské vesničky, jež mu dala jméno, ostře kontrastuje s údělem jeho syna. Vito buduje svoji pozici prakticky z ničeho, dokáže využít každé příležitosti, neštítí se násilných prostředků, pokud je považuje za nutné a efektivní, ale základem je pro něho rodina. Pokračování Kmotra se stalo prvním "sequelem", který získal Cenu Akademie za nejlepší film. Nezůstalo ovšem u jediného Oscara. Kmotr II v tomto ohledu překonal originál celkem se šesti soškami; další cenu mu Akademie udělila za nejlepší režii (ta Coppolovi v prvním případě unikla ve prospěch Boba Fosseho za Kabaret), scénář, výpravu, hudbu (slavný italský skladatel Nino Rota, opominutý u prvního dílu kvůli zařazení již použitých motivů z jiného filmu, tady spolupracoval s režisérovým otcem Carminem Coppolou) a konečně za fenomenální De Nirův výkon ve vedlejší roli. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (1 026)

tron 

všechny recenze uživatele

„Vždy som mal o teba starosť, Fredo.“ Jeden z minima filmov v histórii kinematografie, ktorý je prequelom a sequelom zároveň. Úchvatný, 200-minútový gangsterský epos. Kým Michael (Al Pacino) starne a sleduje zradu (manželka Diane Keaton) i vernosť (plešivejúci consigliori Tom Hagen Roberta Duvalla) a preberá otcove gestá, mimiku a hlas, v minulosti sledujeme vzostup jeho otca (Robert De Niro v podstate hrajúci Marlona Branda – táto „rovina z minulosti“ je podrobne popísaná v Puzovej knihe, ale čo sa filmov týka, dostala sa až do dvojky). KRSTNÝ OTEC II, ktorý prišiel len dva roky po jednotke, býva často považovaný za jedno z najlepších pokračovaní (aj keď Randy Meeks si o tom myslel svoje) a aj jeho strhujúco režíroval F.F. Coppola, ktorý dostal od štúdia (na rozdiel od v dosť komplikovaných podmienkach vznikajúcej jednotky) voľné ruky. Vytvoril vďaka tomu surové, mrazivé a na 11 Oscarov nominované klasické (veľ?)dielo o ponukách, aké sa neodmietajú. Škoda, že Brando sa odmietol vrátiť do záverečnej scény. 5*, ale áno, absolútne fantastické retrospektívy s De Nirom sú top, scény zo súčasnosti ma tentokrát priznám sa až tak nestrhli. ()

StarsFan 

všechny recenze uživatele

"Nechci zabít všechny. Jen své nepřátele." Úžasný. Neuvěřitelný. Nikdy bych nevěřila, že se dvojka Kmotra dokáže vyrovnat brilantní jedničce. A přitom mám pokračování stejně ráda, co je lepší si netroufám odhadnout. Pro Kmotra II jsem ale přece jen měla trochu usnadněné podmínky, neztrácela jsem se v postavách jako v jedničce, ani jsem se nakonec nerozhodla před dokoukáním přečíst knížku, abych pochopila děj. Tedy jsem ani předem neznala dějové zvraty. A závěr? Krásné, prostě krásné... a navíc skutečně srozumitelné. Vývoj postavy Michaela Corleona je podán naprosto přesvědčivě a mimořádně zajímavě, když jsem si jeho obraz zarmouceného muže v závěru srovnala s tím klukem ze svatby z prvního dílu, začala jsem ho až litovat. A ta krásná italština! Nemůžu si pomoct, ale zdálo se mi, že se v pokračování objevuje mnohem víc, navíc jak z úst Pacina, tak i De Nira zní více než příjemně. Co dodat? Kmotr II je obrovským soubojem dvou herců, kteří patří mezi nejlepší (nejen mafiánské) herce, jací se kdy narodili. Roberta De Nira a Al Pacina. A tentokrát De Niro Pacina možná skutečně přehrál. To ale rozhodně neznamená, že by vás Pacino jediným pohledem nedokázal naprosto uzemnit. Nádhera, nádhera... "Otec mě v této místnosti naučil řadu věcí. Říkal mi: 'Drž se přátele blízko u těla, ale nepřátele ještě blíž.'" ()

