Režie:
Peter BebjakKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Juraj DobrakovHrají:
Martin Finger, Ondřej Sokol, Kryštof Bartoš, Vasil Fridrich, Robert Mikluš, Patricie Pagáčová, Kateřina Marešová, Jan Kolařík, Igor Orozovič, Matouš Ruml (více)Epizody(6)
-
Poprava bodyguarda (E01)
-
Král diskoték (E02)
-
Kleopatra (E03)
-
Přehrada (E04)
-
Sudy (E05)
-
Přiznání (E06)
Obsahy(1)
Šestidílná minisérie od tvůrců Případů 1. oddělení popisující vyšetřování klíčových případů první poloviny devadesátých let. Na několika dobových případech ukazuje atmosféru doby, kdy kriminalita vyskočila do nečekaných výšin a kdy se rozhodovalo o tom, jestli policie najde a ustojí svoji roli. V „devadesátkách“ přináší svoboda pro všechny strmý nárůst kriminality. Policie nemá metodu, čas ani prostředky, jak tomu čelit. Zdá se, že velcí i malí grázlové budou mít definitivně navrch. Na pražské 1. oddělení nastupuje mladý vyšetřovatel Tomáš Kozák. Zkušený operativec Václav Plíšek novému kolegovi nevěří. Bezprecedentnímu přísunu vražd ale musí čelit společně. (Česká televize)
(více)Recenze (304)
Přijal jsem to, že komerční televize u nás netočí dobré seriály. Přál bych se ale jednou dožít toho, že Česká televize bude naopak točit jenom dobré seriály. Seriály, které budou mít kvalitou srovnání třeba se Skandinávií, kde těch obyvatel je míň, ale kvalitních seriálů mají za rok nesčetně víc. Nemusím Vám tedy povídat, že Devadesátky jsou v současném repertoáru novinek pro rok 2022 od ČT výjimečností, která v rámci současného detektivního prostředí nebere obdoby. Kvalitou, kterou ČT jednoznačně umí zaplatit, ale neumí s ní evidentně už tolik pracovat. Prequel Případů 1. oddělení, které vládne exkluzivními hereckými výkony, perfektními dialogy, emocemi, které nemají konce a napětím, které nechcete, aby skončilo. Šest dílů je zatraceně málo. Plul jsem tu na vlně devadesátek a kochal se tím, jakou si tvůrci s tímto seriálem dali tu práci. Preciznost vyšetřování, osobní roztržky, příběhy, ze kterých mrazí ještě dnes, ale i hudební odkazy na tamní dobu, které k tomu všemu jednoznačně patří. Přál bych si aby bylo více podobných projektů v Česku, ale vzhledem k tomu, jak to poslední léta funguje, budu rád, když se něčeho podobného dočkám třeba za rok. ()
Už v komentáři/ recenzi k první epizodě jsem napsal, že jsem si byl vědom toho, jakou má seriál diváckou přízeň, přesto jsem se pochybnostem nevyhnul. Veškeré mé obavy byly ale zhola zbytečné; seriál mě nesmírně bavil od prvních chvil až do titulků po závěrečném dílu. Seriál disponoval těmito klady: hereckými výkony, scénářem, režií, napětím, atmosférou a dokonalou kombinací fikce a faktů. O záporech se nerozepíšu; určitě bych jich mnoho nenašel, a ani by se mi nechtělo nějaké hledat. Nejvíc mě těší, že můžu bez rozpaků pochválit český seriál; taková šance se nevyskytuje příliš často. Nebo lépe- téměř se nevyskytuje. Ale mohla by. Na takovou kvalitu bych si rád zvykl. / Poučení: Pokud ti někdo nabídne bungee jumping v sudu, zbaběle odmítni a na útěku kličkuj. ()
