Reklama

Reklama

Napoleon

(seriál)
Francie / Německo / Itálie / Kanada, 2002, 6 h (Minutáž: 90 min)

Režie:

Yves Simoneau

Předloha:

Max Gallo (kniha)

Scénář:

Max Gallo, Didier Decoin

Kamera:

Guy Dufaux

Hrají:

Christian Clavier, Isabella Rossellini, Gérard Depardieu, John Malkovich, Anouk Aimée, Heino Ferch, Sebastian Koch, Ennio Fantastichini (více)
(další profese)

Epizody(4)

Obsahy(1)

Napoleon je ryze francouzský hrdina, ale jeho sláva, činy a rozhodnutí mnohokrát "překročily" francouzské hranice a pod jeho kroky se doslova otřásala celá Evropa. Na filmový projekt, který měl popsat Napoleonovu cestu nehynoucí slávy až po samý konec, však nestačily jen francouzské finance. Čtyřdílná minisérie byla natočena v koprodukci dalších sedmi států: Německa, Itálie, Kanady, USA, Velké Británie a Španělska. Oficiální rozpočet zní na 41 milionů eur, natáčelo se ve Francii, Rakousku, v Maďarsku se točily velké bitevní scény za účasti tisíců statistů, naši diváci samozřejmě poznají mnohé české exteriéry. Producenti plánovali tento projekt již několik let, měnil se režisér a samozřejmě se dlouho spekulovalo o hlavní postavě. Mnohé překvapilo jméno Christiana Claviera, který ve filmech uplatňuje především svůj komediální talent (Operace Corned Beef, Návštěvníci I, II, filmové zpracování známého komiksu o Asterixovi). Současný francouzský velkofilm se neobejde bez Gérarda Depardieua, který zde zahrál roli nepopulárního šéfa tajné policie Josepha Fouchého. Stejně jako v Bídnících získali producenti účast americké hvězdy Johna Malkoviche, který svým výrazným minimalistickým herectvím uchopil postavu Napoleonova diplomata Charlese Talleyranda. Z výrazných ženských postav jmenujme Isabellu Rosselliniovou jako Josefínu a Anouk Aiméeovou jako Napoleonovu matku. Velká historická dobrodružství velkého muže se otvírají roku 1816 na ostrově Svaté Heleny, kde má Napoleon dost času na to, aby ve své duši znovu prožil svůj život... (Česká televize)

(více)

Recenze (110)

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Mnohokrát lepšie než paškvil Ridleyho Scotta, hoci môžu byť spory o úplnej historickej presnosti, o tom, že sa značná časť materiálu venuje ľúbostnému životu, že je Napoleon vykreslený buď príliš dobre, alebo príliš zle (záleží od uhlu pohľadu hodnotiteľa). Avšak Clavier si s vážnou rolou poradil mimoriadne dobre, no a zvyšok treba nechať na historikov, seriál ale pokrýva dejinný vývoj dvoch desaťročí dobre a zrozumiteľne, hoci nie sú ukázané tie veľké pozitíva, ktoré svojou vládou zanechal a to v kultúrnej či právnej oblasti, z ktorých čerpáme dodnes. Nech už je postoj k francúzskemu cisárovi akýkoľvek, nikdy nechýba husia koža pri jeho návrate z Elby, víťazstvo bez jediného výstrelu, ktoré je jedinečným v celosvetových dejinách a nevyrovná sa mu ani žiadny útek z väzenia, ktorý nám ponúkli filmoví tvorcovia. A stojí tiež za zamyslenie, že ak by sa podobná situácia opakovala s akýmkoľvek politikom aj dnes, koľko pušiek by ostalo nemých? V súvislosti s touto udalosťou spred viac než 200 rokov sa dá ešte poukázať aj na to, že už vtedy a asi kompletne v dejinách, "novinári" písali tak, ako vietor fúkal.  Titulky parížskeho denníka Le Moniteur Universel zneli nasledovne: 9. marec 1815: „Ľudožrút unikol zo svojho brlohu.“ 10. marec: „Korzická obluda pristála pri pobreží Golfe-Juan“ 11. marec: „Tiger je v meste Gap. Jednotky sú už na ceste, aby zastavili jeho postup. Svoje nešťastné dobrodružstvo zavŕši ako utečenec v horách. 12. marec: „Netvor sa dostal do Grenoble.“ 13. marec: „Tyran je už v Lyone. Strach a hrôza zachvátili ľudí.“ 14. marec: „Uzurpátor smeruje k mestu Dijon, ale statoční a lojálni Burgunďania ho masovo obkľúčili zo všetkých strán.“ 18. marca: „Bonaparte je vzdialený niekoľko dní pochodu od Paríža, mal to šťastie, že unikol prenasledovateľom.“ 19. marec: „Bonaparte sa náhlivo blíži, ale jeho vstup do Paríža je nemožný“ 20. marec: „Napoleon bude zajtra pri našich bránach.“ 21. marec: „Cisár Napoleon je v Paríži.“ 22. marec: „Jeho Veličenstvo oslávilo svoj príchod do Paríža. Všeobecná radosť je neopísateľná.“ ()

