Režie:
Roger CormanScénář:
Howard BrowneKamera:
Milton R. KrasnerHrají:
Jason Robards, George Segal, Ralph Meeker, Jean Hale, Clint Ritchie, Frank Silvera, Joseph Campanella, David Canary, Bruce Dern, Harold J. Stone, Joe Turkel (více)Obsahy(1)
Válka gangů vrcholí a vládnout podsvětí může jen jeden. Jak došlo k nejkrvavějšímu zúčtování v dějinách mafie? ... Chicago 1929. Vrcholí otevřená válka gangů mezi Alem Caponem (J. Robards) a Georgem Clarencem „Bugsem“ Moranem (R. Meeker) nad kontrolou zisků z hazardu a nelegálního trhu s alkoholem. Capone je po zavraždění svého blízkého přítele rukama Moranovy bandy rozhodnut konečně zúčtovat se svým úhlavním protivníkem dříve, než přijde na řadu on sám. Tímto úkolem pověří Jacka McGurna (C. Ritchie), který přijde s rafinovanou pastí, do níž chce nic netušícího Morana vlákat. Moran však mezitím vede vlastní operaci, odstranit loutkového šéfa mafie Patsyho Lolorda (M. Guarini) poplatného Caponovi. K tomu chce využít svého zabijáka Petera Gusenberga (G. Segal) a Lolordova přítele Joea Aiella (A. D’Arcy), který by jej měl v čele mafie nahradit a připravit Capona o ochranu. Oběma šéfům gangů jde o čas a každá promarněná příležitost může být osudná… (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (67)
Jméno Roger Corman je pro zasvěcené jakýmsi synonymem pro lehkou béčkovou zábavu, ale není to úplně pravda. Masakr na svatého Valentýna se sice utápí ve zkratkovitosti a přesycuje množstvím aktérů, z nichž řadu odbude jen pár větami vypravěče, ale na druhou stranu si drží suverénní tempo a svým netradičním stylem "Kroniky ohlášených smrtí" přidává hlavně v závěru příjemný a ozvláštňující rámec. Moc se mi líbily živé kamerové jízdy v převážně interiérových scénách i výkony herců (mezi nimiž lze na chvíli zahlédnout i Jacka Nicholsona), čímž snímek předchází formálním kouzlům Martina Scorseseho, jenže už jenom ve srovnání s prvoligovými, hutněji vygradovanými gangsterkami od Mártyho a spol nemůžu dát víc než hodně silné 3*... ()
Název filmu je jak stvořen pro horor a přitom jde o něco úplně jiného. Vyprávěčova slova mě během sledování rušila. V podstatě by stačila jen v úvodu jako seznámení s dobou, do které je příběh zasazen. Takhle mi to připomínalo jenom nějaký výňatek z dlouhé policejní zprávy, kterou napsala obyčejná kancelářská myš, co se pokusila rozvášnit. Škoda. Mohla to být povedená gangsterka. ()
Výborná gangsterka z doby, kdy byla sláva těchto lidí největší. Konec 20. let minulého století. V Chicagu soupeří dva gangy o nadvladu nad nelegálním obchodem alkoholu. Jedním z nich je Al Capone, druhý je Bugs Morano. Na Valentýna vše vyvrcholí masakrem Moranových mužů. Naprosto nechápu tak nízké hodnocení. Vždyť ten film má v sobě vše, co gangsterka má mít. A co víc. Je tady více akce než u jiných projektů podobného typu. Navíc celý film mě udržoval v té správné atmosféře 20. let - věrohodné prostředí, dobová hudba, chlast, thompsony. Co víc si přát. A Jason Robards v roli Al Capona byl charismatický a dokonale tvárnil tuto postavu. Pro mě je to za plné čtyři hvězdy. ()
Na to, že gangsterky jsou mým oblíbeným žánrem, mi tenhle skoro dokumentární film dlouho unikal. A když už byl nedávno ten poblblej Valentýn, řekla jsem si, že by chtělo, podívat se na něco tématického. No a vzhledem k tomu, že pro romantiku má černá duše není zrovna stvořená, padla volba právě na tento film. Je trochu škoda, že není tak akční, dramatický a brutální jako jiný gangsterky. Taky těch postav se tam míhá nějak moc - vypravěč je vždy v rychlosti představí, popřípadě řekne, jak to s nima dopadne a jede se dál. Takže, i když tenhle příběh znám, jsem se v jednotlivých postavách trochu ztrácela. Chápu, že to Corman chtěl zachytit bez zbytečných příkras, ale myslím, že delší stopáž a vykreslení postav by tomu prospělo. Taky nevím, jestli byla podle skutečnosti i scéna s kožichem...ale být já mafián a ženská mi přišla drze s kožichem za tři tácy a ještě mi nakonec o hlavu rozbila rádio...jen fackama a vyhozením na chodbu by to určitě neskončilo! :-) Jo a až se na to budu chtít dívat příště, taxi to rozhodně musím sehnat v původním znění, protože ten českej dabing je příšernej! Ale i přes všechna negativa, který jsem vyjmenovala, musím jít s hodnocením trochu výš, protože přece jenom je to pro mě jako pro fanouška žánru, klasika - protože bez Ala, jeho zločineckých praktik (tenhle masakr považuji za dobrou fintu, jaxe zbavit konkurence) a otevřenosti novinářům by nevzniklo tolik výborných filmů... :-) ()
Název filmu a pověst režiséra vytváří očekávání druhořadé akce pro drive-in kina, ve skutečnosti je Masakr na svatého Valentýna zřejmě nejambicióznějším projektem Rogera Cormana. Natočený pro velké studio, se známými herci a, soudě z bohatosti výpravy, také se slušným rozpočtem (který ale Corman, uvyklý guerillovějším podmínkám natáčení, nevyčerpal). Atraktivní komponenty Masakru nezačínají produkčními hodnotami a nekončí otevřenějším zobrazením násilí, které dnes oslní málokoho. Nádherně přímočará, na průběh více než na výsledek soustředěná gangsterka vyniká „živějším“ zapojením kamery, důrazem na faktografickou přesnost a sebeuvědomělýmm vyprávění. Tvorbu Cormanova žáka Martina Scorseseho tak film předjímá jak po stránce obsahové, tak formální. 75% ()
Galerie (20)
Photo © 20th Century Fox
Zajímavosti (12)
- Ve scéně, kdy bratři Gusenbergové (George Segal a David Canary) vyzvedávají Aiella (Alexander D´Arcy), je v okně vozu vidět osvětlovač i s celým vybavením. (Terva)
- Na začátku filmu jsou slyšet těsně za sebou tři výstřely z brokovnice. Brokovnice má však dvě komory. Na konci filmu je už slyšet jeden výstřel, pak delší pauza a pak teprve další dva výstřely. (Terva)
- Roli Al Capona si měl původně zahrát Orson Welles. (Terva)
Reklama