K polapení „drbanů“ je zapotřebí pracovitost, urputnost, smysl pro spravedlnost i obětování rodinného života a je smutné, že i když to všechno dáte na oltář, nemáte jistotu, že se vám systém nakonec nevysměje.. Šest dílů stahování smyčky kolem orlických vrahů trochu trpí na to, že krom otazníku, jestli si bude muset Sokolův Tůma za přítomnosti Bořkova akcentu „vykopat mogilu“, jen stěží něčím překvapí, nicméně spirit divoké dekády a prvky autentičnosti jdoucí za pamětníkem Marešem mají schopnost ledasco vynahradit. Poklona pro kostymérky, které musely odolávat atakům molů a Bebjakovi, který tomu vtiskl tvář a jako bonus postavil ve třetí epizodě Sokola s Fingerem před barák zvaný Šumperák. Neříkejte mi, že to byla náhoda.. ()
Ten seriál rozhodně nevytváří obraz devadesátých let, na to je moc ponořený do westernově-kriminálního zpracování "posledních správných chlapů", kteří stojí proti jakémusi anonymnímu podnikatelskému zlu - je taková enkláva výběrové 90s estetiky. Ale myslím, že v rámci toho ten seriál funguje obstojně, především protože se tyhle stylizace podařilo navázat na samotné vyšetřování, výsledek tedy působí hezky organicky a celkem svižně. Trochu propracovanější postavy by možná neuškodily, ale na druhou stranu lepší funkční šablona než nějaká melodramatická klišé, u jakých by to nejspíš dopadlo. 3 a 1/2 ()
Případy 1. oddělení jsem nikdy nesledoval, takže jejich napojení pro mě nemělo žádnou přidanou hodnotu. Nicméně téhle minisérii jsem neodolal, po všech těch oslavných hodnoceních. Navíc doba devadesátek v čechách, kde všechno bylo možné, je vždycky lákavá. Právě výprava do devadesátek byla špičková. Vytvořit tuhle retro atmosféru, to se jim opravdu podařilo na výbornou a je to největší plus seriálu. Navíc skvěle doladěná dobovou hudbou v závěrech. I když abych pravdu řekl, tak tady toho celkem na vytíkání moc není a nadšené reakce chápu. Akorát u toho Sokola jsem si nemohl zvyknout na vážnou roli, ale to může být jen můj problém. Jinak je to podle mě super dobrá televizní práce a po Orlických vraždách by si klidně dal i pokračování, které se v závěru nastínilo. ()
Galerie (132)
Photo © Česká televize / Klára Cvrčková
Zajímavosti (101)
- Vražda bodyguarda Jívy se natáčela v Praze Dejvicích Nad Šárkou 132. Na plotě ale můžeme vidět tabulky ulice Hadovitá a čísla popisná/orientační 247/12. Ty odkazují na skutečné místo, kde se vražda odehrála. (Frontier)
- Scénář k Devadesátkám napsal Josef Mareš sám a „učesal“ ho scenárista Matěj Podzimek. Ten ale scénář nejen zkontroloval, ale iniciativně připsal i několik scén – například tu, kdy prostitutka Jana (Štěpánka Fingerhutová) přijde ke Kozákovým. (Šéfik)
- Ivan Jonák (Michal Novotný) byl propuštěn z vězení v dubnu 2014 a zbytek jeho života nebyl veselý. Toužil obnovit Discoland Sylvie, ale neměl finanční prostředky na to, aby vykoupil podíly od svých již dospělých dcer, které se navíc s ním – jakožto vrahem jejich matky – odmítly bavit. Ani jeho milenka Jahůdka (Johana Nováčková), s níž měl nemanželského syna, na něj nepočkala. Jonák měl rovněž velké problémy se zapadnutím do aktuální doby, pořádně neuměl se smartphonem a nechápal principy sociálních sítí. Na následky komplikací spojených s cukrovkou zemřel sám, v zapomenutí v únoru 2016 v panelákovém bytě v pražských Kobylisích. (Šéfik)
Reklama