Crocuta 

všechny recenze uživatele

Vcelku zdařilá série, povedená zejména v pasážích věnovaných zákulisním politickým pletichám a osobnímu životu. Bojové scény dopadly o poznání hůře - exteriéry jsou si podobné jako vejce vejci ať už se jedná o Slavkov, Borodino nebo Waterloo, ještě že je ozvláštní tu a tam nějaká ta řeka nebo sněžení. Je třeba pochválit Ch. Claviera za hodně dobré ztvárnění titulní role. Celkově lepší průměr. ()

Reklama

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Celkem zdařilá televizní adaptace Napoleonova života, kterou ohromně sráží výběr hlavního hrdiny. Clavier bezesporu umí i charakterní role, ale zde se jeho herectví zcela minulo účinkem. Vzhledem k tomu, že za těch téměř 360 minut je přítomen ve většině scén, tak ani ostatní nadstandartně kvalitní složky již celkový poněkud rozpačitý dojem nezmění. ()

conery1 

všechny recenze uživatele

" Rebelanti nemôžu poraziť armádu, pretože armáda - to som ja." Príbeh o géniovi vojny, ktorý keď nebol vo vojne, tak o nej rozmýšľal. Na začiatku kariéry v Taliansku mu pridelili demoralizovanú, vyhladovanú armádu s deravými čižmami. Mali len trochu zaujať rakúsko-uhorskú armádu. Pod jeho vedením bol výkvet Viedne rozprášený, väčšina Talianska dobitá. Do Francúzska poslal 120 000 zajatcov a ukoristil 2000 diel. Bol to majster stratég. V Egypte s 25 000 tis. vojskom porazil 60 000 jazdu Mamulekov. Clavier príjemne prekvapil a samozrejme celé spracovanie. A ešte o niečom bol príbeh. Politika bola, je a bude tá najšpinavšia vec, akou sa človek zaoberá. ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Bezkonkurenčná televízna adaptácia Napoleonovho života. Ťažko hľadať iného herca ako je Christian Clavier, ktorý by sa na postavu Napoleona hodil viac. Síce výborný komik, ale vidno, že mu ani dramatická rola nie je cudzia. Navyše sa sem hodil aj po fyzickej stránke. Ale ani Depardieu s Malkovichom nezaostali. Jednoducho skvelá napoleonská miniséria, výborne spracovaná, s vhodne vybranými hercami, vynikajúcou výpravou, dobovou atmosférou a pútavým príbehom. Veľká spokojnosť. ()

Galerie (43)

Zajímavosti (26)

  • Clavier sa vyjadril, že podľa neho sa mu podarilo stvárniť to, čím Napoleon bol, a teda "intelektuál a skutočný liberál". (Arsenal83)
  • V scéne pred Waterloo je Murat (Claudio Amendola) videný, ako ponúka svoje služby Napoleonovi (Christian Clavier), ale v skutočnom živote tak Murat urobil prostredníctvom depeše a nie osobne, pretože naposledy sa obaja videli v Nemecku v roku 1813 po Napoleonovej porážke v bitke pri Lipsku. (Arsenal83)
  • Historik Jean Tulard považuje minisériu za "príliš mäkkú" voči cisárovi, hoci ho ukazuje ako necitlivého voči ľudským obetiam. (Arsenal83)

Související novinky

Úmrtí herce Juliana Sandse bylo potvrzeno

Úmrtí herce Juliana Sandse bylo potvrzeno

28.06.2023

Britský herec Julian Sands byl od 13. ledna tohoto roku veden jako nezvěstný poté, co se vypravil na turistickou trasu zasněženými horami v oblasti Baldy Bowl přibližně 45 mil na východ od města Los… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno