• r_t_fish
    *****

    Vytecne osobita adaptace romanu Simulacron-3. I pozdeji natoceny (a nepravem lehce zapomenuty) film Trinacte patro podle stejne predlohy dopadl velmi dobre, ale Fassbinder vykreslil atmosferu filmarsky naprosto dotazenym zpusobem. Vyprava a kamera jsou bez chyby, priznivcum 70. let polezou oci z dulku. A ta odtazite stihomamiva atmosfera! (V roce 2010 nastesti probehlo dukladne restaurovani pro vydani na BD, vice takovych pocinu).(30.11.2010)

  • garmon
    ****

    V prvním díle jako by se Fassbinder ještě učil. Je tam spousta přeestetizovaných ptákovin, nešikovností a balastu, v nichž ho poznávám. A spousta vtipného. Druhý díle je směrem ke konci překvapivě jiný - je dobře zvládnutý řemeslně, některé momenty střihové skladby jsou dodnes moderní, kamera je rozpoutanější - až to připomínalo Rivetta sedmdesátek. Nebavila mě přejatá hudba. Funguje tu dokonale braková předloha - i na začátku jako barvotisková pitomost, i doby odkaz na melodrama a nakonec vlastně i jako věc, která není nehluboká. Krom Godardova Alphaville a Matrixu mi to připomnělo i Rivettův Duel anebo Merry-Go-Round - s výhradou zcela jiné zápletky. Sedmdesátky-)(12.7.2019)

  • Willy Kufalt
    ****

    Nastúpte si. Nemáte šancu uniknúť... Sci-fi filmov s témou pokroku počítačovej vedy do obludných rozmerov, straty či zmeny identity človeka na základe technického systému vzniklo v priebehu posledných troch desaťročí, predpokladám, veľké množstvo. Nevidel som a asi nikdy sa dobrovoľne nepozriem na Matrix, avšak tento výlet do takmer beztrikového sci-fi z európskej (nemeckej) kinematografie, s takouto nadčasovou témou už v roku 1973(!) ma celkom zlákal. Rozjazd najmä z polovice prvého dielu mi pripadal veľmi pomalý, avšak každým pridaným zvratom či záhadou napätie skvelo rástlo až sa výsledkom napokon v druhom dieli stala hutná bezvýchodisková až paranoidná atmosféra s ohrozením a obludnou štvanicou na nie úplne vinného človeka. Hlavný hrdina rieši záhadu zmiznutia svojho kolegu, ktorého zrazu nepozná ani "dokonalá" obsiahla databáza, pričom sa postupne ocitáva v nečakaných situáciách na hranici zlého sna a mrazivej skutočnosti... a vôbec nevadí, že takto vystavené napätie je zrazu v jednom momente rovnako nečakane prerušené hudobnou vložkou z divadla, kde sa na javisku v kulisách nočnej ulice začína strieľať ako vo vojnovej bitke. K spokojnosti dielka: výborná réžia a kamera, bohatá štúdiová výprava, veľmi prekvapivé rozuzlenia. Vďaka za dostupné české titulky, podobné filmy v TV sa takmer neobjavujú. (80%) (Challenge Tour 2019: 52 rokov filmu za 52 týždňov)(8.1.2019)

  • MissJ
    *****

    Připomíná to Godardovo Alphaville (zjevně zcela záměrně, Eddie Constantine se objeví v menší roli jako muž v Rolls-Royce), ale je to lepší, o dost. A nejenom to, jsou v tom citelné vlivy Kubricka (i toho Strausse se dočkáme), já osobně jsem si tam našla i Kmen Andromeda, THX 1138 a Tatiho Playtime. Fassbinderovi se podařilo nemožné. Zkombinoval moje oblíbené sci-fi filmy a vytvořil v dobrém smyslu slova velkofilm, beztrikové sci-fi, které působí velmi nadčasově. Nenechte se odradit stopáží, pokud vás to vtáhne, na čas ani nepomyslíte. Knižní předloha: Daniel Galouye - Simulacron-3.(22.8.2011)

  • Snorlax
    *****

    Z tohoto filmu musí srdce každého cinefila zákonitě vyskočit z hrudníku svého nositele, aby pelášilo co mu síly stačí ukrýt se na nejvyšší kopec v okolí, kde se bude následně oddávát chichotání, potlesku a tanci, protože z přemíry radosti bude mít potřebu chovat se jako bláznivě zamilované. Futuristický snímek předběhl svoji dobu o několik světelných let. Fassbinderova režie je fascinujícím gejzírem nápadů a jeho dvorní herec Klaus Löwitsch, který bohužel u jiných režisérů nedostával hlavní role, hraje s úžasnou grácií. Nyní už si musím konečně přečíst Simulacron-3, po zhlédnutí Třináctého patra (1999), které je natočeno podle stejné knihy a evidentně zcela zbytečně a navíc, jsem tuto potřebu neměla, ale Fassbinderova adaptace mne zcela dostala. Musím si ověřit, zda může být i v tomto případě kniha lepší, než film. Příliš tomu nevěřím. Již jen to, jakým způsobem se Fassbinderovi podařilo natočit dialogy, každý je nasnímán jinak, ať již kamera zahájí svůj pohled záběrem na akvárium, nebo v jídelně krouží nad hlavami mužů, případně prohodí díky zrcadlu pravou stranu s levou při rozhovoru Stillera s Evou v chatě. Někdo by mohl namítnout, že těch filmařských kudrlinek použil Fassbinder zbytečně mnoho, rovnou si dovolím oponovat, že natočení každého rozhovoru jiným způsobem považuji za umělecký záměr a jsem z něj unešena. Je to krásné, když mají filmaři nápady, je to úžasné, když nezůstane u jednoho. A jen tak mimochodem, využití tanga jako hudebního doprovodu ke konfrontaci Evy se Stillerem je též geniální kousek.(29.12.2019)

  • - Film byl natočen dle románu "Simulacron 3" od amerického spisovatele Daniela F. Galouye. (Zdroj: ČSFD.cz)

  • - Ve scéně, kdy je Stillerova (Klaus Löwitsch) chata zobrazována kolem dokola, se objeví stín kamery. (Zdroj: ČSFD.cz)