Reklama

Niktorius 

všechny recenze uživatele

Souhlasím s Civalem. Kmotr II je jakousi nástavbou původního filmu, která není dostatečně obsahově nabitá, což kompenzuje zbytečnou rozvláčností. Mnohem lépe působí "vedlejší" příběhová linie vzpomínající na dětsví Vita Corleona (čtenáři knihy vědí). Nebýt propracovanější výpravy a s tím spojeným ještě krásnějším vizuálem, než byl ten, co zdobil původní film, těžko by se objevovala tvrzení, že pokračování je lepší. Je to sice natěsno, ale přesto raději zůstanu u čtyřhvězdí... ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

„This is the business we´ve chosen.“ Rodina, moc, loajalita, tahání za nitky a všudypřítomná smrt aneb Coppola pokračuje v precizní filmařině, byť se z jeho díla s honosnou výpravou kamsi vytratily potřebné emoce a střihači učinil nabídku, kterou nelze odmítnout („Jdi domů, chlapče, nebudu tě potřebovat.“). Naštěstí však filmařský štětec Maria Puza vše vynahradil nabitou poslední půlhodinou, kde především don Pacino exceluje (u scény s oznámením interrupce vypadají jeho oči jak Etna vteřinu před výbuchem), aby jako z vlaku mávající loutka voděná od dětství otcem trpce přemítal, jak vše, po čem toužil, získal, ale při tom toho ještě více ztratil. Mimochodem, teď už chápu, proč Vít Bárta z naší Cosa Pubblico Nostra nosí ten šátek kolem krku, ale tam veškeré chtění o podobnost s Michaelem Corleonem končí. A nebo se mýlím..? ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Prvním dílem vydělal Coppola těžký prachy a na "dvojce" je to znát. Rozmáchlá výprava, stovky stovky komparzistů, ale někam se vytratily emoce. Zejména v první půli je dějová linie s Michaelem Corleonem poměrně nezajímavá. Naopak vzpomínky na Vita Corleona jsou působivé, je požitek sledovat tehdy ještě málo známého De Nira. Všechny mé výčitky vzaly za své závěrečnou třetinou a emočně vypjatým koncem. Nezapomenutelný je poslední záběr na tvář Michaela Corleoneho, na muže obtěžkaného tíživým svědomím s vráskami pod očima a šedivějícími vlasy, na muže, který získal moc, ale ztratil lásku. ()

Galerie (176)

Zajímavosti (81)

  • Filmová replika: "Keep your friends close, but your enemies closer," bola zvolená ako 58. najlepšia v rebríčku Amerického filmového inštitútu. (Stefan_M)
  • Lee Strasberg, představitel Hymana Rotha, byl ve své době velmi uznávaným pedagogem, jehož vliv ve filmové branži je patrný dodnes. Zabýval se především psychologickými aspekty hraní a byl jedním z iniciátorů tzv. metodického herectví. Metodické herectví vyzdvihuje individuální herecký výkon a klade nárok na úplné splynutí herce s postavou. Jeho žáky byly takové osobnosti jako James Dean, Paul Newman, Dustin Hoffman a také dva protagonisté z předchozího snímku Kmotr (1972) Marlon Brando a Al Pacino. Obsazení Strasberga do pokračování Kmotra tak můžeme chápat jako sebeuvědomnělou poctu tomuto pedagogovi. (Volpe)

Související novinky

Zemřel Roger Corman

Zemřel Roger Corman

12.05.2024

Svět filmu přišel o jednu z ikon americké kinematografie, v kalifornské Santa Monice totiž zemřel legendární americký režisér, producent a scenárista Roger Corman. Bylo mu úctyhodných osmadevadesát… (více)

Remake akčního Raidu je v nejlepších rukou

Remake akčního Raidu je v nejlepších rukou

11.01.2022

Už pár měsíců víme, že remake akčního filmu desetiletí The Raid / Zátah: Vykoupení natočí režisér Patrick Hughes (Expendables: Postradatelní 3, Zabiják & bodyguard). Film si objednal Netflix a… (více)

Zdigitalizovaní drsňáci se vrací na plátna kin!

Zdigitalizovaní drsňáci se vrací na plátna kin!

27.05.2012

V červnu se diváci mohou těšit na tři klasické perly stříbrného plátna s tématem „drsní muži“ – Rocky, Zjizvená tvář a Hodný, zlý a ošklivý. Všechny tři uvedené filmy bude možné vidět pouze během… (více)

Reklama

Reklama